hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - frekk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 frekk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

frkelin

Skrevet - 13/07/2007 :  22:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hender det at han flytter på deg? Ikke aggressivt - bare litt sånn tilfeldig , oj, jeg lente meg visst litt den veien og mister balansen om jeg ikke må ta et lite skritt mot deg der du står ved siden av meg. Eller, jeg flytter bare et ben noen cm nærmere deg når du står ved siden av meg, helt tilfeldig og da kom jeg visst så nærme deg at du tok et skritt bakover.
Min hest var i en periode trent slik du beskriver og det gikk fint når vi trente på det. Men, så ble jeg bevisst på at når jeg stelte henne tok hun noen ganger et skritt i min retning når jeg sto ved skulderen hennes. Da jeg stanset henne i det ble hun irritert gitt! Det er en måte hesten sjekker om den er sjef eller om du er sjef. Helt uten antydning til aggressivitet flytter de bare litt på deg når dere ikke trener på noe eller gjør noe spesielt.

Ellers yppet hesten min en gang i blant lenge etter at hun vanligvis var blitt veloppdragen. Da skubbet jeg henne vekk fra meg sidelengs. Jeg skubbet til skulderen og nakken hennes og visste at jeg var skikkelig sint med hele kroppsspråket. Vi gikk noen runder rundt rumpa hennes mens hun la på ørene og viste at dette likte hun slett ikke. Så plutselig endret kroppsspråket til hesten seg etter noen runder. Jeg klarer ikke helt å forklare hva endringen gikk ut på, men alt fortalte meg at hun "gav seg" og ville bli venner igjen. Jeg sendte henne rundt sin egen rumpe (gikk ved nakken hennes hele tiden) helt til hun viste meg at hun "gav seg" og så var det greit igjen.
Nå hender det veldig sjelden og stort sett trenger jeg ikke å gjøre annet enn å bruke stemmen og gi henne en skubb så blir hun minnet på reglene og står som en engel.
Tid og tålmodighet lønner seg i lengden så ikke gi opp. Men underveis føles det som man tar ett skritt frem og tre tilbake og man holder på å rive av seg håret i frustrasjon. ...
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2007 :  17:00:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Nei egentlig så og si aldri har det skjedd. Gå til toppen av siden

Dubmari

Skrevet - 08/08/2007 :  10:34:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. Ser du har et kjent problem.. hadde det samme med hoppa mi når jeg fikk henne..det var hun som gikk tur med meg.. Regelen min er at hesten skal gå bak.. Og du slipper og løpe rundt halve ridehuset... Jeg drev mye med leietrening... Trente først på at hun skulle gå bak.. til tider ikke var så lett. gikk rett og slett motsatt vei og ba om holdt.. Etterhvert så ba jeg om han skulle rygge. Ga et lett press på bringen og etterhvert så trenge jeg å bare si back. Gjør du det ti min hver dag, så vil du se resultater.. Gjør det hele tiden om en leier ut el inn.

Ikke ta av hodelaget ute på gangen gjør det inne boksen. Forlang at han skal stå rolig når du tar det av... Ta av halve hodelaget og vent 1 sekund før du tar det av helt.. Står han ikke rolig så kandu holde hab igjen med hodelaget.. Kjenner igjen mye av det.. har fått orden på det, men må til stadiget repetere littt.... Er ikke sikkert det forsvinner, men det kommer tilbake innimellom.. Har erfart det.

Lykke til...
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2007 :  22:03:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hehe... skal jeg si noe morsomt?
Hesten går bak hele tiden.. Som om jeg var lederen.
Hodelaget?
Saler alltid av hesten på stallgangen..
Tar av hodelaget helt vanlig og han står rolig uansett hvor lang tid det tar.

Og han er helt grei å leie.
Bare når jeg stopper han en gang i blandt, så går han videre. eller stopper og går rett på..
Da har jeg alltid rygget ham hver gang det er mulig, tilbake på plass eller tatt ham tilbake og bedt ham å stå.
For hver ting han gjør som han ikke får lov til, så gjør vi det om igjen skikkelig.

Begynner å lure på om han synes det er morro, for dette har vi gjort i 2 år
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.