hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

aasen-ca

» VIP

Skrevet - 21/01/2007 :  17:51:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg er helt frelst av barfot, utegang, NH-metoden osv..
Dette er fordi jeg tror veldig pa naturlig hestehold, jeg mener at man skal holde hesten mest mulig sann som de var for vi menneskene tokk de inn i "fangenskap".
Jeg har hesten min pa utegang hele aret, har han barfot, bommlos sal, bruker natural Horsmanchipe meteodene.
Jeg er sterkt imot alt som; ha hesten pa stall, dekken, pisk, bitt, sko, beinbeskyttere, kjettingleietau og alt i den duren og blir veldig lei meg nar jeg ser hva mange gjor med sa fantastiske dyr. :'(

Hviste dere at en hest som er barfot kan leve opp til dobbelt sa lenge som en hest som er skodd. Og unnslipper mange hovsykdommer som kan drepe hester.
jeg mener: det er da ingen hester som blir fodt med sko pa beina.

Hvilken som helst hest kan ga som barfothest hele aret rundt. Som Jamie Jakson sier i boken sin: hvis det var noen hestesporter jeg kunne anbefalt pa mitt varmeste og ha barfothester, sa er det pa gallopphester, spranghester og dressurhester.
denne mannen er veldig kjent for sine boker osv om barfot, trimming og alt som har med dette emnet.

Det teiteste jeg vet om er nar folk sier at de ma kle opp hestene sine med dekken fordi de fryser. Hvis du ser hesten din sta og skevler av kulde sa er det beste du kan gjore og ikke ta pa han dekken. Vet det er sykt vanskelig, men det er fordi nar han gjor det sa gjor han det for a varme seg. Tar man pa dekken sa odelegger dette den naturlige pelsveksen til hesten din.

Ved en bommlos sal sa fordeler du tyngden din pa hesten sin rygg nar du rir ofdet er mye bedre for hesten sin rygg. Hesten blir ogsa mer fleksibel og med den salen jeg har hatt til hesten min som forste bommlose salen jeg har brukt pa han sa har han utvikla mye sterkere ryggmuskler.
Hvis man bruker vanelig sal sa er det viktig og legge salen bak skulderbladene til hesten, for at hesten skal bedre fatt rort pa seg.

Med NH-metodene sa gar man forrand hesten, man lerer hesten og vike unda deg nar du sier det og du lerer han at det er du som ar flokklederen osv.. Uten om a bruke vold, pisking, bitt osv..
Hesten horer mer pa deg, du far et bedre forhold til hesten og dagene blir lettere.
Nar man ser hester i flokker sa ser man at det altid er en leder som tar alle avgjorelsene, leder flokken i sikkerhet, hviser de mat og drikke og hestene folger lederen sin og stoler pa avgjorelsene hans.
Vill ikke dere vere den lederen, man kan ha et mamma/pappa forhold fordi.

jeg sier ikke at dere ikke har det na, men anbefaler dette hvartfall for folk som har problemer med hestene sine.

Det fins mange boker, filmer; internettsider osv om alle disse temaene.
Jeg respekterer likevell dere som kanskje tenker akkuratt na for en j........... ho er og mener jeg har masse feil, men jeg anbefaler dere og se litt pa disse tingene. Jeg er ingen ekspert, men ville bare si noen meninger fra min side.

Men det er bare og komme med deres meninger, vet alle har forskjellige meninger, her i livet.

Mvh Caroline

liwedell

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  18:00:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
er denne tråden bare for å provosere?? Kan ikke se at den har noe pes. med hover og hovpleie å gjøre heller???
Redigert av - liwedell den 21/01/2007 18:06:41 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/01/2007 :  19:52:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, jeg ble bare irritert når jeg leste innlegget, og jeg syns vel at innholdet i innlegget forteller at trådstarter mangler innsikt og kunnskap.

Joda, jeg er også for barfot, utegang, NH osv. Jeg har selv hesten min på utegang og jeg liker at ting er så naturlig som mulig. MEN, jeg er IKKE fanatisk. Ikke alle hester kan gå barfot året rundt, mange kan sikkert, men ikke alle. Min kan ikke det, han går rundt og har vondt i kroppen fordi han spenner seg så mye pga føret, selv i luftegården. Derfor får han på sko frem til våren. Det å ha barfothest og kunne lykkes avhenger av flere faktorer, og man må ta hensyn til hestens behov.

Du snakker som om dekken er dyremishandling her. Joda, jeg ser mye unødig bruk av dekken, og ja det ødelegger hestens naturlige pelsvekst. Men det er ikke alle hester det er praktisk for å ha lang vinterpels, du skjønner vel det?

Og bomløs sal..Joda, konseptet er fantastisk det, men den er ikke bra for alle hester.

Kort sagt så er alle hester unike individer som trenger forskjellig utstyr og behandling. Mennesker som blir fanatiske og går med skylapper når det gjelder hesten sin syns jeg er skumle.

Dette her var bare dumt.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  20:21:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Jeg skjønte ikke noe av dette innlegget jeg. Hva var poenget?
(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

aasen-ca

» VIP

Skrevet - 21/01/2007 :  21:22:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Sorry, skulle egentlig legge det ut pa et annet emne, men som jeg har sakt sa kjonner jeg hvis dere ikke er enige med meg. Mente ikke a provosere!!!!!
Og jeg er ikke fantastisk som en av dere skreiv, jeg prover og ha hesten min som jeg mener er best. Og vill det beste for alle hester pa denne jord.

Men hvis man vil sa er alt mulig, greit det med at hester er forskjellige, men hvis man tenker etter sa var vell de ikke avhengig av masse av de tingene vi har funnet opp. Vet om flere varblods/fuldblods hester osv. som star pa utegang og far fin vinterpels.

Mvh Caroline
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  21:38:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke akkurat noen fordel for hester som står i hard trening å ha tykk og god vinterpels, og står de atpåtill på utegang så vil de aldri tørke opp og hvor sundt er det?? Dette er opp til hver enkelt hest og hesteeier. Og jeg syns det blir feil og dømme dem som ikke gjør det sånn du gjør det. Gå til toppen av siden

aasen-ca

» VIP

Skrevet - 21/01/2007 :  21:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Assen kan du si at jeg dommer folk osv.. Da jeg har sakt flere ganger at jeg respekterer andre folk sine meninger??

Jeg mener ikke a domme noen, men bare si noen ord om hva jeg mener.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/01/2007 :  21:52:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er lov å ha forskjellig syn på hestehold, for all del, men jeg ser ikke nødvendigheten med å rope ut på den måten her.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  21:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bruker veldig mange i innlegget. Du kaller oss som bruker dekken teite, du er sterkt imot stall (noe de aller fleste har), du sier at hestene våre kunne blitt dobbelt så gamle uten sko?? Gå til toppen av siden

AsgriimSvarten

» VIP

Skrevet - 21/01/2007 :  23:30:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra skrevet trygvebarfot ! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  00:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hviste dere at en hest som er barfot kan leve opp til dobbelt sa lenge som en hest som er skodd. Og unnslipper mange hovsykdommer som kan drepe hester.
jeg mener: det er da ingen hester som blir fodt med sko pa beina.

Vel.. hesten på våres stall er vel et prakteksemplar av "ridesenter hest"
Den har vel egentlig aldri blitt ridd i annet enn ridehall, Har hatt sko på seg hele sitt liv, blitt ridd med sal og brukt dekken always og sikkert hver dag året rundt..

Den er idag 22 år.. Skulle denne hesten blitt 44??
Dens far som forøvrig var en flott avlshingst i Tyskland som har levet et tilsvarende liv ble 28 år..
Jeg er overhodet ikke fortaler for bokslivet, sko og masse dekken, men det blir vel litt feil og provoserende og generalisere sånn??

Noen hester og sikkert en del kunne ha unngått en del plager med beina om de ikke ble skodd, men det er altså ikke alle som kan brukes som ridehester og leve et 100% naturlig liv.

Kopi av melding:
Det teiteste jeg vet om er nar folk sier at de ma kle opp hestene sine med dekken fordi de fryser. Hvis du ser hesten din sta og skevler av kulde sa er det beste du kan gjore og ikke ta pa han dekken. Vet det er sykt vanskelig, men det er fordi nar han gjor det sa gjor han det for a varme seg. Tar man pa dekken sa odelegger dette den naturlige pelsveksen til hesten din.

har man barbert hesten MÅ den kles på!! basta. noe annet ville vel være idiotisk.. Veldig mange barberer hestene sine.. er du imot dette og?

Nå har ikke jeg en barbert hest, eller bruker dekken hver dag, og prøvde meg på barfot, og ri uten nesereim osv osv..
Men det funker altså ikke for alle.. desverre.. for jeg ville så gjerne være idealistisk jeg og.

Men jeg vil ikke ha en sårbeint hest, og jeg kler på hesten om den fryser.. Ikke 5 lag, men et så den kan puste og varme. Det er luften i dekkenet mot pelsen som varmer..

Når hesten står og skjelver av kulde.. det gjør den vel ikke om den har pels nok eller?? Ja det er normalt å fryse litt og danne varme ved at ryste/skjelve men det er et forsvarsmekanisme vi alle pattedyr har.. Hva gjør du selv når du skjelver av kulde?? kler av deg??

En hest som skjelver fryser og den fryser altså ikke mindre av å stå og skjelve i tivesvis. For ikke å tenke på hvor mye energi hesten må bruke på å holde varmen.. har sett en del tynne utehester for å si det sånn.. de bruker fettet på skjelve konstant, det fettet skulle egentlig være med til å holde dem varme.

Det blir litt anderledes med "villhester" som tilbakelegger 40 km pr dag for å finne mat.. De er i konstant bevegelse, de sliter høvene naturlig og skal ikke bære ryttere.. og villhester blir de like gamle som tamme hester?? for innekatter blir en del eldre enn utekatter for å ta et eksempel.

Skjelver hesten har den ikke god nok pels.. og når man tenker på at i Norge kan de regne i 90 døgn, da er det ikke mye luftig vinterpels som varmer..
ja man kan hindre pelssetting ved bruk av dekken, men da bruker man jo dekken ikke sant?? ergo hesten er varm. hva er egentlig problemet da?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  00:57:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er sterkt imot alt som; ha hesten pa stall, dekken, pisk, bitt, sko, beinbeskyttere, kjettingleietau og alt i den duren og blir veldig lei meg nar jeg ser hva mange gjor med sa fantastiske dyr. :'(

må jo flire litt jeg da.. var på galleriet ditt og så at dere red 2 på en hest!
Denne fjordingen er 4 år?? litt tidlig kanskje å sette to på en så ung fjording?

Den bakerste rytteren bruker sporer, den forrerste bruker IKKE hjelm, hesten ER skodd, og du rir med en helt almindelig engelsk sal og nesereim og bitt... så vidt jeg kan se..

Er vi ikke så prinsippfaste likevel eller??
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 22/01/2007 :  12:08:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt latterlig å skrive et slikt innlegg når din egen hest tydeligvis bruker både bitt og sko. Ellers enig med trygvebarfot. Det er veldig dumt at folk skriver slike ting, det bidrar ikke akkurat til at mennesker som har barfothest, utegang, osv blir sett på som seriøse. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  12:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fanatisme kommer du ingen vei med... Jeg kunne skrevet et motsatt innlegg jeg da- sagt at alle som har hesten sin barfot er dyremisshandlere, at å ikke bruke dekken er dyremisshandling, utegang er dyremisshandling, at man MÅ bruke nesereim, bitt, sporer, pisk osv.

Skjønner? ;)

Hege Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  14:35:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fanatisme er noe jeg missliker sterkt, uansett i hvilken vei det går.
Slike innlegg er etter mitt syn bare latterlig.
Forresten, er det galt å bruke hjelm?
Blir det unaturlig for hesten?
Hvorfor rir du den i det hele tatt egentlig, hvor naturlig er det for hesten?

Anette Gå til toppen av siden

aasen-ca

» VIP

Skrevet - 22/01/2007 :  20:32:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen

Greit at folk har mange ulike meninger det har jeg da ikke sakt at ikke er greit.

Det bilde du ene sa, det med 2 stk pa hesten var for 2 ar siden eller noe sann, det var forste sommeren jeg hadde hesten min. Ho ene uten hjelm var akkuratt da nar jeg kom pa og vi rei en runde for et bilde blei tatt ab, sa gikk jeg av, men ellers nar ho rei sa hadde ho hjelm. Greit da viste jeg ikke bedre, men sa forandret jeg meg, det er det jeg prover à si. Hvis dere ser pà de mer nyere bildene sà ser dere forskjellen.
Der er det sann jeg beskrev det og det er sann jeg har hesten min nà.

Jeg er ikke fanatisk, er bare lei av at andre er det og ble veldig sinna etter hvert. Da skreiv jeg meldingen.

Hvorfor skal ikke jeg fà lov til à bruke smileyes ogsà, som alle andre???

Det er skrevet: hviste dere at en hest kan leve OPP TIL dobbelt sa lenge.........

Det som irretterer meg er at folk sier de har hasten sann og sann men hvorfor, fordi alle andre sier det og man har lert det av alle andre men hvorfor??? Men na er det masse som irretterer meg, sann er det bare..

Men jeg vill at folk skal sporre seg selv HVORFOR sann.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.