hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp! hva skal jeg gjøre?!?!:/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hjelp! hva skal jeg gjøre?!?!:/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

_lizy_

Skrevet - 12/02/2007 :  22:02:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er virkelig fustrert nå, jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre!!:/

Jeg er nå 17 år gammel og jeg begynte og ri på den stallen jeg er på nå for 6år siden. Har mest holdt meg til å ri 2 hester men den ene ble så vond i beina at hun ikke kunne ris på mer og den andre fikk jeg nesten aldri starte med på stevner pga folk påstod han va halt(har bare alltid hengt litt etter i trav). men som dere sikkert skjønner, jeg har hatt godt kjennskap til hesten jeg fikk meg for ca 1 år siden. Han har alltid vert spesiell og litt ustabil til visse tider, men også veldig snill.

Problemet er så mye, men jeg kan begynner med at han er rett og slett farlig og longsjere. Han springer inn mot mot mitten(angriper) og han spenner etter deg om du hyser på for mye og han spenner etter pisken. Og noen har sagt at jeg burde prøve og spenne holdet på han men det KLIKKER han av og da går han ikke engang.
Når det kommer til kjøring med kjerre er han en engel og jeg har lært å bli en nokså godt kjører takket være han.
Men når jeg setter meg oppå han(med eller uden sal(altså salen min passer til han perfekt)) hører han ikke på meg når det gjelder å springe. Han har blitt kolosal til dette nå siden i høst, og nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre mer.
Han han faste plasser hvor han begynner og tulle(gå ut i grøfta og rygge, slår seg veldig vrang småsteiler av og til også). Og når jeg ber han om å trave stopper han bare, og begynner ofte og rygge også. Når jeg snur han fra turen også er han veldig hard i munnen, men dette eg jo også noe som jeg har lært komme etter hvert når han får litt kondis:P:)

Men er det noen som kan hjelpe meg. Er det kansje noen som har hatt noe av det samme problemet? Bare spør også om det er mer dere lurer på!!

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 12/02/2007 :  22:06:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Sooool!
Sol kan sikkert gi deg noen gode råd...
Det første som slår meg er at han ikke har respekt for deg, og jeg vil tro du burde legge masse tid fremover å jobbe han fra bakken rett og slett, og bygge opp respekt og tillit.
Sender denne videre til Sol jeg ;)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/02/2007 :  22:21:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Dette høres veldig kjent ut ja!
Først av alt....
*Er hesten 100% skadefri, eller kan dette komme av vondter rundt omkring på kroppen??
*X-traver??? de er ofte VELDIG stive og det krever mye mykgjørende bakkearbeid for å få dem myke, men det er morsomt arbeid og når de kjenner hva det gjør med kroppen deres liker de det også!
*Er denne hesten egentlig innridd, eller er den innkjørt og seinere ridd på? Det er himmelvid forskjell på de to tinga har jeg lært!!!
*Om den er umulig å longere, hva med å løslongere den i en liten paddock? da trenger den ikke holdes fast i en line at all. Om det ikke går, longer den i selen du bruker når du kjører den, da blir den støttet av yttertøylen og faller ikke like lett inn med skulderen. Og det er en velkjent ting pga tømmekjøringen. bruk to kjøretømmer evt to longeringsliner om du vil ha større volter i begynnelsen.
*jobb der dere faktisk er, ikke der du skulle ønske at dere var. dere er tydeligvis ikke "gode nok" til å ri på tur akkurat nå. Hvorfor er vanskelig å si før du forteller litt mer om det jeg har nevnt over her. Å jobbe med hesten lenger fram enn den faktisk er, blir bare vanskelig, skuffende, trist, vondt og leit til slutt. Ikke gjør det. bruk ei uke på å teste hvor mye bakkearbeid den EGENTLIG kan, gjør det samme med kjøring og ridning. Lag en plan for hvordan du vil gripe an saken for å lære den resten.
For meg var det fra grime og leietau-stadiet med min hest, altså føll-læringen! for deg er det jo ikke det! bruk kjøringen som avkopling, men ikke overse det faktum at her er det faktisk noe som ENTEN gjør vondt for hesten, eller noe den ikke VIL/KAN! Før du finner ut hvilken av de tingene det er snakk om, og hva du må gjøre med det kommer dere dessverre ikke til å komme noen vei.
Om du nå viser hesten din at du har forstått at den forteller deg NOE, og prøver eliminasjonsmetoden for å finne ut HVA den sier, vil du straks få dens respekt og tillit mye mer enn du har hatt. Og etterhvert som du jobber skritt for skritt, kommer forholdet deres til å vokse enormt!
Kanskje en titt på hjemmesida mi, og linken til Bajas kan sette litt mot i deg?? Så ille er det jo tross alt langt fra!!!!
Lykke til!!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/02/2007 :  22:36:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å si det sånn: Vesla er helt lik når det kommer til longering, hun angriper når jeg har pisken med. Men i helga hadde jeg med en formue med gulerøtter og noen epler. Det jeg gjorde var ganske enkelt å gå på grusbanen med leietau og grime på henne, koste masse med henne og ga henne små, lette oppgaver til å begynne med som ble vanskeligere og mer krevende for henne psykisk, samtidig som å gi henne masse ros og gulerøtter. Dette gjorde jeg uten pisk.... har blitt steilet mot for mange ganger mens jeg har hatt pisken med inn på banen! Dette var veldig vellykket og jeg gjorde det samme i går og i dag, og jeg føler hun har tillit til meg og at hun stoler på at jeg ikke gjør henne noe vondt. Men som du vet er joi Vesla en fucka unghest som ikke har blitt håndtert noe særlig fra bakken eller ryggen. Du vet jo hvordan Sverre er, han skal bare tømmekjøre henne , and that's it. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  00:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - "gulrotmetoden" har sine fordeler - særlig når man muligens har en hest som ikke har gått i barnhage, ikke på barneskolen og heller ikke ungdomsskolen - og som man kjører rett inn i videregående - for å bruke en sammenligning.

Og det å bygge opp tillit og samarbeide er ikke gjort over natta - særlig hvis 6-700 kg "baby-tenåring" prøver ut alle metoder for å slippe unna - og prøve å dominere.

Et lite tips med gulrøttene - kutt dem i små biter - hvis du ikke allerede gjør det - så varer de myyye lenger - he he.
Gå til toppen av siden

_lizy_

Skrevet - 13/02/2007 :  09:16:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja han er 100% skadefri i kroppen og han er myk og god når jeg tøyer han.
Han er en 11 år gammal valakk som er blanning av varm/kald og han ble brukt litt å kjøre med når han va ung.
Som sagt han er innridd ette han blei innkjørt, men dei som innridde han gjordt det på rett måte:)
Og detglømte jeg kanskjer å si men ndg longsjeringen så longsjerer jeg han aldri med line for det er enda farligere!!
Men at jeg skal ta å prøve å longsjere han med sele. men må bare finne en annen sele jeg kan bruke da(siden jeg bruker spesialsele til trav når jeg kjører hvor han drav med brystet).

Men Jeg vet ikke om jeg fikk sagt det skikelig, men han har altid vært spesiell!! Han har alltid tullet litt med rytter og han er den eneste hesten i dette området vertfall som stopper midt i et galoppløp for å drite!!!!!!

Men jeg må bare si det at moren(som het Bruna el noe) til hesten min(forresten den heter Expence) var rett og slett gal! Hun spente, steilte, beit, osv. Det var ikke meningen at det skulle komme føll på hun engang men det skjedde når de var ute på tur med henne en gang:/ men etter det jeg har hørt ble hun ikke så gammel heller for hun ble avlivt pga hun var for farlig til at noen ville ha henne.
Er det kansje noe arvelig alt det Expence gjør nå??!?!
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  13:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Mange av de hestene som steiler, biter sparker, klyper osv gjør det fordi de er ekstremt sensitive hester. det som er greit for alle andre hester er IKKE greit, og føles som et overgrep for dem. Disse hestene SKRIKER for å bli hørt. trikset er å godta at dette er en del av personligheten deres og så lære dem å hviske. For at de skal hviske, må vi begynne med å gjøre det. med hvisking mener jeg at man skal være utrolig forsiktig med hvor mye signaler man gir til hesten. Start med ingen andre signaler enn det du tenker, og legg til litt og litt. For bajas er det nok at jeg står stille i midten og fokuserter mot øyet hans for å få han ut på volte feks. en annen hest må man gjøre mer. Gjør jeg ,er enn det med han, springer han ut, og jeg må løpe etter for halv pris. for å få han fram må jeg fokusere på at jeg vil ha han fram, og smatte. det holder det. m jeg i iver ubevisst gjør et utfall med kroppen min, begynner han å trave fort,fort, fort, å dra seg vekk fra meg. dette er en uhyggelig sensitiv hest til du lærer akkurat det. Da er han plutselig en hyggelig responsiv en i stedet.
Et annet eksempel er at de fleste som skal ha en hest til å gå fram, smatter forskyver vekten i setet og gir sjenkler. jeg har brukt mange mnd på å lære at mine bein kan ligge fast intil sidene hans og at det er greit. Før måtte jeg faktisk holde de vekk om jeg ikke skulle ha en stressegamp av de store! På dølahoppa mi er det treeg reaksjon og MYE press før hun virker, selv om det er jeg som har ridd inn henne, og jeg har brukt de samme metodene som på Bajas. hun er rett og slett en helt annen type, og hun må lære å bli mer sensitiv, mens for han er det snakk om å akseptere litt press, og kanskje bli mindre følsom..
Jeg tror du har en hest som er smart, og som forsøker å fortelle deg noe. se om du kan finne ut hva det er den prøver å vise deg...

Veldig,veldig få hester er GALE, og enda færre er født sånn. de kan være født med dårlige gener og spesielle saker.. men behandler du dem deretter får du dem til. Og gjør du det ikke, er det kanskje fordi det er noe med kjemi som ikke fungerer. I ditt tilfelle tror jeg kjemien er der, men at dere begge to må gå et felles "hviskekurs"
lykke til!

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  14:43:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
En annen mulighet kan jo også være innavl. Om du har muliget til å sjekke stamtavla på hesten din ville jeg gjort det (de fleste ligger hos DNT). Innavl kan faktisk forklare "gærne hester".

Ellers er jeg enig i det solanju sier. Bruk tid på bakkearbeidet, gjør noe han synes er morsomt. Lag en lek ut av bakkearbeide f.eks.

Ellers ville jeg, før jeg gjorde noe som helst, kontaktet en equiterapaut som kunne ha gått over hesten. Han trenger ikke ha fysisk vondt, men det kan være mye spenninger og stress inne i han som plager han.

Lykke til

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ?
Redigert av - missixty den 13/02/2007 15:06:37 Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  17:17:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei på deg, Lisa

Jeg kjenner jo bittelitt til denne hesten, også fra da han var liten, og kan nok si at innridningen av han ikke har gått helt etter boka. Det har vært en del uerfarenhet og uvitenhet med i bildet, uten at det var vondt ment fra eierenes side. Jeg syns du skal få tak i en equiterapeut å la hun/han gå over hesten, for han har vært gjennom en del tidligere som sikkert kan ha ført til spenninger o.l. nå i senere tid. Hør på hva equiterapeuten har å si, og evnt. kontakt veterinær om det blir behov for det.

Ellers må jeg si at jeg syns du er flink med denne hesten, og jeg krysser fingrene for at du finner gode løsninger!

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

-Tanha-

Skrevet - 13/02/2007 :  17:53:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er helt enig med miriam om dette. du har vært utrolig flink med den hesten.*klappe* han har blitt så mye bedre(om jeg kan si det på den måten)enn det han var før. ju go girl! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  18:22:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Om det skulle være sånn at det sitter igjen litt gamle spenninger, eller om du bare har lyst til å yte litt ekstra for hesten din, anbefaler jeg at du stikker på biblioteket å låner Linda Tellington Jones: Ttouch og TTeam.
Bakerst i denne boka finner du en oversikt over hvilken øvelser du kan bruke på ulike problemstillinger når det gjelder hest. Disse øvelsene VIRKER! Brukt en del av dem på Bajas og han er en ny hest i forhold til hva han var..
Øvelsene krever minimalt med utsrye duppeditter og dingsedangser, OG de tar ikke lang tid å gjøre.. Resultatene er urtolige i forhold til hvor lite jobb det er...

_lizy_

Skrevet - 13/02/2007 :  20:35:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal lete etter den boken da:)
forresten noen som vet hva den nærmeste equiterapeuten holder til da?:/ holder det ikke bare med vetrinær?

forresten solanju, jeg prøvde og longsje han med sele idag, og det gikk knall:) når han ikke hørte på meg så kunne jeg bare bruke tøylene på raua som vi gjør nå vi kjøer:)

men jeg vet liksom ikke, eller jeg skjønner det egentlig at hvordan jeg skal greie og vinne respekten over han når ingen andre heller har greid det til nå:/

forresten mirriam og janne, takk for all den rosen også:) det har hjulpet en del i tunge tider:)(f.eks på disanserittan)
Gå til toppen av siden

_lizy_

Skrevet - 13/02/2007 :  20:38:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er umulig å finne ut om han er innavl for det eneste folk har sett til faren er når di var ute på ridetur med moren og de greide og parre seg.
men jeg tviler på at det er noe innavl...(heldigvis)
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 14/02/2007 :  10:52:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg troor det bor ei på Tonstad som er equiterapeut, ikke helt sikker. Jeg skal prøve å få tak i henne, har lyst på litt behandling på min egen hest også.

gir beskjed når jeg vet litt mer

Forresten, mor til Expence heter/het Møysokka, og faren var det snakk om at han het Bonazo eller noe sånt? Hehe, du får se om du finner noe på DNTsiden. Han er sikkert kastrert nå.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 14/02/2007 :  11:20:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
ehm, Bonanzo het han vel (bare en liten trykkleif i forrige innlegg)
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

_lizy_

Skrevet - 15/02/2007 :  10:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
men kan noen forklare meg hvorfor han går fint med kjerre, men ikke når eg rir da? Jeg ville tru at vist det var noe som lå i spenn at han også ville kjenne det når jeg kjørte han!!???
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.