hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rundball?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Rundball?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sniff2

Norway

Skrevet - 12/04/2007 :  10:35:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et annet tips er å heller kjøpe rundballe fra saubønder i steden for kubønder. Sau og hest er ikke så ulik når det kommer til følsomhet av fòr. Sau tåler mugg VELDI DÅRLI. Samme gjør hesten. Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 12/04/2007 :  12:13:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her var det mange måter å lage rundballer på. Alt fra fortørking i fire dager til at det bør pakkes med en gang. Vi lager rundballer på denne måten: Og når jeg snakker om rundballe mener jeg gras pakket inn i plast uten tilsetningsstoffer av noe slag. For å få fine rundballer bør graset ligge og fortørke litt først. Vi slår gjerne gresset om kvelden og lager rundballer utpå formiddagen neste dag etter at sola har fått tørket opp morgenduggen som legger seg. Dette blir da fine mediumfuktige (eller halvtørre om du vil) rundballer.

Hvor lenge man kan la graset ligge og tørke kommer litt an på hva slags utstyr man har. Har man en presse som klarer å presse graset veldig hardt sammen kan man la det tørke lenger, vi har en gammel presse som ikke pakker så hardt og kan derfor ikke la graset tørke så altfor lenge. Tørt gras som er pakket/presset dårlig blir dårlig fôr fordi det blir for mye luft inni ballen. Er det fint vær og sol bør man derfor ikke la gresset tørke mer enn en halv dag. Gresset bør være grønt og friskt når man presser det, ligger det og tørker så lenge at det blir vissent og gult blir det ikke godt fôr etter min erfaring. Da kan man vel heller lage høy.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2007 :  12:33:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis du tilfeldigvis har noen rundballer for mye etter sommerens slått toneeile, så kjøper jeg gjerne av de rundballene der

De to siste vintrene har jeg fôra på rundballer som han som leier jordene her lager. Første året lå graset og fortørka over natta, og det var fint vær. I fjor regna det da hn holdt på, og graset var selvsagt veldig vått da det ble pakka. Bortsett fra at årets er fuktigere enn i fjor ser kvaliteten bra ut. Men ekspertpanelet(hestene) synst rundballer som er fortørket smaker mye bedre enn de jeg endte opp med denne sesongen.
Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 12/04/2007 :  14:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, du får nesten høre med fatter'n, det er han som driver farmen, ikke jeg. Jeg er bare med og slaver litt i slåttonna Dessuten er det vanskelig å vite hva som er tørt og ikke for alle ballene ligger ilag. Og været varierer jo litt på vestlandet så noen dager regner det og andre dager er det sol. Men vi pleier å unngå å lage baller i regnvær da, marka blir så stygg med masse hjulspor og gjørme også blir det dårlig fôr. Men det driter egentlig kyrne i, mat er mat, uansett sier de. MØØØØ! Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  16:28:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
De ensilagene vi har fått nå tror jeg er fra sverige. vi er i gang med den tredje nå og det fins ikke mugg på de - kjempefine! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.