hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Mugg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sexyfrøkna

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  22:28:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva hjelper mot muggsår? Noen gode tips?

Sinksalve?
Honning?
Bacimysin (eller noe sånt)?

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  22:39:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Søk, finner mange gode svar, om det er fjerning av mugg du mener.. Ellers kan man alltid kontakte veterinæren å få resept. Jeg gjordet dette forrige gang, noe som jeg mest sannsynligvis vil gjøre senere igjen, om den gode salven min skulle slutte å funke - og om han da fikk mugg igjen
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

canooon

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  11:56:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du får kjøpt noe på H-sport bl.a. Husker ikke hva det heter, men det er en ganske stor flaske og koster ca 350,-
Det er veldig effektivt.. En annen ting er saueull. Men ulla må ikke være vasket e.l.
Den må være tatt direkte fra sauen.. Ulla inneholder linoleum elr hva det nå heter, og dette er bra imot mugg.. Det er også fett i ulla, som hjelper på..
Jeg har mugg på hesten min nå, å bruker den salva/kremen fra h-sport, og det er nesten borte. Det står ikke noe navn på flasken, men kan prøve å finne ut hva det heter.. Men prøv saueull til du finner noe...
Gå til toppen av siden

Sexyfrøkna

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  22:24:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har desverre ikke tilgang til "fersk" saueull i dette asfaltlagte og eksosforurensede området hvor jeg holder til.. Men jeg har faktisk hørt før at det kan være effektivt.

Har prøvd salve som jeg fikk fra dyrlege før på forrige hesten min, men muggen gikk aldri helt bort og etter langvarig bruk gjorde salven huden tynnere og mer sensitiv.

Har egentlig mest tro på de kjære gamle "kjerringrådene", hehe.

Uff, jeg syns mugg er en evig plage jeg...
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  22:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ble oppfordret til å bruke Hibitane. Fåes kjøpt på apotek.
True friends always stay friends,
Redigert av - -Korak- den 14/03/2007 22:45:29 Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 14/03/2007 :  23:46:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Vask det med grønnsåpevann morgen og kveld til muggen begynner å gi seg. Smør på helosan e.l. Gå til toppen av siden

Sexyfrøkna

» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  14:45:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg spurte på et apotek og de sa anbefalte meg å bruke en såpefri rens fordi grønnsåpe og lignende har vist seg å være for terkt.

Jeg har bare vasket med Lactasyd og smurt med sinksalve hittil og det har forsåvidt funket greit, men det er akkurat som om det ikke går helt bort.. kommer liksom bare tilbake igjen...

Stakars hesten får jo ikke bare mugg, men sår.. får helt vondt av henne når det blør når jeg vasker det... Men har blitt frarådet å bruke pyrisept og sånne ting selv om det frister veldig å ha på sårene...
Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  17:17:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Vaske med rent cann 2 ganger daglig, bandasje ute, lufte om natten og smøre på med sinksalve morgen og kveld - det funket for meg:)
Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  21:03:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du skal rense kan du bruke Natriumklorid. Pyrisept egner seg ikke til rensing av åpne sår da sårene ikke lukker seg og holdes åpne. Kjøpte Natriumklorid i flaske på apoteket til 12,50 =)
True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 16/03/2007 :  21:53:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Min erfaring mad bruk av grønnsåpe på mugg er heller dårlig. Vet av mange tyr til dette kjerringrådet uten at jeg ser det gir dem så mye effekt...

Dette er det jeg synes virker best..

-vaske av gjørme/ smuss med lactacyd og la det tørke helt før jeg gjør noe mer.

-Setter mugga inn med eplecider-eddik.
Hvis eller når 'mugga' er løs og det er sår eller det vesker under, piller jeg rent og gnir på fuciderm-gel eller fucidin-salve hvis jeg ikke har førstnevnte.

Dette som har funka best på mine hester ihvertfall
Gamlehesten min var i perioder plaga med rasp over kneet på frambena, da var det rett og slett gode gamle hipposan, hibitane, hâst-salva eller hellosan som funka. Altså en god dose med 'fuktighetskrem'

Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  14:33:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Hei!

Unghesten min hadde MYE mugg (det verste jeg har sett faktisk) da han ble tatt inn fra løsdrift i november.
Hvis det er mye, anbefaler jeg å få barbert området så godt som mulig og deretter bade i ganske sterkt jod-vann så ofte som mulig. Smør gjerne inn med penicillin-salve til slutt.
Hvis det er snakk om å få bukt med de "siste restene" bad gjerne i jod-vann fortsatt og smør inn med olje eller salve fra "Unik". De lager noen produkter som funker helt ypperlig på mugg.

Fra å stå med blodige ben i desember er hesten min nå helt fri for mugg og har vært fin siden nyttår.
Lykke til!

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

e-marieu

Skrevet - 21/03/2007 :  20:04:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med saueull har jeg aldri hørt om - hva gjør dere egentlig med den?
Stoffet i ulla heter lanolin og er et fettstoff som gjør ulla vannavstøtende. Når det reagerer med sauesvetta dannes det såpe. Kanskje blir det slik med hestesvette også, og blir det da nesten som grønnsåperådet?
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  21:46:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke prøvd dette selv, men en tidligere galopptrener kom med tipset og hun hevdet det tok knekken på den verste muggen hun noen gang hadde sett:

1. Vask de utsatte områdene med "aloe vera veterinary spray". IKKE bruk vann!! Det forverrer tilstanden!!
2. Tørk forsiktig med rent håndkle
3. Smør på et tykt lag med "aloe vera gelly" (gele) den første tiden. Når muggen begynner å "falle av" bytter du ut denne med "aloe propolis creme" (tykkere krem).
4. Gi hesten "aloe vera gel" (kost-tilskudd) i foret (100-250ml daglig) inntil problemet forsvinner.

Du må holde de utsatte områdene tørre til enhver tid, så bandasjer ute er en god ide. Når hesten står inne bør du la den stå uten bandasjer sånn at sårene får luft.

Produktene jeg har fortalt om får du kjøpt gjennom "Forever Living Products". de har forhandlere over hele landet. se www.foreverliving.se

Lykke til!

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  23:49:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg vet om det beste:D hehe! Spesial sårolje heter den, og du kan kjøpe en hel dunk med det på skoies. Den smører du på en gang om dagen, og muggen detter av.. TRO meg, jeg har slete meg mugg i flere år på hestene, men denne fjernet det ganske så fort!
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Infinity

Skrevet - 26/03/2007 :  11:16:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et bra tips mot mugg og såre koder som jeg fikk av dyrlegen min er:

Smør på Hibitane og dusj på tynn jodløsning med dusjeflaske.

Kodene på hestene på stallen ble veldig mye bedre på få dager.

*bare et lite tips*
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  12:00:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
mange gode tips her ja;)
mugg kommer av flere grunner, gjørme, fukt, sår og melkesyrebakterie-mangel i tarmen:)
vis muggen kommer tilbake gang etter gang, kan det være at den har for lite melkesyrebakterier i tarmen, og da kan det være lurt å prøve å gi hesten Biola eller Kultura for å få i hesten melkesyrebakterier.
og samtidlig vaske hesten for mugg:)
fikk tips fra vet om at undelivs-såpe (asan eller lactasyd) er efektivt mot mugg, og så ha på silulen sink salve ( for såre baby romper;) for at sårene etter muggen skal gro bedre;)

denne "kuren" virket på Polo, som fikk mugg om og om igjen, på SOMMEREN!!!
han sto i tørr paddok hele dagen, og hadde en tør boks om natten ( stallen vi var på før hadde ingen paddoker som var egnet til nattebruk:( dessverre )

så når Polo sto på beite i noen uker og spiste seg fet, fikk han masse mugg, helt fra kodebøyen til rett under kneet, masse små tørre muggklomper!! så fikk han en liter kultura om dagen, men hadde ikke underlivssåpe, så måtte kjøpe det først, men dagen etter var nesten alt av mugg borte, han hadde bare masse små "sår" etter muggen, så vi smurte inn fotene med salven:)
vasset også i saltvann ( heh, les: hesten ville svømme) og pelsen/huden ble blank og ren:)

pass på å holde hesten ren og tørr så mye som mulig, da mugg først og fremst kommer av gjørme/ fukt og det er sikkert en grunn til at mugg heter "mudd fever" på engelsk:P

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.