hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forskjell på liter og kilo i hestefôr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Forskjell på liter og kilo i hestefôr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  20:15:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Det er noe som har irritert meg noe så fryktelig! På pakningene til fôrprodusentene så står det jo f.eks. en hest på 500 kg i moderat arbeid skal ha f.eks. 2 kg champion Energi eller noe.

Så var jeg også på en fjordhest i går som jeg kaanskje skulle kjøpe og den fikk 5 kg høy og 1 og 1/2 liter komplett om dagen til sammen.

Noen som vet sånn ca. 1 liter Champion komplett veier? 1 kg? eller?
Vil vite det samme om annet kraftfôr (byggrøpp, knust havre, gull, energi, diett, osv.)

Noen som kan hjelpe meg? Hvor mye veier ca. 1 liter.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  02:25:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Hvor mye 1 liter veier er forskjellig fra fôr til fôr / type til type. Det står gjerne noe på sekken, eller siden til FK? Men har lest tidligere fra folk som har målene fra FK foret, så noen andre kan sikkert svare deg senere
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  02:28:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Ta med en kjøkkenvekt og et litermål i stallen, så finner du det lett ut
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  10:57:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
OK, det skal jeg gjøre ^^
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

canooon

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  12:08:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
her har du en liten oversikt..

1 liter havre : 0,6 kg
1 liter svart havre: 0,9 kg.
1 liter energi/komplett,ekstrem: 0,9-1 kg.
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  17:56:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Ok, tuusen takk! =D
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  21:16:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
1 liter energi veier : 0,7 kg
1 liter tørt betfor veier: 0,4 kg
1 liter hel havre veier: 0,6 kg
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  17:55:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
her har du en liten oversikt..

1 liter havre : 0,6 kg
1 liter svart havre: 0,9 kg.
1 liter energi/komplett,ekstrem: 0,9-1 kg.

Opprinnelig postet av canooon

Pass på å oppgi kva type havre det er da f.eks valsa havre veier mykje mindre enn heil havre. Valsa havren som eg bruker veier 0,4 kg pr liter.

Og eg går ikkje god for den vekta på energi som du oppgir. Det er 60 liter ca i sekken og 40 kg delt på 60 liter blir 0,67 kg pr liter.

Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  10:50:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg ville ikkje ha gått etter volum uansett, 1 L komplett kan i mi erfaring vege alt fra 700-900 gram noko som kan tilsvare opp til 400 gram feil om hesten får 2 L..

Ellers kan vekta på fôret variere eindel fra sekk til sekk og utifra korleis det vert lagra..

Ei heilt enkel og grei kjøkkenvekt kan man få kjøpt stort sett kor som helst for snaue 200kr og med ein gang ein har det å vege fôret inne så går det like kjapt som å berre måle i volum:-)

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

canooon

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  13:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
noen som sa at mine mål var feil angående energi.. jeg skal ikke være påståelig, men jeg veide et kg me energi på kjøkkenvekt( trakk seff ifra va selve forkoppen veier)
d kan jo være at kjøkkenvekta mi er feil, å da beklager jeg dette..

angående havre, så beklager jeg det, jeg skulle ha sagt hel havre, glemte det.. beklager...

Gå til toppen av siden

msj

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  22:05:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei...

Jeg tror man burde sjekke sitt eget fôr selv...

Jeg målte opp den hele havren på stallen vår og 1 L hel havre = 800 gr
Jeg målte også opp Champion GULL og 1 L = 700 gr
Nå bruker jeg Spillers Condition Mix som er 1L = ca 600 gr (1 1/2 L = 1 kg)

Hvis man vil ha en eksakt fôrplan lønner det seg å ta med en digital kjøkkenvekt til stallen og måle opp selv. Ikke stol på de såkalte kg målene heller, for all kraftfôr er forskjellig i volum/tyngde...

Lykke til alle sammen med å finne det ut!
Jeg brukte 1 år på å finne ut hva som passet hesten min :)

Hilsen Madeleine ;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.