hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av barfot hest i konkuranse ridning.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Bruk av barfot hest i konkuranse ridning.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

baroja.

» VIP

Skrevet - 28/02/2007 :  22:34:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lurte på hvorfor det ikke var flere sprang hester som er barfot? Det sier nesten seg selv at hesten får mye bedre demping når den skal lande etter ett hinder, hvis den går uten sko. da vill den få mye mindre belastning på beina, i det støtet når den lander. jeg har ikke hørt om Noen hester som går stevner uten sko, selv ikke på små stevner.

]

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2007 :  23:06:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I sprang går endel av de litt større stevnene (større D- og L-stevner) på gress. Da er sko med gressbrodder et must. Dessuten er det vel mer enn hva som skjer før og etter hinderet som er viktig for en spranghest.

For en ridehest som går i konkurranser er det f.eks. viktig at den kan holdes i full trening året rundt, og tilbys mest optimale forhold da. veldig mange ser det som upraktisk og umulig å ikke kunne ha brodder på hesten på glattisen senvinters. Eller eventuelt tidligere i snøen på vintern.. Veldig mange ridehester trenger spesialskoing, f.eks. spesial vinkling fordi hovstillingen i utgangspunktet er gal. Da er sko fint å ha for å unngå skjev slitasje. Veldig mye ridning skjer dessuten på grovt underlag, og høver uten sko slites høvene raskere.

Folk velger det som er praktisk. Og hvis en årstid f.eks. tilsier at skoene bør på, så er det slik for de fleste hester at det er best å gå for en likest mulig løsning året rundt.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 28/02/2007 23:07:33 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/02/2007 :  23:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Veldig mange ridehester trenger spesialskoing, f.eks. spesial vinkling fordi hovstillingen i utgangspunktet er gal. Da er sko fint å ha for å unngå skjev slitasje.

Forklar deg gjerne bedre, men en hov som slites ujevnt/ feil vil altså ha bedre av sko?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2007 :  00:11:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Veldig mange ridehester trenger spesialskoing, f.eks. spesial vinkling fordi hovstillingen i utgangspunktet er gal. Da er sko fint å ha for å unngå skjev slitasje.

Forklar deg gjerne bedre, men en hov som slites ujevnt/ feil vil altså ha bedre av sko?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Det finnes hester som i utgangspunket må "tvinges" i en annen vinkel enn hva som normalt sett skulle være nødvendig. Det finnes sikkert mange ekempler, men en ting er f.eks. hester med bukkehov. Bukkehov betyr at en hov er mer steil enn det optimalt burde være. Man kan til en viss grad justere dette, ved å skjære litt mer av bakre del hver gang, for så å stabilisere, og gjøre dette igjen, til man oppnår et jevnere resultat. Det vil aldri bli perfekt, men man kan ved riktig hovpleie oppnå et bedre og vanligvis et fullt brukbart resultat. Om hesten har en vanlig hov, og en bukkehov vil ujevnhetene mellom de to beina bli såpass stor at det i tillegg er viktig at man skjærer oftere enn normalt. Dette medfører at hesten er ekstra sårbar dersom hoven utsettes for slitasje, både fordi den ikke vil rekke å vokse ut, og fordi slitasjen kan rette seg mot utgangspunktet. Man vil sikkert til en viss grad likevel kunne oppnå forbedring ved ågå for barfot, men så får man da vurdere hva som i sin helhet både er mest hensiktsmessig og hva som i utgangspunketet er best for hesten.

Jeg har ikke noe erfaring med andre eksteriørmessige avvik, men antar at f.eks. sabelhov (det "omvendte" av bukkehov) behandles etter noe av de samme prinsippene.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  07:16:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har ei i stallen som er aktiv sprangrytter. hesten har ikke sko bak Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  10:55:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Har vi noen regler for skoing i konkurranse? Er det feks lov å starte med boots?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  11:07:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok hester kan konkurrere i de fleste ting barfot... Uansett nivå.
Men ser poenget med gressbrodder, ja..
Trening på glattis går minst like bra med boots som med sko. (Det vet jeg med sikkerhet, fordi jeg HAR prøvd begge deler i flere år.)
Men ser nok for meg at det kan bli litt klumsete og upraktisk å ha boots på i sprang på høyt nivå. På "små" stevner (som ikke går på gress) er det vel mange som går skoløse i Norges land, skulle jeg tro...

Men når det gjelder slitasje; Når travere og distanserittshester går barfot både i trening og konkurranse...? Ja, da, ser jeg virkelig ikke at slitasje skulle hindre barfothester i andre grener heller.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 01/03/2007 :  15:04:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Hørte en gang at det er en spranghest som går høye klasser i utlandet som blir konkurrert barfot. (lite bra setning, memen...)
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  15:49:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
jeg skjønner godt det du mener med at hesten burde ha feste når de hopper sprang på gress bane,. men du sier at folk velger det som er mest praktisk, men folk skulle ha valgt det som er BEST for hesten! det er faktisk hesten som må gå med det.
du skriver også at det som er viktig for en sprang hest er det som er treninga, men tenk deg sprang hester er masse i ridehus der hvor det er veldig mykt eller på ridebaner. pluss at det som er naturlig for hesten er å gå uten sko, og da tåler de gått å gå på lange turer uten å bli sårbeinte, selv på asfalt og grusveier. spessielt hvis de er skjært riktig!
hvis jeg hadde hatt sko på hesten min hadde jeg vært liv redd for at den skulle bli forfangen, eller få andre problemer med hoven eller beinet! og det du sier med at hester som har skeiv vinkel på hoven må helst ha sko på for ikke å bli slitt feil, når jeg tok av skoene på hesten min hadde hun store muskel knuter i skulderen siden hun hadde blitt skodd heil i lengere tid, for hun selv måtte gjevne ut skevheten... da synes jeg man bare skulere problemene med sko men man løser de ikke!
desuten er det stor prosent unge fine hester som blir slaktet pga hovproblemer siden de MÅ gå med sko!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  16:10:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Bare en liten tanke: Da det ikke lenger er sensasjonelle opplysninger at noen holder hestene sine uten sko kan det meget vel finnes hester som går sprangkonkkuranser uten sko, selvom det ikke blir annonsert :-)

Jeg vil tro at man blir lei av å forklare, og en dag kanskje bare "slutter å si noe om det" :-)

På den annen side: hvis jeg ikke er helt ute på vidda når det kommer til reisedøgn og bevegelse for en konkurransehest på toppnivå, så vil jeg tro at det er nær sagt umulig å holde den uten sko gjennom sesongen. Likevel er det sikkert mulig utenfor sesong, og kanskje i utesesongen. (gosj, så god jeg er til å ordlegge meg). Altså: innendørssesongen kan jeg tenke meg kan være mer enn stri om man skal ha en topphest uten sko. Rett og slett fordi det er vanskelig å klare å legge til rette for hesten hele veien. Den går på baner som er "myke og fine" står sikkert varierende på halm og flis, og leies opp og ned, og mosjoneres helt sikkert ofte langs asfaltveier...Jeg ser iallfall for meg at det kan innebære en del stress for mange om det skal gå rundt :-)

For å legge til før noen halshugger meg: jeg tror også at situasjonen ville være annerledes om man har hest som har gått uten sko hele livet :-) Da har man kanskje klart å bygge høver som tåler "det meste". Selvom jeg tror at folk som kommer fra sør-europa og nesten aldri ser snø vil få problemer med sine barfotinger når de skal luftes på glattholka under Gøteborg Horse Show, eller ved AEG :-) Men det er nå bare forutinntatte lille meg.

Også har jeg det litt travelt så om dette ble helt bortinatt, og usammnehengende kan jeg ikke annet enn å be om unnskyldning.

Guro
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  00:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei.
men du sier at folk velger det som er mest praktisk, men folk skulle ha valgt det som er BEST for hesten! det er faktisk hesten som må gå med det.
du skriver også at det som er viktig for en sprang hest er det som er treninga, men tenk deg sprang hester er masse i ridehus der hvor det er veldig mykt eller på ridebaner. pluss at det som er naturlig for hesten er å gå uten sko, og da tåler de gått å gå på lange turer uten å bli sårbeinte, selv på asfalt og grusveier. spessielt hvis de er skjært riktig!
hvis jeg hadde hatt sko på hesten min hadde jeg vært liv redd for at den skulle bli forfangen, eller få andre problemer med hoven eller beinet! og det du sier med at hester som har skeiv vinkel på hoven må helst ha sko på for ikke å bli slitt feil, når jeg tok av skoene på hesten min hadde hun store muskel knuter i skulderen siden hun hadde blitt skodd heil i lengere tid, for hun selv måtte gjevne ut skevheten... da synes jeg man bare skulere problemene med sko men man løser de ikke!
desuten er det stor prosent unge fine hester som blir slaktet pga hovproblemer siden de MÅ gå med sko!

Opprinnelig postet av baroja.

For det første- det du sier om at folk må velge det som er best med hesten, ja det er en kommentar som gjør barfotmiljøet svært upopulært...

Videre sier du at spranghester går mest inne i myke ridehus. Stallen min ligger midt i et boligfelt, og hesten er ofte på tur og må da traske et stykke over asfalt osv. Videre er det grov grus i luftegårdene. Altså ikke særlig tilrettelagt for barfothester...

Det virker som du tror at alle hester kan gå barfot- uansett, men slik er det desverre ikke...

En annen ting- jeg har alltid skodd mine hester og ridd skodde hester. Ingen av dem har vært plaget forfangenhet eller andre sykdommer. Merkelig? ;)

Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  01:21:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stallen min ligger midt i et boligfelt, og hesten er ofte på tur og må da traske et stykke over asfalt osv. Videre er det grov grus i luftegårdene. Altså ikke særlig tilrettelagt for barfothester...

Slikt underlag har vi også der min hest er oppstallet - fungerer helt fint for han som er barfot

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  02:02:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stallen min ligger midt i et boligfelt, og hesten er ofte på tur og må da traske et stykke over asfalt osv. Videre er det grov grus i luftegårdene. Altså ikke særlig tilrettelagt for barfothester...

Hørtes tvert imot slett ikke ugunstig ut for barfothester.. Skjønner ikke hvor den er kommet fra, den myten om at barfothester kun kan gå på bomull...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  02:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fanatisme er det verste jeg vet!!
Det er kanskje derfor jeg verken er kristen eller muslim......
Etter alt det som har vært sagt og skrevet om sko/barfot - kan ikke enhver finne ut hva som er best for SIN hest - og så la andre få mene hva de vil!
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  18:04:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei,.
jeg tror du har missforstått meg! det jeg mente er at folk flest velger det som er praktisk, , jeg mener at folk ikke burde ta lettvinte løsninger når det gjelder hester.
selv om hestene ikke har noen problemer med å gå med sko nå som de kasje ikke er så gammle, vill de KANSJE få problemer med hoven/beinet når de er gammle.
jeg har sett flere tilfeller der skoen har redusert gamle hester, så ille at hestene har blitt halte. og de har blitt helt halt frie igjen ved å ta av skoen!
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  21:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere snakker om grassbrodder, men man kan vel bruke boots med brodder da vel? Man kan jo skru forskjellige typer brodder i boots. Må vel kunne gå an å bruke disse til sprang?

Jeg argumenterte seg med at jeg man må jo ha sko og brodder når det er vinter og glatt, men det er jo bare å sette på boots de få gangen på vinteren det er blank is
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.