hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - STALLAPOTEK
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 STALLAPOTEK
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  23:27:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva bør et stall apotek (for en hest) inneholde, sånn ca??

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  23:43:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et stallapotek bør bestå av:
  • Applikasjoner for legemidler i granulat- og pulverform
  • Bomull
  • Brems
  • Desinfeksjonsmilder: Salver, sårpudder, jodsprit, sårspray, Jodosan (4 ml per liter vann), Nelex 36%, hydrogenperoksid 3%, Pyrisept
  • Febertermometer
  • Forbindningmateriell: Elastisk bind (Idealbind) i forskjellige bredder /ca 7 cm kan brukes til de fleste formål), kompresser, Gamgaa (bomull innvevd i gasbind), ullbandasjer, elastisk selvheftende plaster f.eks. Tensoplast, Norbind (7 cm passer til det meste), gasbind
  • Hovkniv
  • Insektmiddel
  • Kuldepakning til å lage kalde omslag
  • Lerret eller plastfolie til å lage varme omslag
  • Liniment
  • Saks: Forbindingssaks med butt spiss
  • Visitertang
PS: Listen er hentet fra boka "Hestehold i praksis" av Mats Mellberg. Du kan lese mer om stallapotek og annet om "helsearbeid og sykepleie" i den boka. Boka er forøvrig veldig bra, så anbefales!

Ellers er det vel så viktig å ha litt førstehjelpsutstyr for rytter også. Vet de selger sånne "førstehjelpsputer/-sett" på butikker som f.eks. Biltema. En slik pute inneholder nødvendig utstyr som plaster, bandasjer etc, og kan være greit dersom rytter skulle være uheldig også.. Det kan jo skje i stallen.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  00:00:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
I tillegg har jeg renset parafin og engangsprøyte. Sprøyter kan brukes til så mange, fine til sårrens faktisk.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  09:55:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott!!
Boka det er snakk om har jeg jo nettopp lest(litt fort?)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  00:16:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Vil ellers anbefale noe som heter Tubigrip - det er en slags "tubebandasje" som er ypperlig for hesteben! Med den og selvheftende bandasjer er det adskillig lettere å bandasjere "vanskelige" steder som haser og lår. Også velegnet for sår på hodet - vanligvis håpløse å dekke til - bare klipp hull til øyne og ører og tre på ;)
Finnes i to str, og pass på at du får den store (passer til armer og ben på mennesker) og ikke den lille (for fingre) som de fleste apotek selger mest av...
Krysser fingrene for at du ikke får bruk for noe særlig av utstyret spoff og vixi anbefalte. Mitt favoritt stall-apotek er ett som er nedstøvet, og hvor ting må kastes og erstattes etterhvert som det går ut på dato :)
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  15:57:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
det er viktig å ha det i TILFELLE du trenger det. Bedre føre var osv.

En annen ting jeg vil anbefale deg å ha er animalintex. Det er bomull med gasbind utenpå slik at ikke bomullen hefter seg i såret. Kjekt ved omslag. Selv har jeg også kloramin liggende men dette er på resept. Nelex trodde jeg ikke man fikk kjøpt lenger. Klorhexidin i litersflasker er billigste rensemiddel (koster ca 50 kr).

Aloe vera er kjekt å ha på skrubbsår etc.

Coflex bandasjer heter de selvheftende du får i hestebutikker. kjekke saker.

Ellers kan du se på http://www.geocities.com/yvonne_s_lange/forstehjelp.htm
som er hjemmesiden min. Der står det full liste over hva jeg anbefaler å ha i skrinet.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  21:50:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei!

Det viktigste du trenger til stall apoteket er :

- Flytene rensemiddel(f.eks. Pyrisept, kloreksidin)
- Sårsalve(f.eks. Aseli<-Veldig bra!)
- Bomul som ikke loer;)
- Sterile kompress
- Bandasjer, til å surre rundt de sterile kompressene, bra til bein sår.
- Blå spray
- Saks

Har sikkert glemt noe men...:)

~Camilla~ Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.