hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Røyting
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Røyting
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  23:59:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når er det vanlig at hestene begynner å røyte på våren? Min hest har ikke begynt å røyte noe særlig, men de andre hestene på stallen gjør det. Er det dårlig tegn om en hest ikke røyter?

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  00:48:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kan være,

Hesten min mistet all sommer pelsen han på høsten, i løpet av 4 dager.
Vi ringte vet og han sa at hesten er så frisk at den har nok energi til og kunne røyte så mye.

Så kanskje bør se ann og så ringe vet?

Nå aner jeg ikke noe om tempraturene i området du har hest,
men her er det veldig varmt.

oslo området btw

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  00:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har det noe å si at han er klippet? Han har dekkenklipp. Jeg holder til i drammensområdet. Men hva betyr egentlig at hesten ikke røyter? Noen som vet de fysiske (spesiell sykdom etc.) årsakene til det?
Gå til toppen av siden

e-marieu

Skrevet - 21/03/2007 :  19:56:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at klipping kan påvirke dette med naturlig røyting, f eks klipper du hesten i februar kan den sette mer vinterpels fordi den fryser. Har ingen erfaring med dette selv, og vet egentlig ikke om det kan være riktig. Det er jo mange som klipper hestene sine, og ville det vært det hvis det var så problematisk?
Selv lurer jeg på om lysforhold påvirker pelssetting/-felling like mye som temperaturen gjør. Mine to begynner og utvikle vinterpels i september, spesiellt i år var det jo ikke kaldt i det hele tatt da. I begynnelsen mars kom røytinga igang (og så kaldt som det var deromkring har det ikke vært tidligere i vinter), nå virker det som vi tar av flere bæreposer om dagen...
Noen som VET hvordan dette egentlig henger sammen?
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  22:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest begynte i midten av januar å røyte og det har gått i perioder når det gjelder mengde! Nå er han inne i en skikkelig slippe-pelsen-periode!
Satte pels i august i fjor mens han stod på beite!

Vet at sollyset er med på å bestemme slippe/sette pels! Ang temperaturen så lurer jeg også litt på det for min hest slapp en god del i februar når det var som kaldest men var sol på dagtid

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  01:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester med normal pels begynner å røyte når den "sanser" at vinteren er på hell. Ja, det er et sikkert vårtegn!

Hvis den sanser at en kjøligere periode er på gang, så kan den faktisk stoppe røytingen. Har opplevd at en av mine hester begynte å røyte i midten av februar, men så ble det en meget kjølig mars, og dermed stoppet røytingen, og den satte faktisk "ny" vinterpels - inntil det ble mildere - og DA kan jeg love at det ble røyting! Bare hesten ristet seg, så ble bakken under den dekket av hår!

Min hest har nå røytet i ca. 14 dager - og med en gummiskrape fjernes det millioner av hår på bare minutter - og man blir aaaaldri ferdig med børstingen. I tillegg får man hår overalt - på klærne, i bilen - ehhh i maten hjemme - osv.

Røytetiden synes jeg faktisk er en hyggelig tid, for da forsvinner "raggetassa-geita" dag for dag, og en nydelig kobberhest med kort, blank pels dukker opp - dag for dag.

Nå har jeg selv aldri hatt en hest som er blitt barbert, så jeg vet rett og slett ikke hvordan pelsen og "naturen" forholder seg med dette. Har noen av dere erfart at en hest med millimeterlang pels "slipper" denne?

Når det gjelder hester som har dekken, så kan også dette "forstyrre" en normal røyting, og jeg har sett at "naturklokken" til en dekken-hest ikke får med seg at det er vår på gang.

For mange år siden jobbet jeg i en stall med fire hester - som ikke brukte dekken - og jeg kan LOVE at på denne tiden av året hadde vi mye pussing på gang - og alle fire røyta like mye - en døl, en halvblods, en trakhener og en araber. Det lå "matter" av hår under hver hest - som storkoste seg med all børstingen, med 10 cm lange hår fra dølamerra og 2 cm lange hår fra araberen.

Alle som har "røytehester" i disse dager har min fulle medfølelse, men et hører liksom med til sjarmen med å ha hest - ikke sant?

Min "rufsetafse" får et salig uttrykk i øynene når hun ser gummiskrapen....
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  11:06:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
hehe, kjenner til den hår-over-alt ja;)
Polo ble barbert i høst, aug/sept, da han plutselig fikk flere cm med pels på få uker... pelsen bare ploppa ut;) og da ble det veeeldi varmt å trene sprang, så vi barberte:)
men i løpet av vinteren kommer pelsen sakte men sikkert ut igjen, men den ble ikke like tykk og bamsete som i fjorhøst.
han fikk veldi mye underull og pelsen sto rett ut nesten, men når den vokser ut i løpet av vinteren, kommer det ikke like mye underull, men masse laaange dekkhår...
så i feb begynte ulla å dette av, masse små korte hår....
nå er det dekkhårene som faller av, laaange hår...

i fjor vinter ble han barbert i desember, og pelsen ble millimeter kort:P men i mars/april røytet han alt i løpet av noen få uker;)

i jan/feb var det en periode med "varmt" vær, før det ble kjeeeempe kaldt, men Polo røytet:P

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 30/03/2007 :  00:12:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare fortelle at hverken dekkenbruk eller barbering av hesten TRENGER å ødelegge for den "naturlige" røytingen. Jeg barberte min spranghest i begynnelsen av desember grunnet overoppheting under trening i hall.. Måtte da bruke en del dekken på han døgnet rundt (Bor i Trøndelag..) helt frem til denne utrolig flotte mars måned hvor sola har sørget for 16 varmegrader på dagtid!!
Denne hesten er da 6 år i år, og har et supert immunforsvar og er sunn og frisk! Han begynte å røyte disse små små barberte hårene sine i januar, og røytingen har virkelig tatt av nå de siste tre ukene!
Så selv om han har vært innpakket av dekken hele vinteren, så virker hele mekanismen som den skal:)
Var litt skeptisk til å barbere han i utgangspunktet, men pga opphetingen hadde jeg ikke noe valg..
Og jeg ser også på andre hester i stallen som ikke er barberte, men har gått med dekken i vinter..de også røyter noe helt sinnsykt nå! Så jeg mener og tror at så lenge hestene er sunne og friske, så vil denne mekanismen komme automatisk med mildværet. Har og sett såkalte "utegangshester" som ikke har mista ulla si i det hele tatt i løpet av sommeren.. så slike ting avhenger vel av vær og vind også:)

Takk for meg:)

-Mona-
Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 30/03/2007 :  19:33:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at man ikke skal klippe hesten etter vintersolverv 21/22 desember for å ikke ødelegge sommerpelsen som skal komme fram. Hos meg startet hingsten røytinga midt i januar, og gammelmerra har akkurat startet nå....
Du kan framskynde røyting med å knipe litt på kraftfor-menger før jul for så etter jul heller være litt rausere. Tror det er både temperatur, dagslys og foring som spiller inn på røyting... Røyting og ny pels-setting krever energi så det er viktig med god foring : )
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.