hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bandasje
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bandasje
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal-X

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  23:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke vant til å bruke bandasjer i det hele tatt. til nå har jeg bare brukt stallbelegg med borrelås. men nå skal jeg begynne å bruke magnedpad og back on track litt sånn om hverandre og må derfor rulle bandasjer utenpå disse... hvilke bandasjer bør jeg kjøpe (vi har horze, skoies og hooks her) og hvordan legger man de på? hva er viktig å ta hensyn til? ...de skal jo ikke være for sramme, men blir de for slakke er ramler de jo bare av vel...? har hørt man skal begynne midt på beinet og gå nedover, og så oppover og ende opp ca der man starta på midten... skal bandasjen gå under koden?

håper noen kan gi meg noen gode tips, gjerne en oppskrift :)

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 29/03/2007 :  16:21:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Til mine magnetbelegg har jeg vanslige flees bandasjer over, eller vanlige stallbandasjer, rir også med disse(ikke magnetbeleggene seff) men bandasjene da jeg synes disse er enklere å rulle på enn slike med strikk, ettersom det skal brukes i stall så er det vel et must å ikke bruke med strikk...

Jeg har en del bandasjer, noe fra skoies, min hestebutikk og horze... Så synes du bare skal ta en tur innom butikkene jeg.. Horz har jo masse utvalg i farger da...

Å et litt ot spm, men om du skal innom Horze, kan du se om butikken har slike billige shabraker i brun med lyseblå kant(dressur) om du skjønner hva jeg mener

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

EliJeanette

» VIP

Skrevet - 29/03/2007 :  21:11:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må man bruke bandasjeunderlag under fleecebandasjer?:) Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 29/03/2007 :  21:24:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
må vel ikke bruke bandasjeunderlag under fleesbandasjer om man kan å bandasjere korrekt, jeg bruker ikke det under trening, men jeg bruker det på stallbandasjer, bandasjerer slik jeg har lært det med synes man skal bruke underlag da... Spørs hvor god du er på å bandasjere det....

Caeles

» VIP

Skrevet - 29/03/2007 :  22:15:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg er selvutnevnt "dronning av bandasjer" og har i de fleste farger, materialer og lengder (med matchende schabracker selvfølgelig)!

Til å ri med er det egentlig bare strikk-bandasjer som duger. -Enten med underlag eller "kombi-bandasjer" hvor den innerste delen er fleece eller pad. Equiline lager de desidert beste "kombi-bandasjene". De beste "vanlige" strikk-bandasjene er de tyske med knapp som feste. Horze, Hööks osv. lager også helt greie strikk-bandasjer til en billig penge og i mange vakre farger.

Man KAN ri med fleece-bandasjer, både med og uten underlag, men uansett så er de vanskelige å legge i tillegg til at de ikke holder seg pent når de blir strukket på. Det er nesten likegyldig hvilket merke og pris fleece-bandasjer har. Fleece er fleece og duger best som stallbandasjer.

Som stallbandasjer, også i forbindelse med "back on track", er det fleece eller "strikkede" bandasjer som gjelder. Personlig liker jeg godt "strikkede" og gjerne med litt ekstra lengde. Man bruker alltid underlag under stallbandasjer. Med mindre man vil ha med ekstra lengde fordi man bruker ekstra tykke underlag, kan man finne utmerkede stallbandasjer hos både Höoks og Horze.

Når det kommer til å legge bandasjer, så er dette en kunst i seg selv.. -Jo mere du øver, jo flinkere blir du! Mine tips til legging må være:

1. Rull alltid bandasjen på rett vei. Dvs at bandasjen skal vende inn mot benet mens rullen skal kunne "trille rundt".
2. Rull bandasjen i riktig retning på benet. Dvs at sett ovenfra skal bandasjens retning være MED klokken på høyre-benene og MOT klokken på venstre-benene. -Dette er fordi at HVIS en bandasje skulle løsne, så vil hesten stryke seg med det motsatte benet på INNSIDEN i FREMADGÅENDE retning og ikke løsne bandasjen ytterligere. (Husk spennene på gamascher vender også alltid bakover på utsiden!)
3. Planlegg bandasjeringen og lengden på bandasjen! -Start på midten eller litt under, gå ned og avslutt helt øverst. Om den første bandasjen ikke "strekker til" eller blir "litt lang", gjør det om igjen med en gang, så vet du hvordan du skal gjøre med de resterende tre benene.
4. Se over at det ser jevnt ut og ikke vær redd for å gjøre det om igjen.

Når det gjelder bandasjering av koder, så skal ride-bandasjer dekke kodeLEDDET men ikke gå ned i selve koden der den er på sitt tynneste. Stallbandasjer kan man velge hvordan man vil legge. Personlig bandasjerer jeg helt ned og litt av kneet også for å få en jevn varme i både sener og fester.

Håper dette var forståelig og til hjelp! Lykke til!

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 30/03/2007 :  15:30:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Bra forklart, å ja jeg synes det er enklere å bruke fleesbandasjer som ridebandasjer, selv om jeg har haugevis av kombi bandasjer..
Men du glemte en ting, som er når du noe av det viktigste, når du strammer bandasjene så stram forran på beinet og ikke bak, for da kan du risikerere å stramme slik at senene bak blir ødelagte.... Samt jeg pleier støtt å sjekke om det er stramt bak selv om jeg har strammet bandasjene forran...

Royal-X

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  23:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
TUSEN takk for kjempegode forklaringer!
kjøpte Equiline stallbandasjer hos Horze i grått. Testet de nå i kveld og må i grunnen si meg ganske fornøyd med resultatet. Riktignok ble ikke borrelåsen helt likt plassert på begge bein, men det blir nok bedre etterhvert... Jeg synes forresten det er vanskelig å skulle holde på underlaget samtidig som jeg skal rulle bandasjen jevnt og fast... Men jeg får sikkert teken på det etterhvert :). Likte disse stallbandasjene veldig godt fordi de var skikkelig lange! jeg har noen andre i fleece som sikkert er ridebandasjer, for de er kjempekorte (og stygg rødrosa farge, hehe). Så nå står han med bandasjer i natt :). Takk for veldig god hjelp!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  09:26:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp> Jeg synes forresten det er vanskelig å skulle holde på underlaget samtidig som jeg skal rulle bandasjen jevnt og fast... Men jeg får sikkert teken på det etterhvert :). <klipp>

Opprinnelig postet av Royal-X

Jeg synes ikke alle underlag er like gode å ta utgangspunkt i heller. Jeg liker best Eskadron sine, de som heter Climatex. Har også et par i fleece med lett fyll fra Mias RS som jeg liker, samt et par jeg kjøpte på Börjes i Globen for to år siden som likner veldig på de fra Mias RS (har aldri vært i Börjes' nettbutikk). Ellers blir veldig mange av underlagene for "stive". Veldig mange av etterlikningene til de kanalsydde til Eskadron, både Hööks sine, Walderhausen sine og endel andre, blir for stive. Har selvfølgelig ikke prøvd alt, og dette er mye smakssak. Selv om jeg ikke liker noen typer, så kan andre gjerne gjøre det. Men synes du det er vanskelig med underlag, forsøk å prøve en annen type. Det er en del underlag jeg aldri har blitt helt kloke på

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  11:06:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Bruker slike filt underlag, men skal kjøpe nye... Ambefales eskadron da? sett på de billige på hooks, men disse er vel ikke slike som eskadron?!?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  13:00:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bruker slike filt underlag, men skal kjøpe nye... Ambefales eskadron da? sett på de billige på hooks, men disse er vel ikke slike som eskadron?!?

Opprinnelig postet av Asa Garsy

Det er vel en smakssak. Eskadron sine er ikke magnetunderlag, som det i utgangspunktet er snakk om her. Jeg har heller ikke erfaring med det. Men de kanalsydde showmasterunderlagene Hööks selger liker ikke jeg. Synes de er vanskelige å legge pent. Blir for stive, og "sklir" nesten når du forsøker å legge dem. Eskadron sine er mykere, og former seg bedre når du snurrer rundt. Så det jeg forsøker å si er at om du synes noen er vanskeligere, så finnes det ofte andre som er enklere. For hestens del tror jeg hvilket underlag du velger er mer eller mindre likegyldig, så lenge du klarer å legge de på riktig.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  17:36:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
jeg har bandasjert masse hestebein på mine 7 år som hesteeier, og har selv slike magnetpads, synes det er ok å snurre bandasjer rundt disse, men er bare trening, trening og trening, så kommer det... Ellers synes jeg bandasjeunderlagene i filt er ok, men liker ikke hvordan disse blir etter en tur i vaskemaskin, så da er mine historie, blir sikkert eskadron sine da.. Hvor selges disse billigs mulig a? å hvor stor? til ride/stallbandasjer..

Royal-X

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  21:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har disse: . Det er magnetbelegg. Veldig stive ja, også er de egentlig litt korte eller de rekker liksom akuratt rundt beinet... Jeg får det til, men styrer litt. Må liksom holde underlaget i samme hånd som bandasjerullen og så surre enden rundt. Det er bare helt i starten det er vanskelig. Heldigvis står hesten HELT stille under hele prosessen og han sparker ikke heller eller noe - så det går ganske bra :).

Synes dere det er vankeligere å bandasjere på frembeina enn bakbena? Jeg bandasjerer kun bakbeina nå på han (han fyller i hasene).
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  21:02:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med ullunderlag, hvordan er de? Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  23:39:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Å bandasjere på magnet-underlag (back on track) til stallbruk synes ikke jeg er noe problem hverken framme eller bak.
Det er normalt ikke nødvendig med ytterligere underlag i tillegg til magnet-underlaget.
Til å ri med foretrekker jeg også Climatex til Eskadron, selv om det finnes andre OK kopier (Jacson) på markedet.
Jeg har også ull-underlag (kjøpt på Horze) som fungerer utmerket etter jeg klippet dem i riktig størrelse. De blir faktisk bedre og bedre ettersom de former seg etter hesten jo mere de blir brukt.

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  23:50:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
jeg har ullunderlag:D hjemmelaget av et gammelt ullpledd som ikke var helt behagelig... ekte kløende ull er ikke så deili som pledd:P
så det ble klippet opp i passende biter, og to og to biter ble sydd sammen så de ble tykkere.
de former seg etter foten, tøyer akkurat nok, og sklir ikke:P

ble anbefalt av en equiterapaut (peter lago) å bløte ut ullunderlagene med kaldt vann istede for blue lotion før bandasjering, for da måtte hesten virkelig øke blodsirkulasjonen for å holde varmen og da tørker ulla, men bandasjene blir bløte over natten, og fotene et helt tørre, finnes ikke fukt! og ikke noe fyllinger selv etter skikkelig hard sprangtrening!:P

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  08:16:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
WOW! det må jeg prøve. takk for tipset!! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.