hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Unaturlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Unaturlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xXx-Karamella-xXx
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  11:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei ..
Der hvor jeg rei før satt de hestene ute med Hodelag noen ganger ..Er ikke det veldig feil?

Og hun som eier hestene hun har en 3 år gammel tinker hoppe som hun mener at ikke trengs å ri .. Bør hun ikke ris da?
Jeg vil gjerne ha svar fra dere der ute ..
Hilsen Forvirret

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  11:21:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Det med at hestene er blitt satt ut med hodelag er feil. Men du skal helst ikke ri hestene før de er 5 år.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  11:36:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hodelag på ute? Stakkars hester...

Håndtering begynner man med fra fødselen av, og avhengig av hva man skal bruke hesten til, introduserer man den til andre elementer forsiktig de første 3 årene. Fra 3 års alderen begynner man så smått med tilvendig til utstyr, og så rytter osv. Så øker man trening gradvis.
Ingen regel som sier at man må gjøre det på denne måten, men håndering og lett trening for å bygge opp musklatur, styrke og stimulere hesten bør man nesten gjør når den er 3. Ellers vil den få et dårlig grunnlag for senere utvikling.

Hege Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  12:12:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med de andre. Jeg syns helst hesten skal få gå ute uten grime etc. også. Men akkurat det avhenger jo litt av hvor man har hesten ute :-) (er det eksempelvis muligheter for at den kan stikke av og ut på en vei el. så beholder man gjerne grimen på slik at den er mulig å fange igjen)

Guro
Gå til toppen av siden

xXx-Karamella-xXx
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  12:24:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk =)

Men de skal bruke henne til kjøring og ridning ..
+ det at hun bare står der og blir aldri brukt(Håndtert eller noe)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  12:33:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Der jeg jobbet satte de føllet ut med grime og tau, så det skulle vende seg til og ha ting hengene uten og bli redd.
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 12/03/2007 :  14:34:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Å stå med hodelag ute er jo snålt da.... Spurte du aldri om grunnen til det xXx-karamella-xXx?
Hun som eier tinkeren vil sikkert vente med å ri den inn, det er helt ok det.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  17:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det kommer jo litt an på HVOR hesten blir satt ut da? Er det på beite eller i luftegård/paddock med bare sand? I luftegårdene er det jo ikke krise om den har hodelaget på en liten stund, den kan jo ikke spise noe der likevel...
Den ene hingsten hos oss har alltid på hodelag når den er i luftegården, i tilfelle noe skjer...

Ang ridning på 3-åring, så synes ikke jeg at det gjør noe om den ikke blir noe trent enda.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  17:40:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Mange venter til sommeren før de begynner innridning av unghest, så om den har ferie nå om vintereren er ikke det noe rart. Så lenge den får gå ute å bevege seg og ikke må stå inne har den nok det bare fint ;)
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  18:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis ikke hestene som hadde hodelag på ute sto alene så er det jo direkte farlig. To hester som kjegler og leker litt kan fort ta tak i hverandre, og hvis de går med bitt da kan det umulig være særlig bra? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  02:28:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
En 3-åring som ikke er blitt håndtert?? - Da har man skaffet ris til egen bak.
En 3-åring skal være trent og vant til "alt mulig" - unntatt å bli sittet på. Den kan ha blitt kjørt lett med i minst et år, og tømmetrent fra den er ganske så ung.

Det er en stor misforståelse at hester ikke skel gjøres noe med før de er tre år - det ENESTE man ikke bør gjøre før den er såpass voksen, er å ri på den - ALT annet bør den ha lært i god tid før den evt. skal ris på.

Den gangen jeg var sprek til beins og hadde føll, så var de fleste av dem ferdig tømmetrent og lød muntlig kommando før de var 1/2 gamle. Ja, de brukte selvfølgelig ikke hodelag og bitt, men grime, og en liten rundgjort med ringer til tømmene. I 1990 kunne jeg vise en 5 mndr. gammel hingstunge i oppvisnng med tømmekjøring på Hellerudsletta på det arrangementet som het "Folk og Dyr" - en etterfølger av "Landbruksutstillinga" og før "Hest 1996", "Hest 1998" osv.

Og - hodelag ute er ikke bra, verre enn grime - som heller ikke anbefales.
Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  13:50:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
"Nakne" hester er best! Grime kan henge seg oppe i alt mulig (selvfølgelig sier jeg ikke at alle skal kaste grimene sine, men hvis de strengt tatt ikke er nødvendige ser jeg ingen grunn til bare å ha den på). Og hodelag:o Tenk så ille det må være å gå hele tiden med en "metall-dings" i munnen?
Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  23:24:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
at en treårig tinkerhoppe ikke er ridd på synes nå jeg heller er bra;) tinkere er sent utviklet...men at hun ikke er håndtert hørtes litt skummlet ut?!?! =/
enig med det de andre har sagt ang. hodelag, men dersom man feks. skal slippe hesten løs i ridebane for å løpe litt fra seg etter en rideøkt kan jeg forstå at noen lar hodelaget (uten tøyler såklart!!!!) være på hesten dersom den er vanskelig å få inn igjen... men dette er jo da alene, og under oppsyn, og sannsynligvis bare noen få minutter... ville ALDRI sluppet en hest på beite el. for å stå i paddock med hodelag pådet må da være ekstremt unødvendig???
Gå til toppen av siden

xXx-Karamella-xXx
» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  10:40:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
men mie&Joy ... Hesten har ikke blitt håndert, det er feilen ...
jeg tok selv og begynte å leie henne rundt og sånne ting ...
men siden jeg jeg gjorde det sist (I fjord sommer) Har henne ikke blitt brukt .. ;)
Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  17:26:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
at en treårig tinkerhoppe ikke er ridd på synes nå jeg heller er bra;) tinkere er sent utviklet...men at hun ikke er håndtert hørtes litt skummlet ut?!?! =/
enig med det de andre har sagt ang. hodelag, men dersom man feks. skal slippe hesten løs i ridebane for å løpe litt fra seg etter en rideøkt kan jeg forstå at noen lar hodelaget (uten tøyler såklart!!!!) være på hesten dersom den er vanskelig å få inn igjen... men dette er jo da alene, og under oppsyn, og sannsynligvis bare noen få minutter... ville ALDRI sluppet en hest på beite el. for å stå i paddock med hodelag pådet må da være ekstremt unødvendig???

Opprinnelig postet av Mie&Joy

ja, så at du skrev at hun ikke var blitt håndtert, og kommenterte dette i innlegget mitt.... "at en treårig tinkerhoppe ikke er ridd på synes nå jeg heller er bra;) tinkere er sent utviklet...men at hun ikke er håndtert hørtes litt skummlet ut?!?! =/"
les hele innlegget før du kommenterer det
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  19:48:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å sette ut en hest med bitt i munn kan jo bli FARLIG.
Enn om hesten setter seg fast via bittringen?
Huff..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.