hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser dere ned på travere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ser dere ned på travere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

equador_it

» VIP

Skrevet - 24/10/2003 :  10:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også fått veldig mange inntrykk av at travhester blir sett ned på, enten de er omskolert eller ikke.
Rundt her hvor jeg bor er det veldig stor forskjell på stallene.. De travstallene som er rundt her er kanskje ikke så flotte, men de er hele, sikre og har god rutine og gode trenings muligheter, mens ridestallene er allt i siste mote, og stall leia stiger selvfølgelig på samme nivå. Travstallene tar rundt 700,- hvis du kjøper fôret selv, mens ridestallene tar nesten 4000,-(!) i leie, og da er allt inkludert.
Dette er en grunn til at jeg har begynt å se på "ridefolk" som sossete, ikke alle selvfølgelig, men spessielt de som ser ned på travhester.
Og der kommer selvfølgelig dyreplageri inn, for det blir aldri "ridefolk" og "travfolk" eninge om hvor grensene går..
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/10/2003 :  02:31:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Igjen blir det nok dette med hva man legger i en ordet en 'god' hest.

Og når man sammenligner dressurhester så kommer det igjen. Klassisk dressur skiller seg fra den skoledressuren eller hva jeg skal kalle det, så skal man se ned på en av de to? Jeg vil bare si til alle de som mener at en kaldblods kun kan gå lavere klasser dressur, jeg skjønner ikke helt hav dere mener jeg. Kaller dere klassiks dressur for lavere klasser eller hva? Slik jeg ser det så er den graden av samling som man oppnår i klassisk dressur det ultimate. Langt bedre enn hva man ser i GP klasser. For meg er som sagt det ultimate graden av samling, ikke steget til hesten. Jeg anser gode dressurhester for å være dem som klarer å oppnå maksimal samling, ikke de med best steg. Så for meg så slår en Andalusier en hvilken som helst varmblods ridehest når det gjelder hva JEG ser som god dressur. Og når man ser at også kaldblodstravere oppnår denne samlingen som de 'vanligste' barokk hestene klarer, ja, da synes jeg at den faktisk overgår varmblodsene i stor grad.

Så egentlig så går det hele ut på hva man anser for å være god dressur, jeg tenker på samlingen mens andre her tydeligvis ser mer på steget. Men å si at en kaldblods kun kan gå lavere klasser dressur når den faktisk klarer en levade lett osm bare det... Ja, det synes nå jeg er tull. Det irriterer meg faktisk litt, at bare fordi en hest ikke har steget så skal den være noe dårligere enn andre, selv om den faktisk oppnår en høyere grad av samling. Synes ikke det henger helt sammen jeg. Men so msagt, det er nok bare hva man anser for å være god dressur, hav man leggeri ordet. Og jeg har nå sagt hva jeg mener er god dressur
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 25/10/2003 :  10:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hele denne debatten begynte jo med at Heidi P. snakket om konkuransemaskiner og hva dommere pr dags dato ønsker,så da snakker vi vel om konkurasnse dressur i dens vanlige form og ikke barokk,og der vil en kaldblods komme til kort pga steg.Jeg driver selv med vanlig dressur og har derfor to varmblods.Men jeg har også vært så heldig å få ri for Egon von Neindorf ved flere anledninger,og ser på ingen måte ned på barokkhester og klassisk dressur,konkuransedressuren har utrolig mye å lære fra den klassiske skolen.Men nå dreide jo denne debatten seg om travere både varmblods og kaldblods,og vi kan vel være enig i at det hører til skjeldenhetene at en omskolert traver hevder seg,i høyere klasser på dressurbanen?Men som jeg skriver i mitt forige innlegg,ser jeg ikke ned på de,for de har mange kvaliteter som mine "pingle" hester ikke har. Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 25/10/2003 :  12:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, det var da voldsomt så mye rart som kom ut av den mailen da.... jeg må være en stor kløne til å uttale meg :)

Mente hverken å provosere eller å være naivt uvitende. Det jeg prøvde å si,. var at hvis man blir møtt med en oven fra og ned holdning fra noen, fordi man hadde feil tyoe hest, og den hesten dermed ikke var verdt noe, DE menneskene, har ant ett helt annet syn på hest. Jeg sa ingenting om konkurransehester generelt, jeg har ingeting imot konkurransehester generelt.Men jeg går utfra at ikke det er konkurranseryttere generelt som rakker ned på travere, men NOEN folk? Og DISSE folkene, som rakker ned på at du har en traver, er det neppe hesten som kommer først. Da VET man at folk har skaffet seg en hest de selv ønsker. En hest er en hest , og liker man hester så liker man hester. Og skaffer seg en hestetype som passer til sitt bruk. Men synes ikke andre hesteraser er ubrukelige og dumme av den grunn...

var igrunn bare det jeg mente...
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 25/10/2003 :  12:47:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har absolutt ingenting imot hester som har eiere som gjør det beste ut av det de har, og er fornøyde med det. Det imponerer meg alltid når jeg ser kaldblodshester og fjordinger gå i korrekt bæring og med den usedvanlig gode lydigheten man oppnår med disse rasene. Som nevnt tidligere, så er jeg ikke det største fan av varmblodstravere, men jeg har da sett eksemplarer av denne rasen som har imponert også. Noen som husker sprangponnien som vant så mye i Kat.I for et par år siden? Husker ikke hva den het. Den gikk tralopp så det suste mellom hinderene, men hoppet med lyst og ærlighet. Moro å se den vinne over 300.000,-ponniene... :)

Det er viktigere at hesten er grei å håndtere og ri enn at den har slik eller sånn rase. Jeg fyller heller stallen min med avbalanserte, fornuftige omskolerte travere enn en gjeng frekke, overfórete sprang (eller dressur-) -hester.
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 27/10/2003 :  12:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk burde også huske at selv om ridehester kan mye mer innen ridning enn travhester, er det også ting travhester kan bedre enn ridehester.
Veldig mange ridehester som jeg har vært borti er ofte mer bortsjemte enn travhestene, det er jo ingen hemmelighet, selv om det kan diskuteres hva som er å sjemme bort, og hva som er nyttig..
Ofte er hvertfall travhestene mer villig til å gjøre det de blir bedt om, f.eks. krysse en bekk, gå forbi noe farlig eller gå på henger, mens ridehestene trenger litt mer "overtalelse".
Da snakker jeg selvfølgelig ikke om de hestene som faktisk er redde av seg, men de som spiller redde.
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 27/10/2003 :  20:44:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Nei, hvorfor i all vide verden skulle jeg se ned på kaldblodstravere? Det er jo en hesterase som alle andre. Og passer til mange. Rasen spiller ingen rolle, hovedsaken er at eier og hest trives sammen og utvikler seg på dems nivå, er begge fornøyde så er det bra! Man skal da ikke se ned på en hest som ikke kan gå GP klasser i dressur, klart det er fint og imponerende, men for meg er det faktisk mye mere imponerende å se noen starte med en traver eller fjording, døl osv i LA dressur med like mange timer bak seg som de som starter GPklasser med ridehestraser!

Nei, se ikke ned på andre raser enn de du liker selv, jeg elsker dølehesten for herlige bevegelser og mykhet, ja tro det eller ei, dølehesten er IKKE så stiv som folk skal ha det til! Jeg blir stadig spurt om SVarten virkelig er ren dølehest med sine myke uanstrengte bevegelser. Og dølehesten er utsatt for å bli sett ned på, folk tror dølehesten er treg, stiv og dum, nei det kommer an på hva slags trening de får.

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

diamond98

Skrevet - 27/10/2003 :  20:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en varmblodstraver og den har aldri
gått trav bare avlet frem for det. og det
er en stor forskjell.fikk
han som 3åring og har selv trent
han. hesten min går
kjempebra i sprang f.eks. for å si det sånn
er det bedre å ha en snill traver
som du er glad i enn en møkksur dressurhest.
en seier er mer verdt når du fortjener den,enn å få
en hest som kan alt lempet
i fanget. ridning skal være et bånd
mellom hest og rytter.......... TRAVERE ER BEST!!!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/10/2003 :  22:31:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Er det noen som virkelig kan sette føttene sine under seg, så er det vel traveren!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/10/2003 :  17:03:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er det noen som virkelig kan sette føttene sine under seg, så er det vel traveren!

Eh, mulig jeg er teit, men meningen med dette er??
(siden du ikke skriver noe mer, og jeg ikke kan komme på at noen har sagt at travere gjør noe som helst galt med føttene )

Guro

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 28/10/2003 :  23:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, nå holder jo "rasismen" på å snu aldeles her.

Hilsen en med møkksure dressurhester.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 29/10/2003 :  11:19:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Møkksure dressurhester??

Er dressurhester generelt surere enn andre?
Da må jeg ha hatt flaks med de jeg har møtt,de har stort sett vært som andre hester i humøret.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  11:27:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
psst, Oslojente, se på smilefjeset til Arwen, ...Tror det var en spøk, med hensyn til at noen sikkert har sagt noe om at det er bedre med sunne, friske kaldblodshester enn møkksure dressurhester

jeg ønsker meg forøvrig også heller en "møkksur-brun-flink-en" framfor en "kjernesunn-tykk-en"

Guro

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 29/10/2003 :  21:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ja det var en liten spøk, ja...
Jeg ser heldigvis ikke møkksure hester av noen raser for tiden.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 30/10/2003 :  11:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro og Arwen.

Den var ikke ment som svar på innlegget til Arwen men til en over der som skrev om møkksure dressurhester,tror det var Diamond.(orket ikke lese igjennom alle)
Skjønte at det var ironi det Arwen skrev,hun driver jo med dressurhester....og vet bedre :)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.