hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken rase burde jeg velge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvilken rase burde jeg velge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

silvana-lover

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  16:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding

Heisann!!

Bare lurte på hvilken hest/ponni dere synes passer meg??
Her er meg:

Jente på 14 år.. 1.60 høy ca og har ridd i 6 år... Er veldig bestemt med hester og vil gjerne delta i dressur, høye klasser etter hvert. Sprang har jeg hoppet 80 cm med en ponni men vil nok prøve meg på mye høyere som ca 1.10-1.20.... Er ikke så veldig sterk og veldig liten...
Kan dere fortelle meg ut i fra denne inforen om hva hest som passer meg ?

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  17:05:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Fjordhest, døl, eller en ponni fra 135 - 150.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

silvana-lover

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  18:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
ønsker helst ikke en tung hest...Men takk for tips :) Gå til toppen av siden

Phantomstruck

Skrevet - 13/03/2007 :  20:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordhest? Er du helt høl i huet eller? Tar jo reper'n på det stakkars dyret med 1.10. Sportsponni eller sportshest om du skal konkurrere, de er bygd for det. Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  20:22:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fjordhest? Er du helt høl i huet eller? Tar jo reper'n på det stakkars dyret med 1.10. Sportsponni eller sportshest om du skal konkurrere, de er bygd for det.

Opprinnelig postet av Phantomstruck

hømm? unskyld meg, men det er ingen som er "høl i huet" bare forde de sier at en fjordhet kan passe!!! jeg skjenner mange fjordinger som hopper 110cm eller som har kapasitet til å klare det. min fjording på 140cm har jeg hoppet 110 med og løshoppet 120-25 med! sant det at sportsponnier er bygd for å hoppe, men forde om de er det, så vil det ikke si at andre hester ikke kan!

måtte bare si de=)
Gå til toppen av siden

silvana-lover

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  21:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding

Takk for svar ! fjordinger kan også hoppe men det er ikke det de er best i...:)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  01:29:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja - kan vel ikke la være å anbefale Nordlands-/Lyngshest.
De hopper lett 120 cm, går LA dressur - med riktig rytter.
Min egen hest - som er på bildet ved siden av, har selv hoppet 120 cm, og stilt i LB-stevner, + at hun er innkjørt, ikke redd for noe som helst og brukes til terapiridning. Hva mer trenger man...?
Det er ikke en tung rase. De fleste er 135 cm + i mh.

Gå inn på Hest.no - på listen øverst på venstre side, klikk på Stevner, så finner du reportasjen fra Dyrsku'n. De bildene fjerner vel mange fordommer om nl-hesten som en "ubukelig" hest.

Vet at det er mange gode til salgs for tiden.
Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  09:11:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
Engelsk Fullblods passer bra! De hopper bra, og går bra i dressur, egener seg til absolutt begge deler, og hvis du har lyst til å holde litt på med feltritt i tillegg, passer fullblodsen utrolig bra! De er lærenemme og utrolig modige hester, og det kjennetegner en fullblods og gi alt for deg!

Så jeg vil så absolutt anbefale deg en fullblods! Mange sier de er veldig heite, men med rett for og riktig mengde trening, blir de helt supre! De hopper veldig høyt også! Kan for eksempel nevne Favoritas, han går jo Grand Prix.. Fullblodsen tåler mye og er en tøff hest!

You got me deeper than deep.. Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  10:07:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Connemara ville jeg annbefalt deg! De er ganske store til pånniser å være samt at de gjør det bra både innen sprang og dressur!
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  11:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke heng deg så mye opp i rase mener jeg. Reis ut og prøv masse forskjellige hester/ponnyer, og så finner du tilslutt en med de rette egenskapene og hvor kjemien er på plass.

Om du er litt liten og ikke så sterk som du selv skriver, så ville jeg hatt en lett ponnytype. Connemara som Stall Nakkim foreslår, er veldig gode. Ellers har du jo Sportsponnyer av forskjellige typer, og ikke minst er det mange gode blandingsponnyer der ute!!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  11:36:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns som Torhild at det kan være greit å ikke henge seg opp i hvilken rase du skal ha
Men heller finne hester som du syns har passende kvaliteter. Så drar du og ser på de. Helt klart kan jo ponni være en løsning, men samtidig er du alt 14, med mindre du fylte 14 i år, så har du jo ikke igjen så kjempelenge som ponnirytter, og da er det kanskje like greit å hoppe i det med en hest med en gang?

Siden det er første gangen man eier hest kan det være greit å fokusere på at den skal være snill, lett å håndtere og ikke så mange uvaner, framfor å kjøpe en hest som kan ta deg hele veien på konkurransebanen med en gang

Guro
Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  17:09:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke heng deg så mye opp i rase mener jeg. Reis ut og prøv masse forskjellige hester/ponnyer, og så finner du tilslutt en med de rette egenskapene og hvor kjemien er på plass.

Opprinnelig postet av TORHILD

Henger meg på den:) Ikke se på rasen! jeg skulle IKKE ha fjording;) Vel, vel.. Here I am:P

Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 14/03/2007 :  23:50:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
En liten varmblods tror jeg ville passe bra eller så har jeg en forkjærlighet for new forrest, men du vokser raskt. Jeg gikk over til hest da jeg var 15 år... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  23:59:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - ja, værsågod å bli forvirret! - Her får du like mange anbefalinger som det er folk som skriver inn.
Lykke til i jakten!
Gå til toppen av siden

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  18:27:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fjordhest? Er du helt høl i huet eller? Tar jo reper'n på det stakkars dyret med 1.10. Sportsponni eller sportshest om du skal konkurrere, de er bygd for det.

Opprinnelig postet av Phantomstruck

Monge goe fjordhesta så går 1.10...spørs nett på hesten da og rytteren
Gå til toppen av siden

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  23:30:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Kan anbefale araber :)
(Altså, noen kaller dem "porselenshester" osv.. Men de skulle bare visst)

men ikke heng deg så fælt opp i rase, prøv forskjellige hester og finn en som passer DEG! :)

-Tine. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.