hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Draktbrusk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Draktbrusk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

stall grønli

Skrevet - 01/02/2007 :  17:15:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dølehest entusiast som jeg er, så er jeg nyskjerrig på hva draktbrusk egentlig er.
"Kommer av trykk på ballen gjennom et langt liv", står det når jeg søker det opp. Men under hingsteutstillinger ol, er det mange hingster som ikke når frem pga draktrusk, og da er det snakk om tre åringer. Jeg skjønner dette er en arvelig faktor, men hva kommer det av? Og hva skjer?

windus

Skrevet - 01/02/2007 :  20:07:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Forbenet draktbrusk er som du sier en arvelig lidelse, og finnes især på tyngre hesteraser som dølahest. i den bakerste delen av hoven er det to elastiske plater som kalles draktbrusk. De er med på å ta imot støtet hver gang hesten setter ned beinet. Når du kjenner på draktbrusken så gir den normalt etter. Hos hester med forbenet draktbrusk vil du kjenne at de er hardere. Hos alle hester skjer det normalt en forbening av draktbrusken i takt med alderen. Den forbeines normalt der hvor den møter hovbeinet øverst, bakerst. Hos enkelte hester, som tunge hesteraser kan hele draktbrusken være forbenet. Hester med forbenet draktbrusk har en kort og trippende gange. De setter gjerne tåa i bakken først for å avlaste bak. Etterhvert framtrer som oftest halthet.
Håper du ble litt klokere.
Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 02/02/2007 :  17:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg ble veldig mye klokere, takk skal du ha. Bra forklart Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.