hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - høyere bak enn fram
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 høyere bak enn fram
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  22:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
fant ut at dette var vel det nærmeste temaet...

jeg skal ha ei kaldblodshoppe på prøve i et par måneder nå. hun er svær, og da også ganske lang i kroppen. og krysset ser ut til å være litt høyere enn manken. er dette et stort problem? det står i alle bøker at krysset og manken bør være på linje, men det står aldri hvorfor... ellers er hun sunn og frisk... hun er bare 4 år, kan det vokse seg til?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

eligj

Skrevet - 03/01/2004 :  23:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt normalt at unge hester vokser litt her og litt der. Dette vil nesten alltid vokse seg jevnt etter hvert. Hvis hoppa er bare 4 år, så er den enda ikke ferdig vokst på ett, kanskje nærmere to år. Det er viktig at du ikke overtrener henne i begynnelsen slik at hun får tid til å utvikle kroppen sin naturlig. Med overtrene mener jeg ri eller kjøre henne hardt. Lett trening burde gå greit.

Så bare ikke bekymre deg for dette :)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  23:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg rir ikke hardt nei. det vil si, jeg har ikke fått ridd henne enda, siden jeg fikk hene i dag, men jeg kommer ikke til å overtrene henne i første omgang så må jeg ri henne "ferdig"... hun kan ikke helt galoppsjenkel enda, så jeg fokuserer mest på det + muskelbygging i begynnelsen. skal hoppe henne inn også, se hvordan hun trives med det...

men kan noen fortelle meg hva som kan gå galt hvis hesten ikke er helt kvadratisk (utenom det faktum at det må være forferdelig å ri på)?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/01/2004 :  23:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kvadratisk? Jeg antar du mener at den er like høy foran og bak. Jeg tror at noen hester kan få problemer med rygg og bein av det, men jeg er ingen ekspert på slikt.

Forresten kan det være lurt å ta det litt med ro med hoppingen. Greit nok å lære henne hva et hinder er, og kanskje hoppe noen små greier, men en 4-åring er som oftest fremdeles ganske uferdig i kroppen. Det at bakparten er høyere enn forparten, er et tydelig tegn på dette.

Det viktigste med en unghest, er ikke at den setter masse muskler, men at den får en god grunnutdannelse. Hvis hesten er godt grunnutdannet, vil musklaturen komme sakte men sikkert av seg selv. I begynnelsen skal den lære å gå i rett i kroppen, akseptere tøyle og sjenkler, rette linjer og vendinger, etter hvert kan man begynne å bøye den litt. Overganger mellom skritt, trav og galopp og å gå balansert i alle gangartene.

Det er gøy å ri unghest, men husk at den trenger tid på seg. Lykke til, og ha det koslig med hesten din :)

Redigert av - eligj den 03/01/2004 23:27:12 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  23:48:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
ta det helt med ro, jeg skal ikke starte stevner på grand prix nivå enda med å hoppe inn henne så mener jeg introdusere henne for bommer, små hindre, kanskje starte et stevne eller to (maks 60). og med muskelbygging så mener jeg litt klatring for å få på muskler på bakparten. hun har nemlig stått i nesten hele høst, og har ikke særlig mye muskler... men det viktigste er jo selvsagt skoleringen. men dette er en kaldblods med mange egne meninger (virker det som), og derfor tror jeg det blir minimalt med bane i begynnelsen (særlig med tanke på at hun aldri har sett en bane før). men siden jeg for tiden ikke har sal så er jeg nødt til å jobbe på bakken, og da har jeg tenkt å løshoppe litt, leie henne over bommer og slikt...

med kvadratisk mener jeg at kroppen skal passe inn i et kvadrat, altså beina og ryggen skal ha samsvarende lenge, og at da krysset og manken skal være på samme linje...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/01/2004 :  00:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville vel tenkt litt annerledes: Hvis hesten har mange egne meninger, har den sikkert godt av å gå en del på bane også fra starten. Ikke så lenge av gangen, heller litt oftere, og så kan du for eksempel ri en liten tur etterpå. Men dette finner du sikkert ut av underveis. Hvis hesten fungerer godt utenfor banen, er det jo ingen ting i veien for å lære henne ting på tur også.

Forresten tror jeg kanskje det er en aldersgrense på sprangstevner i Norge, jeg mener den er på 5 år. I så fall står det sikkert i ett eller annet reglement på rytter.no.

Når det gjelder kvadratisk kropp: Faktisk så ønsker man at ridehester bør være litt rektangulære i kroppen. Det vil si at kroppen (sett uten hals og hode) skal være litt lengre i lengden enn i høyden. Dette har blant annet med at ryggen skal ha plass til at salen kan ligge på rygghvirvlene, og ikke havner bak på lendehvirvlene, som ligger bak rygghvirvlene. Men dette vil vel først og fremst være et problem for litt store ryttere, som må ha store (lange) saler. Jeg tror også det har noe med vektbalanse å gjøre. Men en hobbyhest kan sikkert greie seg helt utmerket også med en kvadratisk kropp, selv oppover mot et middels høyt nivå hvis vi tenker ridesport, så lenge rytteren ikke er såpass stor at man trenger en sal som er for lang for hesten. På en kaldblods snakker vi vel da om 18" sete eller noe slikt, kanskje mer.

Men man vil uansett at kryss og manke skal være like høyt, kvadratisk eller ikke. Heldigvis pleier dette som sagt så godt som alltid å rette seg ut når hesten vokser til.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  12:45:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi på 6 år er litt høyere bak en fremme Noen som vet om dette er normalt i forhold til alderen? Gidder ikke lage et helt nytt emne for det

Godt Nyttår!

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  15:06:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Hester som er høyere bak en forran kalles overbygde. Det er forskjellig i hvor stor grad de er det, men er det bare snakk om litt, er det ikke så farlig. Man må bare huske at hesten er bygd for å gå på framparten. altså vil en overbygd hest ha vanskligere for å sette seg bakpå en enn normalt bygd hest. Kjenner flere hester som er overbygd, og de lider ingen nød.
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  17:15:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min er høyere bak enn forran, men hun har ingen problemer med det =)
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 05/01/2004 :  12:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Kjenner meg igjen her! Fullblodsen min, Nick, er hooyere bak en fram, som fullblodser flest. Dette gjorde at han fikk litt problemer med aa traakke innunder seg og gaa riktig paa tooylen, han hadde ogsaa litt problemer med bakbeina(det kan skyldes at han ble ridd inn for tidlig). Ihvertfall, trodde jeg dette var ett problem vi aldri ble kvitt, men saa fortale treneren min at vi kunne bygge opp muskler her og der, og trene paa undergrippet hans. Vi red mye sidefoorende oovelser, og etter ett aar naa har jeg endelig begynt aa se resultater! Musklene raser paa, og han har mye mer korrekt form! Han vil kanskje aldri greie aa "sitte" paa rompa som GP dressur varmblodser, men han er i mye mer korrekt form. Saa jeg vil tro det kan fikses med trening. Det er bare litt ekstra aa tenke paa.

Det med aa starte stevner med 4 aaringer; Jeg mener aa ha lest i FEI's regler(vet ikke hvordan det er i norge, men det er vel basert paa internasjonalt), at det finnes spesielle klasser for unghester, der kravene til form er annerldes(en unghest skal selvfoolgelig ikke baere seg i hooy samlingsgrad), og klassene er lavere, og karakterer blir gjort med spesielt hensyn til unghester. Det kan vaere en fin maate aa gjoore hesten vant til stevner. Her var det gjort noe som jeg synes er helt feil, men tenkte jeg maatte fortelle; en 2 aaring startet i ett unghest dressurprogram. Det var bare skritt og trav, men likelvel synes jeg det er litt ungt. Uansett, om en toaaring kan starte, kan en 4aaring! Dette var forresten ett offisielt stevne. Synes det er feil SAA tidlig, men til 4 aaringer er det greit, spesielt gir det veiledning!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.