hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "vanner" dere foret?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 "vanner" dere foret?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  19:17:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
jeg begynte å "vanne" foret i dag, leste at det skulle være bedre for magen og "rørene ned dit" (hehe)....

gjør dere det?

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99%

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  20:51:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blander alltid vann i kraftfôret til hesten min og Jäger. Ha i vann sånn at det blir en tjukk grøt... Jeg vanner ikke høyet. Det har vel hendt at jeg har helt på litt van hvis jeg har til overs etter at jeg har fylt vannbøtta hennes, men vaneligvis ikke. Det er også lurt å ha i vann for at hesten ikke sorterer ut kraftfôret og lar salt og vitaminer ligge igjen. Pluss at jeg har lest at det reduserer faren for magesår, hvis jeg ikke husker feil...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  22:43:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Det er delte meninger om vanning av fór, og jeg er ingen stor tilhenger.
Hvis man har en hest med luftveisproblemer (astma etc) så er det selvsagt en nødvendighet.
Men hvis man feks vanner høy av helsemessige grunner holder det ikke å skvette litt vann over høyet når det er lagt inn til hesten. Da må man skaffe seg en stor dunk man kan bløtlegge høyet i før det blir lagt inn. Vannet må være rent og høyet bør ikke ligge mer enn 15 minutter eller så for da begynner næringsstoffene å forsvinne.
Når det gjelder kraftfór bør maten selvsagt bløtes hvis man feks har i kli eller andre "melaktige" fortyper. Men det er strengt tatt sjelden nødvendig å vanne vanlig kraftfor (havre, pelletert mat, muslimikser etc).
Har aldri hørt noe om at fuktet mat skal hjelpe mot magesår eller annet, og rent praktisk er jeg ikke stor fan. Hvis maten blandes en stund før fóringstid blir den stående og nå på vinteren blir den kald og "deigete", og om sommeren kan den bli sur og nesten gjærete...

En subjektiv tilbakemelding her altså
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  11:36:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Colombus får vann i pelletsen sin ja :-)
Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  11:50:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi vanner kraftforet, og lar det svelle en god del før hestene får det. Vanner vanligvis ikke høy, men har gjort det tidligere hvis det har dukket opp veldig støvete høy.

Regner med at jeg har lest samme artikkel som de andre her... men vannet fôret i mange år før den kom da...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  21:47:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg også brukte å vanne fôret lenge før den artikkelen kom =)

xxxx

Skrevet - 21/12/2003 :  23:30:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Er ikke tilhenger av å vanne foret.Å fukte det litt for å få med evt.pulver som kli,grøpp osv.er greit,men kun slik at hesten fortsatt skal tygge,og ikke slurpe i seg maten.

En hest som får så mye vann i foret at det sveller og evt.den må slurpe det i seg som grøt,er ikke sundt for fordøyelsen.Mange hester er i tilegg "matvrak",og ved å lage grøt av foret oppmuntrer du den til å sluke maten,istedet for å bruke litt tid å tygge den skikkelig i seg.

En hest skal TYGGE i seg maten slik at tenner,tarmer osv.får fungert slik de skal.Da blir også foret skikkelig fordøyd,og da slipper du kolikker,løs mage osv.

Å vanne pellets er bare tull.Om ikke hesten klarer å tygge den i seg slik den er i utgangspunktet,da er det noe galt med tennene til hesten.

Og høyet som er basis foret,det bør ikke vannes det heller om det ikke er støv eller hesten er allergisk,eller du transporterer i hete.De må få tygge skikkelig,ellers kan du rett og slett ødelegge fordøyelsen dens.

Havre,pellets,musliblandinger osv.bør bli foret med som det er,hesten klarer faktisk å tygge selv,og da har den også et "tidsfordriv" å pusle med når den står på boks.

Det var dette med å "menneskeligjøre" hesten igjen da...

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  10:36:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er dum og menneskeliggjør hestene mine, men - jeg tror Peter Bedding vet hva han snakker om... artikkelen kan leses her;
http://www.hest.no/news/?func=show_news&news_id=1360

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Live77

Skrevet - 22/12/2003 :  11:22:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanner kvedsforet slik at de skal få i seg vitaminer/mineraler, men ellers uten vann.
Man tenker jo over et slikt innlegg, og siden jeg har hatt en hest med astmaproblemer før, så vil jeg gjerne gjøre det som er best for hesten.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  11:28:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Vixi - absolutt en interessant artikkel! Velbegrunnede og gode poenger som er bra å ha fått med seg, så takk for at du la ut linken! Synes særlig at bla trenere av løpshester og andre som gir store andeler kraftfór bør lese dette.
Men jeg tror at man bør vurdere bla hvilke fortyper man i utgangspunktet bruker, hvor store mengder man gir kontra mengde med grovfór etc før man begynner å overvanne høy og går over til å gi hestene "suppevarianter" av kraftfóret til hvert måltid...
Som med så mye annet er det lett for at nytteverdien i informasjonen vi får blir "borte" i vår iver etter å gjøre hva som - akkurat nå - blir sagt at er til beste for hesten.
Synes Chess sine poeng er gode og relevante, men føler igrunn ikke at vanning og "grøt" har med menneskliggjøring av hesten i større eller mindre grad enn andre subjektive valg av fórtyper
Selv gir jeg muslimixer med forholdsvis høyt oljeinnhold samt ca 1 kilo gulrøtter til hvert måltid. I stallen jeg har hest setter vi selv fram bøtter med ferdigblandet kraftfór for alle måltider. For meg vil det være uaktuelt å "servere" svært vannholdig mat så lenge det i praksis betyr at maten, i teorien, kan bli stående opp til et døgn før servering...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/12/2003 :  23:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Tror nok at det kan være positivt i noen tilfeller å tilsette vann,men har vel fått et inntrykk av at noen "overdriver" litt,og regelrett dynker maten i vann...Å fukte det,har jeg ingenting i mot som tidligere nevnt.

En liten tankevekker er jo at folk gjør det samme med feks.hundefor,og der ser man fort, klart og tydelig hva resultatet blir;løse i magen,dårlig fordøyd mat og det lukter,samt at foret nyttegjør seg dårligere,og hunden yter mindre som brukshund.

Er foret "klissvått,grøtaktig eller lign.,og blir "slukt" istedet for skikkelig tygd,trenger jeg ingen "super-expert",for å fortelle meg hva som er best eller ikke.Det sier seg selv...

Er selvfølgelig ikke uenig(som jeg også skrev),i at litt fuktighet er greit for å binde kli evt.pulver som vit/min. sammen,så det handler ikke dette om.

Ang."menneskegjøring.."Om du feks. kun forer med havre,musli eller pellets,(altså ikke noe pulver-aktige greier,og ingen astma-hest)og hesten spiser dette greit, vanner du fordi DU tror det smaker bedre for hesten,eller er det noen annen grunn?? Vet mange har vannet slikt for lenge før denne artikkelen kom på banen..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/12/2003 :  23:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Bare en liten ting til i forbindelse med dette.Mange gir alt for MYE kraftfor,og da skjønner jeg poenget hans i denne artikkelen.(mye tørt for,sår i magesekk osv.)Men uansett ,alt med måte synes nå jeg.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  22:14:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selfølgelig dynker jeg ikke foret med så mye vann at det blir suppe men jeg vil at hun skal få i seg salt og vitaminer og da må man ha i litt vann....

xxxx

Skrevet - 25/12/2003 :  00:35:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Ja,det var vi jo enige om.....
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 25/12/2003 :  21:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bløter kveldsrasjonen til Astor, morgen- og middagsfôret derimot er mindre posjoner, og jeg ser ikke at det er et like stort behov for å bløte dette. Dette også fordi det gjøres klart en dag i forveien. Jeg har forøvrig alltid vannet fôret hvis det har vært snakk om større kraftfôrmengder, eller hvis jeg vet eller har mistenkt at hestens mage er veldig ømfintlig.
Jeg ser godt poenget i Peter Beddings advarsler, og han er jo ellers en svært dyktig mann, som vet hva han snakker om.
Artikkelen på hest.no bekrefter jo bare det jeg, og jeg vet mange fler med meg, hele tiden har gått og mistenkt.

Kopi av melding:
En hest skal TYGGE i seg maten slik at tenner,tarmer osv.får fungert slik de skal.Da blir også foret skikkelig fordøyd,og da slipper du kolikker,løs mage osv.

Og høyet som er basis foret,det bør ikke vannes det heller om det ikke er støv eller hesten er allergisk,eller du transporterer i hete.De må få tygge skikkelig,ellers kan du rett og slett ødelegge fordøyelsen dens.

Havre,pellets,musliblandinger osv.bør bli foret med som det er,hesten klarer faktisk å tygge selv,og da har den også et "tidsfordriv" å pusle med når den står på boks.

Opprinnelig postet av chess

Chess:

Har du dokumentasjon som beviser at hesten lettere får kolikk/løs mage om den får oppblødt mat?
Jeg har nemlig aldri opplevd, eller ikke engang hørt om det.

Jeg vil også gjerne ha dokumentasjon på at hestens fordøyelse ødelegges hvis høyet vannes. Har jeg nemlig heller aldri hørt om.

Og angående 'suppe' og 'tidsfordriv':
Når jeg bløter fôret til hesten min, så bruker jeg ca. 2 deler vann i forhold til mengden kraftfôr, og hesten får på denne måten ca.' tre ganger så mye mat' som hvis jeg serverte den tørr. (Og da er den ikke 'suppete') Han bruker også minst dobbelt så lang tid på å spise oppbløtet mat enn han gjør når jeg serverer maten tørr, så argumenteringen om at 'hesten da har et "tidsfordriv" å pusle med når den står på boks' som du sa i ditt første innlegg holder ikke helt for meg, da det fungerer helt motsatt etter mine erfaringer. Gjelder forøvrig, såvidt jeg har klart å registrere, for alle hestene jeg har hatt, ikke bare Astor..
Trodde forresten det var grovfôret som normalt fungerte som 'tidsfordiv'...

Jeg skjønner heller ikke helt din sammenligning mellom hest og hund i denne sammenheng. (Ditt innlegg nr. 2) Hunder er tross alt rovdyr med tenner som behøver å brukes, mens hesten er plantespiser, og jeg kan ikke nevne mer enn noen svært få planter som hesten i naturen ville brukt særlig mye mer tid på å spise enn oppblødt kraftfôr.

Ikke ment for å være kranglete altså, vi har tydeligvis bare veldig forskjellige oppfatninger av dette, men jeg ville gjerne hatt litt dokumentasjon på de (i mine øyne) drøyeste påstandene..

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  23:50:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann. tenkte at jeg skulle skrive noen ord i denne debatten også...

jeg vanner vanligvis ikke kraftfôret, blir for mye styr, men når jeg gjør det så har jeg gjort det til en vane å ha i så mye vann at det ligger "på linje" med kraftfôret i bøtta. så lar jeg det svelle mens jeg rører i det. da blir det en fin grøt... er egentlig ikke noen spesiell grunn til at jeg vanner fôret (når jeg gjør det), blir bare litt nå og da når jeg får mie innfall. er dette skadelig? har bekymret meg litt for det, men har til nå ikke sett noen skader på fjordingen jeg hadde. dølen jeg hadde siklet skikkelig når hun åt, og så jeg ingen vits i å vanne fôret, siden hun gjorde det selv...

Kopi av melding:

løser havre og müsli seg opp i vann? det har jeg ennå til gode å se..... første gangen epetra bløtet opp fôret til Laura hjalp jeg til med å "bestemme" hvor mye vann som skulle være oppi blandingen, og det så da ut som (på meg) at havren beholdt formen sin... og de må vel tygge grøten også... iallefall slik vi lager den på Trana. det er såpass lite vann i grøten "vår" at den blir ganske hard. altså, de er nødt til å bruke tennene litt der og...

høy bløter jeg ikke opp, har ikke mye mulighet til det... bruker mest rundball nå til grovfôr, men når det går tomt så må vi bruke høy til bonden på gården kjører inn en ny ball, og det høyet er ikke så støvete at det blir noe problem. hestene har heller ikke hatt noen problemer så vidt jeg kan se...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 26/12/2003 02:05:34 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.