hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et lite foringsproblem..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Et lite foringsproblem..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ane+Lakris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2007 :  21:44:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAne+Lakris  Svar med kopi av melding
Hesten min er en fullblods vallak på 11 år. Han trenes aktivt og konkurerer i sprang.

Han har veldig stor matlyst, men er ganske tynn.. Jeg har brukt bygg, maisgrøpp og betefor med lite effekt..

Et annet problem med dette er at han blir så ekstremt sprek. Han er i veldig god form. Jeg synes det er flott at han har mye energi, men hvis jeg skal gå opp enda mer i dette fôret så tror jeg han sprekker ;P

Fôrplanen hans er:
Morgen: 2L gull , 1 1/2 L havre
Kveld: 1L havre, 1L gull, 1L energi, vit., salt, kalk, hvitløk, ølgjær, biotin, 2dl soyaolje + 3kg høy

Ute har han fri tilgang på silo og spiser hele dagen.

Noen som har noen erfaringer? Jeg har lyst til å bytte til eggersman imed at jeg har hørt mye fint om det. Har noen noe tips om hva jeg kan bruke?

Og som sagt. Jeg setter pris på at han er energisk og sprek, men tynn er han og hvis jeg går opp mere i det fôret jeg bruker tror jeg at det blir for mye av det gode..

HÅPER VIRKELIG AT NOEN HAR NOE EFRARINGER OG TIPS!

Lakris <3
Redigert av - Ane+Lakris den 17/04/2007 21:46:30

Royal-X

» VIP

Skrevet - 17/04/2007 :  22:06:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer med Eggersmann natur og mash. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en forhandler av foret som kan lage en forplan til deg. Jeg er ikke tilhenger av silohøy slikt som kuene spiser, hesten min tåler det ikke og gikk med diare konstant når han ble foret på det. hvordan fungerer din hest på det? Grovforet er alfa omega for å få hesten din opp i hold. Har du tatt analyse av dette høyet? ved å analysere høyet og avføringen til hesten vil man kunne lese av hvor mye av næringen hesten har tatt opp. Antakeligvis er det der problemet ligger!

Jeg har snakket masse med en som forhandler eggersmann foret og det er virkelig bra det jeg hører! Eggersmann er det ENESTE foret som er godkjent med kvalitetstempel GMP+ og er hakket bedre enn de andre i samme prisklasse.

Kanskje du skal fore med enten high energie pellets eller high energie musli, alt ettersom hva hesten foretrekker (pellets eller musli) http://www.eggersmann.info/no/produkte/futter/productdetail.php?WPID=25&CID=5

Lykke til!!
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 18/04/2007 :  08:42:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Kan du ikke gi vitaminer i tilegg? De får ikke særtlig mye energi av det. Og selvfølgelig; 1 banan om dagen er godt for alle hester.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

riverboy

» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  10:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
MARKKUR????????

Har hesten din fått det?
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  11:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uten å kjenne detaljer vil jeg tro at noe av all energien hesten din har kommer av for mye kraftfôr...Dette blir igrunnen en ond sirkel..Hesten spiser, blir sprek og energisk, har et høyt aktivitetsnivå, forbruker mye energi - og blir tynnere.....

Jeg hadde kuttet kraftig ned på kraftfôrmengden og kjørt på med grovfôr av god kvalitet. Du gir 6-7 liter kraftFôr + olje - dette er omtrent som fôring av løpshest!! Hadde jeg gitt dyret mitt så mye hadde hun gått i lufta bokstavelig talt!!

HAr selv en fullblodshoppe som fungerer som dressurhest og hun får så mye høy hun klarer få i seg (ca 10 kilo pr dag). Av kraftfôr har jeg hitt 1
,5 - 2 liter Energi to ganger om dagen pluss litt havre (har blitt mindre av det nå som det ikke har vært havre av god kvalitet å få tak i). Nå har hun en hvileperiode og får 1 liter Energi 2 ganger om dagen (+ vit. tilskudd).
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 18/04/2007 :  15:20:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
Jeg ville kuttet ut energi foret og byttet ut med bygg og gått den 0,5L havre...
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  22:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan du ikke gi vitaminer i tilegg? De får ikke særtlig mye energi av det. Og selvfølgelig; 1 banan om dagen er godt for alle hester.

Opprinnelig postet av Amante_del_caballo

Det er plenty nok vitaminer i all kraft-foret hun får her, så hun trenger nok ikke det ville jeg sagt...

Men som en annen sier litt ovenfor her; hvorfor så mye gull og energi om hesten allerede er sprek? Jeg gav gull til min i noen mnd, men måtte fint slutte med det. Gikk over til bygg istedenfor, og hesten ble mye roligere + at hun la på seg.

Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  10:14:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Silo er ikke ku for da dere... hmmm eller rundball... jeg husker ikke men jeg regner med det er helt vanlig gress som er presset i en rund ball utn konserverings middler..??

Jeg tror nåk de fleste her er enige i at det gir bløt mage-- inkludert meg.. men det er det beste foret man kan gi en hest!! men hver å en forekspært vill legge til at man må gi høy eller halm i lag med, for å stabilisere magen..

Man må også huske at det kan være mye energi i et slik för, så du bør få en analyse av foret og evt roe ned på kraftfor bruket...

Er det noen som har sagt du skal gi så mye?? har du kommet frem til det selv?? må bare spørre.. :P

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  17:18:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff... når ble silo det beste foret man kan gi en hest? der jeg sto oppstallet før forte de med silo, kjente silolukta på mils avstand... to hester døde og mange fikk kolikk. så ikke kom å si at silo er bra hestefor altså! rundball er noe helt annet. Silo er å blir kufor og jeg ville ikke drømme om å begynne å fore med det igjen, er altfor glad i hesten min til det... Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 19/04/2007 :  23:24:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Med alt det kraftfòret er det vel som å helle bensin på bålet..... Så det å kutte ned på/bytte ut noe av tilleggsfòret vil nok hjelpe, som før nevnt her. Gå til toppen av siden

Ane+Lakris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2007 :  21:20:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAne+Lakris  Svar med kopi av melding
Hei igjen alle sammen ; D (TUSEN TAKK FOR SVARENE!)

Nå er det jo sånn at han trenes minst 1time hver dag og trenger derfor mye fôr. Jeg har også prøvd bygg og mais. Han fikk 3L av hver daglig før - med null effekt : /
Det eneste som har fungert på han fra champion er da gull, havre og energi. Og for å måtte fete han opp så har jeg bare å måtte øke i det fôret. Hvis jeg skulle ha gått ned i det, blir han enda tynnere..
Han har litt dårlig appetitt på pelletsfôr, så det er grunnen til at jeg bruker gull.
Markur får han gjevnlig, og han er skjekket dyrlege om det er noe med magen e.l.
Han ser jo utrolig "fresh" ut, men ribbeina synes - tydelig ;S
Og i tilegg til alt dette så får han friske gulrøtter og epler som er på stallen.

HVA SKAL JEG GJØRE? Litt pinlig at folk går forbi i stallen og "oisann, ribbein gitt" ..

Men bare fatter ikke hva jeg skal gi ha

Lakris <3 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/04/2007 :  00:29:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

For det første: Silo av god kvalitet er et veldig bra og næringsrikt for. Hester som er tynne, legger ofte ganske raskt på seg hvis de får bra silo. Dessverre er det noen hester som blir dårlige i magen av det, og noen som får såkalte forkuler. I noen tilfeller kan det gå over med tilvenning, men hvis det ikke fungerer må man neste vurdere å gå tilbake til høy. Hvis man bruker siloballe, må man være obs på at noen ganger dukker det opp dårlige siloballer med mugg o.l. Jeg vet ikke hvor du bor, men Olav Gjesti tar inn en silo-variant som heter Golden Grass som vi har hatt god erfaring med på stallen vår.

Til tynn fullblodshest kjenner jeg flere som har god erfaring med lucerne, for eksempel alfa-kuber. Lucerne har mye protein og lite energi, slik at hesten kan bygge muskler uten å bli sprek. Videre har det mye fiber og lite stivelse, så det er bra for fordøyelsen og stabiliserende for magen. Hesten min ble umiddelbart løs i magen da hun fikk silo, men da jeg begynte å gi en del lucerne stabiliserte det seg ganske raskt. Man kan også gi olje i tillegg (jeg tror 1-2 dl er vanlig).
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/04/2007 :  00:32:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare legge til at som andre her også nevner, kan det være lurt å sjekke tennene på hesten, samt gi markkur. Det er markkurtid nå uansett, og da bør man jo gi hele stallen en runde uansett.

Mange lever i den villfarelse at man kun behøver å sjekke tenner en gang i året. Det er ofte alt for lite. Mange hester må raspes 2 ganger i året, og noen både 3 og 4. Det kommer også litt an på veterinæren som rasper, da det gjøres litt forskjellig.
Gå til toppen av siden

Ane+Lakris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  21:35:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAne+Lakris  Svar med kopi av melding
Nå har jeg tatt kontakt med en fôrspessialist og sånn ble det:

MORGEN: 1,5 L Betfor (før vanning), 1L Ch. Ekstrem, 0,25L Soyaolje
MIDDAG: 1,5 L Betfor (før vanning), 0,25L Soyaolje
KVELD: 1L Ch. Ekstrem, 1L Bygg, 1/2L Havre, 1L Lucerne, 0,25L Soyaolje + 3kg høy

Han skal fortsatt gå på silo om dagen.
Hva tror dere om det? (Jeg kan ikke så mye om fôring, så må bare få vite andres meninger også)

Lakris <3 Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  21:45:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Synes den er grei jeg, så lenge hesten synes det er greit og den blir bedre. Men jeg ville ha forandre littegranne:

MORGEN: 1 L Betfor (før vanning), 1L Ch. Ekstrem, 0,25L Soyaolje
MIDDAG: 1 L Betfor (før vanning), 1/2 L Bygg 0,25L Soyaolje
KVELD: 1 L Betfôr (før vanning) 1L Ch. Ekstrem, 1/2 L Bygg, 1/2L Havre, 1L Lucerne, 0,25L Soyaolje + 3kg høy

Det er akkuratt lik mengde, bare litt bedre fordelt ^^

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  17:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det var mye betfor... jeg har da virkelig hørt at man aldri skal fore mer enn 1 liter betfor til dagen (før vanning)... Men mulig jeg tar feil Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.