hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lucerne for
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Lucerne for
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

S.Rinaldo

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  21:21:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..

Hesten min er veldig tynn, hun får så og si fri tilgang på høy. I dag kjøpte jeg lucerne til henne, vet noen om dette hjelper henne med å legge på seg? Hun får nå fortiden 1 liter komplett på morran, og 1 liter på kvelden med vitaminer og hvitløk. + brød og gullerøtter.
Hun tåler ikke bygg da næringsopptaket blir for surt i magen hennes.

Hvor stor mengde skal jeg gi henne av lucerne? og kan jeg blande det med komplett?

Tammelin

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  22:23:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har ikke hatt lett for å bygge muskler eller legge på seg. Gir han nå 4 dl (for det er vannet) med lucerne. Ble anbefalt det pga mye proteiner. Han har blitt bedre. Kan ikke se no grunn til at du ikke kan blande det med komplett. Men foring har ikke jeg greie på, så ikke vet jeg. Min står på betfôr og lucerne,vit og salt. får han kalk så spiser han ikke..12 kg H1 høysilasje.Kan ikke få komplett, tåler det ikke, spørr meg ikke hvofor, heller ikke bygg. havre og litt mais går bra, men siden han ikke brukes får han ikke det nå. har en skade som kommer og går. Gå til toppen av siden

S.Rinaldo

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  22:27:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
OKej.. Legger de på seg av betfor? har ikke så mye peiling på for jeg egentlig..
Hesten min har vist gått opp 100 kg på to år, ( før jeg kjøpte henne) så hun var veldig tynn.. men ribbeina synes enda..Ønsker at hun skal bli god og rund ( hvertfall at ikke ribbeina synes)=)
Gå til toppen av siden

Tammelin

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  22:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betfôr innehlder mye fiber, har samme energiinnhold som havre men energien kommer fra fiber og ikke stivelse og gjør derfor ikke hesten "heit" på samme måte som havre. Bare pass på at det er betôr uten melase.Jeg er veldig fornøyd med det Gå til toppen av siden

S.Rinaldo

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  23:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okej. Får man kjøpt det på fk? Veldig fin hest du har foresten.. Gå til toppen av siden

Tammelin

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  23:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk! Mamman til min ligner på hesten din:) nesten litt skummelt... Man får det på fk.Lykke til :) pass på at henne får bra med grovfôr så er mye gjordt. man må bare prøve seg fram sakte men sikkert. det som funker på en funker ikke på alle, må prøves.. Gå til toppen av siden

S.Rinaldo

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  23:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så morro at hun ligner på mammaen til din..
Min er blanding av araber og varmblods da, blanding av favoritt rasene mine:)
men jeg får prøve meg litt fram med foring å se hva som hjelper. Hun får nesten fri tilgang til silo. men hun er ikke av den typen som er matvrak
Gå til toppen av siden

cathrine78

Skrevet - 13/02/2007 :  09:18:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv hatt store problemer med å få hesten min til å legge på seg, men nå er han faktisk nesten litt tjukk. Det som har vært løsningen er mye grovfôr av god kvalitet (får nå høyensilage av H1 kvalitet). Jeg har prøvd ulike kraftför uten virkning. Det som er viktig å huske på er at hesten legger på seg av energi og ikke protein, og for mye protein er ikke bra. hesten er tilpasset et kosthold med et relativt lavt proteininnhold. Hvis du likevel vil gi mer protein er nok lucerne et bedre alternativ enn mange kraftfôr med et høyt proteininnhold. Hvis hesten vil spise olje, er dette også veldig bra. og det som er fint med olje er at det ikke er rask energi slik som i kraftfôr. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.