hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hodet opp?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hodet opp?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  19:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
det pågår mange debatter overalt om hjelpetøyler og slikt, men alle "tøylene" er jo for å få hodet ned og i form... er det noen som vet om noe får å få hodet til hesten opp?? hesten jeg hadde på fôr før går og subber med hodet i bakken, og det sliter veldig på frambeina hennes (de er veldig dårlige, skal ingenting til før hun blir halt). prøvde å få henne på tøylen, men det gikk liksom ikke

noen tips?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  21:06:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
har ikke hørt om noen hjelpetøyler...
vet ikke hva du gjør eller hva slags hest det er, men høres ut som om hesten på settes mer bakpå. Halvparader, samlende øvelser og å ri mer på bakfra bør hjelpe.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  23:20:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har prøvd "alt"... hun er veldig var i munnen med det bittet hun har nå, og er ikke så veldig fremover av seg selv, så halvparader er ikke så mye hjelpsomt (det resulterer som oftest i skritt)... jeg prøver å få mer energi bakfra, men jeg er vandt til hester som har naturlig fremdrift, så... hun går på havre nå da, håper det spriter henne opp litt...

noen andre råd som kan hjelpe?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 27/12/2003 12:36:10 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  00:54:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Prøvde du noen gang sjekk???
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  12:35:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil ikke bruke sjekk, det låser hodet for mye. jeg jobber med å få henne mykere i munnen (hun går på stangbitt), og da synes jeg sjekken blir for brutal.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  21:33:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
sorry mæ! snakke du om Laura??????? fer du å rir a utn min tiladelse????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"litt" skrivefeil kansji?

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  22:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
e d ulovli å spør om råd no da? tænke no litt på hæstn æ da, prøv å få a meir bakpå, men villj du itj ha nå råd så.......
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/12/2003 :  01:52:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror dessverre ikke det finnes noen tøyle i verden som kan løse dette problemet for deg. Det er helt umulig å løfte opp en hel hest med tøylen. Den eneste måten, er å sakte men sikkert trene opp hesten til å bli sterkere slik at den kan bære seg bedre.

Punkt nummer en er å få hesten til å gå fremover. Det er den eneste måten, det kan jeg nesten garantere deg. Uten fremdrift, kommer man ingen vei. Først når du har fremdrift, kan du få igjennom halvparader, og da kan du begynne oppsamlingsarbeidet. Du har nok en vrien oppgave foran deg, for å livne opp en tung hest som ikke vil gå er noe av det vanskeligste jeg vet om. Du får ha lykke til!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  14:01:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
En løs sjekk låser ikke i det hele tatt. Hesten min måtte kjøres på stang før, og var selv da stiv i trynet og la seg på bittet så til de grader. Jeg satte tilslutt på en sjekk som var passe stram, og hun kan nå kjøres på crescendo, snart vanlig tredelt... Sjekken er grei den, du trenger ikke bruke sjekkbitt heller, bare fest de i trinseringene eller i en reim under haken...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/12/2003 :  16:18:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å dra hesten tilbake på bakparten med en sjekk høres helt umulig ut. Å dra hesten tilbake på bakparten med noe form for inspenning fungerer ikke. Det får kanskje hesten til å løfte hodet i været, men det får ikke hesten til å tråkke under seg med bakparten. Og det er jo det vi vil?

Den eneste måten å få til dette på, er å få kontroll på motoren til hesten, og den ligger bak. Hester som ikke har styrke nok til å bære seg, skal ris i en lav, dyp form inntil de blir sterke nok til at man kan løfte dem opp. Forutsetningen er at hesten går aktivt fremover, og tråkker godt innunder med bakbena.

Hvis hesten stopper opp når du forsøker å gjøre halvparade, er det helt klart at det er fremdriften som svikter, og da er det dette problemet som må løses. Jeg vil gjette på at litt av problemet er at hesten ikke har tilstrekkelig respekt for deg og dine sjenkler. Ofte er det slik at en rytter kan dunke løs så mye hun bare vil med sjenkel uten at hesten svarer, og en annen rytter kun behøver å legge sjenkelen til med normal styrke for å få svar. Problemet ligger ikke i sjenkelstyrken, men i at hesten ikke respekterer den rytteren nok til å svare.

Det vi ønsker å unngå, er å sitte å dunke med sjenkel og slå med pisken fordi det er plagsomt for hesten, og det gjør den bare mindre samarbeidsvillig og mindre følsom. I noen tilfeller vil et par rapp med en pisk være nok til å få opp farten, men hvis hesten ikke svarer godt på pisken, blir det ofte vanskeligere. Jeg har ingen god oppskrift, men jeg ville forsøkt å finne øvelser og treningsmetoder som hesten reagerer positivt på. Hvis den for eksempel går godt i longe, tren på fremaddrivende hjelpere i longe. Ha med deg en medhjelper eller helst en instruktør som kan hjelpe deg å gi de rette hjelperne til hesten. Og når du får riktig respons, skal hesten ha ros.

Fokuser på fremdriften i begynnelsen. Ri store rideveier, langsider, diagonaler, kanskje litt storvolter osv. Brå svinger oppmuntrer hesten til å bremse, så unngå det. Ikke hold på for lenge av gangen heller, tren heller ofte men ikke så lenge. Tenk tempovekslinger og overganger. Legg inn noen galoppfatninger tidlig i treningen, det får ofte hesten til å våkne litt. Ikke galoppere lenge, bare en halv runde eller noe slikt av gangen. Det er også lurt å være generelt nøye med at hesten gjør som du sier i alle situasjoner, at den står stille når du ber om det, at den går pent i leietau osv.

Men det beste rådet jeg kan tenke meg, er å prøve å finne en god instruktør. Hvis du ikke har tilgang til en god instruktør, så tenk etter om det er noen mer erfarne ryttere i stallen som kan hjelpe deg litt. Det er vanskelig å løse slike problemer på egen hånd, og det er lett å bli sittende fast i et mønster som ikke fører noe sted. Hvis man er to, kan man diskutere frem og tilbake, og de to rytterne kan holde øye med hverandre når man trener. Husk at det alltid er lettere å se andres feil enn å oppdage sine egne ;).
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  16:30:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Mente da at sjekken skal strammes så hesten ikke går å subber i bakken med mulen, men har hodet i en mer normal stilling
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  17:56:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Her var det mange fornuftige råd!
Er helt enig i at det viktigste for å få "opp" hesten er å få den til å gå skikkelig fram og tråkke innunder seg. Altså bære seg selv...
Men ett bitt som kan være til hjelp, og som ikke er nevnt her er gagen. En "running gag" brukes stort sett med to tøyler, en er festet til bittet (vanlig trinsebitt eller tredelt) og den andre i nederste ende av "running" delen som erstatter sidestykket.
Når man bruker "hovedtøylen" så er det som å ride på et helt vanlig bitt, men hvis man bruker "gagtøylen" trekkes bittet oppover, ikke bakover.
Hvis hesten blir voldsomt fremtung kan man bruke nedre tøyle for å lettere få den til å sette seg. Men da er det VELDIG viktig at man rider hesten skikkelig fram. Ellers vil den bare sette hodet i været og slippe ryggen, og da er du igrunn like langt...
Så hovedrådet mitt er - som så mange andres - fremdrift! Men bruker man gagen riktig og moderat kan den være et godt hjelpemiddel.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/12/2003 :  17:59:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mente da at sjekken skal strammes så hesten ikke går å subber i bakken med mulen, men har hodet i en mer normal stilling

Opprinnelig postet av Stormy

Men det er da det man har sete, sjenkel og tøyle for? Nei, jeg har ingen tro på at dette skal være nødvendig, eller produktivt. Jeg har ikke tro på snarveier som skal fikse alle mulige problemer. Jeg har gang på gang sett at dyktige ryttere har fått til ting som har virket umulig for meg, uten hjelpe-ditt-og-datt, så jeg har kommet til at tålmodig trening og en selvkritisk holdning er alt som skal til. Så enkelt, og så vanskelig er det.

Hm, har en følelse av at dette er en av de diskusjonene vi aldri kommer til å enes i.. ;)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  18:31:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun går på pessoa da, har hørt det også er en form for gag? ellers så jobber vi med fremdriften, hun går på havre nå for å få litt mer pepp i henne

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  23:51:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
vel, det var bare et forslag. det er jo litt vanskelig å ri hesten i form når man sitter bak i en sulky, ikke sant???
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2003 :  11:20:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hun går på pessoa da, har hørt det også er en form for gag? ellers så jobber vi med fremdriften, hun går på havre nå for å få litt mer pepp i henne

mvh lille meg

Opprinnelig postet av kristy

Joda, det vi kaller Pessoabitt heter egentlig "Dutch Gag", men har ikke helt samme "løftende" effekt som en "running gag"...
Hvis hun har vært litt daff hjelper det sikkert med litt mer "futt" i kraftfóret, men når jeg skrev "fremdrift" så mente jeg rytterens evne til å ride hesten fram så den tramper innunder seg, får vekten bakover og dermed klarer bære seg selv bedre, mer enn hestens "naturlige" fremdrift.
Men en kombinasjon er jo ikke å forakte
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.