hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gjør du med hestens tenner ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hva gjør du med hestens tenner ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

summer

Skrevet - 21/03/2007 :  15:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håper på å kunne starte en nyttig og lærerik tråd ....Hva gjør du for å passe på hesten sine tenner ?

veterinæreren rasper en gang i året ? to ganger i året ?

Veterinær undersøker en gang i året, og evt rasper ?

spesialutdannet veterinær/tannpleier undersøker en gang i året?

Smeden går over en gang i året ?

Hestekyndig bejkentskap går over en gang i året ?

Hva gjør du ? hvor ofte ? (Fint om du nevner alder på hesten i samme slengen også :) ) Og hvorfor gjør du som du gjør :) ?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  15:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har en tannspesialist fra England som kommer to ganger i året. Han rasper kun om det er nødvendig, men han sjekker begge gangene han er her.
Han har mye kunnskap, og gir gode råd og feks bitt. I tilegg er han utrolig dyktig med hestene!

Hege Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  17:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
En vetrinær som er spesialist på tenner rasper tennene på hesten min 2 ganger i året;) Det fungerer veldig bra Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/03/2007 :  19:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er 12 år, blir undersøkt 2 ganger i året av veterinær med god kunnskap på tenner. Rasper/tar tannstein ved behov. Når det klaffer bedre, så skal Ellen Schmedling (tannspes) kikke over han også.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  01:11:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min sjekkes ca. 1 gang i året, men hun har enda ikke - i en alder av 23 år - hatt behov for å få en rasp i kjeften. - Hennes mor, som ble 29 år, trengte heller aldri å raspes.

Det betyr at grovfòret har vært grovt NOK - så tennene har blitt slitt normalt.

Det som kan være et "problem" i dag, er at høyet rett og slett er for "fint", så tennene ikke slites normalt. I tillegg er det mange hester som får lite grovfòr - men mye kraftfòr - og da er det fort å få tannspisser og andre tannproblemer. Og da MÅ man sørge for å få tennene stelt - av fagfolk.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  08:10:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har to homser fra England som kommer til stallen to ganger i året å rasper tenner. Vi betaler 700 kroner uansett behandling. Jeg har kun gjort denne behanlingen en gang (siden jeg har hatt hesten i ett år), men planlegger å gjennomføre det to ganger i året fordi jeg har en aldrende hest (IKKE gammel, hehe). Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  08:19:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Bestiller time hos Ellen Schmelding!!
Avtaler fra gang til gang når man bør komme neste gang.
Har ikke noe for seg å raspe tenner hvert halvår dersom det ikke trengs. Og vi borrer jo heller ikke alle tennene våre dersom det er hull i èn...

Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  08:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekker to ganger i året - sommer pluss ved vaksinering i januar. Rasper som regel bare en gang i året. Sjekk og rasp utføres av veterinær på Jarlsberg Hesteklinikk. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  08:45:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det betyr at grovfòret har vært grovt NOK - så tennene har blitt slitt normalt.

Det har faktisk mer med hestens bitt og gjøre. Du kan gi så mye riktig grofor du bare vil, er bittet fei, blir det haker og spisser osv uansett :) Så du har hester med fine korrekte bitt :) Og det er bra ! Da trengs sjelden å gjøre noe med spisser og sånt .

Jeg får vel svare selv da. Jeg bruker ikke Ellen på tenner selv, pga hest som er omtrent umulig og laste, men jeg bruker spesialutdannet tannpleier . Dvs, her brukes elektriske redskaper og ikke rasp.

Toåringen min skal sjekkes og evt gjøres det som må gjøres, to ganger i året, fram til alle tenner er på plass. Dette fordi så mye skjer i munnen på en unghest. Vi har nettopp fjernet ulvetenner og gått over noen minimale spisser.

Den voksne hesten har hatt behov for sjekk med kortere intervaller, men nå er bittet perfekt og alt som er galt er rettet på, og hun skal nå sjekkes, og evt behandles, en gang i året.

tannrasp kommer aldri mer inn i mine hesters munn. Den gjør for stor skade har jeg sett og lært meg.

Dere som rasper fast to ganger i året. er det noen spesiell grunn ti lat dere gjør det ?
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 23/03/2007 :  13:45:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg har sjekk og evt. rasp 1 gang i året. Dette utføres av veterinær samtidig med vaksinering.
Har hatt hest som hadde behov for å raspe oftere, og da ble den raspet hvert halvår.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/03/2007 :  14:20:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
tannpleier, aldri mer vet til og gjøre det her i gården nei.
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 23/03/2007 :  16:09:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg har foreløpig ingen dårlig erfaring med veterinær, jeg... hva gjør at dere aldri mer vil bruke rasping? Vi har ikke så mye valg enn vetr. vi da. Viser det seg å være mindre bra å raspe, så er det kjipt for oss som bor i "gokkmokk"....
Redigert av - Nedre_Kjønås_Gård den 23/03/2007 16:09:49 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/03/2007 :  16:26:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en veterinær kommer og bare rasper tenner og går så :

H*n har ikke kunnskap nok til å se hva annet som er galt i munnen. Mange bare rasper, uten å se om det engang er nødvendig og raspe. Og ved å gjøre dette, reduserer man faktisk levetiden på hesten, ved at man fjerner litt av tannen hver gang. (en hest må ha tenner for å spise ) Det er ofte mye annet enn å fjerne spisser som er galt i en hestemunn.

En rasp når sjelden bakerst i munnen, og man risikerer enorme spisser på de bakerstetennene, sår etc. dette er da det jeg har erfart med min, som jo bel raspet tidligere. har brukt flere år på å få fikset tennene hennes igjen, og nå har hun et perfekt bitt og sliter omtrent tennene selv.

Det er ofte Bittfeil som bør rettes opp, da dette har noe med sliping av tenner og tygging av høy og gjøre, for ikke å snakke om at det ofte kommer i konflikt med bittet. dette ser ikke dyrleger som ikke er utdannet på tenner. forinnpakninger etc som senere lager store problemer, om ikke det blir rettet opp.

En annen ting man ser, er at veldig mange hester har store arr bak i munnen, som har vært sår etter rasp, som er mm fra en stor blodåre som er bak der. Dvs hesten har vært mm fra å blø ihjel, om det hadde gått hull på denne. noe skummelt mange veterinærer virker helt uvitende om ...

I tillegg er det ofte tannemaljen sprekker pga bruk av rasp ..

osv osv :)

En tannpleier tar for seg en og en tann, og gjør bare absolutt det som må gjøres, de retter opp bittskader og bittfeil, fjerner forinnplakninger, etc etc .... bruker elektriske instrumenter noe ala det tannlegen vår bruker, bare større.

Gå til toppen av siden

Maiken k

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  00:17:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får vetrinær, Espen Guriby, til å sjekke tennene til ponnien min og evnt. litt rasp om høyst nødvendig i sammenheng med vaksinering. han er ikke en av de vetrinærene som tar mest heldigvis. hvis tennene på hestene blir raspet for langt ned glir tungen mellom tennene uten at hestene klarer å gjøre noe med det så blir det store kjøttsår på tungen. =/ men det du sa om at de får mindre levetid er jo også sant egentlig for den naturlige måten for hester å dø på er jo at de mister tennene jo eldre de blir og fortennene blir helt flate så de sulter ihjel. den ene ponnien på stallen "min" er 34 år og virker som tåler ALT så hun vil høyst sannsyneligvis dø på den måten skulle jeg tro. =)

-Maiken
Gå til toppen av siden

Maiken k

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  00:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får vetrinær, Espen Guriby, til å sjekke tennene til ponnien min og evnt. litt rasp om høyst nødvendig i sammenheng med vaksinering. han er ikke en av de vetrinærene som tar mest heldigvis. hvis tennene på hestene blir raspet for langt ned glir tungen mellom tennene uten at hestene klarer å gjøre noe med det så blir det store kjøttsår på tungen. =/ men det du sa om at de får mindre levetid er jo også sant egentlig for den naturlige måten for hester å dø på er jo at de mister tennene jo eldre de blir og fortennene blir helt flate så de sulter ihjel. den ene ponnien på stallen "min" er 34 år og virker som tåler ALT så hun vil høyst sannsyneligvis dø på den måten skulle jeg tro. =)

-Maiken
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  01:57:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Alle de som filer neglene sine, vet kanskje dette, men når du bruker en vanlig fil så sprekker gjerne neglene nedover. *smerte*

men bruker man elektrisk gjør det ikke det.

Vi har en hest på stallen, som hadde to sprekker nedover i tannen med betennelse nedi og det hadde ikke vet sett, men tannpleieren så det.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.