hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HoofGrip
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 HoofGrip
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:50:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vet noen om hoofgrip (snøsåler) fungerer bar på en litt våt slapsete ridebane? En jeg kjenner mente at det ville kladde, mens jeg er usikker, da jeg ikke har prøvd hoofgrip i grusen før...

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  14:06:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Dersom det kladder så vil HufGrip hjelpe, om ikke 100%... Har ikke funnet noe som virker bedre ihvertfall!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  15:10:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Elx: du bruker vel ikke tilfeldigvis denne for meg nye oppdagelsen Hoofgrip på hesten din!?

Guro
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 17/12/2003 :  15:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har flere ganger prøvd HoofGrip, båden den myke og harde typen, men foreløpig uten hell.
Når det er våt, slapsete vestlandssnø kan man egentlig bare glemme å ri... Med mindre man har et inderlig ønske om å brekke beina på hesten, eller har tilgang til ridehall...

I tillegg til HoofGrip har vi testet ut flere ulike metode for å unngå kladder, f.eks å smøre fett rundt innsiden på skoen og på hovflaten (innenfor HoofGripen), og i det hele tatt forsøkt utallige kombinasjoner uten at noe har virka bedre enn det andre.

Å prøve å løpe kladdene ut, som har vært veldig populært her, er heller ikke å anbefale. Kladdene kommer igjen uansett, og det er temmelig risikabelt å sette hesten i full galopp mens den har 2 meter høye kladder under beina.. Og hva om om det er is under snøen.. ?

Det eneste jeg har merket meg, er at hester med "steikepannehøver" (lave og brede!) Får mindre kladder enn en med trange.
Men det sier seg vel selv...

Du får ri ut på banen å se om det kladder seg, Stormy! Så får du fortelle hvordan det gikk =)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  15:31:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Elx: du bruker vel ikke tilfeldigvis denne for meg nye oppdagelsen Hoofgrip på hesten din!?

Guro

Opprinnelig postet av Guro

He he he, bruker varemerkenavnet jfr http://ksh-hufeisen.de/artikel/ortho/hg/hufgrip2.htm - litt som å kalle "lommedisco" for Walkman
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  15:36:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Eh, tysk??? Jeg hadde engelsk som valgfag dessverre....
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  16:33:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Det er sveitserne som oppfant HufGripen, og de kaller det tilogmed HufGrip i England ;) Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  17:21:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ok, sveitsisk var heller ikke noe fag på skolen;)
Gå til toppen av siden

martinius

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  17:36:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemartinius  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemartinius  Svar med kopi av melding
Jeg bruker HoofGrip på forbeina til hesten min da det er der det kladder mest! De virke rkjempe fint fpr meg.. Aldri kladder!!! Prøv det dere også! er veldig fornøyd med det :):)
Martine & Bookie ;o) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  18:00:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Som vanlig er det masse motstrindende meninger..*sukk* (en skulle jo tro at det fantes et par fasitsvar..som om ting kladder eller ei )

elx: jeg er ny i faget, tilgi meg for min uvitenhet
(noen flere enn meg som muligens er glad for at jeg er ferdig med eksamen i morra!?!? *hihi*)

Vel, tilbake til saken...
Etter å ha kikka på de denne siden og en annen (dvs en på svensk) som jeg fant om Hoofgrip, så ser jo skoene noe forskjellige ut, men de fungerer etter samme prinsipp vil jeg tro!?!?

Noen som har erfaring i forhold til metallsko!? Altså hvordan denne kjære hoven oppfører seg (virker den lykkeligere!?...sorry, nå er det full skjerpings herfra..)
Virker hesten mer komfortabel!?

Også tilslutt, noe som sikkert er et kronteit spm: Sveitserne utviklet da denne HufGripen, så kom svenskene etter med sin HoofGrip!? Er det sånn!?
Hvor lenge har disse skoene eksistert (tror ikke jeg fant et eneste årstall på den siden (mulig jeg bare ikke trykka på riktig link)

Finnes det forresten ingen forhandler av noe av dette!? Er det bare hovslagere selv som må ta det inn til landet!?

Vel, takk for all hjelp så langt med å besvare mine noe uvitende spm

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  19:55:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Uææh! De hoofgrip jeg har hatt på hestene har da unektelig vært "skosåler" som ligger under skoene... hva har jeg gått glipp av denne gangen? Forøvrig har de fungert veldig bra.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  22:51:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
HufGrip eller HoofGrip... spiller ingen trille Mener å huske at jeg har brukt dette siden åttitallet en gang - men tilgi en "gammal krok" hvis jeg tar feil
Poenget er at det - foreløpig - er det beste hjelpemiddelet vi har for å forhindre kladder og de problemene de medfører.
Prinsippet er at en gummikant kommer mellom skoen (kaldt) og hoven (varm) slik at snøen ikke like lett "pakker seg" i hoven...
Det er på ingen måte perfekt, er snøen veldig kram så kladder det litt allikevel, men etter min mening "slipper" kladden lettere og man får ikke helt de samme styltene...
Og, som sagt, det hjelper ihvertfall mer enn feks å smøre inn høvene med fett, prøve å "fylle" hoven med sagflis før man rider ut etc.
I min erfaring funker det veldig bra på ponnier/hester med små høver, simpelten fordi gripen fyller nesten hele hoven og det er minimalt med plass for snø.
Men uansett, på vår stall var en av eierne litt treg med å bestille Huf Grip iår og hun har hatt etpar ekle "snøstyltedager", mens vi andre (som var optimistiske i forhold til hvit jul og sånn ) ikke har hatt problemer i det hele tatt...
Fant litt info mht pris, og nå etterhvert nye varianter på denne linken http://www.stallbua.no/hestesko/saler.html

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  00:29:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ah! Da var det slike hoofgrip jeg mente. Ble bekymret her... forsto det dithen at det skulle brukes alene uten sko... men nå er jeg med... siden 80 tallet kan nok stemme det Elx..., for meg har hoofgrip vært i evig tid og kan ikke huske det som noe nytt.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  00:57:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Takk nå føler jeg meg ikke bare trøtt, men også så gammel at jeg rett og slett må legge meg. *he he he*
Så får dere ungdom holde fortet
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/12/2003 :  08:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det funker på slaps.....
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/12/2003 :  19:14:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oki, misforsto det jeg leste på tysk litt bare , er ikke så greit når jeg ikke har lest et ord på tysk på leeeenge...

Men kan man bare benytte brodder som vanlig!? eller blir det feil i forhold til at dette ligger en sånn "gummisko" inni!?

Forøvrig bør jo disse ha en noe absorberende effekt på den vibrasjonen som metallskoen skal skape!! (da gummi ikke vibrerer med samme frekvens som jern..)

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.