hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe hest usett
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Kjøpe hest usett
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 09/12/2007 :  18:21:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hvilken sansje tar man når man kjøper hest usett?
Jeg skal kjøpe hest til våren, og er sånn smått begynt å kjike på annonser... Da er det "godt" utvalg f.eks. sør i landet, men her oppe i nord er det litt vanskligere.

Jeg har kjøpt en shetlandsponni usett før, men da kjente jeg eieren veldig godt, og var veldig fornøyd med kjøpet

Fikk et tilbud å kjøpe svensk varmblod fra Buskerud, men siden jeg bor her i Troms, tør jeg ikke. Hesten virket helt greit, men når man kjøper usett, vet man ikke hva man får sendt opp.

- Hva synes dere? Har dere noen erfaring med dette?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2007 :  18:58:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri kjøpt hest usett, med mindre du får noen andre (f.eks. din trener) til å anbefale hesten, og også har kjennskap til at de du kjøper den hos (la si det er via en salgsstall trenern din har gode kjennskaper til, hvor man vet at man kan levere hesten tilbake hvis det ikke passer).

En ting er at dere skal passe ridemessig, men du bør også se til at hesten du kjøper er i helsemessig forsvarlig hold. Man kan riktignok få en veterinær til å sjekke denne delen, men om du ikke har kjennskap til veterinærer i området, og f.eks. selger velger å bruke egen veterinær, aner du faktisk ikke hva som dukker opp der heller. Ofte møter man jo ryddige og ordentlige folk som skal selge hestene sine, og også tilsvarende kjøpere. Men det har også vært saker oppe som har vært av en slik karakter, at denne sjansen ville jeg aldri tatt spesielt mhp å kunne få en hest som overhode ikke er i helsemessig stand, og kanskje ikke er slik å håndtere som du trodde. Det at man også skal sitte i salen på en slik hest kan plutselig bli en mindre viktig ting, om den ellers ikke fungerer.

Om du ønsker å "spare penger" ved å kjøpe lengre sør, ville jeg vært aktiv med å få tak i video. En selger som er interessert i å selge sender video! uannsett hva slags hest.. Du vil ikke kunne finne hesten ved å se den på video, men du kan f.eks. her avlyse noen blindturer på hester som kanskje ikke var aktuelle likevel. Vurder også å dra til steder hvor det finnes flere hester for salg. Enten at du velger deg ut et knippe hester i et bestemt område og/eller du oppsøker salgsstaller som gjerne har flere hester til salgs innen den prisklassen og med det bruksområdet du ønsker. Tips dem gjerne også i forkant om at du leter etter en sånn og sånn hest. Når de så er ute og håndplukker hester er det ikke unormalt at de kan ta hjem "din hest" som de tror kan passe for deg. Med mindre du har helt spesielle ønsker og krav, er det ganske normalt at en salgsstall som selger hester til den målgruppen du er i, velger å ta inn nettopp en slik hest, med sjanse for at du liker den, da sjansene for å finne en annen kjøper igjen er ganske høy.

Jeg vet heller ikke hva slags hest du leter etter, men ser du har satt ned noen kriterier på VIPen din. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt rundt til et par av de stallene som driver de største rideskolene her i landet. De har ofte så mange elever på leir hvert år, at de velger å kjøpe inn ekstra hester som de selger igjen på høsten. De har da ofte flere hester du kan prøve, og det hadde kanskje vært greit å titte litt på et slikt utvalg. Bare en ide, har ikke erfaring med å kjøpe hester på denne måten. Men vet at flere av de store sommerleirene ofte kjøper inn hester for å dekke behovet for sommerleirer. Dette er da i utgangspunktet hester jeg har inntrykk av at kan passe dine kriterier.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 09/12/2007 :  19:14:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Takk, spoff.

Jeg skal nok ta litt tid og se først om jeg finner hest her oppe, men finner jeg ikke skal jeg prøve "der nede".
Blir nok å ta i bruk noen av tipsene dine da spoff

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2007 :  19:51:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er nok veldig lurt.. Det å finne riktig hest betyr alfa og omega. En ting er å kjøpe en hest som er helsemessig stand. En annen ting er at dere også trives sammen når du håndterer den, på tur, på ridebanen, og det er en hest det både fungerer med og du trives med. Har du noen kjente på Østlandet som har noenlunde hesteerfaring, kan du også få dem til å se til hesten først. Om de ikke er ritkig gode nok til å avgjøre om hesten er riktig kjøp eller ei, hjelper det jo en del om de kan gi beskjed om det isåfall skulle være en blindtur å dra. Jeg ville ikke kjøpt hest på den måten, men benytt gjerne andre til å plukke ut hvilke hester du vil bruke tid på å dra for og se på. Det er dyrt å dra helt fra Troms for å se på en hest som er halt. Det kunne kanskje en annen person sett, selv om de ikke er erfarne nok til å kunne si at denne hesten bør du kjøpe.

Et annet lite tips.. Forsøk å søke på hesten på nettet. Om du skal konkurrere med den, og den har startet endel tidligere, kan det være lurt å se om den f.eks. har hatt opphold over tid. Da er det naturlig å spørre seg om "hvorfor det?". Søk også her på Hestemarked og på andre hestesider. Folk er ikke alltid så omtenksomme mhp hva de legger ut om på nett. Når du i det ene øyeblikk finner en salgsannonse på en hest, og i et annet øyeblikk leser om hvor mye skadet eller hvor vanskelig samme hest er å håndtere, f.eks. på en VIP her på Hestemarked, så er det kanskje ikke verdt å ta turen for å se. Isåfall får du muligheten til å spørre mer spesifikt ut om dette. Alle skader/uvaner er ikke grunn til å sky et kjøp, men det hender dette er informasjon selger holder tilbake. Enten for alltid, eller helt til du faktisk står i stallen og ser på hesten. Du vil ikke kunne finne ut alt på denne måten, men jo flere uaktuelle hester man får luket bort, jo flere aktuelle rekker du å titte på. Dette er faktisk ikke så dumt uannsett kjøp.. I.o.m. at selger av og til velger å ikke legge ut alt. Kan uannsett være greit til deg å kjenne til ting, selv om ting skulle være helt fint nå.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

margretheaw

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  11:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt råd er å ikke kjøpe hest usett, med mindre noen du kjenner godt(f.eks trener) kan anbefale den, evt. prøve den.

Jeg kjøpte min usett, og det gikk virkelig ikke bra.
Tror nok det er et litt ekstremt tilfelle dette, men allikevel.
Hesten er kjempefin å se på! Men hun er aggresiv. Hun sparker, biter og angriper folk!! Ingen tør holde på med henne, bare min farfar som har kontroll, og hun er nødt til å stå i en liten paddock alene, for hun kan ikke stå med de andre hestene, da hun nekter folk å nerme seg sine hester. Selgeren nekter å ta henne tilbake, selv om hun må i følge kontrakten og kjøpsloven. Så iallefall sørg for å ha en god kontrakt!

Det er faktisk så ille, at vi nå mest sannsynlig må avlive en nydelig 4 år gammel eng.fulblodshoppe fordi hun er farlig :/

Lykke til med hesteletingen :D
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  13:31:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Margrethe. Hva med å prøve noe sånn horsemanshipgreier med denne? Syns virkelig synd på deg - og håper veldig på at det kan ordne seg! Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 11/12/2007 :  21:17:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Å, synd å høre, Margrethe :(
Jeg har noen som jeg kjenner i Larvik-området (?) som rir og har peiling på hest. Så hvis det skulle dukke opp en brukbar hest i det området, så kan jeg få de til å prøve den for meg.
Men så var det det, og få den sendt opp.
Da jeg ikke kan kjøpe dyr hest, blir det mye dyrere å kjøpe. La oss si jeg finner en brukbar til 20 tusen. Da blir det jo masse i extra å få sendt den opp...
Men, hehe, skal holde meg her oppe.

Meningen med dette emnet var å høre om det var noen som har positive/negative erfaringer med dette, hvis det skulle dukke opp en kjempehest! :D

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

kmjensen

Skrevet - 19/12/2007 :  10:04:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, anbefaler absolutt ikke å kjøpe hest usett. Men kanskje du kjenner noen som kan se på hesten for deg? Dessverre er det så mye snusk og fanteri i denne brasjen så her må man trå varsomt. Pass deg dessuten for Hestemannen i Kristiansand - han er en utrolig hyggelig og det virker trygt og profesjonelt. Min erfaring er imidlertid at han skriver salgskontrakt på hester han ikke eier og selv holdt jeg på å bli skikkelig lurt. Lykke til med kjøp av ny hest! Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 21/12/2007 :  02:26:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke allverdens mye bedre å få noen du kjenner til å se på hesten for deg, bortsett fra at de da får se/prøve at det er en brukbar hest. Men husk at det er DU som kjøper deg, og DEG den skal samarbeide med, og DERE som må klikke. Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 21/12/2007 :  16:23:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Jo, du har rett *showjumping*. Men kan ennå ikke kjøpe hest uanz, da jeg ikke har stallplass til 3 hester i vinter

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 28/12/2007 :  15:14:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hehe, endring i planene... Skulle da egentlig se på en varmblodstraver, men da eieren var såå ærlig om hvilke "unoter" denne hesten hadde. Jeg og venninnen min skal se på en skimmel New Forest ^^
Har alltid lyst på "hvit" hest.. ! :P

Er kjempeglad for at eieren av varmblodsen var så ærlig med meg. Hadde alle hestefolk vært slik!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly
Redigert av - -RosaLind- den 08/01/2008 15:32:19 Gå til toppen av siden

Anniken_wiggo

Skrevet - 18/01/2008 :  10:43:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
IKKE kjøp hest usett. Jeg har gjordt den tabben før, å endte opp med en fjording som led av krystlammelse, 3 år, ikke innridd eller noe ! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/01/2008 :  22:43:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
IKKE kjøp hest usett. Jeg har gjordt den tabben før, å endte opp med en fjording som led av krystlammelse, 3 år, ikke innridd eller noe !

Opprinnelig postet av Anniken_wiggo

Dette har jo ikke noe med å kjøpe usett. På en slik hest har man retur og angrefrist, da det er direkte kontraktbrudd om hun har sagt at hesten er frisk og rask.

Jeg har selv kjøpt hest usett, og aldri angret en dag. Hatt henne i 2,5 år. Men på forhånd stilte jeg tusen spørsmål og fikk masse bilder, så jeg viste jo hva jeg gikk til.
Og for to uker siden var jeg i Stavanger og hentet meg enda en hest. Hadde aldri sett denne heller, men eieren fortalte meg om hesten og om dens problemer og om dens gode sider, så jeg reiste ned og hentet den.

Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2008 :  01:51:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Jeg bor i nord trøndelag, altså ikke så utrolig sentralt. Har hatt stort hell med mine "usette" kjøp. Har kjøpt 3 stykker usett, og aldri angret. Vel vite var to av disse shetlandsponnier fra henholdsvis stavanger og larvik? så de kom rett opp på transport. Siste var fjordingen min, han kommer fra telemark.
Jeg tror jo det handler om å være litt fornuftig, stille de rette spørsmål osv. Og jeg krever jo at de går igjennom vetkontroll FØR de sendes opp på transport. Det tar jo sin tid å handle "sørpå" så man får jo tid til å utveksle mailer, telefonsamtaler, få sendt bilder----stort sett alltid før vet attest og transport er i boks...det er iallefall min efaring. Men for meg er det liksom litt varsko her: når det står supersnill ridehest, 7 år, skadefri, brukes til sprang og dressur selges med mass utstyr for 8ooo...da er det liksom noe som ikke stemmer ( i de fleste tilfeller..)

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 22/01/2008 :  14:44:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror jo det handler om å være litt fornuftig, stille de rette spørsmål osv. Og jeg krever jo at de går igjennom vetkontroll FØR de sendes opp på transport. Det tar jo sin tid å handle "sørpå" så man får jo tid til å utveksle mailer, telefonsamtaler, få sendt bilder----

Må si meg enig.. men det kan være en useriøs selger som sitter i andre enden og svarer akkurat det du vil høre. Og det finnes de som "kjenner" veterinæren sin så godt at de får et godkjent-stempel uten at hesten er sjekket.

Jeg har selv vært godtroende og kjøpt "katta i sekken" en gang, men har også vært heldig med usett-kjøp.
Uansett tror jeg det er viktig å komme overens med hesten, kjemien skal jo stemme. Dette finner man vel til syvende og sist ut ved å se, håndtere og ri hesten selv. Om kjemien er dårlig hjelper det ingenting hvordan tidligere eier og hesten ser ut sammen/ har det sammen.

Såå.. sånn som jeg ser det vil et usett kjøp være en 50/50 sjanse,- sørg i alle fall for å ha en skikkelig kontrakt som sier at hesten kan leveres dersom det ikke fungerer dere i mellom!
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2008 :  22:24:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil si det er en 50/50% sjangse uansett om du har sett den eller ikke når det kommer til kjemi hesten kan da ha gode dager og dårlige dager kan jo hende at den dagen du kommer for og se på hesten har den en god dag og derfor går dere bra sammen osv
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.49 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.