hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av barfot hest i konkuranse ridning.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Bruk av barfot hest i konkuranse ridning.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  21:12:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du har ikke lov til å starte med boots, altså vil gressbrodder under konkurranse være vanskelig om konkurransen går på gress.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  22:13:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det ikke lov å starte med boots?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  22:20:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor er det ikke lov å starte med boots?

Opprinnelig postet av lino

Kanskje det faktisk er lov i sprang.. Jeg vet ikke Men jeg ser ikke for meg at høye hindre, og boots er så innmari ideelt.. Litt krappe svinger, og vridninger i bootsene? Altså, jeg vet ikke..

Folk får velge som de vil.. Det som er det riktige valget er det som passer hest og rytter best. Det passer ikke å ha barfothest for alle..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  22:55:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til det med underlag: etter å ha lest masse barfotdebatter osv, har jeg fått med meg at underlaget bør bli lagt til rette når man feks plutselig ta av en hest som har gått med sko mesteparten av livet.. Man vil vel ikke pine hesten med sårbeinthet i flere måneder? ;)

Baroja: Sorry om jeg misforstod, var litt trøtt i går:)

Uansett, enig med T. Boysen- la folk få finne ut selv hva de vil. Jeg prøver som regel å ikke bry meg så mye, men jeg merker at det etterhvert nå har blitt to forskjellige "leirer" på en måte, synd.. Nå har vi hestefolk fått enda mer å krangle om..

Hege Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  23:35:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til det med underlag: etter å ha lest masse barfotdebatter osv, har jeg fått med meg at underlaget bør bli lagt til rette når man feks plutselig ta av en hest som har gått med sko mesteparten av livet.. Man vil vel ikke pine hesten med sårbeinthet i flere måneder? ;)

Opprinnelig postet av Hege J

Til å begynne med, ja, det er riktig. Etterhvert er det svært så gunstig med grus/hardt underlag, etterhvert som hovene blir klare for det. Men la oss nå ikke ta den diskusjonen videre.
Jeg er lei av dette barfot vs sko-vepsebolet. Alle kan aldri bli enige.
Kopi av melding:
Uansett, enig med T. Boysen- la folk få finne ut selv hva de vil. Jeg prøver som regel å ikke bry meg så mye, men jeg merker at det etterhvert nå har blitt to forskjellige "leirer" på en måte, synd.. Nå har vi hestefolk fått enda mer å krangle om..

Hjertens enig i den...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 03/03/2007 :  00:02:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Det er lov med boots i sprang. Jeg vet om i alle fall én hest som går svinehøye klasser som har startet L-stevner med én boots på seg. Den hadde skadet hoven og og kunne ikke ha sko på. Det er vel og merke noen år siden, men i og med at det forstatt (selvsagt) er lov med belegg osv, så er det nok helt sikkert lov med boots også.

I dressur er det selvsagt ikke lov.

Jeg mener at om hesten er i en slik forfatning at den ikke kan startes uten boots, så bør man heller ikke starte den. Nå snakker jeg ikke om broddeboots på gressbaner, men på generelt grunnlag. En ridebane/ridehusbunn er myk, og om hesten ikke tåler å gå på slikt underlag uten beskyttelse på hoven - så har den heller ingenting der å gjøre. Da må man virkelig gå noen skritt tilbake og heller finne ut hva det er som gjør at hesten ikke en gang tåler å gå på "bomull", og så behandle det derifra.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 03/03/2007 00:03:24 Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  15:03:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
Videre sier du at spranghester går mest inne i myke ridehus. Stallen min ligger midt i et boligfelt, og hesten er ofte på tur og må da traske et stykke over asfalt osv. Videre er det grov grus i luftegårdene. Altså ikke særlig tilrettelagt for barfothester...

det du skrev om at du ikke kunne ha barfot hest siden du måtte gå på asfalt med hesten din og at hesten din stor i paddoc med grus, det er helt feil det at du mener at barfot hester ikke kan gå på sånt underlag, det er det barfot hester MÅ gå på for at hovene deres skal bli herda, for å tåle påkjenningen! det er bare tull det at barfot hester må gå på "bomull".
vi drar på lange turer på grus veier, med mye fart uten at noen av hesten blir sårbeinte!
Stedet ditt er apsolutt tilrette lagt for barfot hester! virker som at du tror at barfor hester ikke tåler noen ting! noe de faktisk gjør
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2007 :  17:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt feil at jeg tror at barfothester ikke tåler noen ting! Og som spendas sier, må det være til rettelagt til å begynne med. Det blir gjentatt om og om igjen av erfarne barfottrimmere osv. Man kan ikke bare ta av skoene på en hest, og tro at alt ordner seg selv... Det kreves mye for å holde en hest barfot. Det er forresten ikke grus i luftegårdene heller (ordla meg litt feil), men en grov type som er ganske stor med mange spisser- altså steiner. Et underlag jeg ikke synes er noe godt, uansett sko eller ikke.
Dette ble veldig OT, og jeg har ikke tenkt å ha hesten min barfor uansett, men det vil ikke si at jeg er imot barfote hester osv... Jeg har bare valgt noe annet!

Jeg har en spranghest selv, om hun gikk barbeint i fjord sommer på beite. Hun ble litt sårbeint, men jeg har tenkt å prøve det igjen denne sommer. Da hun kom til meg hadde hun ikke sko på bakbeina (typisk dansk!), men unghest på glattisen gikk ikke bra, så vi satte på broddesko både forran og bak. Mulig noen vil si at jeg (og størsteparten av konkurransemiljøet) tar lettvindte løsninger. Men så lenge jeg trener hesten min på måten jeg gjør, og jeg har en dyktig hovslager, kommer jeg alltid til å sko hesten min.

Hege Gå til toppen av siden

Olena

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  22:58:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som jeg har forstått så langt om barfot hester er at det er stor forskjell på barfothest og hest uten sko. hester kan jo bli sårbeina i starten av tiden som barfot hest når skoene er tatt av.. men er også uvant for dem å kjenne underlaget så ikke nødvendigvis smerte som en ser når de beveger seg forsiktig rundt, men det krever jo mye mer av hesteeier og området hesten skal ferdes på for at barfot skal fungere optimalt.. så forståelig at ikke alle får det til.. heldigvis finnes boots i overgangsperioder som kan gjøre det hele letter for hest og eier.. Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 05/03/2007 :  19:10:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg har en spranghest selv, om hun gikk barbeint i fjord sommer på beite. Hun ble litt sårbeint, men jeg har tenkt å prøve det igjen denne sommer.
Opprinnelig postet av Hege J

Hei!
Siden hun blir litt sårbeint når hun går på gressunderlag under beitetiden om sommeren, så ville jeg holdt et lite øye med om hun ikke kunne være et snev av forfangen. Det er lettere enn man tror. Et lite tips bare :) Håper det går bedre denne sommeren.

Marie

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  12:10:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
heihei:)
jeg har en spranghest som går uten sko så fort snø/is forsvinner, da han får mye,mye bedre steg og hopper bedre uten sko.
han har også myke fyllinger rett over kodene bak med sko, disse forsvnner helt uten sko...
han sliter også ganske gjevnt, og blir det sjevt, filer vi bare litt og innimellom ser skoeren på bena hans, og sier som regel at det ser bra ut, og at jeg kan skjere litt i strålen, så det ikke blir sur stråle, for han har lett for å få det...
jeg trener han mye på grusveier, og siden stallen er ganske sentralt i stjørdal, blir det også noe fortau gåing... på fortauene og langs asfaltveier er det ofte småstein/sand og asfalt med sand på er som gå på en fil... men han går lykkelig i vei og vi må ofte gå på sånt undelag så vi får slitt hovene nok!! han har fått så bra hover og har ikke utslag på bøyeprøver og har ikke vært halt i det hele tatt, de to årene jeg har hat han!
dette er en hest som trenes mye, hopper 1-2 ganger i uken, i tilleg til stevner, løper masse på tur og trener sammen travere når vi har mulighet til det, og om sommeren har vi med hestene på hytta. der er det KUN grusveier med grov grus på, og vi rir i timesvis innover fjellet.. aldri sårbeint!
er ikke "Barfot-tilhenger", hesten min er skoløs:P men tror mange hester som går i sporten kan klare seg uten sko.
det er også bedre for bena å gå uten, pga at hovene fungerer som blodpumper, utvider seg når hesten setter foten i bakken og blod strømmer inn, så når hesten løfter foten, trekkes hoven smmen, og blodet presses ut.. dette er fakta, ikke noe jeg finner på selv:P
men på vinteren setter vi på sko, for å få trent nok kondis og løpe bakker:)

her ser dere hovene på hesten min, uten sko på stevne:

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

aasen-ca

» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  11:05:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Til det med underlaget:

Hvis jeg kunne hatt valgt sa ville jeg hatt hesten min pa et beite der det er grus noen steder. Og gàtt masse pà asfalt/grusveier.For at hovene skal bli herda.

Og til det med de bildene/videon:
Har sett en hel del bilder av skodde hester og folgene av det, som er det rene mareritt.

En kjent bartfot-trimmer har sakt:
Hvis det var noen hestesporter jeg kunne hatt andbefalt bartfot pà det hôyeste, sa er det ved spranghester, dressurhester og galopphester.

Alle HOVER kan vere BARFOT, men IKKE ALLE HESTE-EIERE kan ha BARFOTHESTER!!!
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  16:01:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der er jeg helt enig med aasen-ca:)
men det jeg synes er synd er at det er så stor diskusjon mellom de som driver med barfot hester., hva som er best av strasser eller naturtrim.
for min del har jeg sett at begge metodene fungere veldig bra:) og jeg synes det bare er domt å si at barfothester ikke kan stå inne i stallen, vet om noen hester som går barfot og står på stall. og de funker veldig bra:)
hørt om flere relatift unge hester som har blitt redda fra slakten fordi eieren tok av skoene å begynte å skjære hesten riktig,og fulgte den opp.

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 08/03/2007 :  08:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nydelige bilder av Polo Sunshine!! Søte høver i svev over hinder!!

Det er stadig noen hester og noen eiere som finner ut at skoløs er en bra løsning for dem, og som kan kombinere det med konkurranser. Jeg tror ofte de blir så lei av å forklare og forsvare at de ikke lager noe fokus rundt det at hesten deres er uten sko hele eller deler av året.
Om man kan få det til å fungere, håper jeg at man kan være enig i at det er det sunneste for hesten og høvene.
De fleste må endre på flere ting en hovstellet. Bevegelse på variert underlag det meste av døgnet, sunn diett, osv osv.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/03/2007 :  08:35:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Om man kan få det til å fungere, håper jeg at man kan være enig i at det er det sunneste for hesten og høvene.

Opprinnelig postet av frkelin

Absolutt. Høvene til hesten min ble utrolig sterke og fine den perioden han gikk barfot (han hadde utrolig dårlig høver), så han skal definitivt få gå uten sko i perioder - så lenge det fungerer.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.