hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - SUR STRÅLE...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 SUR STRÅLE...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Supermaja

» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  13:57:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som har sur stråle.
Noen tips?

Har behandlet den annenhver dag i to tre uker med blåsteinsalv. Smurt nedi huller og hakk i hoven.

Kan lite om akkurat dette, trenger råd....

Spendas

» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  14:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har prøvd "det meste" mot sur stråle, og synes at ren blåstein (pulver) fungerte absolutt best!

Her er en tidligere tråd om dette hvor du kan lese mer:
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=18186

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2007 :  15:42:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
Heisann!
Vi har også hatt sure stråler på våre hester, og var vel egentlig ikke klar over hvor stort problemet var (det ver på ingen måte ekstremt, konsistensen var ikke hard nok, bare... og litt sprekk innover i midtstrålefura).
Da vi begynte å ha noen av hestene barfot, var vi nødt til å ta tak i dette, for selv om sålene ble harde og i flotte, ømmet de seg fortsatt litt.

Jeg vil anbefale et naturprodukt som heter "Optima PH", - hudvask og hudspray.
Det selges på en del dyrebutikker (er egentlig for eksem og andre hudpoblemer på hund) og kan også bestilles direkte fra optima-ph.no

Det man gjør er å først skumme opp en sprut fra vasken på fuktet hov. Deretter skyller man, og tørker over med en håndkle el.
Til slutt sprayer man et par sprut fra sprayen, og sørger for at alle utsatte områder er dekket (strålefurene, midtstrålefuren og ballepartier spesielt)

Dette holder man på men morgen og kveld i 2-4 uker (kommer an på utviklingen). Etter det går man over til å kun bruke sprayen 1-2 ganger daglig, som en slags forbyggende.

Dette høres nok ut som mye arbeid, men det er definitivt verdt det!!! Vi holdt på med 4 hester i 3 uker, og forskjellen er helt enorm!! jeg er selv veldig skeptisk av natur, men det gikk ikke mange dager før vi så forbedring her!

(Disse produktene er ikke direkte desinfiserende, men de skaper et utrivelig miljø for bakteriene! )

Resultatet vil nok kanskje ikke virke like raskt og effektivt på skodd hester (med unntak av dem hvor man faktisk hat fått til å få strålen til å nå bakken til tross for skoene), pga. at strålen ikke for det passive trykket som den er ment å få.

LYKKE TIL!!!
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  11:39:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
kan også være lurt å skjære vekk litt av den sure strålen, for så ha på blåstein/blåstein-salve eller andre produkter. men skjæringa kan man ikke gjøre selv vis man ikke kan det:)
det er hovslagerens jobb å fjerne så mye sur stråle som mulig, uten å ta for mye...
det er lurt å begynne "behandlingen" før sur stråle kommer, for da er det ikke sikkert den kommer på besøk;)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  14:31:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har man først fått svineriet sverger jeg til Keratex sin eprodukter på www.happyhorse.no
De virker i alle fal... garantert

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  13:05:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Pass også på hva hesten spiser. Om den får i seg mye sukker/karbohydrater gjennom fôret, så kan dette være med på å skape gode forhold for sopp og andre bøggs.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  16:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen tips?

Har behandlet den annenhver dag i to tre uker med blåsteinsalv. Smurt nedi huller og hakk i hoven.

Opprinnelig postet av Supermaja

vi ahdde mye problemer med mugg for noen år tilbake, da stod hestene inne om natten for å "tørke opp" hvoene. nå, etter at de går ute på utegang heløe døgnet har ikke èn eneste hest (40 stk) ahtt mugg..
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  18:44:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Noen tips?

Opprinnelig postet av Supermaja

vi ahdde mye problemer med mugg for noen år tilbake, da stod hestene inne om natten for å "tørke opp" hvoene. nå, etter at de går ute på utegang heløe døgnet har ikke èn eneste hest (40 stk) ahtt mugg..

Opprinnelig postet av matprat

Dette var om sur stråle da, ikke mugg.

Men uansett. Hovslageren vi bruker, er veldig flink til å fikse hester med sur stråle, så snakk med hovslager din. Duger han ikke, så få en annen til å se på hesten. Videre vet jeg at flere bruker klor eller jod til å dynke strålen over en viss periode. Det har hjulpet alle hester jeg har hørt om.

Hege Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  15:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta av hesten din skoene, skjær den jevnlig for god bevegelsesfrihet og sist men ikke minst ha den stående på utegang. Jeg har begge hestene mine stående ute hele året. Å har aldri hatt antydning til sur såle.
Grunnen til at denne form for sykdom kommer er at hesten står på "surt" underlag. Altså på våt sagmugg som inneholder sterke syrer og gasser fra urin og avføring.
Ta hesten ut av stallen:)

Er sikker på at du da er kvitt problemet ditt:)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  19:15:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ta av hesten din skoene, skjær den jevnlig for god bevegelsesfrihet og sist men ikke minst ha den stående på utegang. Jeg har begge hestene mine stående ute hele året. Å har aldri hatt antydning til sur såle.
Grunnen til at denne form for sykdom kommer er at hesten står på "surt" underlag. Altså på våt sagmugg som inneholder sterke syrer og gasser fra urin og avføring.

Opprinnelig postet av sløstøsa

Nå får dere roe ned denne fanatiske meninger-bølgen! Har med vilje holdt meg unna den verste diskusjonen, ikke kom og bland disse ûber-bastante meningene inn overalt da!

(PS; har barfothest som står "på utegang" minst 6 mnd i året, og han har til tider hatt sur stråle allikevel når det er vått og gjørmete ute, men har derimot blitt bedre hvis han har fått behandling med blåstein i kombinasjon med at han har fått stå inne i tørr flis et par-tre netter, så nei, jeg kjøper slett ikke argumentet ditt...Verden er ikke bare svart og hvit, og Strasser er IKKE Gud!!!! Kritisk sans tyder på selvtenking og intelligens, sier jeg bare...)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 18/03/2007 19:18:12 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2007 :  19:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Problemet med at hestene står der de gjør sitt fornødne er nok heller at det blir for basisk og ikke for surt. Å "surgjøre" høvene med eddik eller Optima-pH er med på å motvirke sopp/bakterieangrep i strålen.

Enig med Spendas i at Strasser er ikke Gud. Men enkelte ser ut til å tro det... Leser man boka hennes bør man ikke sluke alt, for den er en smule fanatisk Hvis en hest får hoste, så er jeg sikker på at Strasser greier å vri det til slik at det til syvende og sist er skoene som er årsaken.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  19:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvis en hest får hoste, så er jeg sikker på at Strasser greier å vri det til slik at det til syvende og sist er skoene som er årsaken.

Opprinnelig postet av Asbjørg

Hahaha, ler så jeg ruller! Bra sagt!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  19:59:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Nå får dere roe ned denne fanatiske meninger-bølgen! Har med vilje holdt meg unna den verste diskusjonen, ikke kom og bland disse ûber-bastante meningene inn overalt da!

(PS; har barfothest som står "på utegang" minst 6 mnd i året, og han har til tider hatt sur stråle allikevel når det er vått og gjørmete ute, men har derimot blitt bedre hvis han har fått behandling med blåstein i kombinasjon med at han har fått stå inne i tørr flis et par-tre netter, så nei, jeg kjøper slett ikke argumentet ditt...Verden er ikke bare svart og hvit, og Strasser er IKKE Gud!!!! Kritisk sans tyder på selvtenking og intelligens, sier jeg bare...)

Opprinnelig postet av Spendas

Ja 6 måneder i året... det er ikke hele året! Jeg jobber på en gård med 40 hester, alle er på utegang og ingen har så lenge jeg har jobbet der har noen gang vært i nærheten av sur såle.
Det er ikke min værden som er svart hvitt... Å jeg sier ikke at Strasser er noen gud, hun er en av de som har kommet fram til den beste teoriene etter min mening. Jeg har selvfølgelig også egene meninger, men mange av mine er lik strassers!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/03/2007 :  20:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote
Det er ikke min værden som er svart hvitt...

[/quote]

Virkelig ikke??

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  21:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Problemet med at hestene står der de gjør sitt fornødne er nok heller at det blir for basisk og ikke for surt. Å "surgjøre" høvene med eddik eller Optima-pH er med på å motvirke sopp/bakterieangrep i strålen.

Enig med Spendas i at Strasser er ikke Gud. Men enkelte ser ut til å tro det... Leser man boka hennes bør man ikke sluke alt, for den er en smule fanatisk Hvis en hest får hoste, så er jeg sikker på at Strasser greier å vri det til slik at det til syvende og sist er skoene som er årsaken.

Opprinnelig postet av Asbjørg

ingen vits å henge ut en perosn som ikke en gang er her. Hadde Strasser selv kunne vært her å forsvart seg selv ville hun nok overgått de fleste... men det er hun ikke så da trenger vi ikke blande "perosnen" inn, metoden er en annenting. Og når det er sagt fører skoen til flere problemer enn folk flest er klar over: visste du at 89 % av alle hester osm avlives i tyskland, avlives pga dårlige høver eller følgeskader av det=?
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  22:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

ingen vits å henge ut en perosn som ikke en gang er her. Hadde Strasser selv kunne vært her å forsvart seg selv ville hun nok overgått de fleste... men det er hun ikke så da trenger vi ikke blande "perosnen" inn, metoden er en annenting. Og når det er sagt fører skoen til flere problemer enn folk flest er klar over: visste du at 89 % av alle hester osm avlives i tyskland, avlives pga dårlige høver eller følgeskader av det=?

Opprinnelig postet av matprat

Dette her er noe med det mest usaklige jeg har lest på ei stund!!
Nr 1; Hvem har hengt ut Strasser? Å si at hun ikke er Gud er jo bare en 100% sannhet? (Strasser vet sikkert det selv også, så slapp helt av!) Og at hun sikkert hadde skyldet på skoene selv ved hoste... Vel... Humoristisk undertone, kanskje?
Og "Hadde Strasser vært her selv og forsvart seg hadde hun nok overgått de fleste!" ? Hallo? Er folk oppriktig FORELSKA i dama, eller??

Nr 2; 89% av alle hester som avlives i Tyskland avlives pga dårlige høver eller følgeskader av det. Sier hvem? (Jada, sier Strasser, jeg skjønner det...) Men hva ER det egentlig som får dere til å sluke absolutt rått alt den dama sier? Påstår ikke at alt hun sier er løgn, altså, men det betyr ikke at alt det hun sier er lov og alle andre i verden tar feil! Dersom en annen tysker med doktorgrad og 20 års forskning bak seg skrev ei bok og påsto at bare TI prosent av hestene ble avlivet som følge av dårlige hover, ville dere automatisk ha trodd på vedkommende da, istedet for Strasser?

Hva ER det som gjør at dere kommer gulpende med EN persons (fanatiske) meninger, og automatisk går ut fra at sånn er det, UANSETT hva hvem som helst andre her på jord sier??

Man må være ydmyk overfor dette "gamet", hvor man faktisk ALDRI blir utlært. (Det blir ikke Strasser heller). Man må høre på alle og enhver, men også stille KRITISKE spørsmål til ting. For det er like mange meninger som det er mennesker i verden. Så lykke til med å aldri utvikle "hestevitenen" din. Du har jo tydeligvis lært ferdig....

Beklager at jeg stjal tråden, foreslår at vi heretter holder oss til emnet, som faktisk var Supermaja's ønske om råd mot sur stråle...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 19/03/2007 22:04:36 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.