hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - SUR STRÅLE...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 SUR STRÅLE...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  12:02:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
hovslageren miin sa at sånn blå leire som er dypt nede i jora kan hjelpe, om du legger den utenfor stråla og lar det ligge der til det faller av, har alldrig prøvd det dah:P Ponnien miin har hatt sur stråle i tre år, blåstein funka IKKE... Jeg aner ikke hvor mye penger jeg har brukt på blåstein ass.. hehe pulver å krem å alt.. Etter hvert ro vi til sverige og kjøpte et fortilskudd som het hoof aid eller noe lignende, det funka suuupert..

http://temp4.webdeal.no/sunn-hest.no/www/spesialtilskudd_hover.htm

Jeg brukte den flytende formen som er på det nederste bilde.. Ponnien ble helt bra når han gikk på det..

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  15:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

ingen vits å henge ut en perosn som ikke en gang er her. Hadde Strasser selv kunne vært her å forsvart seg selv ville hun nok overgått de fleste... men det er hun ikke så da trenger vi ikke blande "perosnen" inn, metoden er en annenting. Og når det er sagt fører skoen til flere problemer enn folk flest er klar over: visste du at 89 % av alle hester osm avlives i tyskland, avlives pga dårlige høver eller følgeskader av det=?

Opprinnelig postet av matprat

Dette her er noe med det mest usaklige jeg har lest på ei stund!!
Nr 1; Hvem har hengt ut Strasser? Å si at hun ikke er Gud er jo bare en 100% sannhet? (Strasser vet sikkert det selv også, så slapp helt av!) Og at hun sikkert hadde skyldet på skoene selv ved hoste... Vel... Humoristisk undertone, kanskje?
Og "Hadde Strasser vært her selv og forsvart seg hadde hun nok overgått de fleste!" ? Hallo? Er folk oppriktig FORELSKA i dama, eller??

Nr 2; 89% av alle hester som avlives i Tyskland avlives pga dårlige høver eller følgeskader av det. Sier hvem? (Jada, sier Strasser, jeg skjønner det...) Men hva ER det egentlig som får dere til å sluke absolutt rått alt den dama sier? Påstår ikke at alt hun sier er løgn, altså, men det betyr ikke at alt det hun sier er lov og alle andre i verden tar feil! Dersom en annen tysker med doktorgrad og 20 års forskning bak seg skrev ei bok og påsto at bare TI prosent av hestene ble avlivet som følge av dårlige hover, ville dere automatisk ha trodd på vedkommende da, istedet for Strasser?

Hva ER det som gjør at dere kommer gulpende med EN persons (fanatiske) meninger, og automatisk går ut fra at sånn er det, UANSETT hva hvem som helst andre her på jord sier??

Man må være ydmyk overfor dette "gamet", hvor man faktisk ALDRI blir utlært. (Det blir ikke Strasser heller). Man må høre på alle og enhver, men også stille KRITISKE spørsmål til ting. For det er like mange meninger som det er mennesker i verden. Så lykke til med å aldri utvikle "hestevitenen" din. Du har jo tydeligvis lært ferdig....

Beklager at jeg stjal tråden, foreslår at vi heretter holder oss til emnet, som faktisk var Supermaja's ønske om råd mot sur stråle...

Opprinnelig postet av Spendas

Det er ikkenødvendig vis strasser som sier det, jeg ahr undersøkt nærmere og faktum er at : 89% av alle hester i tyskland ble avlivet før de ble 14 år, 79% av disse pga problemer med bevegelsesaparatet som følger av skoing eller feilskjæring. Gjennomsnittsladeren til en hest var 7 år. Dette var i 1994, og i dag er statestikken enda verre... Dette er statestikk, ikkenoe "strasser har sagt"...

Ja ja skjønner at ingen her er fan av Strasser. Det er helt klart:) men vi holder oss til saken:

Årsak til sur såle er at bakteriene som allerede finnes i og rundt strålen. Det skal være bakterier her pga hesten rusler rundt i alle verdens parasitter osv. Ingen hester går på helt sterilt underlag. Men En høyt fungerende hov har så god blodsirkulasjon at når bakteriene bryter ned strålen s rekker hoven å produsere nok horn til å holde trått med nedbrytningen, dette er en naturlig prosess. Men hvis eks drakt støttene blir for høye og blodsirkulasjonene for dårlig så vil ikek lenger hoven klare å trått med nedbrytnignen og miljøet i strålen blir unormalt surt og bakteriene vil fortsette å florere.

Mitt tips ang sur såle er å først behandle med epleedikk (forhold 1/6) altså veldig uttynnet. Dette vil gjøre miljøet emr absisk og bakteriene misstrives. La hovene stå i en bøtte med dette en stund om dagen, gjærne fyll opp boots. Der etter ville jeg passer på å fått hesten skjært slik at draktene ikke er for høye og at vinklene og sålen samt scoopet ser slik at hesten får maximal utvidning og pomper maksimalt med blod. Hoven vil da igjen kunne produsere nok vev til å holde strålen fin og frisk:)
Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 20/03/2007 :  17:26:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare klare opp et par ting. Det ble skrevet tidligere i debatten:

"Grunnen til at denne form for sykdom kommer er at hesten står på "surt" underlag. Altså på våt sagmugg som inneholder sterke syrer og gasser fra urin og avføring"

Urin avgir ammoniakk når den kommer ned i sagflisen, dette er en gass som stikker i nasen. Dette kjenner vi av og til når vi møkker, spesielt hvis det har ligget lenge. Denne gassen er BASISK og er slett ikke en sterk syre!

Neste påstand var:

"Mitt tips ang sur såle er å først behandle med epleedikk (forhold 1/6) altså veldig uttynnet. Dette vil gjøre miljøet emr absisk og bakteriene misstrives. "

Vil påpeke at eddik er en syre og vil derfor ikke skape et basisk miljø, men et surt miljø som jo er det vi ønsker. Så rådet var greit bare ikke forklaringen.

Hilsen en kjemiker
Gå til toppen av siden

windus

Skrevet - 21/03/2007 :  09:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Behandling av sur stråle.

Den skadede delen av strålen må skjæres bort. (hovslager jobb) Det som står igjen må behandles med trush stop.

Dersom ikke forråtnelsen stanses, kan vevet under strålen/kråka bli ødelagt. Går det først så langt, må det gjerne et kirurgisk inngrep til for å helbrede hoven.

Sur stråle fører ofte til at hesten blir halt.

Gjør hoven/strålen helt ren, og smør den inn med Thrush Stop. Gjenta behandlingen daglig til du ser at strålen er frisk og stanken forsvinner. Dette tar vanligvis ca. 14 dager.Pass også på å rengjøre godt i furen i strålen. Bruk et sterkt papir eller tøystykke og dra igjennom med strush stop. For å unngå tilbakefall, bruker vi SAV-A-HOOF SPRAY forebyggende. Behandlingen skjer 1 gang i uken på rengjorte og tørre hover. Sprayen påføres hele hoven; strålen, sålen, hovkapselen og kronranda. SAV-A-HOOF SPRAY beskytter mot nye bakterieangrep. Søk profesjonell hjelp dersom du er i tvil. Trush stop er effektiv. Det er også lurt å ha godt renhold i boksen. Ute i paddockene anbefales det faktisk å kalke også for at det ikke skal bli et for surt miljø.

Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  14:16:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hovslageren miin sa at sånn blå leire som er dypt nede i jora kan hjelpe, om du legger den utenfor stråla og lar det ligge der til det faller av, har alldrig prøvd det dah:P Ponnien miin har hatt sur stråle i tre år, blåstein funka IKKE... Jeg aner ikke hvor mye penger jeg har brukt på blåstein ass.. hehe pulver å krem å alt.. Etter hvert ro vi til sverige og kjøpte et fortilskudd som het hoof aid eller noe lignende, det funka suuupert..

http://temp4.webdeal.no/sunn-hest.no/www/spesialtilskudd_hover.htm

Jeg brukte den flytende formen som er på det nederste bilde.. Ponnien ble helt bra når han gikk på det..

Opprinnelig postet av felt tre ganger så gøy

En annenting som også funker effektivt er epleeddik eller vanlig eddik. 1 del eddik til 6 del vann. Ha dette oppi en plastboot og la hesten gå med dette. eller selvfølgelig går det også ann å la hesten stå med det "syke" benet i ei bøtte med blandingen, men dette er ganske upraktisk... Gjør dette gjevnlig over en periode:)
En billig og effektiv kur om du nå har fått dette herket.

Men står fortsatt for det jeg har skrevet tildigere i denne diskusjonen. Få hesten bort fra sur sagmugg. Ut av stallen:)
Gå til toppen av siden

moni87
» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  15:41:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det er en billi og veldi smart måte gjør d på:) helt enig:) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  16:01:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd svært få hester på stall med sur stråle. Og de som har hatt det, har lett blitt behandlet og friske av midler som feks klor, jod eller andre behandlinger, i tilegg til ettersyn av hovslager.
Sur stråle er ikke så alvorlig om det behandles skikkelig, og det kan finnes flere enn en løsning:)

Hege Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  17:39:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

"Grunnen til at denne form for sykdom kommer er at hesten står på "surt" underlag. Altså på våt sagmugg som inneholder sterke syrer og gasser fra urin og avføring"

Urin avgir ammoniakk når den kommer ned i sagflisen, dette er en gass som stikker i nasen. Dette kjenner vi av og til når vi møkker, spesielt hvis det har ligget lenge. Denne gassen er BASISK og er slett ikke en sterk syre!

Neste påstand var:

"Mitt tips ang sur såle er å først behandle med epleedikk (forhold 1/6) altså veldig uttynnet. Dette vil gjøre miljøet emr absisk og bakteriene misstrives. "

Vil påpeke at eddik er en syre og vil derfor ikke skape et basisk miljø, men et surt miljø som jo er det vi ønsker. Så rådet var greit bare ikke forklaringen.

Hilsen en kjemiker

Opprinnelig postet av toneeile

Dette hadde jeg forklart helt i feil. Det jeg mener er at urin og avføring bryter ned proteinet i høvene, som du sikkert vet består hoven stort sett av proteiner...
Fint vi har en ekspert med oss:)
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  13:09:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
hva er probleme til folk her inne? jeg synest dere er veldi frekke. la folk mene va de ville mene.. å selv om vi tror på strasser, betyr de IKKE att hun er vår gud, tenk!!!
å de virker som dere ikke vil lære noe som helst nytt, dere vil bare tro de dere vil tro.
når jeg begynte med dette her, så var jeg svært kritisk til dette her, men jeg åpnet øynene min for dette hær, å lærte mye mer. å respekter att de er faktisk dette vil vil.
jeg respekterer de dere er for og mot........
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  13:52:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva er probleme til folk her inne? jeg synest dere er veldi frekke. la folk mene va de ville mene.. å selv om vi tror på strasser, betyr de IKKE att hun er vår gud, tenk!!!
å de virker som dere ikke vil lære noe som helst nytt, dere vil bare tro de dere vil tro.
når jeg begynte med dette her, så var jeg svært kritisk til dette her, men jeg åpnet øynene min for dette hær, å lærte mye mer. å respekter att de er faktisk dette vil vil.
jeg respekterer de dere er for og mot........

Opprinnelig postet av queeen

(Regner med denne var til meg, så jeg svarer)

Heeeeelt i orden at folk får mene det de vil mene, det er det jeg prøver på også. Og ALLE trenger å lære noe nytt.
Men å komme med; "riv av skoene og sett hesten på utegang uten dekken" som løsningen på ALT, da er det jo ikke akkurat "Åpent sinn og ønsker mer lærdom" på gang, spør du meg... Og når alt enkelte mener er så tydelig Strassers meninger opp av dage (Tenker generelt nå, folkens, ikke på enkeltpersoner) så kan man jo begynne å lure på hvor bredt grunnlag man har for sin kunnskap og sine meninger, og hvor reflektert det hele er.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  15:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Neste påstand var:

Hilsen en kjemiker

Opprinnelig postet av toneeile

hehe takk for oppklaring, det går i surr for en som ikke gjorde det alt for bra i kjemien:) men når det er sagt hjelper epleedikk veldig og ahr ingen skumle kjemiske midler i seg..
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  22:41:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
man må jo helst fjerne så mye sur stråle som mulig før man behandler den, som Windus skrev;)
men så er ikke trush stop det eneste som virker på sur stråle da:)
det viktigste er vel å fjerne så mye dårlig stråle som mulig, for så behandle med det man tror virker selv;)
har prøvd mye jeg, og mye har også virket;)
jeg har også fått hovslageren til å vise meg hvor mye stråle som kan skjeres bort, så jeg kan gjøre det selv når hesten får litt sur stråle, noe han får av å stå ute i trøndelag;)

jeg skjerer vekk så mye sur stråle som trengs og vasker/skrubber strålen med jod eller naturlig grønnsåpe.
så behandler jeg med en av disse i noen dager:
hovtjære ( funker utroli bra!! og hoven får en frisk lukt;)
blåstein/blåspray og vanelig hovfett ( hovfett på strålen, så den ikke trekker til seg så mye gjørmevann, for da blir den så fort sur igjen)
vi hadde noe som het Keratex også, men husker ikke helt hva det het, men vi gikk tomt i høst en gang;)
hadde også en spray som het save a hoof, funka fjell;)

men nå går det mest i hovfett og blåstein produkter og vask vis han får sur stråle;)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  22:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig Polo.
Ketatex får du på www.happyhorse.no og Save a Hoof er også fantastisk bra (den binder proteinet i hoven), men den tror jeg bare man får gjennom hovslager?
Om noen vet av andre plasser LET ME KNOW! (vær så snill....)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  23:35:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Harneshaug: I den nyeste Heimerkatalogen hadde de både Save a Hoof sprayen og de andre SBS produktene, så d skal være mulig å få tak i den gjennom Heimerforhandlere.

www.soyset.com

Redigert av - *Varg* den 22/03/2007 23:36:58 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2007 :  00:05:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å? Så flott! Tro hvem som kan forhandle det i Møre & Romsdal da?? Gogle litt kanskje eller vet du noen?
Tusen takk

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.