hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ivomech- for sent nå?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ivomech- for sent nå?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  22:53:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ventet leenge på at hesten som står ute med min hest skal få tatt ormekur. Den skulle jo vært tatt for lenge siden, og jeg hadde min klar alt i januar, men siden eieren av den andre hesten ikke har fått rotet seg til å få tak i dette, har jeg ikke fått gitt til min egen hest. Så jeg hadde tenkt å vente til mot sommeren for å gi neste ormekur istedet, siden det hadde gått så lang tid og de i stallen mente det var liten vits nå. Men burde jeg gi den likevel? Han skal flyttes om en uke og står alene ute nå nemlig. Leste innlegget til frkelin i debatten på høver-emnet, som mente det var farlig å ikke gi ivomech, ble litt skremt jeg

summer

Skrevet - 19/03/2007 :  23:37:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det nok for sent for ivomecen ja ... en eller annen ormkur burde du få gitt hestene uansett nå, så ivomecen er jo grei nok. Hvis hesten din skal flytte, så skal han jo ha markkur alikevel.

Blir du veldig usikker nå: ta en parasitt prøve (avføringsprøve)
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  12:08:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ah, ok. Så jeg kan gi ivomech som ormekur nå, også en annen type etter sommeren? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/03/2007 :  14:38:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan gi ivomec nå, men det er forsent til at den tar de larvene den SKULLE tatt. Ivomec tar jo de andre ormene også. Men det som er viktig med å ta den på vinteren er bremselarvene, og de må man ta på et visst stadie. nå er det for sent. Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  21:29:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ah ok. Så om jeg gir den nå, så trenger han ikke noe annet før etter beite? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  23:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, er ikke ekspert på mark-kurer, da alle hesten i vår stall regelmessig - og til riktige tider får sine kurer, men jeg vil tro at det trengs en behandling omtrent midt i beiteperioden.

Det er også et spørmål om andre heste-eiere vil ha en hest som ikke er behandlet med mark-kurer på "sitt" beite, da en ubehandlet hest kan spre mye smitte med mark - fra sin avføring.

Spør veterinær!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/03/2007 :  14:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ah ok. Så om jeg gir den nå, så trenger han ikke noe annet før etter beite?

Jo, du bør du før beitesesong også, spesielt hvis du skal slippe dne på beite et annet sted ? evt litt uti beitesesongen om det er beite der du har hesten.
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  14:30:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
larvene som Ivomec tar, er blant annet hestbrems, og de ligger i magen til hesten gjennom hele vinteren, og kan lage store magesår, om våren/sommeren slipper de og blir med ut og klekkes i avføringen... så tror nok det kan være lurt å gi ivomec, larvene til hestbrems er 2cm lange og suger næring av hesten...
hestbrems er de store feite bielignende blodsugerne som legger små gule/hvite egg på hesten om høsten...

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 30/03/2007 :  19:37:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ivomec mot larvestadiet til hestebremsen er for sent nå, men Ivomec tar også andre typer innvollsorm. Jeg hadde behandlet hesten rett før (1-2 dager før) den skal slippes på nytt beite, det er ikke vits i å behandle en uke før, da du risikerer at den blir smittet på ny i sitt gamle miljø og drar dette med seg til nye steder!
For å ta hestebrems er det riktig å behandle med Ivomec i desember eller januar!
Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 30/03/2007 :  19:40:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.forushesteklinikk.no/ormekur_plansje.asp

sjekk denne
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.