hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foringsrutiner for hjemmestall
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foringsrutiner for hjemmestall
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  23:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg flytter om tre uker, og vil da få mitt eget fjøs til hesten min. Hvordan bør jeg legge opp tidspunktene på foringen? Jeg vil tross alt måtte dra på jobb og være borte en stund.

Lopke

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  01:37:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med klokka 7 klokka 16 og klokka 20? Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  01:53:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Det var en plass jeg leste at det ikke burde gå lengre enn 6timer før neste måltid, om det gjaldt både kraftfôr som med høy - husker jeg dessverre ikke..

Når passer det best for deg da - med tanke på når han blir fôre nå. Om du er borte ved middags foring eller også utenpå ettermiddagen hadde det gjerne vært greit å bare fore kraftfôr Morgen og Kvelds, og fri tilgang på grovfôr mens du er borte?
Blir hesten ridd hardt eller får stor mengde med kraftfôr? Om det er en hobby hest tror jeg det vil gå greit med kun 2 kraftfôr foringer, ved det andre vil jeg ikke tro at det går - ettersom det er en anbefalt kg mengde man helst ikke skal overstige for én foring, men da heller fore ofte og lite. Slik er det vertfall på Spillers foret, om jeg husker rett så var det rundt 2kg, som ble anbefalt å ikke overstige på hver foring.

Min unghest får 2kg nå (under 3) Jeg sendte inn mål og et skjema til forhandleren min, da spurte jeg også om det gikk for ham å få kun 2 kraftfôr måltider til dagen. Ja, men det er alltid best å fore flere ganger utover dagen. Vi står på et senter så nå får han også middag, men det er bare 1-2 never ettersom jeg ikke vil at han skal begynne å få fast middag enda, varierer noen ganger når han kommer ut, vil heler at han ikke skal få middag regelmessig, enn at det går av og på og ikke engang på et fast tidspunkt. Ellers har han fri tilgang på rundball inne, får også litt ute på ettermiddagen. Men senere ved inn ridning når skifting fôr type og det blir behov for mer mat, da vil han få 3 måltider som normalt. Det viktigste er å få dekket mest mulig med grovfôr.
Sporet gjerne litt av?

Her fôres det;
Morgen; 08.00
Middag; 13.00
Kvelds; hver enkel i hver stall, er selv ansvarlig for fôring av sin hest. Alt fra 18.00 - 20.00

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  09:25:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg jobber skift, og har derfor ikke mulighet til å fôre hestene til faste tider. Men de har fri tilgang til grovfôr, så da er det ikke noe problem De får kraftfôr to ganger daglig. Frokost mellom kl.05:15 og 11:00, og kveldsrasjonen mellom kl.17 til 24 sånn ca. Funker fint det, men passer på så det ikke blir alt for kort tid mellom kraftfôr-måltidene. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  09:29:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hva med å gi kraftfor/høy om morgenen, så fri tilgang på grovfor ute, og kraftfor/høy igjen om kvelden?

Eller som Lopke sier; gi frokost før jobb, middag når du kommer hjem fra jobb og kvelds før du legger deg. (kl 20 var litt tidlig hvis middag er kl 16 syntes jeg).

Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 07/03/2007 :  10:00:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Hos meg går også hestene på fritt grovfòr, så da er jeg ikke så bundet av faste fòringstider. Veldig grei løsning når man ikke har noen til å fòre for seg midt på dagen. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/03/2007 :  10:53:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som nevnt, er fri tilgang iallfall på dagtid lurt om man har problemer med å fore dagtid.

Men jeg er ikke så opphengt i faste foringstider. faktisk så er jeg imot helt faste foringstider, når man ser staller hvor hestene maser vettet av seg når maten kommer ti minutter for sent.

Du får nesten prøve deg fram litt, men jeg har lært meg at faste foringstider, det kan jeg ikke når jeg skal ha alle foringer selv. Jeg forer ikke med fri tilgang av grovfor, av diverse årsaker, så jeg forer tre ganger om dagen. men de får endel mat ti lde tre målitdene da.

Skal man fore til helt faste tider når man har alt selv, så gjør man seg selv en kjempebjørnetjeneste. Du blir utrolig bundet. Jeg gjorde det i beynnelsen, og har hatt det sånn på en annen stall før, og det blir bare altfor tungvint. En og annen morgen MÅ jeg sove litt lengre, det er hyggelig og kunne gjøre ting på dagtid og fore en time senere, eller tidligere, istedet fro å måtte avbryte, eller la vøre å gjøre ting, fordi hesten skal ha mat kl 15. Man kan ikke leve sånn. NÅ har jeg riktignok ikke mine hjemme da, og må kjøre for å fore dem. så det blir hakket enklere med hestene utenfor døren. Da kan man fin ta de inn og fore de sent på kvelden selvom man har tatt seg et glass vin.

det jeg gjør ,er at jeg fordeler høyet etter som jeg forer, om jeg må fore til en spesiell tid. Jeg planlegger sovedager, slik at jeg gjerne tar de inn noe senere, og gir de ekstra høy til natten. Og sover en time lenger neste morgen. Skal jeg bort eller noe på lørdagskvelden, og ingen kan fore for meg, så må hestene rett og slett inn tidlig. Da har de kanskje fått mindre middagshøy, og får MYE høy til natten. Foreksempel.

Man må rett og slett bare tilpasse foringen til livet sitt. Kan du ikke fore middag før ganske sent, så gi ekstra høy til frokost, og heller litt mindre middag. Foreksempel. det som er vitkig er at hestene ikke går for lenge uten mat.

Jeg har aldri foret kraftfor tre ganger om dagen, men forer ikke store mengdene heller. De får morgen og kveld, men får lite nok til at de godt kunne fått alt på kvelden. Og det gjør de også når de står på gress og bare blir foret en gang o mdagen.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  11:03:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er det med fri tilgang på grovfor når hesten alltid er vant med å få begrenset megnde høy? Om sommern er det jo greit, har enorme jorder de kan beite på, men akkurat høyet må jeg være litt sparsom på nå. Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  11:15:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Her har jeg stall hjemme. Vi forer kl 07- 13- 17 og 20
den første og siste foringen er med kraftfor og høy, de to andre kun høy.

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/03/2007 :  13:02:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan er det med fri tilgang på grovfor når hesten alltid er vant med å få begrenset megnde høy? Om sommern er det jo greit, har enorme jorder de kan beite på, men akkurat høyet må jeg være litt sparsom på nå.

I utgangspunktet ikke noe problem , de spiser gjerne litt voldsomt første dagene også blir de vant til at det alltid er mat der . Jeg har prøvd å ha fri tilgang på vinteren, og måtte gå vekk fra det. Det ble rett og slett for dyrt . Jeg har to hester. de ble i tillegg temmelig smellfeite, jeg sliter med overvekt på den ene hvert år etter beite fra før . Jeg forer nå tre ganger om dagen, og de får 10 kilo hver (hest 155 cm og unghest 2 år ) Jeg skulle gjerne gitt unghesten fri tilgang på natten, men hun spiser ikke mer enn 4 kilo (da er det tråkket rundt ) og hun er mer enn rund nok uansett. På vinteren når det er mye snø og på det kaldeste, så får de et par kilo ekstra ute hver

Nå de siste årene har høy vært vanskelig og både lagre og få tak i , og det blir rett og slett for dyrt for meg .

Men det du kan gjøre, er å skaffe deg noe god halm, og la de få fri tilgang på det ! legg ut frisk halm i en mengde som du lærer deg til at de spiser opp, og da har de fri tilgang på grovfor. Jeg gjorde ikke det i år siden vinteren ble så kort ( de hadde gresstuster å spise på til over jul ) men har pleid å gjøre dettetidligere vintre. Det fungerer veldig bra. Da får de sine 10 kilo høy, og så har jeg en kasse med frisk halm oppi.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  19:49:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode tips Summer

Hesten står på en stall nå før vi flytter. Selvfølgelig bestemte stalleier at fra om med i dag å ikke la oss får gi hestene høy, bare silo. Hallo, sånt må man vite på GOD tid på forhånd, hestne min er ikke vant til silo engang, og nå skal de liksom bare spise det?! Ble skikkelig sinna, jeg betaler tross alt for høy, det står så i kontrakta, og sunn fornuft tilsier jo at man ikke kan si nei på en dags varsel!

Jeg hadde tenkt å dra å hente mitt eget høy og venne hesten til det, men hvordan i all verdne kommer det til å gå, å måtte bli vant til både silo og annen type høy? (jeg kommer til å kreve å få deres høy uansett frem til han er vant med silo, sånt kan de bare ikke gjøre syntes jeg)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/03/2007 :  20:05:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hallo, sånt må man vite på GOD tid på forhånd, hestne min er ikke vant til silo engang, og nå skal de liksom bare spise det?! Ble skikkelig sinna, jeg betaler tross alt for høy, det står så i kontrakta, og sunn fornuft tilsier jo at man ikke kan si nei på en dags varsel!

Det er jo galskap. De skal ha overgang til nytt for på den måten, og det får du bare slå i bordet med. Hvis det står spesifisert høy i kontrakten også så har du jo det og slå i bordet med også.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  20:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, var det jeg tenkte. Når det står høy og ikke silo i kontrakten, da må jeg vel ha noe å stille opp med Men hvordan tror du det vil gå å venne hesten til både silo og ny høytype? Noen tips?
Kan det gå med dette i såfall? :
Frokost: silo
Lunsj: nytt høy blandet med den gamle, og det samme til kvelds?

Blitt litt fortvila her
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 07/03/2007 :  22:39:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg hadde gitt høy til frokost, silo lunsj og høy til kvelds. Tror ikke du trenger å gjøre noe stort nummer av det å bytte høytype hvis hesten din ikke er ekstremt følsom på fòret. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/03/2007 :  23:23:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør som nedrekjønås sier. Eller gi henne litt silo samt høy til alle måltidene, og øk silo/mink høy etterhvert.

Men ærligtalt, om du flytter om tre uker må du vel kunne fore hesten på høy. Du må jo venne henne tlbake til høy igjen før du flytter henne tilbake, og da er det uansett ikke mange dagene du kan bruke bare siloen. Og tilbake til høy er det VELDIG viktig at du tilvenner, pga væskeinnholdet i siloen, og tørrheten i høyet.

Blir jo bare tullete det der. skifte for to ganger sånn på en uke ? KJøp høy til henne du, om de er vrange (og trekk det fra stalleia)
Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 08/03/2007 :  20:39:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør det samme som Summer når det gjelder fòringa om jeg skal bort på kvelden eller sove lenger om morgenen.

Jeg ser meg nødt til å fòre hesta 4 ganger om dagen. Får kraftfor bare morgen og kveld. Men jeg slipper ut og gir mat like før kl 7 om morgenen, min mann er heldigvis hjemme å spiser lunsj midt på dagen, så han kaster til høy til hesta da, ca kl 12. Også gir jeg dem mere høy da jeg kommer hjem fra jobb klokka 17, og kveldsmaten får de ved 22 - 23 tida på kvelden, avhengig av når jeg er ferdig i stallen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.