hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ekstravere som ridehester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 ekstravere som ridehester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tina_Marie

Skrevet - 10/04/2007 :  19:48:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
eeehm.... javel? jeg er ikke hårsår en plass. men har mine egne meninger akuratt sånn så du! jeg blir sint når folk sier at travere er dritthester og ikke duger til noen ting! og det har jeg min fulle rett til. jeg har aldri påstått at en traver er perfekt til å hoppe eller noen ting. travere er jo faktisk skapt til å LØPE, men de kan ANDRE ting også. og hvis en da legger sammen to og to så vet man at en ridehest hadde aldri klart det som en traver gjør, ganske enkelt fordi den er skapt til å bli brukt til på en annen måte, til andre ting.

så, nei, jeg finnes ikke hårsår.
og jeg er ikke dum heller! skal noen kjøpe seg en ridehest, så er absolutt ikke traveren en egnet hest for den personen. det sier seg selv.

for meg er en god ridehest en hest som kan ordentlig grunnleggende ting, en hest man kan komme langt med på dressurbanen eller sprangbanen.
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  13:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en amerikansk varmblodstraver. Den har vel og merke aldri vært travtrent, men den kan det meste. Er veldig flink i dressuren og tar ting generelt ganske fort. Galoppen er flott den også nå (har ikke alltid vært det). Traver uten problemer 6-8 metersvolten. Fatter fin og riktig galopp på samme volten. Han hopper også hinder på 1.20. På bane blir det nok noe annet da. Han går fint og samlet og til tøylen i alle gangarter. Problemet med denne typen traver er pass-gangen dens. Dersom han blir sliten eller underlaget blir for hardt, er det passen han tyr til. Nå skal det sies at denne karen har vært ridd minimalt de siste to årene, men er nå under opptrening igjen så etter som han blir sterkere vil vel passen også forsvinne mer og mer. Men poenget er i alle fall at traveren er fin som ridehest den også. Og veeeldi modig. Gå til toppen av siden

*stjerna*

» VIP

Skrevet - 14/04/2007 :  23:44:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er kaldblodstraver, men hun er ikke travtrent.. men hun har likevel "travhesten" i seg.. hun har litt lett for å stresse og bli gira, men dette trenger jo ikke bestandig være negativt?
Jobber endel dressur med henne nå, prøve å få henne til å jobbe rett og gå på tøylen.. Hun er veldig lærevillig, og det begynner å bli store forbedringer!=)
Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 17/04/2007 :  09:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travere kan bli veldig gode hester, både i dressur og sprang. Men de kan nok ikke komme opp i "elite" nivå med det første. Når man begynner å omskolere tar dette flere år's arbeid. Men da treningen er ferdig kan det bli utrolig gode hester ut av dette. Jeg har vært borti mange hester jeg ikke kunne tenkt meg hadde vært travere før, men mange av disse er trent opp siden de var små, i tillegg til travtreninga. Gå til toppen av siden

Starmate

Skrevet - 19/04/2007 :  12:04:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det blir for dumt å spørre om en traver kan bli en "bra" hest - travere er utrolig gode hester i det de er avlet for å gjøre, nemlig å trave!

Min forrige varmblodstraver ble omskolert fra traver til ridehest uten de helt store problemene.
Det verste var nok å bli kvitt travernakken, for han var vant til å gå med en stram sjekk. Nå går han lettere klasser dressur og er meget godt muskelsatt.
Jeg hadde også en annen varmblodstraver som jeg ikke omskolerte selv, men som er omskolert nå. Han konkurrerer i lette klasser dressur, og begynner også å få skikk på galoppen. I tillegg har han en fin sprangteknikk.

Den varmblodstraveren jeg har nå går ned på tøylen av seg selv når vi er på tur, bruker ryggen og jobber godt. Han er veldig myk til traver å være, og tror ikke han ville hatt noe trøbbel med å omskoleres til dressurhest.

Det som definerer en "bra" hest er at den har de egenskapene som kreves for å utføre det den er avlet til å gjøre - en "bra" hest trenger ikke å være en dressurhest, men likegjerne traver, westernhest eller galopphest!
Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  23:52:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Hei!:)
Min mening er at det kommer helt an på hva den har vært gjennom i livet/åssen den er trent/lynne og åssen den er bygd/formet. Og åssen den blir trent opp til å bli ridehest.

Har selv en rolig varmblodsvalakk som har blitt litt travtrent med aldri starta. den er rolig, ikke stresset, kraftig bygd, fin ridehest type i kroppen , lett for galopp, har ikke passgang o.l Han er en knallgod ridehest!!!:) Ingen som trur han er av traverblod.

Hesten min har gått på løsdrift siden han ble født og er kun trent i trav et år ca, så han er hel og fin i hele kroppen sin. så og si ubrukt.
Så leter man rundt kan man være heldige å finne en hest av traverblod som har de riktige forutsetningene, de vil lette skoleringsarbeidet og gi deg en knallgod ridehest til en billig penge:)

jepp jepp, dette er min fulle og hele mening
Hilsen en som har stooor trooo på traveren som ridehest!

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  12:27:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror at det kommer veldig ann på personligheten og hvordan den har blitt trent tidlig i livet.
jeg har hatt en traverfrue i 10 år nå, og det tok minimum 6 år før hun roet seg ned i hodet, nok til å kunne slappe av og nyte livet. hun hadde da blitt trent hardt som traver fram til hun var 7-8 år.
Om man finner tak i en traver rundt 3 år, husk at den har som regel blitt trent i 2 år allerede.
jeg tror som så mange andre, at kaldblodsen er bedre å omskolerer, nettopp fordi de som regel har en psyke som er lettere å ha med å gjøre. Min gamle-mor har ennå en del nykker, som f.eks å fyre opp når man spenner for, da skal man tut og kjør. heldigvis er det bare noen sek. tilbakefall, og resten går fint og rolig, men jeg merker tydelig at hun har lært fra hun var liten.
mange travere lærer fortere enn min da, og hun er kanskje noe treg, men poenget er likevel at om man skal ha en rett fra travbanen, bør man være obs! som regel hopper de skikkelig til når de hører en høytaler
Jeg har også en unghest på 3 år (traver) som aldri er travtrent, og jeg tror hun har et bedre utganspunkt for å egne seg for ridning, nettopp fordi både psyke og kropp ikke er "trent" for å løpe fortest mulig :)

Jeg vil absolut anbefale å kjøpe traver hvis man skal drive med hest på hobby-nivå, men gjerne en som har vært bort fra banen iallefall en liten stund. vil man opp over MB så satser man på en renavlet ridehest :) men jeg synes nå traveren er mye kulere jeg da. bare min egen mening :) så morro når de først går ordentlig bra, da har man iallefall klart noe som i utgangspunktet ikke var der :)
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 06/05/2007 :  21:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser i BirgitteG sitt innlegg at hun skriver at hun aldri ville anbefalt/eller selv kjøpt en traver som ridehest. Hun skriver også at hun ikke ser på en hest som kan hoppe enkelthinder på 120(eller var det 130) som en god ridehest, men at den må kunne gå bane. Dette er jo ikke nødvendigvis negativt for en traver. Det finnes mange ridehester som også bare går på hobbynivå(lave klasser sprang og dressur), og BirgitteG ville nok heller ikke kjøpt disse hestene.

Selv har jeg hatt to varmblodstravere. Var kjempeheldig med den ene, og veldig uheldig med den andre(men den løshoppet så det suste).

Jeg fikk meg også et lite sjokk i dag. Rir en 5 år gammel kaldblodstraver som er traver, men for tiden kun ridetrenes på tur. I dag fikk jeg meg et lite sjokk da han fra rolig trav plutselig gikk over i galopp da jeg gav galoppsjenkel(han pleier å løpe seg inn i galoppen). I tillegg gikk han fine sjenkelvikninger da jeg skulle "flytte ham" fra en side av vegen til den andre, og plutselig gikk han jammen meg i holdning i travet også. Det han gjorde føltes riktig fra ryggen hans, og venninnen min som også var med på tur ble også imponert over "utføringen".

Så der det er hest, er det håp....
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/05/2007 :  22:44:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaldblodstravere er lettere å få til å jobbe riktig enn en varmblodstraver...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/05/2007 :  11:50:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Interessant hadde det jo vært å høre travhestenes uttalelser om sine treneres kunnskaper som ryttere...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2007 :  12:04:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Interessant hadde det jo vært å høre travhestenes uttalelser om sine treneres kunnskaper som ryttere...

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Godt poeng Hadde nok fått høre diverse om hesten min kunne snakke
Gå til toppen av siden

Helaine

» VIP

Skrevet - 10/05/2007 :  10:22:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er hestepasser for en x-traver som sluttet som traver i 06. Han blir bare bedre og bedre i dressur. Så jeg ville sagt at travere kan bli gode ridehester Gå til toppen av siden

Rude

» VIP

Skrevet - 10/05/2007 :  19:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nå i allefall ikke kjøpt meg en x-traver om jeg skulle ha meg en dugbar ridehset
In riding a horse we borrow freedom Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  10:29:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
eks travere kan fungere kjempe fint som ridehester :) Men det spørs nu korsn hesten er o.l,veldig stressa osv. kankse ikke nå prosjekt for en nybegynner hvis man ikke har tilgang på instruksjon ofte. for det MÅ til :D
Har selv hatt en eks traver som ble veldig fin etterhvert :)
så eks travere kan absolut bli fine ridehesta..d kan vær bare positivt at det blir ridd dressur med for å styrke bein og sener,rygg og hals muskler. siden trav sliter veldig på hesten hvis de ikke er bygd opp sikkelig.

Her oppe så er det en kaldblodstraver (ikke trav trent) om går middels klassa dressur. den er sikkelig premie plukker i dressur klasser.
så dere som driver med eks travere eller har tenkt å bynne, lykke til med hesten dere og stå på..:D
Gå til toppen av siden

Tsar-Ideal

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  23:40:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at travere kan bli flotte ridehester, men du vil alltid merke "traveren i den". Har selv en 6 åig varmblods som er avlet for trav, men er ikke en gang innkjørt, til og med han kan man se traveren i til tider. En traver har som regel ikke den samme flyten i gangartene som en "ren" ridehest har. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.