hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - innspenningstøyler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 innspenningstøyler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

katriiine
» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  17:43:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor stramme skal egentlig innspenningstøylene være?

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  18:15:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
oi... må ikke være for stram at det er ubehag for hesten... så langt vet jeg...;)
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  19:32:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hånds mellomrom fra bittringen til innspenningstøylen når hesten står med hodet i normal høyde har jeg lært.
Om dette er riktig eller fungerer vet jeg ikke da jeg ikke har god erfaring med innspenningstøyler.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/03/2007 :  22:07:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig enkelt :) vet du ikke det : ikke bruk dem! Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  12:17:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
helt enig summer.... man burde vite litt om hva man holder på med ;)
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 29/03/2007 :  10:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det kanskje ikke derfor ho spør? tenk litt Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/03/2007 :  10:36:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
tenker mye jeg, og så lenge ikke spørsmålet er spesifisert, så regner jeg med at hun skal spenne inn en hest. Og så lenge hun ikke vet hvordan innspenningstøyler skal spennes inn, går je gogså ut fra at hun ikke vet hvordan hun skal bruke dem. Og da anbefaler jeg og la være. Man skal vite hva man gjør om man skal bruke innspenning på hesten. Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 29/03/2007 :  11:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda, jeg vet hvordan de skal brukes. men har hatt mye diskusjon rundt dette den siste tiden, og alle eruenige. tenkte bare jeg skulle høre med noen her..får å få høre andres meninger Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2007 :  15:19:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du skal bruke strikk, har jeg lært at når hesten går på tøylen skal strikket være helt slappt :) Håper dette vil hjelpe deg !
Free Di & Ingvild ;* Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 05/04/2007 :  18:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om strikken er slapp? Jeg syns ikke en strikk gir etter uansett jeg da. Så da innbiller jeg meg at hesten går veeeldig bak loddplan om strikken blir slapp.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/04/2007 :  21:01:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må se hesten i bevegelse for å se om innspenningen er passelig stram. Hvis jeg spenner inn for vanlig longearbeide, dvs ikke spesielt lavt, høyt, stramt eller løst, lar jeg hesten gå godt fremover, og så sjekker jeg at hesten hverken går og spenner hodet i været, eller går med nesa vesentlig bak loddplan (om den glipper litt av og til er ingen krise). Går hesten i riktig form når den er godt fremme, er de passelig stramme :) (Da er man naturligvis nødt til å vite hva riktig form er..)

Forøvrig betyr ikke "godt fremme" at hesten løper rundt i longelina. Når hesten beveger seg rundt på en relativt liten volte må den IKKE få lov å løpe avgårde over tempo, da det belaster leddene unødvendig.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  21:10:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om strikken er slapp? Jeg syns ikke en strikk gir etter uansett jeg da. Så da innbiller jeg meg at hesten går veeeldig bak loddplan om strikken blir slapp.

Opprinnelig postet av Bol Prins

Om strikken ikke gir etter før hesten er bak loddplan er den definitivt altfor stram.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  21:40:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg bruker strikk lar jeg den være slapp når hesten søker ned .
Når hesten går riktig skal ikke strikkene ta borti hestens munn :)
Væffal det jeg har lært :p

Free Di & Ingvild ;* Gå til toppen av siden

Silje01

Skrevet - 08/04/2007 :  02:55:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje01  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje01  Svar med kopi av melding
Strikk hjelper vel ikke til noe mer enn å få hesten til å se pen ut og å gå å bøye nakken. Og viss hesten går å begynner å "kjempe" mot strikken får den underhals.. Jeg ville droppa det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/04/2007 :  03:31:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Strikk hjelper vel ikke til noe mer enn å få hesten til å se pen ut og å gå å bøye nakken. Og viss hesten går å begynner å "kjempe" mot strikken får den underhals.. Jeg ville droppa det.

Opprinnelig postet av Silje01

den kan hjelpe hesten til å søke ned.. Den vil jo ikke kjempe imot om den ikke er FOR stram. Den skal henge løs når den har korrekt form, men vil jobbe imot når hesten er stjernekikker og knekker i ryggen.
Å søke ned er jo forarbeidet til å få hesten til å gå i form.

Det handler ikke om å få hesten til å se pen ut å bøye nakken.. vel?? Det handler om å samle seg skikkelig, få ryggen opp og jobbe med rette muskler.. Formen kan variere fra hest til hest alt etter som den er skrudd sammen. Ikke alle hester går i lik form selvom den er "samlet".
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.