hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjeeeelp!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hjeeeelp!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Rystad

Skrevet - 23/02/2007 :  23:58:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Solgte min varmblodshoppe på 11 år i høst til en dame på ca 45 år.
Hun sa hun hadde mye erfaring med hest, men over 10 år siden sist hun hadde drevet med hest. Var og såg på hoppa, bestemte seg at henne skulla hun ha. Bor bare 5 mil unna, så jeg var glad og lykkelig og kunne dra og besøke henne når jeg fikk tid...

Så begynte h......

Fikk tlf fra en jente som driver med hest like ved der min ble solgt til, som sa di hadde hentet hesten og satt henne på stallen hos di...
Hun sto inne i en stall som på ingen måte fulgte foreskriftene fra dyrevernet.... blitt så tynn at ribbena vistes...

Jeg ringte straks til veterinær og finn hesten og den andre stallen undersøkt... Hesten hadde tapt seg i verdi med 50 % iløpet av 6 uker...

Jeg hadde i min kontrakt at ved vannskjøtsel eller misshandling skulle jeg kunne hente henne vederlagsfritt tilbake... Dette viser seg at det holder ikke mål rettslig!

Jeg kontaktet dama og informerte henne om saken, men hun nektet plent på at di hadde gjort noe galt.. Jeg truet med dyreverne, uten noe virknong fra henne...

Nå skal hun saksøke meg for å få hevet kjøpet!!!!!

Sier hesten er halt, vondt i rygg så hun ikke går og sale på...

Dette er bekretftet av dyrlege nå, men når hun dro fra meg feilte det hesten ingen ting... Det har jeg veterinærattest på.
Denne har hun aldri spurt etter, og er ikke sikker på om hun vet jeg har.

Sier at hesten var slik før di kjøpte henne, og at det er jeg som har lurt di.....

Er det noen som har noen erfaringe med slike saker, og vet hva jeg kan vente meg og hvor jeg står???

Jeg har alt mitt på det tørre, men di er passe gal så jeg vet ikke hva som jeg kan forvente meg...

Er helt fortvilt her!!!! Angrer som en hund på at di fikk henderne i henne....

Beklager det ble langt dette...

Redigert av - Rystad den 24/02/2007 00:01:22

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2007 :  10:30:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Humm. en ting er sikkert! Hvis du har attest på at hesten var 100% frisk når hu dro. Og hvis nye eier hevder at hesten var slik FØR de kjøpte den. Så viser dette uansvarlighet fra nye eiere ( selvom dette kanskje ikke stemmer) For da skulle de ha sjekket hesten "bedre" og du kan ikke belastes for deres "uaktsomhet"

Men det er jo helt tåpelig at dette med vanskjøtsel ikke gjelder i kontrakten.. Det er jo en avtale det og er det ikke? hvorfor skulle det ikke fungere når det er skrevet på svart og hvitt?
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2007 :  15:12:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Hestefreek; her er det snakk om at kontrakten ikke gjelder juridisk. Det er det samme som å inngå en avtale med en mindreårig, juridisk sett er den ikke bindende.

Jeg kan egentlig forstå hvorfor det ikke er bindende mht vanskjøtsel. Dette er et "svevende" begrep, og som vi alle har sett her på MIX'en brukes dette begrepet i hytt og pine. Selvfølgelig, i Rystad's tilfelle burde den ha vært bindende, da dette uten tvil er et alvorlig tilfelle. Men så har du de mindre alvorlige tilfellene, hvor rytter mener at det er krise dersom ikke hesten får sine 3 gulrøtter til middag, eller at den blir ridd 5 dager på bane istedet for 3.

Men Rystad, hvorfor kan du ikke bare henvise til vet.attesten din? Som selger er også du beskyttet av kjøpsloven, den er laget for å beskytte begge parter.

Så vidt jeg kan forstå vil nok ikke kjøper få medhold i denne saken ang. heving. Du har bevis på at hesten var frisk da du solgte han. Da kan du henvise til § 20 av Kjøpsloven 13.ami 1988. "Kjøperens onde tro, forundersøkelse m.m." I første ledd står det at kjøper kan ikke påvise mangler han burde kjenne til ved kjøpet. Om en hest har vondt i ryggen er dette noe som fort ville vist seg ved en forundersøkelse. Har selv nettopp vært på utkikk etter hest, og har prøveridd mange. Har da latt fingrene gli på hver side av ryggraden, og flere hester har ynket seg under dette. Uansett, så kan ikke kjøper "komme her og komme her" dersom de ikke har foretatt en forundersøkelse, og du har bevis på athesten var frisk ved salg.

Ta også en kikk på ledd 2, fortsatt i § 20. Om unnlatelse av forundersøkelse.

Så får vi håpe det ordner seg til det beste. Vil gjerne høre hvordan det går.

Håper dette innlegget kan hjelpe deg litt. Mange er flinke til å true med hele lover, men når du slår tilbake på dem med paragrafer pleier de fleste å få bakoversveis. Og så vidt jeg kan forstå av loven, er den på din side.

Lykke til

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2007 :  19:00:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Men man inngår jo ikke en kjøpekontrakt med en mindreårig!

Når jeg tenker på vanskjøtsel så tenker jeg at det da er såpass ille at mattilsynet kan komme og konstantere det.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2007 :  20:08:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Nei nei, jeg sa ikke at man inngår kjøpekontrakt med mindreårige, men juridisk sett er ALLE kontrakter inngått med mindreårige ikke bindene. Men det er ikke slik det foregår i praksis. Men i følge lovene er det en ugyldig kontrakt.

Skjønner hva du mener med at mattilsynet skal kunne konstantere det, og dersom det hadde stått i kontrakten hadde det vært en større sjanse for at det hadde vært juridisk riktig.

Det er en viktig ting man må tenke på når man driver med juss, og det er hva som faktisk står i loven og hva man selv mener er riktig. Jeg er enig i at det burde ha vært gjeldende, det står i kontrakten som (forhåpentligvis) er underskrevet av begge parter, men i følge loven er det ikke lov.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Rystad

Skrevet - 26/02/2007 :  17:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det fungerer ikke pga at det er en såkalt enveiskontrakt...
Forstå det den som kan. Men det er klart at det måtte jo dokumenteres først av veterinær/mattilsynet, men det hjelper ikke. ugyldig!

Takk for svar, skal inn og se på paragrafene du nevner.

Har vist til vet.attest men det nytter ikke... di er ikke helt god, å begynner med en masse vrøvel om ugyldiggjøring av den osv.

Kontrakten er underskrevet av begge parter.
Når hesten for herfra så var hun i daglig bruk, å nå kan hun ikke sales på pga smerter i rygg...
Lurer på om dette kan komme av feil foring/stått ute i kaldt vær døgnet rundt/"kink" etter hun har stådd i en alt for liten boks hvor hun ikke kunne løfte opp hodet og snu seg ordntlig?

Dette er jo noe som di nye eierne har påført henne, å heldigvis at jeg har vet.attesten hvor hun er 100 % frisk.
Mener nå og at når di ikke krever vet.attest av henne, så har di jo egentlig ikke så mye di skal ha sagt...
Blir ikke det som å kjøpe en bruktbil uten å ha den innom verksted først..
Kan jo ikke komme å heve kjøpet i ettertid for feil man selv har laget på bilen? Selv om den har vært på verksted, å feil ikke blir oppdaget, så er vel selger fraskrevet ansvar???

Skal holde dere oppdatert, å håper på flere råd..

Redigert av - Rystad den 26/02/2007 17:56:08 Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2007 :  21:33:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Ugyldiggjøring av vet.attesten? Hva mener du med det? At de mener den ikke er gyldig? Hvorfor skulle den ikke vært det?

Huff, høres virkelig ut som om det er noen vanskelige mennesker du har rotet deg bort i.

Ryggproblemene hennes kan godt komme av det du nevner ja. Solgte du med utstyr, eller har de selv kjøpt egen sal? Salen kan faktisk være en "hests verste fiende" dersom den ikke passer, så det kan også være en medvirkende faktor.

Men uansett, hvis hun hadde hatt så vondt i ryggen da hun dro fra deg, burde det lett latt seg sjekke ved, som jeg nevnte, la fingerne gli langs ryggen på hesten. Hadde de hatt en veterinær på hesten, gjerne også en equiterapaut, hadde dette blitt oppdaget med en gang.

§ 20 i kjøpsloven er laget nettopp for tilfeller som dette her, hvor målet er å beskytte selger mot ting som dette. Jeg har nevnt første ledd, ang mangel. Og ja, det er jo helt klart en mangel på hesten da den ikke kan brukes til det formålet den er beregnet til (altså ridning) jamf § 17, ledd 2 bokstav a. Men problemet her er at mangelen er selvforskyldt, og så lenge du har en datert vet.attest på at hesten er frisk, så har ikke de noe grunnlag for å skylde på mangler og dermed heve kjøpet.

Jeg regner med at du ikke har motsatt deg at de skulle ta en vet.undersøkelse ved kjøp, og at de har vært velkomne til det dersom de ville gjøre det. Det har de ikke gjort, og dermed kan heller ikke "kjøperen gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen". Det blir som du sier, å kjøpe bruktbil. Du har faktisk en plikt til å undersøke det du kjøper brukt, gjør du ikke det står du i stor fare for å miste reklamasjonsretten.

Ang. at selger er fraskrevet ansvar er ikke alltid like enkelt. Men kjøpsloven er uansett laget for å beskytte begge parter, kjøper og selger. Og tittelen på § 20 sier det meste der, "kjøpers onde tro, forundersøkelse mm".

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefon opp til eieren, og spurt om det er noen mulighet for om dere kan løse denne saken dere i mellom. På en ordentlig hyggelig måte. Henvis til veterinærattesten din og spør hvorfor de mener den ikke gjelder. Videre kan du da henvise til § 20 om forundersøkelse, og si at en hest med slike ryggproblemer burde man sett med en gang. Hun prøvered hesten, gjorde hun ikke? Da gikk det jo an å sale på den. Og hvorfor skulle hun kjøpe en hest det ikke gikk an å sale på? Igjen kan du henvise til § 20, og si at det er en liten sjanse for at hun vil må medhold til heving av kjøpet pga de gjeldene manglene hun påstår var der ved kjøp. Hvordan kan hun vite det, når hun ikke engang sjekket hesten?

Som sagt, lykke til og hold oss oppdatert

Rystad

Skrevet - 27/02/2007 :  16:42:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Di er bare ikke helt god... det er derfor di snakker om å få vet.att. ugyldiggjort... den er tatt av distriktsveterinæren her, og det var han som var og undersøkte hesten i ettertid og.

Har prøvd å snakket med di etter dette begynte, men di er ikke interesert i og høre, og mener at di ikke har gjort noe galt og at hesten var sånn før di kjøpte henne...

Kommer ingen vei der, og regner di som desverre så uvitende at di ikke forstår hva det dreier seg om... di forstår tydeligvis ikke hva som står i vet.att. som ble lagt frem etter siste undersøkelse heller sier...

Skal pugge disse paragrafene, så jeg er klar til et møte i forliksrådet!

Takk så lenge...
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2007 :  18:55:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Huff ja, det er ikke bare useriøse selgere, det er nok av useriøse kjøpere også.

Men hva tror du vil skje med hesten? Hadde du hatt mulighet til å ta henne tilbake? På en måte ville jo heving vært det beste for hesten (dersom hun ikke er så ødelagt at slakt er det eneste riktige). Men mener å huske at det står noen paragrafer om erstatning inne i kjøpsloven. Kan godt sjekke det opp for deg dersom du vil det, men vanskelig å si i farta om du faktisk har mulighet til å få en erstatning. På en måte burde du det, få dekket om ikke hele, hvertfall deler av beløpet som trengs for å få henne frisk, men på en side er det jo heving av et kjøp. Men som sagt, kan godt sette meg ned og se litt på det dersom du vil

Rystad

Skrevet - 27/02/2007 :  19:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvd å få kjøpt henne tilbake for det dyrlegen mente hun var verdt idag... altå 50 % av det jeg solgte henne før, men det var før det kom opp dette med skadene. Det var di ikke interesert i! Skadene ble ikke brakt på bane før etter jeg hadde hatt dyrlegen til å se på henne på nytt der hun er nå, og jeg ville kjøpe henne tilbeke for 50 %. Da kom di med det, og en ny veterinærundersøkelse på henne tatt 11 uker etter jeg solgte henne....

Hadde vært veldig snilt om du hadde orket det! :-) Da hadde jeg vist litt mer hva som burde skje med henne... Har i tankene at for hesten sin del er slakt det beste, for hun hadde det ikke godt før hun kom til meg heller... Var avmagret og redd, men fikk en kjempehest av henne! Det er så j.... at di har klart å ødelegge henne, og jeg angrer som en hund på at jeg lot meg lure og selge henne til disse folkene. Nå har en idiot lært til en annen gang!!!
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2007 :  20:24:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Har nå sjekket ang erstatning, men det var som jeg tenkte, du kan sannsynligvis ikke kreve erstatning. For at du skal ha myndighet til det, kreves det et alvorlig kontraktbrudd. I og med at det du skrev ang vannskjøtsel ikke gjelder er det faktisk ikke noe kontraktbrudd fra kjøpers side. Men igjen, dette er et spesielt tilfelle, og dersom det skulle gått til retten kan det kanskje hende du ville fått medhold. Men de kostnadene det ville ført med seg (altså rettsgangen) ville ikke vært verdt det - tror jeg. Er ingen jurist, så vil derfor ikke si noe sikkert, hvertfall ikke om § 67, erstatning. Men tror ikke du vil få noen erstatning.

Huff, stakkars hesten. Men du kan ikke klandre deg selv for dette!!!! ALLE gjør feil, og på daværende tidspunkt visste du ikke hva slags mennesker dette var. Det er så lett å være etter-på-klok, men tenk tilbake. Hva visste du da om disse? Mennesker er naive, og vi tror som oftest det beste om folk til det motsatte er bevist. Det er en fin egenskap vi har, men noen ganger kan det bli "vår verste fiende", slik som i din historie.

Som jeg har nevnt tidligere, har vært på hestejakt selv for litt siden, og til slutt stod det mellom 2 hester. Begge eierene virket seriøse og ordentlige, men da jeg takket nei til den ene viste det seg at den eieren var verken seriøs eller ordentlig. Hun ble sur og kastet av seg noen ganske umodne setninger.

Det er vanskelig å faktisk se hvem folk faktisk er, før du har sett alle sidene deres. Og jeg er helt sikker på at om du hadde visst hva hesten din hadde kommet til, hadde du aldri solgt henne dit!

Men hvorfor ringer du ikke mattilsynet? De har jo myndighet til å ta fra dem hesten. Da slipper du også å sitte og ramse opp lover til personer som bare hører akkurat det de vil høre

Dersom du lurer på noe mer er det bare å spørre

Rystad

Skrevet - 27/02/2007 :  21:52:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er klart det er enkelt å være etterpåklok, men jeg har bare såååå vondt av henne, og det å ikke kan gjøre noe er helt j.....

Truet med mattilsynet, og da jeg fikk brev fra di sist var der en rapport fra mattilsynet med.
Di hadde sjekket stallen hesten står på nå, som er en meget bra stall, og funnet den tilfredsstillende... :-) Den har aldri vert en del av denne saken, foruten at hun ble flyttet dit!
Ellers ingen komentarer foruten om at hesten var frisk... Noe som veterinærraporten som var med motsa... i tilegg var han som hadde vært der fra mattilsynet og som er sjefen for det her, arbeidgiveren til hun som har kjøpt hesten!!!!

Det er klart det ikke er gyldig, men det viser tankegangen deres... Blir helt svett!!!
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2007 :  22:08:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Uff da. Jeg får dra frem paragrafene igjen

Denne gangen er det forvaltningsloven av 10.februar 1967 som står for tur.

Først i § 1 står det en definisjon om hvordan loven skal anvendes. Loven gjelder forvaltningsorganer som er en del av staten eller kommunen. Så langt jeg har forsått er mattilsynet en del av staten (rett meg gjerne dersom jeg tar feil her, har ikke helt satt meg inn i staten).

Jamf. § 6 bokstav e) er det ikke tvil om at denne mannen er innhabil (ugild). Videre i loven står det at "dersom det er åpenbart at tjenestemannens tilknytting til saken eller partene ikke vil kunne påvirke hans standpunkt ....." Jeg er faktisk usikker på om denne mannen er innhabil, men det går jo an å sende en klage til mattilsynet og forklare saken på grunnlag av § 6 i forvaltningsloven samtidig som du henviser til vet.attesten din.

Det var da fælt så uheldig du skulle være da

Rystad

Skrevet - 04/03/2007 :  17:44:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, du må ikke snakke... :-/ Det ble en vedig vanskeig sak dette, derfor jeg er usikker på ting og tang, og vil være sikker på hva jeg kan vente meg og hvor jeg står...
Derfor er dine svar gull verdt for meg! Tusen takk!!! :-)
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2007 :  20:50:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig å være til hjelp.

Ikke glem å skrive hvordan utfallet ble da. Er nysgjerrig på hvordan det går

Rystad

Skrevet - 06/03/2007 :  00:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skal du selvfølgelig få vite... :-)
Kjekt med noen som er inne på sånt, da jeg er ganske grønn på paragrafer ol.
Men ikke farlig når man får hjelp her... :-)
Ska skrive inn så snart det er noen ende på denne saken.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.