hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Snakker du til hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Snakker du til hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 26/12/2003 :  07:16:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Her kommer enda ett rart innlegg fra meg... lurer paa hva som foregaar inni hodet mitt noenganger;)

Jeg lurer paa om dere snakker til hesten. Godprater litt med den? Naar du er paa tur alene? Naar du er i stallen? Faar du rare blikk;)

Jeg snakker mye med hesten min. Stortsett bare tulliball.,.. hehe... saann smaa prat som; "Hei du raringen, hva driver du med da? God morgen... AAAaa du er saa soot... ja det er du.... mammas lille god klump..." hihi... Hvorfor i allverden snakker vi til dyr som ikke skjoonner hva vi babler om, bare hvilket humoor vi er i? Jeg bruker forresten stillhet som korrigering. Har hesten ikke oppfoortseg, vet han at hvis jeg stopper braadt i min lille baling, og blir helt kald, da har han gjort noe galt. Gjoor dere lignende?

hmmm... kanskje skulle vi hatt ett forum som het "Smaa Spoorsmaal?" Jeg har saa mye rart som jeg lurer paa jeg;)

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  12:07:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
fint at jeg ikke er alene med en liten rar hjerne da

når jeg er alene prater jeg med hestene, takler ikke å ha det helt stille rundt meg de hører veldig lett på tonefallet mitt om jeg er blid, sur, lei mei o.s.v., og er veldig flinke til å "tilpasse seg" det humøret... får hestene til å være mer oppmerksom på meg også når jeg rir, og ikke duve rundt etter andre ting.....

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 26/12/2003 :  13:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe..jeg er akurat likedan. både i stallen når jeg rir driver jeg og prater med hestene på samme måte som du gjør, Beauty.
Tenker av og til at folk må jo synes at jeg er helt spik spenna gærn som sitter og prater babyspråk med hesten mens jeg rir...
Men rir man en baby, MÅ man jo snakke babyspråk, det er jo klart.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  13:53:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei. Nå sitter jeg nettopp og ser ut av vinduet på vesle Maren på 9 som står og prater med Miss Take. Og prate, det gjør hun... Hun forteller hesten ting og peker og forklarer, mens hesten står tålmodig og hører på. At den liker denne daglige "praten" er helt klart, for straks jenta dukker opp, er det å lunte bort til gjerdet til henne. Og hun har aldri med seg noe "godter" eller noe, har bare seg sjøl å by på...

Jeg prater også til hestene. Det å bruke stemmen til å berolige eller rose eller korrigere tror jeg er et viktig hjelpemiddel i omgang med hest. Mine hester reagerer på verbal kommando, og virker å trives med lyd fra oss mennesker. Miss Take og Roxette er hester som prater mye med hele seg, og Miss Take hviner og grynter som en gris når det koker i toppen på henne og hun føler behov for litt fysisk aktivitet og derfor vil at jeg skal leke med henne.

Jeg tror at hestene responderer veldig på tonefall, og at de prøver å forstå hva vi mener ved å tolke tonefallet vårt. Jeg bruker derfor ofte stemmen som en forsterkning av et signal. Hvis hesten ikke responderer raskt nok på kropps-signalet mitt, så legger jeg på stemme og sier f.eks. "neeei" eller "kom".

Beroligende berøring og "staaakar deg!" til en skadd hest har for andre vist seg å føre til en rolig hest som lar deg få stelle vonde sår. Dette har jeg heldigvis ikke fått prøvd ut selv...

I klikkertrening kan man enkelt bytte ut klikkeren med et ord. Da blir ordet i seg selv en belønning som hesten ønsker å få.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 26/12/2003 13:55:46 Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  14:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Jeg prater bestandig med hesten og jeg er så teit at jeg tror hun forstår [;P]. Jeg er fullt klar over at hun skjønner tonefallet mitt men alikvelll synger og babbler jeg både på babyspråk og på "vanlig" språk. Kjersti Marja er ikke så veldig glad i at jeg synger når jeg rir, men hvis jeg blir helt stille en dag, da snur hun seg ganske mange ganger og ser om jeg enda sitter på

Det med å bli stille bruker jeg slik at hvis hun gjør feil da sier jeg enten "nei" eller later som om jeg ikke så at hun gjorde det. Hvis hun prøver og jeg feks smeller til henne med pisken , da tror jeg hun etterhvert kommer til å slutte å prøve, og det er jo ganske dumt det

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  15:46:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
På den forrige stallen jeg stelte hest på, var det alltid andre folk i stallen, men der jeg er nå, er jeg stortsett alene med våre fire hester. Så kjeften min går i ett kjør fra jeg åpner stalldøra og til jeg setter meg på bussen og kjører hjem igjen... Snakker om alt mulig rart! Går jeg forbi paddockene, sier jeg alltid noe, og når jeg steller hestene tyter jeg hull i hodene deres... På tur snakker jeg ikke såååå mye, men det kommer noen "koseord", stemmekommandoer (v/ kjøring) og av og til trenger noen av hestene et par beroligende ord... Viss det er mørkt og vi er i skogen kan det hende jeg synger også!

Tror alle hestefolk er litt sånn med "babyene" sine...
Gå til toppen av siden

tøffe_n

Skrevet - 26/12/2003 :  20:14:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stallen jeg har hesten i (løsdrift) snakker jeg til alle hestene som om de er mennesker.
Når jeg red på tur alene hendte det at jeg sang på full guffe.
Plutselig kom det noen sykklende forbi....
Gjore det samme i stallen, hørte på discman, sang og plutselig hører jeg "Hei". Det var samboeren til en som har hest der....he he..FLAUT
Jeg snakker masse med hestene når det er folk der også så jeg får høre:
"Hæ??" " Hva sa du??" " Hørte ikke" "eller snakker du til meg" osv
Men jeg bryr meg ikke lengre.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  20:40:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg prater også med hestene. Forteller dem ting, og sier f.eks "fy, se som det blåse ute. Nå blir det kaldt å ut å ri, eller hva vennen?" eller "næ, se der a, et rådyr"... Synger gjør jeg å. hestene reagerer egentlig litt negativt hvis jeg er helt stille og ikke småprater med dem eller synger til dem....

Tror hestene synes det er trivelig å høre at vi snakker til dem jeg

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  21:27:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Jeg åsså småprater med hesten min... ;) Sånn som f.eks; "ååå, så søt du er gulle mitt", "Skal vi ri på tur i dag, vennen", og mye annet... Prater med han om alt jeg! hehe! :D :) Men jeg tror det er mange som gjør det samme! Tror at hestene syns at det er bare kozli jeg! ;) Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  23:15:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe..jeg er akurat likedan. både i stallen når jeg rir driver jeg og prater med hestene på samme måte som du gjør, Beauty.
Tenker av og til at folk må jo synes at jeg er helt spik spenna gærn som sitter og prater babyspråk med hesten mens jeg rir...
Men rir man en baby, MÅ man jo snakke babyspråk, det er jo klart.

Opprinnelig postet av Arwen

Kjenner meg veldig godt igjen med babyspråk... både til hestene og hunder - snakker derimot mer vanlig til menneskelige babyer

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  01:08:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er nok et babyspråkmenneske til dyra jeg også;) Har utløst mange latterkramper i stallen når jeg har trodd jeg var alene;) på mitt språk heter hestene *Babygulle* og *Dormedutten*!
Og DET er sprøtt det!=)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  01:41:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man snakker vel litt.. Men det har jeg opplevd at hesten også gjør, så hvorfor ikke? Humrer når du kommer iallfall. Og i forbindelse med at det er deg som et kjent menneske, og ikke bare foringstid.

Ellers snakker jeg ofte til hesten i form av å bruke stemmen som hjelpere. Hesten jeg rir nå er f.eks. ganske fersk på det meste, og under ridning og annen håndtering har han blitt svært lydig for stemme. Stemmen brukes til overganger, fremdrift og for å roe ned hesten, og til ros. Selvfølgelig brukes stemmen sammen med andre hjelpere, men er veldig kjekt å kunne nå frem nøyaktig når du ønsker det ved å bruke stemme. Tenker særlig på når du ønsker å gi ros. Nå klapper jeg selvfølgelig også hesten, men i noen situasjoner er det mest hensiktsmessig å gi ros i form av klapping litt etter. F.eks. i en sjenkelvikning. At hesten da skjønner at han er på rett vei litt før vi er ferdig er neppe noen ulempe.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  19:57:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Selvsagt prates det
Er nøye på ikke å gnåle, og prater roligere og lavere enn hva jeg ellers ville gjort. Ingen tvil om at hesten liker litt "småprat" og fint klarer å skille det fra verbale kommando.
Stemmen bruker jeg både "aktivt" og "passivt". Passivt er er den bare et sosialt redskap, men aktivt er den beroligende, rosende, irettesettende, instruerende mm.
Egne hester har jeg, trent opp til å gjenkjenne enkelte ord og reagere på et utvalg kommandoer (minimum eget navn, bremse/saktne farten, stoppe helt, stå stille, vende om, gå fram, gå bakover eller til siden etc).
Merker også at andre hester på stallen som jeg håndterer nogenlunde regelmessig lærer seg "mine" ord overraskende hurtig. Og at de, på hva jeg sier når jeg kommer, hører når jeg skal ha inn dem eller bare min egen hest fra paddock.
Prater med hesten både i stallen, ute på tur, trening eller stevner. Er jeg eller hesten anspent så synger jeg gjerne - helst uten andre tilstede - det hjelper med pusten og får meg, og dermed hesten, mer avslappet.
Har fått endel kommentarer opp igjennom, men jeg pleier bare å svare at det er morsomt å avogtil prate med noen som er så intelligent og sympatisk, og som ofte kommer med så gode svar!
Og hva gjør vel litt erting når hesten setter pris på at du kommer og "slår av en prat"og gjør det du ber om med entusiasme. Resultater som taler for seg...
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  14:30:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jada, jeg prater med Colombus :) "Næmmen, du har jo fått nytt dekken! Du ser skikklig fin ut i det" og sånt, derimot spør jeg aldri hesten spørsmål...
Jeg synger også... Det er ekstra koselig å synge sanger i galopp... Da spesielt Robbie Williams sanger ;)

Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

HeleneFøllesdal

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  20:17:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHeleneFøllesdal  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg prater ofte med hestene rundt meg, i stallen eller på tur/bane. På konkurransebanen (dressur) ser det neppe pent ut, men så langt har jeg ikke fått meg selv ennå så det er foreløpig ikke noe problem.
Blir vel mest rosing (braaaa, dyktig , så fliiink du er osv) eller negativt (SLUTT!, HOLD OPP!, AARGHH)haha. Men småprating innimellom er det også:) Koslig synes jeg. Jeg har hørt svenskene prater fælt med hestene sine. Har forøvrig bare sett én svenske ri, hun pratet konstant med hesten (ihvertfall på banen), "kom da jenta, nå tar vi en fin rund volte akkurat heer, duktidukti, ja, denne ble flott" (på svensk).
Jeg holdt på å si at jeg synes litt synd på hester som ikke blir snakket til.. Jeg tror mange hypre hester kanskje kunne blitt roligere hvis stelleren/rytteren småpratet med de, men hester er jo heller ikke født til å høre på oss mennesker...
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 30/12/2003 :  11:39:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prater helt klart med hesten, om alt. Det går mye i babyspråk. Men prater sånn til alle dyra mine.
Gjør det selv om jeg ikke er alene også, men i stallen hos oss gjør de fleste det. Så det er ingen som ser rart på deg.
Prater også sånn til de andre hestene i stallen når jeg holder på med de (ved utslipp ect)
Tror det er ganske normalt egentlig
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.