hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ekstravere som ridehester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 ekstravere som ridehester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 12/05/2007 :  14:59:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
den ene hesten på stallen har vært traver i mange år, og går både tur, sprang og litt dressur.
hesten min har vært travtrent men går veldig fint som tur og dressurhest, hu går også fint sprang men akuratt nå har hu fått for seg at hindere er litt skummelt inniblandt så d er litt vanskelig å få ho til å hoppe, men jeg har da hoppa 80 med henne
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 15/05/2007 :  21:42:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte meg x traver (varmblods) som førstehest, har henne fortsatt, angrer kansje litt på det ettersom hun ikke kunne så masse, å jeg lunne nådd høyere om jeg kjøpte meg en lærehest, men aldri i livet om jeg noen gang kommer til å selge henne, hun har pass etter sin far, noe vi har slitt med å få bort, men nå er det ikke pass i gjen heldig vis, hun går stabilt på tøyle i alle gangarter untatt galopp, dette pga for lite muskler, vi har hoppet 120 bane i ungdomstiden vår, men nå har hesten blitt 19 å er blitt dressurhest, hun kan galoppsjenkel, for og bakpartsvendiger og masse annet, kan vel gå LB om vi trener masse, men det er ikke noe mål jeg har, målet er vel å få hesten stabilt på tøyle og samle seg i galoppen.

Skal kjøpe meg unghest om noen år, tror ikke det blir traver, el skal vel aldri si aldri, men drømmen er vel å få en unghest som man kan ri opp til litt bedre enn LB..

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  13:39:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
For ikke så lenge siden red jeg på en ex-traver, som IKKE var inridd! Han kunne ingen ting, men var veldig god å ri. Han hadde blitt brukt som montehest og senere vanlig ridehest, men ingen hadde gjort seg bryet med å lære han det skikkelig. Han har dog gått bra med rytter hele tiden. Om noen hadde gidda å ri han inn skikkelig, tror jeg at han hadde blitt en kjempeflott ridehest!:)

Har ridd flere ex-travere som har blitt inridd, og noen er kjempefine ridehester, mens andre fremdeles har "traverhode", og er temmelig stressa, vanskelige og sterke mot tøylen.

Om de får god opplæring etter at de er sluttet i løp, tror jeg de fleste vil kunne bli flotte ridehester!

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  22:42:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet om mange travere som er strålende ridehester. om man skal finne seg en hest å ri opp til st georg eller grand prix, så er kansje ikke det å kjøpe seg en traver det mest ideelle. grunnen til at mange travere ikke kommer seg så langt, er vel kansje også fordi de som er flinke og vil satse, kjøper seg "bedre" hester.

jeg personlig synes både kaldblodstraver og varmblodstravere er nydlige hester, og vet om mange som jeg vil kalle flinke og gode hester. har selv en kaldblodstraver som jeg driver å omskolerer, og jeg kunne faktisk ikke tenkt meg en annen hest. er så gøy å se fremgangen han har og hvordan han endrer seg muskelmessig, og bare generelt hvor forandret han blir.

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  18:45:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan få travere til å funke fin fint som ridehester! Vet også om en del travere som er blitt ridehester.

Terna har vært travtrent til hun ble 4, altså ett år før jeg fikk hu, å hun var en typisk traver, men er kjempe fin nå!

Jeg fikk Terna til konfirmasjonen min, å dette var et sånt tilfelle "foreldre-kjøpte-traver-til-datter-fordi-datter-SKULLE-ha-den-hesten", ja .. Jeg hadde erfaring,men ikke med traver.. Men det har heldigvis gått laangt bedre enn bra! =)
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 31/05/2007 :  21:32:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare komme med en liten komentar... "Man kommer aldri til eliteklasser i verken sprang eller dressur med en travhest" er ca det en del sier her... MEN hvor mange ridehester kommer egentlig opp i eliteklasser??? Jeg vet om fryyyktelig mange ridehester som går å "duller" i sprang og dressurklasser opp til LA og aldri kommer videre. De aller fleste travere kommer også opp i disse klassene med rett trening og rett rytter. Ja, veien er nok litt lenger med en travhest, som ikke har de samme forutsetningene som en ridehest, men gud så gøy det er å få disse "dårlige" hestene frem dit! :)

Fryktelig mange travere er strålende kompiser og ridehester, og skal man trekke frem noe positivt er det at dette er hester som er vandt til masse "rare" ting, ut å reise masse på tur, trenes på mange forskjellige måter, og bryr seg ofte ikke om noe og sist men ikke minst, så er de utrolig arbeidsvillige. Alle mine tre travhester er strålende som ridehester!

Man kan uansett ikke greie alle over samme kam, du finner kjekke og "dumme" hester uansett rase og "yrke". Men jeg hadde aldri frarådet en voksen og erfaren person å kjøpe en travhest som ridehest!
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 12/06/2007 :  09:05:46  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Jeg sier meg ltt enig med deg over! Travere kan bli fine ridehester de også, hvis de ikke er det fra før;p Jeg holder på med travere til daglig, mest kaldblodser, og de er veldig lærervillige noen av dem! Det er nook ikke mange travere som kunne greid å komme opp i eliteklasser, men hvem vet!

Jeg har hørt av flere folk at traverene dems har blitt flotte ridehester, men den rette treningen og rytteren! Noen av dem trenger bare ltt mer tid enn andre!

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Trollungenmin

Skrevet - 24/06/2007 :  15:27:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann
Jeg kjøpte ei kaldblodshoppe for 2 år sia. Jeg trur ikke hu hadde blitt veldig mye ridd, men veit at det ikke var altfor lenge sia hu gikk sitt siste travløp(4-5 måneder eller no sånt). Jeg forventa at jeg kom til å måtte bruke my tid på å få a til å galoppere, men det var ikke noe problem i det hele tatt Nå har jeg begynt å jobbe henne mer ned, og det går også veldig bra, så jeg er veldig fornøyd En ting hu ikke helt klarer er å galopper hvis vi hopper, men jeg hadde ikke tenkt å konkurere uansett.. Men en dum ting med travere er jo at de ofte har skade i beina. Dessverre var hu litt halt når jeg kjøpte a, men har ikke merka noe til det nå Så det er jeg veldig glad for Men travere er absolutt kjempe fine ridehester
Gå til toppen av siden

Kaizergutten
» VIP

Skrevet - 26/06/2007 :  01:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travhesten er drømmehesten min da. Ivetfall nesten. Spesielt Kaldblodstraveren er helt fantastisk.

Har ikke noen traver selv akkurat nå, men jeg hjelper en del andre med omskolering av travhester. Og framgangen i disse hestene er mye større en på fks en vanskelig ridehest. Tenk på den du.. OG ikke minst så er det en Kaldblods traver som går MA dressur som står i Bodø. Det ekke verst bare det. Tror Kaldblodstraveren er som poteten. Kan brukes til ALT.

Jeg diggar travere :D
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 26/06/2007 :  07:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg må bare komme med en liten komentar... "Man kommer aldri til eliteklasser i verken sprang eller dressur med en travhest" er ca det en del sier her... MEN hvor mange ridehester kommer egentlig opp i eliteklasser??? Jeg vet om fryyyktelig mange ridehester som går å "duller" i sprang og dressurklasser opp til LA og aldri kommer videre.

Opprinnelig postet av TiaogJamie

GODT poeng!! Dette tror jeg det er veldig mange som glemmer å ta med i betraktningen!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 26/06/2007 07:39:02 Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 29/06/2007 :  22:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange travere som kan bli bra ridehester, men det er også de som ikke kan bli det. Det er noen som rett og slett ikke har "ganglaget" for det.
Skal man finne en traver som kan bli bra, bør man først se på eksteriøret, den bør se ut som en ridehest. Deretter bør man ri den for å kjenne på gangartene, man bør ikke forvente at en traver der og da skal gå i arbeidstrav og kort galopp men man kan da føle mye av gangen likevel, noen har en helt håpløs uforbederlig galopp.
Så vil jeg gjerne si st hvor mye en traver må "omskoleres" kommer helt an på tidligere eiers kunnskaper om de forskjellige ridegrenene og hva hesten er brukt til. Svært mange som jobber med travhester har startet der og ikke lært seg det grunnleggende innen f.eks dressurridning. Derav blir mange travhester ridd på samme måte som om de skulle gå med vogn, skjenkelen er bare benyttet for å drive fram og ikke som hjelpemiddel forøvrig. Tøylende er brukt til kommandoene sving venstre, sving høyre og stopp, ikke til løsgjørende øvelser.
Tilslutt kommer det jo helt an på hva hesten skal brukes til, jeg ville ikke kjøpt en "gammel" traver som kun var ridd slik som beskrevet over, da tar det flere år før du får den "fin" fordi den er så fryktelig stiv.
Så er det de som driver/har drevet med travhester som f.eks meg selv, som har gått flere år på rideskole og ikke orker å ri på hester som ikke kan samles. Disse hestene trenger ikke "omskolering" fordi de parallellt med travkarierren også har blitt trent som en vanlig ridehest, her er det bare å videreutvikle hesten. Men som sagt, gemytt og gange har mye og si, det er noen som ikke egner seg til mye annet enn turridning samme hvor mye man "omskolerer."
Hvor høyt opp i nivå du kan få en traver vet jeg ikke, men de lette klassene i dressur burde gå greit uansett. Satser man høyt og ikke har råd til disse dyre ridehestene, må du i hvertfall finne en som har "ridehest" gange og som er styrbar.
Var det ikke en kaldblods som het Kark Jr eller noe som konkurrerte ganske høyt i dressur
Gå til toppen av siden

Lillanita+Queenie

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2007 :  23:43:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travere funker utrulig bra!
jeg har en varmblods traver på fòr.
Å hu er utrulig snill å rolig!. Hu har hoppet 1.20 å startet lc i dresur å fikk en 2.plass. jeg liker best travere. de er spesielle på en veldig posetiv måte. jeg kunne nesten ikke tenkt meg noe annet en den jeg har nå!. hu er veldig rolig å snill uansett hva.! utrulig flink på stevner å alt.
så trav hester funker utrulig bra som ridehester..
en traver kan bli en ordentlig bra hest..!
jeg har lært mye av hu...

Travere kan viss de vil de og :) Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2007 :  02:10:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skriver under på "Goldman og Rex" sitt innlegg, det fikk fram ganske bra tankegangen jeg selv har. Har kaldblodstraver selv (ennå), og har endel venner som har div travere. Allikevel hadde jeg ikke satset på en ny traver (og alle hester som er født under rasene varmblods-/kaldblodstraver regnes som traver, uansett om den har blitt trent eller ikke). Dette pga at det ligger mye arbeid i å omskolere en traver, mer enn å sette seg på en ridehest som allerede går f.eks LA dressur og heller satse på å videreutvikle den. Ja, du kan få en brukbar ridehset ut av en traver, men da kreves det enormt mye arbeid, og den kan ikke være bygd som en "normal traver", den må heller ha ridehestens kvadratiske form. Nå finnes det mye smuss innen ridehestverden også, men jeg vil tro at det i utgangspunktet finnes bedre matriell for ridehest enn det gjør i travsporten.
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 10/07/2007 :  12:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes travere er verdens beste hester!
De fleste har veldig godt gemytt og er veldig flotte hester.
Jeg har sett en god del travere som er blitt veldig godt omskolert.
1 kaldblodstraver som hadde vunnet hoppederby å greier som fungerer kjempe fint i rideskole og er veldig trygg, galopperer osv.
Selv har jeg både varmblodstraver og kaldblodstraver.
Varmblodsen har vært travtrent noen år og ble ikke brukt som travhest rett og slett fordi hun var for treig , brydde seg ikke noe om at de andre sprang fra henne , og var for rolig og behagelig:) Dette var jo bare bra for meg som kjøpte henne for og bruke henne som ridehest:)
Kaldblodsen min har aldri vært travtrent og går som det suser;)
Hopper , går på tøyla og galopperer;) ikke noe stress dyr;)

Jeg ville mye heller kjøpt meg en traver enn en vanlig ridehest.
Grunnen er at det er veldig morro med fremgang og det føles godt å kjøpe en hest som virkelig trengte et hjem. For travhester har det jo med det at de blir solgt rundt og rundt og aldri får et varig hjem
Gå til toppen av siden

gmr

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2007 :  23:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en varmblods eks-traver, & ho fungerer kjempe fint som ridehest. Ho stresser litt i trav da, men ellers så er ho kjempe flott å ri på. Har kun løshoppa litt med ho te nå, da ho gikk med føll når jeg kjøpte ho. I dressur er ho nok ikke den beste, men nå er ikke dressur det jeg er mest interesert i heller så=P Men øvelse gjør mester;P Hoppa mi er 14 år & har aldri hatt en beinskade som har kommi hverken av trav eller bruk seinere som ridehest=)
Budweiser-hesten min<3 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.