hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rundball?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Rundball?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Itsrik

Skrevet - 10/04/2007 :  17:34:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi prater på å gå over til rundball etterhvert her. Ingen av oss har erfaring med det, så jeg lurer litt på et par ting (blir jo ikke før til neste år eller enda senere da):

Hvor lenge holder den seg i åpnet tilstand? Og hvordan ser man om den er dårlig?

Hvor mange hester (ca) må man ha for å fore med store baller?

Må man liksom ha fri tilgang på det, eller kan man dele opp på et vis i passe porsjoner? (har en ponni som triller bare hun ser halm...).

Ja, og ellers det dere måtte finne på å si om det...

sniff2

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  18:28:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min erfaring med rundballe: Jo tørrere jo bedre. Den holder seg best og lengst når det er minusgrader ute. Ved plussgrader skal man passe veldi godt på. Rundballen begynner å gjære når den blir åpnet og temperaturen er høy ute. En rundballe skal lukte GODT. Muggen viser seg i blå/grønne flekker og lukter gjær eller klunk eller lignende. Dersom hesten ikke er vant til å spise rundballe skal den vennes på sakte. Jo fler hester på en ball jo bedre, da blir den ikke stående for lenge. Bland gjerne silo/rundballe med høy. Fin variasjon i maten. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  22:27:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten kommentar bare. når man bytter for skal dette gå over en 14 dags periode eller helst lengre. vi begynte med høysilage her da fikk hestene først middagsmåltid med det nye foret i en uke, så fikk de middag og kveld. nå har vi foret med det i snart en måned og hestene får tørt vanlig høy til frokost helt til vi ikke har mer igjen - og det er en stund til :). Jeg er helt enig med "jo tørrere jo bedre" erfaring på min hest viser at ved våt siloaktig høy, blir også avføringen veldig rennende (dvs. han tåler det dårlig).

en liten ting til slutt: min hest sluttet omtrent å drikke vann når vi gikk over på silage... han trodde nok at han ikke trengte mer vann når foret har litt fuktighet. husk derfor å gi hesten din tilskudd på salt, både slikkestein ute og inne + havsalt i kraftforet. på denne måten lurer vi hesten til å kjenne at "å dæven jeg er jo tørst!". Lykke til med nytt for, det er jo alltid litt spennende (eller skummelt).
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  08:21:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Royal-x: Helt eni ang salt. Min hest sluttet helt å drikke en periode. Ikke ville den slikke saltstein heller, så havsalt i kraftfòret er en god løsning. Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 11/04/2007 :  12:54:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk det var lurt...

Men er silo og ensilert og sånn det samme, eller er det forskjellige måter å bearbeide gresset på?

Skal ta god overgang, og uansett blir det ikke enda. Liker bedre høy jeg da, men det blir mest sannsynlig enklere for oss å skaffe rundball om noen år - men tror nok je sper på med litt høy likevel....
Gå til toppen av siden

RikkeOgNemi

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  13:56:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikkeOgNemi  Svar med kopi av melding
Jeg synes rundball er både billigere og lettere i lengden. Det beste for hestene er nok helt eller halvtørr, men de overlever silo også. Eneste da er at de gjerne blir litt oppblåst. Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 11/04/2007 :  17:16:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje litt OT men....
Høy som kommer i stooore baller (rundball) kalles dette også rundball? Stor forskjell på hva som klassifiseres som rundball fra leverandør til leverandør.... Den siste jeg kjøpte var nemlig akkurat som høy....
Mens noen andre igjen har vært helt våte, som silo. Hva mener dere når dere skriver rundball? Jeg tar inn litt etter litt av høyet og det har holdt seg overraskende bra.
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  17:54:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når vi snakker om rundballe, tenker nå jeg på disse store våte hvite eggene rundt omkring på jordene. HØYBALLE kalles det vel dersom det er høy som er pakket slik. Hvis hesten får vom (silo-vom) av rundballen, kan du gi havre. Denne hjelper hesten å fordøye siloen bedre og dermed unngår du vomma. Det er min erfaring. Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 11/04/2007 :  19:42:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg og tenker på de runde hvite, men er det flere måter å lage de på? så kvaliteten blir forskjellig?

takk for havre-tips også.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/04/2007 :  21:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
gress som er fortørket og pakket, uten tilsetning, er ensillasje. Det samme, men tilsatt syre , er silo.

PAss på til hest at det er så tørt som mulig, og pakket i MMYE plast.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  21:38:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det er veldig mange måter å lage rundballer på. Man kan bruke ensileringsvæske (derav ordet ensilasje etc sjølv om mangen ikkje heilt meiner det da.)

Man kan bruke maursyre, graasat, sukker, melasse og fleire typer, men dei kjenner eg ikkje namnet på.

Man kan også la være og bruke noko ensileringsvæske, men da blir ofte foret fortare dårleg når det åpner. Og det er lettare å mislykkast i prosessen med å lage det.

For hest skal det etter min kjennskap være best å lage rundball av første slåtten. Andre slåtten er ikkje like bra. Og grasset bør fortørke mest muleg før det blir pakka.

Eg har brukt å kjøpe middels til godt fortørka baller ensilert med graasat. Eg har nemlig opplevd att dei tørraste ballane fortare blir dårleg når dei er åpna. Dei eg har brukt å kjøpe held seg fint i 14-17 dager om vinteren. På sommarstid er det håplaus å fore på rundball ist ikkje den blir ete opp veldig raskt

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  00:01:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
det ensilage høyet vi har er pakka i 10 cm tykk plast (helt ufattelig tykt!) og det ligger lagvis som i tørt høy. foret er ganske tørt, men ikke helt. det lukter friskt og godt og viktigest av alt: hestene våre foretrekker dette høyet over alt annet. De elsker det! er helt ville når vi skal fore! men tror det er dyrt... hesten min fikk silo på det forrige stedet vi var oppstalla - han hadde diare i ukesvis før jeg tilslutt satt foten ned å flyttet til en annen stall. en måned etter jeg flyttet var det faktisk 3 hester som slet med kollikk og èn som døde som følge av dårlig fòr... Dette var sånn skikklig stinke ku silo... jeg tror man skal følge VELDIG godt med på hesten sin når man forer med silo og ensilage osv. dette med at hestene slutter å drikke i perioder er livsfarlig! jeg tok afære øyeblikkelig når min hest slutta. gir han salt på alle mulige måter, og har eplebiter i vannet (sånne som man kjøper i tørka form) - på denne måten drikker han. skulle gjerne ønske han drakk mer, men håper det blir bedre nå som det blir varmere for hver dag... Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 12/04/2007 :  00:24:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg gir hestene halvtørre rundballer uten tilsetning.
Man skal være forsiktig med fortørkede rundballer da de oftere inneholder mugg ol. Fortørkede rundballer kan være så mangt, det kan være for som bonden nøye har fulgt med på for at det skal bli best mulig eller det kan være for som ingen stresser med å pakke fordi de likevel skal selge det...
Rundballer skal helst presses i løpet av veldig kort tid etter at gresset er slått og det lønner seg ikke å spare på plasten.
Når jeg brukte rundballer tilsatt ensileringsmiddel opplevde jeg at alle hestene fikk skikkelig diare og en døde faktisk pga foret.
Maursyre blir brukt i silo og det er kufor ikke hestefor. Silo er den store runde sylinderen man ofte finner rundt om på gårdene og har ingenting med rundballer å gjøre.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 12/04/2007 :  08:05:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff - blir snart bare mer skeptisk jeg.... Hvis dere skulle laget rundball for hest, ville dere da fortørket det et par dager og så tilsatt hva da?? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/04/2007 :  08:20:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal du lage selv ? Da ville jeg kontaktet noen som virkelig kan det. Det er så viktig at det er god hygiene og kunnskap rundt pakking etc. Etter det jeg har skjønt så er det beste til hest, lett fortørket, og pakket i MANGE lag plast. Helst oppmot 16 har jeg hørt, men bør iallfall være 10 12 lag. For å unngå mugg.

Jeg har prøvd ensilasje to år på rad nå og gidder ikke mer. HAr kastet omtrent alt på grunn av for liten plastbruk og mugg.

det er stor forskjell på kunnskapen til de som lager dette, og det kryr av dårlgi mat. :(.
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 12/04/2007 :  09:33:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
De fleste som lager rundball nå, tørker gresset ca 4 dager før det pakkes i plast. Det er vel det de fleste kaller ensilage?. Disse ballene er veldig fine som for, men noen ganger er de fuktige pga plasten og at de skal stå å gjære i ca 6-7 uker før de åpnes. Et tips er om du kan få det til, å få ballen inn under tak. Garasje, låve eller et annet passende sted. Når du da åpner ballen og får av plasten vil stråene tørke og bli som høy. Da merker du fort om det er mugg i ballen og du ser også muggen mye bedre. Lettere å fore med og.

Har selv foret meste av vinteren gjennom med slikt for og ved hjelp av pallegaffel og traktor fikk vi rundballene under tak en etter en i låvegangen og de ble så fine når de fikk tørke. Du trenger da ikke være redd får dårlig vær og at den skal mugne ute pga snø/regn osv.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.