hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp! hva skal jeg gjøre?!?!:/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hjelp! hva skal jeg gjøre?!?!:/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tina_Marie

Skrevet - 15/02/2007 :  10:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså.. mange hester som blir kjørt, har svakere ryggmuskler enn ridehesten, men det kan ikke være det heller, men hester bruker litt forskjellige muskler når de blir kjørt enn når de blir ridd så kan være at han er litt stiv i noen av "ridemusklene"? Jeg vet ikke... bare tenkte på det at noen er sånn... men så er det jo odet at han har blitt ridd mer enn han har blitt kjørt..
kanskje han kjeder seg? ikke liker å bli ridd? eller noe sånn...
vet at tina av og til klikker mongo hvis hun virkelig ikke vil noe...
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  10:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men jeg vet liksom ikke, eller jeg skjønner det egentlig at hvordan jeg skal greie og vinne respekten over han når ingen andre heller har greid det til nå:/

Du må gjøre deg fortjent til respekt og tillit.
Ved å lytte til hesten, forstå når den prøver å fortelle deg noe og vise at du forstår så har du kommet langt på vei.
En hest som sparker etter pisken sier tydelig ifra at du legger altfor mye press.
En hest som er en engel å kjøre og et monster å ri....etc

Jeg er ikke så inn i muskel og masasjegreier, men hestene bruker andre muskler når du kjører(?) og de slipper i tillegg vekta av rytter oppå.
Da hesten min ble behandlet pga ryggen kunne hun ikke ris på flere mndr, men skulle gjerne leie og kjøre henne så hun fikk bevegelse.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 15/02/2007 :  10:53:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med lucky june.. du må vinne respekten hans.. husker du hvordan vesla var når jeg skulle longere henne? hun angrep meg. men dette har hun sluttet med og skjønner hva hun skal gjøre. det vil vell være det samme med expence, du får begynne i det små, med små oppgaver. jeg holder p med stå/kom-kommandoer med vesla og hun er utrolig nok mye bedre. det hender hun steiler litt hvis hun ikke vil bli longert, men hun er helt klart mye bedre nå. hun har sluttet å kaste på hodet, hun biter ikke etter meg, hun løper ikke fra meg på jordet eller noe sånt. og hun sparker heller ikke etter meg i boksen. dette mener jeg har med respekten å gjøre.
men pass på når han prøver å gjøre deg noe, så ta ham! ikke bare si nei, men si NEI så han forstår det!
Gå til toppen av siden

_lizy_

Skrevet - 15/02/2007 :  11:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
men altså dei flest voksne på gyland(som drive på me trav) seie at expence rett å slett e livsfarlige. Eg fekk jo nesten ikje lov å starte den eine klassen på GGP(et stort heste løp mi he her). men d e jo meg som ikje vil je opp expence for eg veit eg kan greie å fikse han!
men e d nåen som he nåen andre måte å vinne respekten udenom å longsjere han?

han he alltid våre rart, stopt, å sånt, men som sagt d e jo bare i d siste d he våre sjikli ille! Det kan jo ikje alltid ha feilt han noe vist du sjønner.
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  12:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, mange av de du kanskje tenker på er litt sånn... Om hesten oppfører seg merkelig, dvs at den ikke oppfører seg ordentlig, så er den bare gal, uten at de tenker på at den kan ha vondt et sted og lignende. Dermed må du ta noe av det som noen sier med ei klype salt

Jeg har tro på både deg og hesten! Om jeg har så mange råd å gi dere derimot, tror jeg ikke, bortsett fra å kontakte folk som driver med alternativ behandlinger. Nå har jeg kontaktet ei som bor i distriktet, så hvis du kommer på årsmøtet på fredag, skal jeg informere litt om det hun driver på med (og fortelle deg litt av det jeg vet om Expence og hans oppvekst).

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

_lizy_

Skrevet - 15/02/2007 :  12:20:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åtteidå. men at eg veit egentli ikje om eg kan gå der p fredag:/ elle eg prøve å jobbe så mye me skolen å expence i ugedagen på søndagan å ugedagen, så eg fer bare ver me daniel på fredagen å lørdagen å kansje ein ugedag... så egentli så vil eg ver me han då vist du sjønne. men syntes d e teit å alltid ta møtene på fredagan syntes d kan ver ein anna ugedag!!! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  13:40:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
om du virkelig VIl fikse denne hesten går det vel an å gjøre et unntak for å høre hva denne damen har å tilby. Nå skal jeg være litt slem, syns nok noen: det har kommet fram endel forslag til hva du kan gjøre for å prøve å bedre forholda for deg og hesten her (i tillegg har jeg og muligens flere med meg tilbudt deg mer hjelp på pm). det eneste jeg kan se at du har gjort foreløpig er å syte over at alle andre mener at hesten er gal, og at du ikke veit om du fikser. Du forsøkte mitt råd med å longere med sele og det funka! Vel, er ikke det BRA da??? er ikke det et sted å starte hvor både du og han har det ok og trives. du kan ikke forvente at ting skal løse seg på en uke. Nå har du fått et verktøy, BRUK det da, så kommer dere litt vidre. denne øvelsen krever samarbeid, respekt, tillit og den GIR muskler, kondisjon, mykhet og styrke... ser du ikke at dere faktisk er i ferd med å gå et skritt???
om du faktisk mener at denne hesten er for mye for deg, er det HELT forståelig. Han er ingen enkel hest, og det vil han heller aldri bli. Kanskje det er noen andre som kunne tenke seg å overta treningen? kanskje du kan sette han bort i trening? kanskje du kan selge han til et godt hjem? Eller kanskje du bør forsøke å tenke godt igjennom hvor mye du er villig til å ofre for å få han til sjøl.
Om du bestemmer deg for å gå for å fikse han sjøl, vær klar over at det kommer til å ta tid! MASSE tid. men det kommer til å bli verdt all den tida du har brukt, når du bare innser vhor mye du får tilbake og hvor mye du lærer. Å trene en hest som har problemer, uansett hvilken problemer er akkurat som å kjøre berg og dalbane: det går stort sett opp og ned i halsbrekkende fart, og det fins bare en og annen loop... Man kommer som regel helskinnet til mål etterhvert...
Å få en hests respekt er ikke så lett, og det tar tid. det er ikke en spesiell øvelse man gjør, det er ALt man foretar seg i nærheten av denne hesten HELE TIDA. man må være 100% ærlig mot det målet man har satt seg hver dag, ellers kommer ikke hesten til å tro på deg. Når den slutter å tro på deg, slutter den å respektere deg, og da er du tilbake til utgangspunktet. For hver gang du driter deg ut2 er du tilbake til utgangspunktet og det tar litt mer tid å bygge opp igjen det du hadde enn det gjorde sist du dummet deg ut. derfor er min regel nr en når det gjelder denne typen hest, å ikke gape over mer enn jeg VEIT at jeg klarer å svelge! derfor er bajas nå i ferd med å bli en ridehest, hjemme på gårdsplassen, i skritt etter tre laange frustrerende år uten så mye som en eneste vellykket ridetur. (hver ridetur har brutt ned alt det jeg bygget opp, og til slutt holdt det på å drepe oss). om du er villig til å ofre rideturer og alt som er moro med hest for så lang tid som det tar før han er klar til å gjøre dette med GLEDE syns jeg du skal starte med en gang. Om du ikke er det, syns jeg du skal vurdere å bytte ut denne hesten med en som er sikrere og enklere å jobbe med.
Håper du forstår at jeg ikke prøver å angripe deg som person, men at jeg forsøker å få deg til å se på ting i en realistisk vinkel. Ingen hester har noensinne blitt utstyrt med startog stoppknapp og det fins ingen som har noen mirakelkur for hester med problemer!
Vil ønske deg lykke til med hva du enn bestemmer deg for å gjøre. uansett er det en avgjørelse det står respekt av!!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 16/02/2007 :  09:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke for å angripe deg solanju, men jeg kjenner denne jenta og VET at hun gir seg ikke uansett om hun burde eller ikke. hun har et pågangsmot jeg ikke har sett like til! jeg synes derfor du ikke skal gi inntrykk av at hun ikke klarer dette, for det vet jeg at hun kan hvis hun bare vil. denne hesten har jeg godt kjennskap til og vet også at han har alltid vært spesiell, hatt sine egne meninger osv, men han har måttet gi seg til slutt. som sagt vet jeg at lisa klarer dette om hun vil, hun trenger bare litt veiledning, noen gode råd. har vært oppe i det siste noen ganger og sett på henne når de holder på, og kan skrive under på at ting går bedre, når han begynner å rygge, tvinger hun ham til å rygge til han stopper, og dette funker veldig bra.
jeg mener ikke å angripe deg som person fordi jeg respekterer det du har sagt i andre innlegg osv og vet du kan det du holder på med, men ikke gi inntrykk av at Lisa ikke kan dette og klarer det, for det vet jeg hun kan, hun trenger som sagt bare litt hjelp!
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/02/2007 :  09:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å si at solanju sier denne jenta ikke får det til blir feil. solanju skriver: hvis du virkelig VIL...
Sammenhengen det ble nevnt i var vel fordi denne jenta ikke ville gå på et møte fordi hun heller ville være med en daniel.

Tror solanju har vært, og er i en ganske så lik situasjon selv med en vanskelig hest og skriver muligens etter egne erfaringer?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 16/02/2007 :  09:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns heller ikke at hun skal gi opp å selge hesten. Det var vel ikke hovedpoenget heller i innlegget fra solanju. Hun kommer med mange gode råd, og tar jeg ikke helt feil så har solanju også en hest utenom det vanlige? Så, Lisa, prøv deg frem og bruk det som virker, på hesten sine premisser. Han prøver nok å fortelle deg noe som ikke er så lett for oss tobeinte å forstå, hvertfall ikke når du får høre fra så mange at han er en spesiell hest og at han "bare er sånn".

Les litt rundt på nettet, f.eks på Ellen Ofstad sin nettside, og litt her http://www.trollspeilet.no/filosofi.php , kanskje. Det var det jeg kom på i farten, men det er bare å lete litt rundt, så får du nok mange tips.

Tenk litt på selve hesten, har han noen gang fått en skikkelig tannsjekk av tannlegespesialist? (ikke de vanlige dyrlegene rundt i distriktet) Tannproblemer kan føre til andre problemer.

Syns du skal komme på årsmøtet i kveld, er jo bare en gang i året det vet du. Hun jeg har snakket med skal massere (noe lignende hvertfall, husker ikke helt navnet på det) Ferrari, og vil gjerne ha flere hester mens hun først er i Gyland. Virker veldig spennende hvertfall!

Og for tredje gang så syns jeg du har et godt lag med hesten når jeg har sett dere. Tenk litt "outside the box", ikke hør på alle de gamle travgubbene her i bygda (jeg har fått ståpels noen ganger etter fortellinger om "temmingsmetoder"!)

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

_lizy_

Skrevet - 16/02/2007 :  12:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt eg he satt pris på dei rådene eg he fenge å eg he prøvd tømmelongsjeringa å eg sa d va bra:)
men eg ville bare veda k andre he gjordt me hestan sine kansje? finnes d f.eks ikje ein måte å vinne respekt uten at man trenge å longsjere hesten..? eg hb folk kan respektere at eg ikje vil la andre drive på å prøve å "fikse han" for eg vil greie dette sjøl, eg vil bare kansje høre k andre he gjordt i sånne tilfella...

Forresten i går rei eg han på tur, å han va faktisk utroli goe:D mi rei rundt ein vei å mi travde å goe greie:):):) så hb d fortsette å gå framover, eg ska vertfall bjonne å tømmelongsjere han ein gång i uka fra nå av:) å eg he satt pris på alle dei rådehene folk he jett meg te nå, å eg kjeme te å prøve alle sammen!!
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 16/02/2007 :  13:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flink jente! har jo sagt dette hele tiden! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  10:28:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Sol skreiv et innlegg her i går kveld.. hvor blei det av tro??? Får prøve å huske hva som sto..
Først og fremst ville jeg ALDRI råde NOEN til å selge/gi opp/slakte hesten sin. I såfall måtte det være langt mer alvorlige saker, som feks store fysiske plager som ikke lot seg reparere på noe vis. Jeg er av den oppfatningen at de aller,aller fleste hester kan reddes og bli bedre enn de var. denne hesten er jo slett ikke av de aller værste heller, så denne tror jeg absolutt det er håp for. OG jeg tror at Lisa kan være den helt rette personen til å få den til. Det som var poenget mitt var at enten går man 100% for å få til en hest som har problemer, eller så lar man det være. Disse hestene trenger en sterk leder som alltid stiller opp for dem og viser dem hvordan det er ok å oppføre seg. Her kan man ikke sluntre unna noen dager, for da ødelegger man mye for seg sjøl.
Å gå på en sånn oppgave er ikke lett og det krever mye uansett hvem som kal gjøre det. derfor mener jeg at det er viktig at man setter seg ned FØR man går i gang og tenker nøye igjennom om man vil dette eller om man bare ønsker det. For det er ganske stor forskjell på de to tinga.
Om man bestemmer seg for at man VIL dette, er det bare å kjøre på, for da får man det også til! det første jeg gjør da er kartlegging av hva som må jobbes med og hva som er greit. Jeg mener respekt kommer ved at man som teamleder ALLTID er konsekvent, og at man aldri lar hesten sluntre unna. jeg er like nøye på at min hest skal stå i ro under stell, løfte beina på en fin måte og ikke trekke dem oppunder seg når de skal ned igjen som jeg er på at den skal kunne galoppere kontrollert. For min hest er det dette som har vært avgjørende. Selv de tinga som han virkelig kan nå, hender det at han "gjør feil" Og når jeg korrigerer det er det akkurat som om han takker meg for at jeg fremdeles holder fast ved det jeg har sagt.
Hver gang man har lært hesten noe nytt, øker dette respekten. Hver gang man på en rolig og bestemt måte korrigerer den, selv om det er for noe så lite som at den går litt i fra deg når du skal ha den inn fra beitet, er dette med på å øke respekten.
Hver gang man ikke gidder å stå fem minutter ekstra for å få hesten til å gjøre ting skikkelig, eller hver gang man skriker til den, slår til den, er urettferdig mot den, river man ned det man har bygd opp. Jeg har gjort det til en regel å aldri trene min hest når jeg i utgangspunktet er forbanna på noe.. det er bedre for han å stå den dagen, enn å bli utsatt for mine humørsvigninger.
Et annet godt råd er å skrive loggbok/treningsdagbok. Skriv ærlig om hvordan ting har gått. Skriv ned innfall som går på at kanskje er det sånn eller slik.. dette blir gull verdt den dagen du føler at du står fast. veldig deilig da å kunne gå et par mnd tilbake og se at "jøss, vi har jo kommet laangt jo!" Min er nok IKKE noe salgstriks for en potensiell kjøper, men for meg og for andre med sånn hester som jeg har er den ganske nyttig. veit flere som er inne å sniker i min for å lese seg til at noen har det værre enn dem.. hehe.. Du er hjertlig velkommeen, den ligger på hjemmesida mi!
Understreker nok en gang at det aldri har vært meningen å påstå at Lisa ikke fikser hesten sin! jeg ville bare forsikre meg om at hun var 100% dedikert til oppgaven, ellers blir det vanskelig å få det til! jeg er vel den siste i verden so har RETT til å be noen gi opp noen som helst hest!! Ønsker deg masse lykke til jeg! Vi vil gjerne høre hvordan det tar i vei!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  21:08:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Det med at han er roligere når du kjører enn når du rir, kan ha mye med trygghet å gjøre.
Hesten VET hva den skal og har kanskje blitt lært dette helt "korrekt" i forhold til innridning.
Det med Tillit er noe som tar tid!
Jeg hadde an fullblods med ett øye på halvfor.
Han MÅTTE stole på den som rei han, om hvor han skulle. Siden dette var en spranghest som hoppet over 140 på trening i blandt, så må man ha et trygghetsforhold, fordi hesten MÅ stole på deg så mye mer, og kan ikke ta 100% egne beslutninger og bedømmelse av avstand.
Jeg husker han hatet å hoppe et hinder som stod rett, diagonalt, fordi han så bare på en side..
Han var veldig sær, ville ikke kose, og var redd for alt som var hvitt, fordi han har dårlige minner fra operasjon og slikt. Rensing med bomull osv.

Da jeg hadde hatt hesten et halvt år, kunne jeg kose med ham, så lenge ingen så på, Når noen kom så snudde han seg bort.
Når vi for første gang hadde equiterapaut på han, mens jeg hadde han, så forberedte kiropraktoren seg på å måtte binde han fast og ta jakke foran øya på han. Men jeg stod det og holdt han, puslet og koset.
Hesten hoppet med rumpa EN gang,
Han pleide å være vill og bukke og klikke helt.
Dette var fordi han stolte på meg som han aldri hadde stolt på noen andre.

Mens jeg hadde han så skulle en annen erfaren jente ri han på stevne.
Når hesten kom inn på banen begynte han å steile og ta fullstendig av, så hun som red han måtte bare gi seg. Fordi hesten stolte ikke på henne.
(hun er en litt usikker person)

Vi fikk et veldig spesielt forhold, og han viste meg mye mer hengivenhet enn med noen andre.

Jeg hadde jobbet han fra bakken og gjort mye trening med han:

Det er så fantastisk å oppleve noe sånt. Men det tar tid! Mye ligger bak, og det kan virke håpløst innimellom.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 21/02/2007 :  15:58:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange ting du kan gjøre uten å longere han. Det er bare fantasien som setter grenser.. Hvorfor ikke begynne med leie trening inni mellom? Ikke fokuser så masse på å ri, men lei masse turer. Jogg kanskje litt også. Bra trening for både deg og hesten.

Vis han masse ting som er skummelt. Eks. preseninger bruker de fleste å ikke like så masse.. Del opp ting veldig. Om du vil vise han en presening da, så begynner du med å pakke den sammen til en så liten firkant som mulig, la han lukte på den og se om du kan kose på han med den . Du må være veldig forsiktig. Det er viktig at du tar den bort FØR han flytter på seg. Han skal ikke lære at om han "flykter" så blir preset borte, men han skal lære at om han står stille så går alt bra. Mange måter å gjøre det på og bare du vet hva som passer for din hest og hva han er klar til å bli vist.

Flytt han for press. Se hvor lite press du etter hvert kan bruke. Etter en stund kan du lett longere han på den måten. Det er bare å bygge opp øvelsen på riktig måte. Man kan også på den måten lage et eget"språk" sammen. Det er veldig givende for begge. Det viktige her er kanskje å få han til å forstå at du faktisk sier han noe med små signaler. Du må bli veldig bevist på ditt eget kroppsspråk, og bruke samme kroppsspråk hver gang du ber om samme ting.

Les masse om "horsemanship". Alt du kommer over. Det er viktig for å finne det som passer for deg. Det er så mange ting man kan gjøre på litt forskjellige måter.Det jeg synes er viktig å huske hele tiden er å dele opp ting slik at det blir overkommelig for hesten, være bevist kroppsspråket, la hesten få tenke pauser på kanskje 20 sek når han har gjort noe du roser for. Kanskje klikker metoden er noe etter en stund?

Men prøv å flytt fokuset litt kanskje? Ikke tenk så masse på hva hesten ikke er god på og gjør heller de andre tingene..F.eks ikke ri så masse på en stund, men jobb med å flytte han for press og sånne ting litt- så kommer kanskje ridningen og det andre av seg selv etter litt.. om han er usikker på deg og andre ting rundt seg så er det ikke så lett å være hest heller..
Uansett så ros han masse for de små skrittene han gjør.. selv om de er bitte små..
Stå på.. vær tålmodig med han, så går det seg nok til

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.