hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppfetnings fôrplanen hans, hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Oppfetnings fôrplanen hans, hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

strawberry

Skrevet - 18/01/2007 :  13:09:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg var i stallen for å hjelpe henne litt med noen små saker i går, kom bonden, og ville ha den Nye fôrplanen. Jeg sa jeg ikke hadde utredet den helt ferdig, men han måtte visst legge den inn i systemet nå, og så skulle han kjøpe inn osv..
Så jeg fikk et ark, og måtte bare slenge ned noe.

Så jeg lagde en plan, hadde jo ikke pc'n min der, og var trøtt i huet, så jeg kunnne ikke huske alt det jag hadde fått av erfaringer og råd her på forumet.

Men den ble slik:

morgen:
4kg høy/surfôr
1 liter energi
0,5 liter byggrøpp

middag:
4kg høy/surfôr

kveld:
5kg høy/surfôr
1 liter byggrøpp
0,5 liter energi
2 dl champion olje (inneholder 99% soya)
125 gram vitaminer/mineraler (pluss fra FK)
25 gram hvitløk

Hesten har litt høy igjen om morgenen, ikke for mye, og ikke for lite.
Hvor mye mender dere det bør være igjen av høy i boksen om morgenen???

Det er nå bestemt fra eier at han skal brukes 6 dager i uken, hovedsakelig tur, for å bygge muskler, samt forferdelige baneforhold.
Blanding av shagya araber og norsk varmblods. 11 år og 1,56 i mankehøyde, samt at fôrplanen skal være en oppfetnings plan.
Hva sier dere til denne fôrplanen???
Noe som burde vært annerledes???

Dessperat etter svar!

PS! Han har 2 dekken ute, og 1 dekken inne.

rusket

Skrevet - 18/01/2007 :  14:51:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ser helt greit ut dette, husk å øke/minke kraft gradvis. Hvis hesten er vant til å stå mye i ro og er i dårlig form, øk mosjonen gradvis, ikke fyr løs med lange tunge turer med en gang.

Da jeg fikk min hest holdt jeg på ca halvtime til å begynne med, mest på flat mark, så ble det litt bakker etterhvert, også økte vi på med utfordringer og lengde på turen. Han har sakte men sikkert bygd seg ut godt (selv om han var fin før og da, men hadde stått i ro en stund).

Ønsker deg masse lykke til :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

summerday

Skrevet - 19/01/2007 :  10:25:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så fint at dette ser greit ut.

Jeg har ikke så mye jeg skal ha sagt om mosjoneringen av hesten, men jeg prøver å fortelle hva hun burde og ikke burde pga hestens situasjon.

Jeg er bare den som blir spurt om å hjelpe til, sette opp fôrplan osv...
Hun hører stort sett på meg, men av og til gjør hun jo bare det hun selv vil.

Så jeg har sagt det med å starte rolig ang mosjonering, satt opp fôrplan, så nå får jeg bare håpe det går bra for hesten, og at den begynner å legge på seg litt mer snart.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 19/01/2007 :  11:53:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Det virker som at det er veldig mye høy som skal ned på veldig kort tid.
hestene har veldig små magesekker, det ville ikke ha vært et alternativ å dele måltidene i fire om dagen da? Så greit ut ellers.

Typen har en kaldblods som også fetes opp. Etter en dialog med veterinæren, sa han at det ikke gjør noe å gi henne 6 liter kraftfôr om dagen (hun veide da 450 kg). Så de ble enige om å gi fri tilgang på høy, og blande oppdrett/energi likt til alle måltider (til sammen 5 liter).

Det er mange måter å nå et mål på, men det var et annet eksempel på fetningsplan.
Jeg personlig ville heller ha brukt bygg. Og det ser det jo ut som du gjør

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/01/2007 :  12:40:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Etter en dialog med veterinæren, sa han at det ikke gjør noe å gi henne 6 liter kraftfôr om dagen

Opprinnelig postet av AinaVj

I mine ører så høres det helt feil ut.

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  12:38:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
Det beste er jo helt klart fri tilgang på grovfor,så fremst at man har tilgang på det. Jeg har brukt Betfor og bygg til min hest som trengte noen ekstra kilo,samt masse grovfor.
Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  13:36:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Etter en dialog med veterinæren, sa han at det ikke gjør noe å gi henne 6 liter kraftfôr om dagen

Opprinnelig postet av AinaVj

I mine ører så høres det helt feil ut.

Opprinnelig postet av rusket

Helt enig.. 5 liter er MYE!!! Desverre har ikke dyrleger spesielt peiling på foring. Det kommer også an på hvilket for man bruker, men på de fleste kraftforsekkene er anbefalet dagsdosis 2-3 liter. Gi heller mer høy og spe på med olje om den er for tynn..
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 21/01/2007 :  18:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding

[/quote]

Helt enig.. 5 liter er MYE!!! Desverre har ikke dyrleger spesielt peiling på foring. Det kommer også an på hvilket for man bruker, men på de fleste kraftforsekkene er anbefalet dagsdosis 2-3 liter. Gi heller mer høy og spe på med olje om den er for tynn..

Opprinnelig postet av Lopke

[/quote]

5 liter er ikke nødvendigvis mye.Det kommer an på hva man forer med, hva slags type hest osv. Du sier at de fleste kraftforblandingene anbefaler 2-3 liter daglig, og der tror jeg du tar feil. Ingen måler for i liter. Det måles i vekt, og de fleste forblandinger anbefaler 2-3 kg daglig. Det utgjør 3-6 liter, alt etter hva forblandingen veier.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/01/2007 :  19:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå må man også se på hva slags bruk hesten er i, en hest som knapt brukes 2 ganger i uka , kontra en som trenes hardt daglig og skal prestere i konkurranser.

Lopke

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  21:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja ja.. 1 liter pellets tilsvarer altså 1 kg på de fleste forprodusentene. Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 21/01/2007 :  21:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja ja.. 1 liter pellets tilsvarer altså 1 kg på de fleste forprodusentene.

Opprinnelig postet av Lopke

Ikke meningen å være vanskelig her, men det er faktisk ganske viktig å følge anvisnngene til de forskjellige forprodusentene. At en liter pellets tilsvarer 1 kg hos de fleste forprodusentene, blir litt for lettvint. Og jeg mener du tar feil. Har du selv veid foret "til de fleste forprodusenter"?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  23:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har målt spillers, St. Hippolyt og Champion. De var nesten like på vekt. Jeg tviler på at andre for produsenter skal variere med flere kg mer enn disse, men men.. jeg gidder ikke krangle. Om du synes at 5 L kraftfor er greit å fore med, så for all del.. det er ikke min hest.

Men når vi snakker om en helt almindelig hobbyhest her, ikke en som går travløp hver uke, eller er aktiv på konkurransebanen så må man ikke glemme at veldig mange hester kan nøyes med bare fri tilgang på høy. Og proppe i den 5 L kraft ER faktisk veldig mye til en hest som "bare skal fetes opp" Gi da heller olje og la hesten få plass i magen til å nyttegjøre seg høyet som egentlig skal dekke hestens hovedbehov for fiber og energi.

Og jeg har også erfaring med "rare" forplaner fra dyrleger som ville gjøre enhver foringskonsulent grønne av irritasjon. Rett og slett fordi foring ikke er deres spesiale.

JEg sier ikke man skal generalisere, og av samme årsak blir det feil å si at 5L kraft er helt greit.. Jeg mener at man SKAL se på pakken, hvilket jeg prøvde å få frem i mitt forrige innlegg..

Gidder ikke krangle.. Du har sikkert helt rett.. men jeg forer altså ikke med 5 liter. Lengre er den ikke egentlig..
(dyrlegen på stallen våres gi ikke kraftfor overhodet.. en tanke kanskje?)
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  14:10:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg personlig ville heller ikke gjort det. Men denne hesten har nå hatt denne planen i ca to måneder, og har ikke tatt skade av det. Og hun har gått opp 16 kg.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 22/01/2007 :  22:03:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Ser emnet jeg la inn har utvidet seg litte grann.

Men ang vekt på fôr, vil jeg bare kort nevne det de sa på FK.
De sa at 1 liter pellets er ca 0,6 kg, men at det ville variere littt fra pellets til pellets.

Før, med min egen hest, fôret jeg med spillers til den. Og de har alle mål i kg.
Men jeg måtte måle opp og regne det om til liter for i den stallen jeg stod i med MIN hest da, ville de bare fôre ut i fra liter.
Litt rart, men jeg måtte da føye meg etter det, og målte fra kg til liter.
Jeg husker ikke eksakte mål, men 1 liter veide aldri 1 kg, uansett hvilke pellets jeg veide fra spillers.

Så jeg vil tro at det er slik med andre pellets også.

Og da FK sa 1 liter er ca 0,6 kg, hørtes det mer riktig ut i mine ører.
Har ikke målt nøyaktig ennå, men skal prøve å få gjort det snart.

Men hvis vi går ut i fra 1 liter = 0,6 kg , så får alltså den hesten jeg nå har satt en oppfetningsplan til,
13 kg høy og
0,9 kg energi, og
1,5 liter byggrøpp pr dag (er ikke sikker på hva byggrøppen veier pr liter, og at de ikke nevnte noe ca vekt på FK angående det).
Så man kan si at jeg ikke har lagt vekt på mest kraftfôr, men mest grovfor på denne oppfetningsplanen og fôring generelt.

Noen som vet den eksakte vekt fra liter til kg på byggrøpp, der ute??
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  22:10:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
På den grønne foringskoppen fra Spillers så står det 1L pellets=1 Kg 1L müsli=750g (eller var det omvendt?)
Da har de såfall skrevet feil. Og kjøkken vekten min er feil..
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 23/01/2007 :  09:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det eneste jeg ville ha frem, er at 5 liter kraftfor ikke NØDVENDIGVIS er grunn til krisemaksimering. Jeg nevnte også at det kommer ann på hesten og hva man forer med. I tillegg nevner jeg at det er viktig å følge forprodusentenes anvisninger. Selv forer jeg med ekstremt lite kraftfor i forhold til min hests størrelse og arbeidsnivå. Jeg skjønner med andre ord veldig godt hvor du vil og hva du mener.

Det kommer tydelig frem her at vektene på pellets ikke alltid er 1 liter =1 kg. Det stemmer også med min erfaring med måling av kraftfor. Enkelte ganger vil også vekten variere fra sekk til sekk.

Igjen; det var ikke meningen å være vanskelig. Jeg deler med meg av erfaring, akkurat som de fleste andre her. Det må være lov.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.