hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Unaturlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Unaturlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  11:56:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
For at hesten blir satt ut med hodelag kan jo være pga at den skal bli vant med bittet. Vi hadde hodelag på hestene vi har ridd inn. Men forlater ikke hesten inne med hodelag på da. Passer jo på at det går bra. Men ikke ute da pga vi hadde flere hester som går sammen og trær e.l som hesten kan sette seg fast i.
Men hvis hesten går alene ute, på en plass som ikke er så mye ting som man kan hekte seg i går jo ann.

Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 24/03/2007 :  11:43:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
at hester blir satt ut med hodelag trenger ikke være fælt. kommer helt ann pa situasjonen. fölger noen med dem? jeg setter ofte ut unghester i luftegard med bitt for a la sem vennes til bittet. skriv mer om situasjonen för alle gar av skaftet.

der er ingenting galt i a ikke handtere en 3 aring. det skader ingen. vi tar inn isisene var som 4 aringer (eller lange trearinger) og da har de levd mesteparten av livene sine som ville hester i flokk. man ma begynne fra begynnelsen, men dersom man vet hva man gjör, sa er der ikke noe galt i dette.

jeg fanger inn föllene förste varen deres (nar de er 6-8 mnd) for a venne dem til folk, grimer, gjöre dem "brödtamme" osv. slik at det blir lettere a gi ormekur, kutte höver og slikt, men ikke mer. senere fanger vi inn hestene 2 ganger i aret (med mindre noe spes skjer) for a klippe höver, gi ormekur, og sjekke generell helse.

trening begynner som sagt nar hesten er 4 ar.

alle hester utvikles i samme hastighet. det er en myte at noen hesterase lukker ledd tidligere enn andre. det kommer litt ann pa den individuelle hesten, men ikke pa rasen.

Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  21:53:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Jeg vet at noen setter hodelag på unghestene sine for at de skal vende seg til å ha bittet i munnen, en time og slikt av gangen.
Det trenger jo ikke være farlig så lenge man følger med.

Hvor lenge har du ridd selv?
Med tanke på at du red et sted så vet de vel helt sikkert hva de driver med når det gjelder unghesten. Det er mange hester som ikke blir ridd før det er 4-5. Dessuten kan det jo godt hende hesten blir håndtert når du ikke er der.

sooove ja takk Gå til toppen av siden

Inwe

Norway

Skrevet - 01/04/2007 :  13:15:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInwe  Svar med kopi av melding
Hei..

Jeg holdt på med en 2-åring, som er blanding av shire og tinker..
Hun har blitt tømmekjørt og longert.. Hun ble håndtert hver dag, og trent, men ikke under ridning.. Hun har lært å stå stille på stallgulvet, løfte føttene, og tåle å bli banket litt på høvene, til evnt. sko kommer på.. :) Har også lært henne å ikke gå ut av boksen før vi ber henne komme.. :)

Så den hesten blir håndtert hver dag, med variert trening..

Hun har også hatt på seg en westernsal 3 ganger*tror jeg*, og hun tillot det uten problemer.. :)

Men ridningen venter eieren med, ettersom hun er blanding av to raser, vet vi ikke nøyaktig hvor stor hun blir, eller hvor bred hun blir..
Hun har blitt vant til å ha bitt, og bruker kun 3delt trinse, og hodelag..

Men, hvis jeg ikke har tatt helt feil, så har også denne hesten blitt sittet på, av ei lita jente på ikke mnge kiloene, og det tok hun veldig fornuftig.. :)

Men, jeg tror egentlig det er opp til hver enkelt unghesteier, når de vil ri dem inn.. Selvfølgelig, hvis de rir dem inn som 1-2åringer, er det noe galt.. Men hvis man vil velge å ri dem inn mellom 3-5 år, og bare ri de lett og få dem i form, før de begynner å gradvis intensivere treningen, så ser jeg ikke noe galt i det.

Men å ha hodelag på ute?? Med mindre de har en veldig god grunn til det, så er det feil, ja!
Jeg har opplevd en 4åring, som var så ivrig på å komme ut, at han bare løp ifra hun som leide ham, og ned på ridebanen, hvor de bruker å sette noen hester.. Hun gadd ikke å følge etter, og bare lot han gå.. Med ei grime, og et LANGT leietau.. Hesten trampet jo på leietauet, og ble jo så forviret for å ikke kunne løfte hodet avogtil.. :S Samtidlig overhørte jeg hun som leide ham ut, at for hennes del, hadde han gjerne kunnet trampe på leietauet slik at han knakk nakken!! DET synes jeg blir ekstremt feil!
Så hvis man har hodelag med bittet på, så kan jo bittet elle lignende henge seg fast, og kanskje lage større skader, enn de 4-åringen fikk?

Uff og uff, sier bare jeg.. :(

~ C a l l i ng ~

Søteste<3
Gå til toppen av siden

RikkeOgNemi

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  10:35:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikkeOgNemi  Svar med kopi av melding
Vi har grimer på hestene ute, men det er mest fordi de står i strømgjerdet, og kan fort finne ut at det ikke er så vanskelig å komme seg ut likevel. Foretrekker å ha hesten uten grime, men hvis jeg ikke stoler på den, eller den er vanskelig å få tak i ute, er det like greit å beholde grima på.

Og det med at hester ikke skal ris før de er 5? Hadde en vallak på halvfôr fra det året han fylte 4, og han var fullt innridd. Han skulle selvfølgelig teste hvor grensene gikk, men ute på tur og på bane var han kjempe fin:) Var ikke redd for noe som helst. Så jeg antar han ble mye håndtert som føll.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.