hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - frekk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 frekk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2007 :  18:04:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg har en ungvallak som jeg kjøpte for to år siden..
Han var lite håndtert og gadd hverken å stoppe eller vente..
Så da begynte treninga, jeg var valdig streng og rygget han mye.
Gjorde alt om igjen helt til han ga seg.. Mange dager med øving i ridehuset der jeg gikk ved siden av ham. og lærte han å stoppe og vente osv.. svinge, mønstre.

Et annet problem var at han "klatret" oppå den som leide han. og når han skvatt så skvatt han på rytteren..

Skulle han settes på gangen så stoppet han ikke, men bare gikk videre ut av stallen, og det nytter ikke å stille seg i veien.

Dette har blitt mye bedre og har ikke sett denne oppførselen på lenge.

Men som i dag etter en tur der hesten var helt koko, så satt jeg han på gangen (uten tau) tok av hodelaget og skulle sette på grima.
Så begynner hesten å gå meg rett ned.. og mot andre mennesker.. fikk dratt han inn i boksen og tok han bestemt ut på stallgangen igjen..

Da stod han.

Men han får stadig slike innfall. Er det bare noe som forsvinner med tiden? Han er litt bråkmaker om dagen og finner stadig på noe nytt.. Bl.a så vil han ikke rygge for meg mer enn et par steg uansett hvor vi er.

Og jeg vet hvordan man rygger en hest.
Og skjønner at han ikke har den respekten som han skulle hatt.
Men han er så kraftfull, så jeg må liksom "Lure han" eller bruke smarte metoder..
Noen forslag?

summer

Skrevet - 10/02/2007 :  22:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor gammel er denne unghesten ? Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2007 :  11:41:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Han er 6 år nå, Så akkurat ung:P hehe
Men han er veldig sein i huet så han er på en måte i puberteten nå.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/02/2007 :  22:28:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Det værste du kan gjøre med en sånn hest er å ta kamper du kan risikere å tape! det beste du kan gjøre er å ta museskritt men være sikker på at du greier å gjennomføre HVERT ENESTE av dem før du går vidre. denne hesten er tydeligvis smart. Smarte hester lager ofte problemer for seg sjøl, fordi de forstår at hvis de bare gjør.. så kommer... til å skje. OG de kjeder seg fort. Når de kjeder seg, finner de på ting som de syns er underholdende men som ikke vi mennesker setter pris på i det hele tatt!
Sørg for å gjøre all læring interessant og skynd deg langsomt. da vil du etterhvert se at i stedenfor å prøve seg stadig vekk, vil den i stedet begynne å teste om det fortsatt er du som bestemmer av og til. Det artigste med disse er at de fleste liker at man er streng så lenge man er rettferdig mot dem, og at de faktisk blir best da. Ulempen er at du egentlig aldri kan "glemme deg bort" fordi de også er smarte nok til å sense det og bruke sjansen til litt røverstreker...
Høres ut som du har en skikkleig luring med et tonn personlighet! m du lærer å bruke dette til din fordel får du en hest som du aldri kjeder deg med, og kan lære hva som helst!! Klikkertrening med sånne hester er kanongøy!!!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  00:34:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg svarte noe til annen som hadde en "frekk" hest - les dette - det er samme leksa: En ung hest som ikke har lært noe som helst i sine første leveår - og SÅ er blitt en over-dominerende "bany-umgdom" i verste trassalder. Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  13:58:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
nå skjønte jeg ikke så mye av det nederste her, men jeg er jo klar over problemet mitt. Trenger bare noen råd..
Han stod på løsdrift i 3 år ja. og lite håndtert, eller lite dominert vil heller være rett
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/02/2007 :  00:23:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Sorry - gikk litt fort med tastene: Altså en "baby-ungdom" = en stor hest som ikke er blitt oppdradd som barn, og nå er kommet i "ungdomstrassalderen". Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2007 :  15:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt OT, men er det noen som vet hvor lenge trassalderen varer? Min er 5 1/2 nå, har hatt henne siden litt før hun fylte 5, og hun har vært veldig opp og ned, men virker absoulut ikke ferdig med trassen!

*lei av å være konsekvent 24/7....* :)

Hege Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  13:48:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
det er vel snakk om et par år her. Hege J

Min er jo så sein, så det er nok derfor dette skjer nå.
Men en veninne av meg fikk en hest som var i trassalder til hu ble 7
Gå til toppen av siden

Tinapijah

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  23:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Møtte en hest en gang, som gikk ned folk osv.. En gang dytta hun eieren over en bil osv.. De fant ut at hu hadde en medfødt hjernefeil.. Hun ble avlivet.. Skikkelig trist, for hu var kjempesnill utenom de "anfallene" hun hadde. Kunne ri uten sal, ligge på henne å spise is, hoppe med henne osv.. Det er sikkert meeeeget lite sansynlig at din hest har noe sånt, men bare skreiv det ned :) hun gikk over ett år mellom anfallene en gang og liksom :)
Tina
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/07/2007 :  22:42:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
... nå er vel hestene strengt tatt ikke i trassalder over flere år ;) de prøver grenser , ja, men finner de ut at de grensene fortsatt gjelder, så finner de seg til rette igjen :) Er hesten vanskelig over et par år tror jeg nok man må lete etter andre grunner ;) Gå til toppen av siden

lenaulv
» VIP

Skrevet - 10/07/2007 :  23:23:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er du tydelig/konsekvent med tanke på ros/ettergift? Hesten må jo få et tydelig signal om at den har gjort det du ber om. (Akkurat som den må få klar beskjed om at visse typer adferd er uønsket). Personlig ville jeg ha "lett etter" situasjoner som medfører at du kan rose, og stadig krevd mer med tanke på feltene hesten behersker.

Jeg ville altså tatt utgangspunkt i en øvelse/situasjon hesten behersker, og jobbet den videre med tanke på gitte rammer. Etter som den lystrer, krever du mer før du premierer.
Prøv å avslutte arbeidet mens hesten er på topp (lydighetsmessig), slik at den kan gå stolt ut av situasjonen, med en følelse av å ha gjort noe riktig. Om dere avslutter i det beste øyeblikket, vil nok dette også gi deg motivasjon til videre trening.

Lykke til, og husk at ditt beste verktøy er å bruke god tid.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  22:59:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg har vært veldig streng og konsekvent med han. Har klare grenser som jeg har holdt siden jeg fikk han.

Er veldig nøye på å rose han når han gjør ting som han har en tendens til å kødde litt med.
Men godbiter er en dårlig ide liksom. Så vi går mer på stemmen.
Jeg kan ikke drive horsemanship med han, for jeg har ikke kondis til å løpe etter han når han hopper ut av rundbanen, og ridehuset er for stort.

Han er en gutt med ganske stor selvfølelse, så han er en hard nøtt.
Og jeg vil ikke knekke han med horsemanship for jeg føler at det jeg har lært ikke er nok til å drive sånt med en så komplisert hest.

Han har mange gode sider og slik. Men noen ganger virker det som at han sier -" nei dette ble for alvorlig, nå vil jeg ha litt gøy"

De problemene jeg har er når jeg ikke sitter på han for å si det sånn.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  23:04:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Og må legge til at jeg har mangfoldige ganger begynt fra bunnen av. Om igjen og om igjen.
Han VET hva som er tilatt og hva som ikke er det.
Ta rygging som eksempel.
Jeg rygger han to steg og roser han.. Så rygger jeg flere og roser han.
Når jeg får den reaksjonen og samarbeidsviljen jeg vil ha, så slutter jeg og vi gjør noe annet.

Når vi skal stå på stallgangen og han går i fra meg. Så drar jeg han inn i en boks og tar han øyeblikkelig ut igjen. Så går vi tilbake og stiller oss på gangen uten om og men.
Når han står og jeg har fått på lenkene så roser jeg han. For jeg vet aldri om han står etter at jeg har rost.
Sånn gjør jeg det HVER gang.... repetisjon, repetisjon.. i 2 lange år.

MEN FREMDELES så har han ikke fått det inn i huet at han ikke kommer noe vei med den oppførselen.
Mangel på respekt er det ikke, for han vet så godt at han har gjort noe han ikke får lov til.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/07/2007 :  14:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe som er minst like viktig som å kunne rygge, er å vike sidelengs ved press fra skulderen. Når du står ved hestens venstre skulder, kan du da svinge mot høyre slik at hesten svinger "innersvingen" og du går på utsiden. Uten å bruke mye press, bare kroppsspråk og litt vifting med tauet.
Å flytte fremkroppen sidelengs bort fra deg er litt "ydmykende" for hesten. Du tar hestens plass.
Jeg synes dette er en bedre øvelse enn å rygge og en jeg brukte mye på min hest. (sjeldnere nå, men vi repeterer hvis hun prøver å være vrang.)
Jeg flyttet frembena/hodet til hesten vekk fra meg i en lite volte og sendte henne unna. Så varierte jeg med å flytte bakbena i en liten volte rundt meg slik at bakkroppen måtte vike unna.
Mange som leier hesten sin må ALLTID svinge den med seg rundt og må alltid gå innersvingen selv mens hesten blir med ytterst. Mange leie og bakkeproblemer kunne vært unngått om man lærer hesten å svinge innersvingen og vike unna med overkroppen. Da slipper man også en hest som danser rundt og rundt deg når man leier og som går deg ned med skulderen.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2007 :  20:45:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hehe.. han viker unda bare jeg peker på forskjellige steder.. så det hjelper dessverre ikke stort..
Har øvd på dette tusen ganger med å flytte seg alle veier og bakpart og frempart og versader.. alt mulig rart.
For som det står i første innlegg så "klatret" han på leieren
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.