hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foringsrutiner for hjemmestall
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foringsrutiner for hjemmestall
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  20:40:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos oss er de oppstallede pinlig nøye på foringsrutinene... det er til å få fnatt av i grunn! det blir foret (presis) kl. 0700, 1200 og 1900. Jeg forer lunsj 3 dager i uka og har med nød å neppe fått unntaksvis lov til å fore halv 12 noen onsdager (pga at jeg begynner på jobb kl. 12). Jeg har aldri vært på en stall hvor det var såååå nøye, men hva kan man gjør... fikk gørrpepper en gang jeg fora 12.30 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  21:07:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hos oss er de oppstallede pinlig nøye på foringsrutinene... det er til å få fnatt av i grunn! det blir foret (presis) kl. 0700, 1200 og 1900. Jeg forer lunsj 3 dager i uka og har med nød å neppe fått unntaksvis lov til å fore halv 12 noen onsdager (pga at jeg begynner på jobb kl. 12). Jeg har aldri vært på en stall hvor det var såååå nøye, men hva kan man gjør... fikk gørrpepper en gang jeg fora 12.30

Opprinnelig postet av Royal-X

Enig i at det høres fryktlig stress ut å ha det sånn. Men så er det jo greit at det noen ganger er viktig å fore ved bestemte tidspunkt for at det skal være lettere å planlegge (f.eks hvis man skal på stevne tidlig om morgenen og hesten må få for i god tid). Men nå nazi har jeg heldigvis ikke opplevd at det har vært. Å fore kvelds kl 19 hele året høres forsåvidt veldig tidlig ut, spesielt på sommerhalvåret. Da er det jo lyst til langt ut på kvelden og hesten kan få være ute eller bli trent på kvelden.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  21:12:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Angående fri tilgang til høy eller ikke; det spørs jo også litt på kvaliteten på høyet. Har høyet høy næringsverdi vil jo hesten legge på seg ganske fort, men har du høy med mindre næring i kan han gomle i seg en del mer.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/03/2007 :  21:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
kveldsforing kl 19 ??? ojoj, da kan man ikke ha normal arbeidstid om man ha hest på den stallen ... Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 12/03/2007 :  17:33:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har stall "hjemme" og bytter på med hene jeg står sammen med på foringer. Som hovedregel forer vi slik:

07.00 frokost
14.00 lunsj
21.00 kvelds

Men noen ganger passer det bare ikke slik, synes faktisk hestene har godt av å ikke ha et helt spikret tidspunkt de skal ha mat. Det blir gjerne mye mas og styr rundt disse tidene. Om jeg forer frokost 08.30 en morgen fordi jeg måtte sove litt lenger, ja da får bare hesten stå inne og vente til jeg kommer. Verre er det ikke! Ikke har jeg dårlig samvittighet heller, da jeg vet de får mat både frokost, lunsj og kvelds. Om enn til noe anderledes tider, det tåler de!
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  08:51:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene våre blir fòret til uregelmessige tider og det funker bare fint og de stortrives og ønsker deg velkommen når maten/kraftfòret endelig kommer. AMEN til dere som kan dele på stallarbeidet og stole på at det faktisk blir gjort og at hestene får det fòret dem skal ha. Ikke alle er like heldige. Må nok passe på det sjøl her, selv om vi er to stykker her som tar stallen. Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  13:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer 2 til 3 ganger daglig.
Men kraftfor bare morra og kveld.
Grofor er litt væravhengig hvordan jeg forer, men stort sett gir jeg nok til hele dagen ute allerede fra morran av.

Anette Gå til toppen av siden

RikkeOgNemi

» VIP

Skrevet - 13/04/2007 :  17:46:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikkeOgNemi  Svar med kopi av melding
Vi har ikke helt faste foringstider. Men hestene blir sluppet ut mellom 08 og 09, så gir vi dem høy ute. Så får de høy igjen i 16-17 tiden, og blir tatt inn igjen mellom 20 og 23 på kvelden. De har jo også gress på jordet de går på, men det er ikke så næringsrikt akkurat nå, derfor forer vi med høyet i tillegg.

Hadde vært mye lettere om hestene hadde hatt fri tilgang på for, men er desverre litt rensket for den slags her i området :( Så til høsten skal jeg være tidlig ute med å skaffe det som trengs
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 16/04/2007 :  13:12:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hestene mine hjemme,og forer uregelmessig
De får kraftfor morgen og kveld. Ellers har de fri tilgang på grovfor både inne og ute.
Så noen dager slipper jeg dem ut 07.00 og andre dager blir den 10.00

Inn tar jeg dem også etter været.PÅ vinteren er de ofte inne igjen 18.00 men nå står de iallefall ute til 21.30 på kvelden.
Da får de kraftfor når jeg tar ut/inn. Og som sagt fri tilgang på grovfor
Gå til toppen av siden

Anita+Setan

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  17:20:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi skal kanskje flytte på stall, og vil derfor flytte hestene våre dit.
Det er mye meninger med stalrutiner, og jeg er enig med dere alle x]
Men synes at hestene skal ha en viss rutine å forholde seg til, og ikke måtte vente 2 timer lenger enn dagen før o.l.
Heller ikke synes jeg at det skal være så strenge rutiner at hestene SKAL ha fôret på slaget. Hestene har lett for å bli stresset av det :S
Men det er min mening :P

Har lagd en liste over stallrutinene, håper noen kan kommentere :P

Når Hva
06:30 Morgen høy
07:00 Morgen kraftfôr
09:00 Utslipp
14:00 Lunsj
14:30 Evt. Lunsj kraftfôr
20:00 Innslipp
21:00 Høy kvelds
21:30 Kraftfôr kvelds

Ser dette ok ut?? :P
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 25/04/2007 :  08:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Planen din ser grei ut den, men slik du har lagt det opp høres det ut som du er hjemme hele dagen? Ikke mye tid til jobb/skole der, med mindre dere er flere som forer. Jeg hadde ikke klart å følge den planen med tanke på jobbtider for meg selv.

En ting lurte jeg dog på, hvorfor slippes de ut 2 timer etter foring?
Jeg gir min hest høy ute, så kan han være litt lenger ute og ha noe å gjøre. Men klart, er det mange hester som skal ut og du ikke vil ha høysøl "overalt" er det flott å fore de inne!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.