hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser dere ned på travere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ser dere ned på travere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  15:47:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
På rideskola jeg er avogtil merker jeg at jentene der som har privathest, liksom ser ned på traverne, litt varmblods, men mest kaldblods. Hvis de spørr deg om hva slags hest du har, og du svarer kaldblods blir det liksom sån, åja... eller "å! de er så søte og fete! Hvorfor har de så lang pels på vinteren?". Det er liksom sånn jeg opfatter det... Slik er egentlig ridelærerne oxo, og mange mener at de ikke er gode nok ridehester. Det synes jeg er ganske dumt, ialfall jeg mener at de er kjempegode allround hester med potensiale til mye. jeg har ingen ting i mot de smekre varmblodsene deres, så hvorfor rakker andre hestefolk ned på traverne? Gjør dere det? Isåfall, hvorfor?

-sPikE-

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  16:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har også merket at det desverre er slik. det kommer vel mest av alle de som kjøper seg travere og ikke har peiling på omskolering, og derfor sprer det synet om at travere er stressa drithester... "og det er vel ingen hemmelighet at travere ikke har en bra galopp?" når jeg hører det så snur jeg meg bare og går. de fleste travere har ikke den rullingen som galoppen skal ha, men det har neimen ikke alle ridehester heller!

jeg skjønner ikke hvorfor alle rakker ned på kaldblodstravere, men ikke sier noe om varmblodstraverne? de er helt ødelagte i avl, de som styrer avlen på de mener at de er så ødelagte at det ikke er noe vits i å styre unna de med beinsplinter og slikt... personlig synes jeg vb.travere er mye styggere og mer ødelagt enn kb.traverne...

men jeg rakker ikke ned på dem fordi. de som har travere har det av eget valg, fordi de liker dem, og da synes jeg de skal få ha dem.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 19/10/2003 :  17:08:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke ned på verken kaldblods eller varmblods travere.Har hatt mange fine rideturer på kaldblods.(Varmblodstraver har jeg aldri ridd,så det skel jeg ikke uttale meg om)
Har da ridd i fjellet i kronglete terreng,og en ting kan jeg iallefall si,der hadde ikke mine dressurhester hatt en sjanse.
Men jeg tror det er viktig å se på de forskjellige hestenes styrke,og innse at ikke alle egner seg like godt til alt.Ta f.eks dressur,en kaldblods/fjording o.l kan fint gå lette klasser,men fysikken deres setter en stopper for steg og smidighet.Jeg sier ikke at de ikke kan klare mange av øvelsene,f.eks galoppbytte o.l men i konkuranse sammenheng vil den ikke hevde seg.
Jeg tror kaldblods kan være en kjempefin allround ridehest,og den er suveren til å kjøre med,men skal man ri konkuranser ville jeg satset på noe annet.
Sto for mange år siden en liten periode på en stall på Kløfte,der sto også en traver som het Shan Rags,og vi ble stående igjen i støvet både mht fart og kondisjon,så at man kan ha det mye gøy med en traver er den ingen tvil om.

Redigert av Oslojente den 19/10/2003 17:15:30
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  17:24:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding

Jeg ser ikke ned på travere.. Har hatt mange flotte turer på både kaldblods og varmblods.. Men jeg føler kansje det er en del travtrenere som har litt feil polisi.. Slakte bra flotte hester når de ikke går bra på banen lengre. De vil ikke selge forde de ikke vil at andre skal få de bra på banen igjen.... Uhørt mener nå jeg.... Da jeg jobba for ei travtrener dame i Stavanger hørte jeg stadig om det... Det hendte de solgte hesten, men da uten papirer...

Har selv hatt ei varmblodshoppe... Dina Crown.. som dessverre ikke fikk leve så lenge... Hadde ho på beite en sommer, men ho hadde tilslutt så sterke smerter i beina av forkalkning at ho nesten ikke orka reise seg.. Så etter 3 mnd hvor vi prøvde å få ho bedre, blei ho slakta... Kjøpte ho av en i Sandefjord som ikke behandla ho bra.. Han holder stadig på med hest, men har et veldig dårlig rykte her nede nå så folk er litt mer obs når det gjelder han og hester..

~~AC~~ :)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/10/2003 :  17:45:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oslojente skrev:
Jeg tror kaldblods kan være en kjempefin allround ridehest,og den er suveren til å kjøre med,men skal man ri konkuranser ville jeg satset på noe annet.

Stiller meg bak den!!
Har selv hatt en del bra dressuropplevelser på grunnleggende plan med kaldblods også da, og syns de er riktig så fine hester, om de er godt omskolert osv Men skal jeg opp og fram her i verden vil jeg nok kjøpe meg en annen hest, som kanskje kan bringe meg dit uten så mange vansker osv.

Tror forresten det er litt sånn at mange med travere/x-travere forventer seg at de skal bli sett ned på osv. og derfor tolker alt i verste mening!!
Men, vi er jo nødt til å møte hverandre med forståelse. Slik at heller ikke mennekser med traver alltid tror folk med halvblods ridehester er ute etter å være slemme osv.

Guro

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 19/10/2003 :  17:56:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo også sånn da,at en ekvipasje aldri blir bedre enn det svakeste leddet.Så en god rytter med en ok omskolert traver vil kunne ri skjorta av er dårlig rytter på en ok varmblods.Og det tror jeg mange dressurryttere bør tenke på før de ser ned på folk med kaldblods,hva ligger egentlig bak av rytterprestasjon for å få en kaldblods til å gå et bra LA program,eller en fjording som gjør alle middelsøvelsene,i forhold til en som har kjøpt en ferdig utdannet dressurhest..... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  21:05:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Traveren er absolutt ikke en hest man ser ned på. Den er egnet for sine oppgaver, og kan prestere seg i andre grener på lavre nivå. Men som Guro og Oslojente alt har påpekt så er ingen hest god til alt, og dette gjelder også traveren. At traveren er et dårlig dressuremne er ingen hemmelighet. Ikke fordi den ikke kan gå dressur, for jeg har sett mange kaldblodser som går bra dressur. Men de har en kroppsbygning som gjør at den ikke har den gangen og den swungen som en dressurhest bør ha for å gjøre det godt. Har sett mange kaldblodstravere som likevel har gått godt, f.eks. kjenner jeg godt til Rai Rapp som startet NM for senior i 1998. Men selv om hesten er perfekt teknisk hevdet han seg aldri høyt fordi han manglet det en dressurhest skal ha. I lave klasser i dressur, særlig LB finnes det utrolig mange gode og så og si "uslåelige" kaldsblodser. Klassen egner seg godt på den måten at det ikke stilles så store krav til gang og form, så det som tjenes på en stabilitet. En godt ridd kaldblods er ofte veldig stabil. Og sånn sett en fin hest for de som ønsker en hest som er mer allsidig (de er ofte fine i lavere sprangklasser, rolige og fine på tur, og kan kjøres med). En slik allsidighet finnes sjelden blandt hester som f.eks. går høyere klasser i sprang eller dressur.

Det som provoserer meg er alle de som mener at andre ser ned på hestene deres. Eller dere som mener at deres rase er best. Trodde vi alle var hestemennesker med felles interesse, nemlig hest. Selvfølgelig er en rase/type hest mer egnet for noe enn noe annet. Og utifra våre interesser vil nok en rase passe bedre for oss enn for andre. Men at alle ser ned på rasene de ikke selv ønsker seg mest tror jeg er mer hva dere tror enn hva som er virkelig. Om noen synes en rase er mer mindrverdig enn en annen så bør dere uannsett bare overse dette og være glad til at dere har funnet deres rase/type hest som dere triives med. Hest er best

--
spoff
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 19/10/2003 :  21:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser overhodet ikke ned på travere. Selv om de skjelden hevder seg i sprang og dressur, er de fullverdige hester med mange gode egenskaper.

Og man må ikke glemme at de gir mange unge og eldre mennesker mye glede hver dag.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/10/2003 :  00:14:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Nei, jeg ser ikke ned på traverhester, men i mitt sjikte når det gjelder ridning,egner ikke denne rasen seg rett og slett.Det betyr IKKE at jeg ser ned på de,men at jeg derimot velger en rase som er avlet frem mot det jeg skal bruke den til!Slik er det bare, noen er avlet for en ting,andre noe helt annet igjen.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2003 :  09:29:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg er selv kaldblodseier, men opplever ikke at noen ser ned på oss, tvert imot, får svært så imponerte blikk av og til!! Jeg har hesten min oppstallet på et stort hestesenter, der de aller fleste har store, flotte halvblodser og er distriktets beste dressurryttere, men det er jo aldri noe problem å spørre å hjelp og råd. Synes alle er veldig hyggelige mot oss jeg, enten de har kaldblods eller halvblods. Men jeg er enig i at kaldblodsen egner seg supert som allrounder på lette nivå, min hest vil bli en fin LB (dressur) hest når galloppen sitter, og evt LA med mye trening. Men mer enn dette er for mye forlangt synes jeg. Når det gjelder sprang, så hopper travere vanligvis høyt, de er ærlige og tøffe, men for å komme i de høyere klassene (snakker da om 120/130 og oppover) trenger de bedre gallopp og smidighet. Ellers er kaldblodsen etter min mening verdens beste turhest, som kommer seg frem i all slags terreng. Den kan som regel kjøres. Den har vanligvis god utholdenhet og egner seg dermed godt til distanseridning. Den er stø, trygg og tøff i terrenget, og kan brukes i feltritt (forutsetter selvsagt at den også er grunnridd i dressur). Man har utrolig mange muligheter med kaldblodsen, men det kreves også utrolig mye tid og trening for å omskolere den, og jeg skjønner godt at folk ikke orker å bruke tid på det (jeg hadde ihvertfall ikke gjort det en gang til) Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 20/10/2003 :  18:57:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg er en hest en hest, rase har med smak og behov og gjøre.

At en varmblods traver kan slite i dressur er kjent pga hestens kroppsbygning, men kaldblodsen er faktisk bygget til å klare de vanskelige øvelsene. De kommer til kort i dressursammenheng i forhold til det dommere pr i dag vil ha, men da må man jo gå videre på en diskusjon om hva er korrekt dressur:). Men fjordinger og kaldblodsen er perfekt bygget til øvelser over jorden, barokk ridning! De klarer ofte lett øvelser som dressurhalvblodsen sliter med. Kaldblodsen er egentlig en vanvittig flott universalhest. Den kan igrunn brukes til absolutt alt. Varmblodsen er dessverre ofte "avlet i stykker" slik at det er kjøring som fungerer best, oen av dem er ikke fysisk i stand til å samle beina under seg og blir feilbelastet av det...

Dessverre er det noen staller som er sånn, at man får et ovenfra og ned blikk når man har en fjording, kaldblods, eller varmblods. spesielt de kalde. Og for dere som opplever dette: dette sier utrolig mye om de menneskene blikket kommer fra. Om man ser NED på en annen hest pga rase, da er man ikke interessert i hest. Da er det kun resultater som teller , iallfall de je har sett som oppfører seg sånn. Det er folk som selger hester hvis de får problemer og kjøperseg ny. Som aldri noen gang vil oppleve og få ett ordetnlig og godt forhold til sin egen hest. Og det eneste man kan gjøre med det er å overse det. Noen er interesserte i hester som dyr, andre som konkurransemaskin.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/10/2003 :  00:15:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Heidi P.....

Jeg synes det blir litt feil å dømme de som er interessert i konkurranse-rettet bruk,at de ikke bryr seg om hestene sine!
Det er en nokså "stygg" påstand fra din side.Hvordan hestefolk er det du har møtt da ,som har gitt deg dette inntrykket?????Det finnes idioter i alle miljøer som ikke burde hatt noe med hest å gjøre,men slik vil det alltid være dessverre...

I et konkurranse-miljø,er min erfaring egentlig stikk motsatt av det du mener..De tar seg ofte veldig godt av hestene,både når det gjelder trening og generellt hestens ve og vel,og det er fordi at det må de da hesten til stadighet er "godt synlig" ute blant folk, og stadig utenfor stallens 4 vegger og må være i god form og se bra ut,og skal man få resultater må man være "i ett" med hesten.

Jeg har nok sett flere hester UTENFOR konkurranse-miljøet som ikke har det halvparten så bra.Dårlig foring,uregelmessig ridning/trening,dårlig oppfølginger med markkurer,vaksineringer,hovslagere osv.osv.osv.

Synes også det er feil av deg å påstå at ;om de ikke klarer hesten,selger de den bare...Jeg skal LOVE DEG at det skjer i andre miljøer også,og det behøver ikke være negativt å selge en hest....

Du "glemmer" at KJEMI, er uhyre viktig mellom hest og rytter,og særlig i konkurranse-form da det skal presteres så mye.At en rytter selger hesten sin fordi det ikke fungerer,trenger ikke å bety at den hesten er "kassert",eller rytteren har problemer med håndtering/ridning osv.Tvert i mot,i mange tilfeller fungerer den da mye bedre i en annens hender,netopp pga. KJEMI, ikke alltid rytters "udugelighet",eller "iskalde følelser".En god rytter som har klare mål med sin ridning tar ofte et vansklig,men fornuftig valg ved å selge hesten og gi noen andre,seg selv og hesten, en ny sjanse.

Men som sagt Heidi P.,finnes det slike som du beskriver OGSÅ i konkurranse-miljøet,men å si at ;noen er intressert i hester som dyr,andre som konkurranse-maskiner,blir helt feil for meg...Det er ikke "enten- eller",skjønner du...Og man bør ikke "ta alle over en kam",da virker det som du har et "aksept" problem.Skal jeg dømme deg slik, om du feks. bytter ut din hest for du vil hoppe høyere ,lære mer i dressur av vanskligere øvelser, eller ri 16 mil istedet for 4......? No,I dont think so...

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 22/10/2003 :  11:00:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chess og Heidi P

Jeg synes i motsettning til Chess at Heidi P sitt innlegg ikke er provoserende.Det er rikig nok mange rare meninger der,men det virker som det er skrevet på grunnlag av naiv uvitenhet og ikke med den hennsikt å provosere.

Med hensyn til det som står skrevet om at pga dommerenes ønske pr i dag!!! egner ikke kaldblodsen seg til dressur.Og at f.eks fjordingen er bygget til de vanskelige øvelsene i dressur.
Når det gjelder å plukke ut en hest som kan bli en god konkuransehest er det litt mer en bakbenenes stilling som er avgjørene.Den skal ha et godt steg,luft,være elastisk,riktig ansatt hals,riktig vinklede bakben,ha et hett temprament mm...Og det er da også en grunn for at kanskje 1 av 100 varmblodshester som er avlet på dressurstamme blir gode og kanskje 1 av 1000 som blir virkelig gode konkuransehester.
Så vi kan vel være enige om at det er litt mer enn dommerenes ønske pr i dag som gjør at konkuransearenaen ikke blir nedrent av fjordinger og kaldblodstravere,selv om bakbenene sitter godt under hesten.

Når det gjelder det Heidi skriver om at hestene blir brukt som konkuransemaskiner.Må jeg si meg helt enig i det Chess skriver.
Jeg for min del synes mer synd på en hest som blir ridd ettersom eieren har tid,og de er det faktisk mange av der ute.Får det samme foret som alle andre på stallen,uavhengig av trenig og behov fordi det er sånn foringsplanen er der.
Jeg vet ikke om en eneste person i konkuransemiljøet som behandler hesten sin dårlig.Det sier seg vel selv at hvis man investerer så mye tid og penger det dreier seg om for å drive aktivt,lar man ikke hesten gå for lut og kaldt vann og risikerer at hesten ikke til en hver tid er i god form.Det er noe man ikke gambler med.Tror det er få hester som får like god oppfølging av hovslager,veterinær,fysioterapaut,kiropraktor,ha forplanen så nøye sammensatt ol som konkuransehester.
Eneste jeg kan være litt enig i er at enkelte presser hestene sine for mye mht trening og ensidig trening.Og kanskje presser hestene sine inn i en tvunget form (de unge rytterene som er juniorer nå er faktisk bedre) men en hest som blir snurpet inn,vil aldri bli vakker fjæringen blir låst og det ser stivt ut.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  22:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
hvis kaldblodsen mangler så mue schwung osv osv, hvorfor er den da ettertraktet som barokkhest i sverige???

Rir mye kaldblodstraver nå, og dette er som regel tøffe hester med mye psyke og vilje=)digger de jeg:) Og fjordingen seff:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2003 :  00:28:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Barokkhestens egenskaper er styrke som gjør at den kan utføre teknisk vanskelige øvelser. Typiske barokkhesteraser er Lipizzanere, Knabstrubere, Andalusiere og Lusitano. Nå finnes disse rasene med enkelte eksemplarer med forholdsvis god gang. Men disse rasenes sterke side er god evne til å utføre vanskelige øvelser som krever tekniskinnsikt. En godt skolert kaldblodshest er ofte veldig god teknisk, og det er disse egenskapene hos kaldblodsen som gjør den egnet som barokkhest. Swung og letthet slik vi kjenner de vanlige dressurhestene er ikke egenskaper som er typisk for barokkhesten. Til gjengjeld gjør ofte barokkhesten øvelser mer nøyaktig og mer teknisk riktig enn den vanlige dressurhesten. Barokkhesten utfører også ofte flere øvelser enn de som inngår i vanlig dressur på internasjonalt nivå.

Det optimale hadde vel vært å ha swungen, smidigheten og gangen til dagens GP-hester, og styrken og de teknisk gode egenskapene de flotteste barokkhestene har. Desverre har man ikke lykkes med å avle frem denne hesten den dag i dag.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 23/10/2003 :  15:31:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
For å følge opp det spoff skriver så kan vi jo se på Den spanske rideskolen i Wien.
Der ser du hester som utfører særdeles vanskelige øvelser med største letthet.
Men mange av disse mangler likevel den elastitet osv. som man kan se hos de aller fleste dressurhester på topp-plan.

Derfor står jeg fremdeles bak "hver til sitt bruk" og "kaldblods er en utrolig allsidig hest"

Guro

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.