hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "vanner" dere foret?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 "vanner" dere foret?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

xxxx

Skrevet - 19/02/2004 :  10:43:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Enig i mye av det du sier og det du har erfart.Godt å høre at det fortsatt finnes sunne,friske hester som ikke har fått ++++10 liter kraftfor-graut om dagen og tilskudd i hue og r.......Tenk at de fortsatt lever !!

Redigert av - xxxx den 19/02/2004 10:44:52 Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 19/02/2004 :  11:49:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
På stallen der jeg har hest, er det ca 70-80 hester. Dermed, for å gjøre foringen så enkel som mulig får hestene (tørt) havre og pellets, etter øsnket mengde fra eieren. Foringstidene er kl 06, 11-12, og 19. Altså, disse tre måltidene får hesten min tørt kraftfor. Jeg er alltid i stallen på ettermiddagen (kommer etter kl 15) og da pleier jeg og blande en liten bøtte med en halv liter pellets, en halv liter havre, lit soyaolje (hesten min er litt tynn), horsepower, B-vitaminer og litt vanlig bordsalt. (Pluss lit gulrøtter og brød da!). Dette blander jeg med litt vann, for at ikke det skal bli en liten klump midt inni alt det tørre med soyaolje og vitaminer, men jeg blander dette ikke til en grøt, bare såvidt så jeg får løst opp vitaminene!

Er av den oppfatning av at suppe-grøt gir mer glupskhet og tror nok hestene svelger maten litt for fort. Derfor tror jeg det er bedre å gi tørr mat! (Selvfølgelig med forbehold at hesten ikke blir overforet med for mye kraftfor!)

PS: Jeg henger alltid inn en 20-liters bøtte med vann til Egony. Hun drikker veldig fint av drikkeautomaten, men min erfaring er at vannet i disse automatene kommer så sakte, så hestene drikker ikke nok, de gidder rett og slett ikke drikke så mye vann de egentlig trenger. Joda, selvfølgelig drikker de seg utørste, men ofte har de behov for mer væske likevel. Du har vel sett hvor fort vann-nivået synker i et stort kar når en hest drikker?? Det er en del liter i minuttet!

Mvh
Silje H

Redigert av - Silje H den 19/02/2004 11:53:00 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 19/02/2004 :  12:40:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Til du over her... ang bordsalt.. Jeg har lest et sted at man ikke skal gi hester bordsalt. Kan dessverre ikke komme på begrunnelsen, men man skal gi havsalt til hestene. Dette er dessuten billigere tror jeg. Havsalt fåes kjøpt på mølla og også i de fleste dagligvarebutikker i en stor pose. Alle hester i trening bør få salt tilsatt i maten sin i tillegg til saltstein. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.