hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "vanner" dere foret?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 "vanner" dere foret?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Skriver May

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  01:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gampen min får vanna kvells kr.fore sia ho får betfor.
Men ellers e d unødvendi å vøte d..
Vanne man høye til en hæst e d fare for at man vanne ut alle vitaminan, å d e jo ikke akkurat så bra d da..!

Du skal behandle din dårligste hest like bra som din beste.. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/12/2003 :  01:55:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Frik og evt.andre.......

Jeg har ingen DOKUMENTASJON på det jeg har skrevet,men det har dere jo heller ikke på det andre...? Vi som hesteeiere har i dette tilfellet "kun" en eksperts råd og mening.

Om du setter deg inn i HVORDAN en hest fordøyer mat og hva den fra naturens side helst spiser,magens størrelse,flukt-dyr osv.,så trenges ingen annen dokumentasjon enn det du SER og har erfart,mener nå jeg...

Hvorfor har hesten tenner,og hvorfor er de plassert der de er??Jo,for å TYGGE maten ,slik at den blir riktig fordøyd osv.En hest kan ikke (som en hund feks.),kaste opp..derfor SKAL foret tygges godt så det ikke oppstår diverse forstoppelser o.lign.pga at feks.hesten sluker i seg foret for fort/dårlig tygget,for som har svellet til bløt graut osv.

En hest er ikke "skapt" for å spise grøt-aktig mat som den nesten ikke behøver å tygge,den er "skapt" for å spise små , men hyppige måltider som inneholder blt.mye fiber.Fiber er bra for fordøyelsen/tarmfunksjonene,og skal "hjelpe til nedover rørene".Dette har hester spist tørt i "hundrevis av år",og drukket vann ved siden av etter behov...

Et viktig poeng her er forskjellen på og vanne/fukte foret.Med fare for å gjenta meg selv..he,he,jeg synes at det er ok å fukte enkelte forslag for å binde sammen div.pulver,men ikke å vanne det ut til suppe eller graut.
Tydlig at enkelte misoppfattet meg der...

Synes ellers at dette blir litt unødvendig å diskutere i det vide og brede,da jeg allerede har sagt at jeg også er ENIG i at enkelte for-slag, fint kan fuktes litt,(har tidligere også nevnt deriblant høy.)

Og Frik...jeg trodde du forsto at bløtt/svellet/grøt-aktig for, øker risikoen for kolikk osv....?trenger du dokumentasjon på det? fordi grøtaktig,svellet for lar seg vansklig tygge ordentlig da....

"By the way",det er jo en grunn til at spedbarn ikke akkurat spiser knekkebrød den første tiden som de IKKE har tenner ..hi,hi.MEN,mye når de får TENNER, spiser de vel fortsatt ikke bare babygrøt,...eller? Samme sak,spør du meg.Har du tenner skal maten tygges,ikke slurpes eller slukes.

Ellers er jeg,( som tidligere nevnt) enig med denne eksperten når det gjelder risikoen for mavesår pga for tørt ,og OGSÅ FOR MYYYE kraftfor av gangen.MENGDEN,som enkelte hesteeiere gir, er vel det største problemet..

Anser meg nå relativt ferdig med dette tema.Som med så MYE annet når det gjelder hest,skulle jeg også veldig gjerne hatt dokumentasjon på sikkert det meste, slik at jeg ikke behøvde å lure på noe lenger eller være i tvil..dessverre er det ikke slik,og det kommer aldri til å bli det heller. Derfor får vi bruke vår sunne fornuft,synes nå jeg.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/12/2003 :  14:51:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og Frik...jeg trodde du forsto at bløtt/svellet/grøt-aktig for, øker risikoen for kolikk osv....?trenger du dokumentasjon på det? fordi grøtaktig,svellet for lar seg vansklig tygge ordentlig da....

Opprinnelig postet av chess

Ja, det vil jeg gjerne ha dokumentasjon på!

Også lurer jeg; Er virkelig hesten 'mer skapt' for å tygge harde pellets, enn den er skapt for å spise oppblødt pellets?
Såvidt meg bekjent eksisterer nemlig ingen av delene i vår frie natur.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/12/2003 :  00:48:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det du nevner ang."skapt" for å spise hard pellets osv.,har ikke jeg kommentert spesifikk,men pelletsen fra Champion som jeg har gitt er ihvertfall ikke hard men "smuldrer",mer eller mindre opp i hånda mi når du gnir det.
Men det er jo forskjell på pellets også da..og poenget var jo hvorvidt hesten er "skapt" for å tygge HVA i seg "naturellt",og jeg mener fortsatt at grautaktig vått kraftfor, ikke er naturlig eller bra for fordøyelsen,dokumentasjon eller ikke.Alt med måte...

En ting og være obs på imidlertid, er at enkelte forslag kan lønne seg å vanne i forkant av foring slik at det har svellet FØR hesten får det,da det er bedre enn at det kanskje sveller i magen på hesten.

Men dette gjelder ikke "vanlig" kraftfor som havre og musliblandinger,men grøpp for eksempel.Kli er det også mange som tilsetter vann,men det er fiber og kjempebra for fordøyelsen,så det lille man som regel forer av det,ville jeg også gitt tørt faktisk..

Og Frik,at du velger å gi hesten din "kraftfor-graut", får bli opp til deg, selv om jeg er uenig,er jeg også som nevnt ENIG i noe av det vi diskuterer.Og det med dokumentasjon...kan du dokumentere at å gi hesten "graut", er DET BESTE da?? Det vet jeg at du ikke kan,for det er ingen skikkelig dokumentasjon på dette pr.dags dato,kun spekuleringer og for det meste "synsing".Kraftfor-analyser osv.er noe annet.

Vil til slutt gå litt tilbake til der jeg begynte,med "å menneskegjøre" hesten osv.Det er faktisk en del ting vi VET om hesten og hvorfor.Blt.at den fra naturens side av er vandt med et nokså "kjedelig" matfat,ihvertfall i menneskers øyne..

Det er en grunn for alt,og hestens mage i forhold til mange andre dyr,er meget liten og ømtålelig.Stadige for-utskiftninger og allskens tilskudd fordi VI synes maten ser kjedelig ut,er knekkende likegyldig for hesten..
(selvfølgelig finnes det "matleie" hester som trenger litt forandring,men det kan jo skyldes mye annet enn maten også..)

Jeg har heller dårlige erfaringer med "grøt-kraftfor"...alt fra stinne/tunge/løse mager,til hester som plutselig måtte tann- raspes 5 ganger i året,istedet for 2-3 tidligere når foret måtte tygges mer tørt.Noen hester spiste heller ikke plutselig vanlig grovt høy,men la igjen de groveste stråene som gikk ned på høykant tidligere..har også flere ganger sendt inn "pære-prøver" til vet.h.skolen,og det var dårlig fordøyd for, som oftest var årsaken til det "ene og andre"som var unormalt ellers ved hestene.

Men det er jo bare MINE erfaringer,noen merket IKKE JEG.. noe annerledes på heller,men det er jo en grunn til at jeg nå de siste årene forer masse høy,og litt mindre mengder TØRT, kraftfor.(forer forøvrig med musli-urteblanding,og thats it!)

Og det ble mange linjer nå også...he,he.

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  01:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vanner kveldsmaten til mine hester, mest fordi jeg bruker betfor som en del av dette måltidet.

Har også lest artikkelen på hest.no, men jeg tror nok at overforing på kraftfor og ALT for lite grovfor er en hyppigere grunn til magesår hos hest.

Selv er jeg en stor fan av masse godt grovfor og lite kraftfor, og det ser ut til å fungere veldig bra.

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/12/2003 :  01:05:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg er så enig, sååååå enig....
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  16:33:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke si jeg støtter teorien din ang oppbløtt kraftfor helt Chess.
Du sier at hestene har større sjanse for kolikk når maten er oppbløtt pga at den ikke tygger den ordentlig da?!

Men når maten er oppbløtt, da er den en finkornet masse/grøt, minst like fin som den hesten selv klarer å lage, om du skjønner hva jeg mener.
Om dette stemte ville hesten kunne fått kolikk av høy, for de tygger ikke det i like små biter, gjør de vel?

MIN erfaring er at hestene godt tåler RIKTIG mengde RIKTIG oppbløtt for hel fint.
Hester er forskjellige da, men de fleste takler det fint.
MEN jeg tror ikke det er "et must" å vanne alt kraftfor...
Og som Frik vanner jeg ikke frokosten, rett og slett fordi det ikke er en stor mengde mat hestene mine får da, i tillegg har det liten effekt å vanne havre.

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/01/2004 :  23:44:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg har sagt mitt.....he,he.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/02/2004 :  09:20:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg vanner kraftfôret. Dette er bare kveldsmaten, og fordi han får kli.. Kli må jo bløtes for ikke å svelle.. Men til frokost (da får han komplett, salt og green power) lar jeg de være tørt.. Ser ingen hensikt i å bløte det..

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Ohio_Sweet

» VIP

Skrevet - 07/02/2004 :  16:15:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg skulle skrive noen ord i denne debatten...

Bløter selv kreftforet til hesten min-morgen,kveld og ettermiddagen!Det er fordi han har problemer med slim i bronken(og det har han hatt hele livet,han er 10 år nå)!

Det hesten min får av kreftfòr er:Champion Gull(musliblanding),Champion Energi(pellets)og Champion Havre"!Tidligere fikk han også tilført salt i fòret!Jeg mener bestemt at det er bedre for hester å få bløta opp fòret,selv om jeg ikke har sett hester blitt "skada" av verken det ene eller det andre...!På stallen der jeg har hesten min,er det ca.20 hester,de fleste ride/hobby hester!Av disse 20 er det kun 3 som får kraftforet vanna av div.grunner;en fordi han søler ut kreftforet sitt,ei anna ei fordi hesten hennes får betfòr,og jeg av grunner nevnt over!

Ingen av disse hestene har fått "skader" av noen slag,det har heller ikke de som ikke får kraftfòret vanna(som vi VET har de ikke tatt skade av det,selv om de såklart kan ha indre skader..)...men jeg mener det at så lenge man har sine grunner til å vanne kraftforet,er det greit,men å vanne kraftforet BARE for å vanne det,ser jeg egentlig ingen vits i...!

Vanner også støvete høy(også det fordi hesten min har slim problemer),men det er KUN hvis det er veldig støvete!!

Ellers syns jeg det er opp til hver enkelt å vanne høy/kraftfor...
Dette med å vanne kraftfor eller ikke er allikavel ikke av de vanligste dødsårsakene hos hest....Men at det er større sjans for å få kolikk ved å bløte kraftforetNei,DET tror jeg ikke!Aldri hørt om d ihvertfall!!

Mvh Veronica og Ohio Sweet
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 08/02/2004 :  17:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved å bøte kraftfôret i vann blir det lettere for eldre hester med dårlige tenner å tygge maten. Det vil også være fordelaktig for "grådige" hester, som sluker maten. I andre tilfeller har det ingen hensikt med mindre man gir kli/betfôr etc.
Hovedgrunnen til at hestene får feks magesår er store mengder kraftfôr og stivelse, undersøk hvor mye stivelse det er i ditt fôr! Sørg for at hestene får nok fiber, ved å bl.a gi nok grovfôr! Undersøk fiberinnholdet i fôret ditt, ved å spørre din fôrforhandler hvis ikke dettde er oppgitt på sekken. Salt er også viktig!
Lykke til!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2004 :  00:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Som vi nå har skrevet xxxxxxx ganger,bløt gjerne opp kraftforet om hesten har astma,eller må ha div.pulver i maten osv., men det er hvorvidt en "normal" frisk hest må ha det!? Les alle innlegg før dere svarer

Vi diskuterer også dette under tema på samme side;"Vanning av kraftfor.."

Redigert av - xxxx den 09/02/2004 00:36:44 Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  13:52:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi vanner ikke nåkka av fore... bare litt om sommern når vi ska je vitløk... da blanne vi litt melasse å vann i kraftfore førr at hestan ska et d...

Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  13:52:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi vanner ikke nåkka av fore... bare litt om sommern når vi ska je vitløk... da blanne vi litt melasse å vann i kraftfore førr at hestan ska et d...

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  20:48:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg får nesten si min mening her og da... :) Jeg vanner ikke kraftfôr om morningen, men om kvelden får hun betfôr (speedi beet) og da må den legges i vann. For at hesten ikke skal få suppe heller jeg av overflødig vann med et dørslag (sånn til å helle av vann på pasta liksom). Dette blander jeg så inn i resten av fôret. Maten blir da fuktig, men ikke suppe. Det blir ikke grøt heller fordi jeg kun gir korn.

Min mening er som følger: Første del av fordøyelsen begynner faktisk i munnen til hesten. Dersom maten er grøt/suppe vil hesten tygge det mye mindre. På den måten vil det etter min oppfatning også bli produsert mindre spytt. Spytt er med på bryte ned maten og er en viktig del av fordøyelsen.

Denne mannen er helt sikkert dyktig, men jeg mener hovedproblemet til magesår er overfôring av kraftfor og for lite høy (samt stress etc.) Masse konkurransehester får ikke mer enn 5 kg høy om dagen. Dette er etter mitt skjønn katastrofalt. Jeg ser også på både norgesfôr og champion sine mengdetips på høy vs. kraftfôr at hestene får nokså lite høy. Jeg har hatt hestene mine på fri tilgang til høy selv i konkurranseperioden (trav) og ingen av de hadde for lite energi selv om jeg fôret på en brøkdel av kraftfôret mange andre gjør. Hestene mine spiste til gjengjeld 10-13 kg høy om dagen uten å bli feite eller få høyvom (og dette var sultne kaldblodser altså).
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.