hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppfetnings fôrplanen hans, hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Oppfetnings fôrplanen hans, hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  12:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja men da tror jeg egentlig vi er enige da.. Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 24/01/2007 :  17:44:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som vet hvor mye grovfôr det bør være igjen i boksen om morgenen, for at det skal være fri tilgang? Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 24/01/2007 :  19:45:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
aldri hørt at det skal være noe regel i forhold til det?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 30/01/2007 :  11:31:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, takk for alle svar!

Men nå, hjeeeeeeeeeeeelp igjen!

Hesten ble sinnsvakt sprek. Eieren klarer så vidt det er å få den under kontroll. Selv skulle jeg longere den en dag, og fikk den da ikke til å skritte eller trave. Han galopperte rundt som en tulling, selv om jeg hele tiden prløvde å roe han ned.
Longereing er noe jeg har greie på, og er flink til (vanligvis), men greide altså ikke roe denne villstyringen.

Som dere har sett, så ligger den fôrplanen som vi har brukt på han, litt tidligere blandt innleggene her.
Men nå foretok jeg en forandring.

Her er den:

Morgen:
4kg høy/surfôr
1 l bygg grøpp

Middag:
4kg høy/surfôr

Kveld:
5kg høy (alltid litt igjen om morgenen nå)
0,5 l energi
2 dl FK olje
125 g FK vitaminer og mineraler
25 g vitløk

Så det som er gjort her at han nå bare får halve kraftfôr rasjon, fordelt på morgen og kveld.

Med mindre kraft om kvelden, tror jeg han vil nyttiggjøre seg mer av høyet pga mer plass i fordøelses systemet.

Så nå etter å halvert kraftfôret, alt det andre er det samme, så håper jeg har gjort riktig???
Hva mener dere???????????????????????

Alt annet av info om denne hesten er lagt ut tidligere i dette innlegget.
Med en forandring.
Pga mangel på fôr rytter, så mosjoneres han nå bare 4 dager i uken, regelmessig, bortsett fra da hun får en av venninnene hennes til å ta han 1 dag eller 2.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 30/01/2007 :  11:51:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags olje er det hesten får? Som jeg har sagt før så er det mange hester som reagerer med sprekhet på olje, og det er godt mulig hesten reagerer på dette nå.
Lurt å venne hesten til oljen gradvis, min fikk bare en dært her og en dært der til å begynne med.

Anbefaler deg å prøve med rapsolje en stund, det er ikke energigivende slik andre oljer kan være.

Polaris79

» VIP

Skrevet - 30/01/2007 :  12:56:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler også rapsolje. Inneholder Omega 3-fettsyrer, som skal være gunstig for ledd bl.a.
Ellers er olje en fin kilde til energi, og man slipper all stivelsen som finnes i de fleste kraftfortyper.

Det er vanskelig å definere "fri tilgang" på grovfor, i hvert fall så fremt de ikke står på utegang med matfatet (les:rundballen) foran seg 24/7. Mine står inne på natta, og jeg gir dem så mye høy de klarer å trøkke i seg. Ligger det igjen litt i boksen om morgenen, vet jeg at de har spist så mye de selv ønsker. Jeg har prøvd meg fram med mengdene, og tipper at de eter rundt 15 kilo tørrhøy for dagen. Hoppa kanskje noe mindre.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 30/01/2007 :  21:19:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så dere tror oljen kan være grunnen.
FK oljen består visst nok av 99% soyaolje.

Men det er lite for meg å få gjort på det område. Eier som har betalt for kanna, vil at den skal bli brukt opp(det er heldigvis under halv kanne igjen), og stall eier går også for dette, da det visst er inngått en avtale på det mellom stalleier og hesteeier ang fôr og slikt som blir kjøpt inn. Det er stall eier som tar seg av innkjøpene.

Så det eneste jeg kan få gjort noe med er mengden på rasjonene på det fôret det allerede er bestemt han skal ha.
Samt at jeg kan utelukke oljen når kanna er tom (håper jeg i alle fall).
Jeg tror ikke jeg får dem til å bytte til rapsolje med mindre dette kan kjøpes på FK.

Skjønner problemet mitt?!
Jeg blir bedt om å hjelpe, men har allikevel ting jeg ikke får gjort noe med. Det er slitsomt!

Men det jeg har gjort med kraften, hva mener dere om det???
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2007 :  21:59:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
De selger rapsolje på dagligvarebutikken, og det er billigere enn soyaoljen fra FK Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 30/01/2007 :  22:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, så det er ikke å få kjøpt på FK altså.
Det var synd, for da tror jeg bare at jeg kan utelukke at han vil få det.
Dere skjønner, stalleieren/bonden er sta. Han foretar alt innkjøp for at det ikke skal bli rot, og fordi han tar seg betalt for det i stall leien. Med mindre eieren vil flytte, så vil hesten altså ikke få tilgang til rapsolje.
Bonden/stalleiern kjøper alt på FK, og det får jeg desverre ikke gjort noe med. I avtalen til oppstaløren, så er det bestemt at stalleieren gjør innkjøpene, og hvis hun skulle ta med noe selv, så blir det bare rot, og det vil de ikke ha noe av.

Jeg har foreslått for hesteeier å flytte pga div omstendigheter jeg syntes hun ikke bør finne seg i, men hun er fast bestemt på å stå der. Hun trives visst der, det er hennes utsagn.

Så som sagt, oljen får jeg desverre ikke gjort så mye med, som nevnt tidligere.

Men da er spørsmålet mitt det samme som før, hva syntes dere der ute om kraftfôr forandringen?
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 30/01/2007 :  23:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du/eier mulighet for å blande kveldsmaten selv da? Og sette det fram i ei bøtte til kveldsforinga, for eksempel. Da kan du jo bare hive oppi en dæsj olje der (det er lettere å få hesten til å spise det hvis du lager grøt, d.v.s. tilsetter vann i kraftforet).
Det blir vel ikke så mye "rot" om eier har noen flasker med rapsolje stående, selv om de ikke er kjøpt på FK?
:)
Gå til toppen av siden

Kanskje

» VIP

Skrevet - 30/01/2007 :  23:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg har lest de fleste svarene du har fått, og anbefaler deg (og alle andre) å kjøpe boken "Den store foderboken"!. Den er riktignok på dansk, men jeg tror ALLE heste-eiere har godt av å ha et slikt oppslagsverk!

Men for å komme til saken: Jeg synes ikke det er rart hesten gikk ut av sitt gode skinn, med all den maten! Etter som jeg har forstått, dreier deg seg om en shagya/varmblods vallak på 11 år, ca 156 mankehøyde, som ved normalt godt hold bør komme opp i ca. 380 - 400 kg? Hvis jeg ikke tar helt feil, så er hesten i lett trening, også, og det gjør ikke saken bedre!

Jeg har lagt inn den første fôrplanen din i et dataprogram for fôring av hest, men siden jeg ikke visste hvilken type surfôr du gir, har jeg lagt inn surfôr med 30% tørrstoff, og av høytype har jeg valgt høy av middels slått. Jeg vet heller ikke forholdet mellom høy og surfôr, så jeg har lagt inn 50% av hvert slag.

Jeg har også valgt lett/moderat trening. Den første fôrplanen gir 200% av det anbefalte energiinnholdet akkurat denne hesten bør ha (iflg. Europeisk standard)! Ikke rart han gikk i taket!

For å få litt mere bakkekontakt, anbefaler jeg at du tar bort all bygg, da byggen bare inneholder masse energi og kalorier. Den er også lav på protein, lysin, fiber og vitaminer/mineraler, så det er ikke mye annet fornuftig å hente på byggen!

I tillegg har jeg villet fjerne all surfôr, hvis vanninnholdet er på mellom 50 - 70%, da dette er bare vomfyll! Med et så høyt vanninnhold, blir pH-verdien veldig lav og innholdet av fordøyelige fibre er lavt. Dermed blir også energiinnholdet lavt, og hester risikerer diarré/kolikk pga. syren og mangel på fordøyelige fibre.
PÅSTAND: Sûrfor er ikke egnet som hestefôr, men mest egnet til melkekyr! Se på forskjellene på hestens mage/tarmsystem og kuenes, så skjønner de fleste hvorfor!

Høy-ensilasje med et vanninnhold på kun 20 - 50%) er derimot bra egnet til hester, jo tørrere jo bedre! Men her også kan man få likedane problemer hvis vanninnholdet blir høyt!

En annen faktor er matrasjonenes størrelse. Hestens daglige rasjon bør ikke overgå mere enn 2% av sin egen kroppsvekt. Dvs. en at en 400 kg tung hest bør ikke få mere enn 8 kg tørrstoff mat pr. dag (tørrstoffprosensten hos høy ligger på ca 85%, kraftfôr ca. 93%). I tillegg bør alle måltider bestå av akkurat det samme hver gang, pga. det ømfintlige mage/tarmsystemet.

Jeg har også fjernet oljen, da hesten får mer enn nok energi uten! Hesten vil legge på seg riktigere med en skikkelig diett i tillegg til JEVN trening, isteden for å pumpe den opp med masse tull (les: surfôr). Skulle hesten bli litt slapp, kan du gi bittelitt olje igjen, det bør den ikke bli heit av!

Da sitter du igjen med:

6,5 kg høy
1,5 kg Champion Energi
125 g Pluss Champion Multitilskudd

Rasjons-sammendrag:
7.1 kg Tørrstoff (altså under grensa på 8 kg/pr 400 kg hest)
5.5 kg (76.8%) Grovfôr (bør ligge godt over 60%)
80.65 g Fordøyelig råprotein/fe (bra!)
Kalsium/Fosfor forhold 2.05 (bra!)
Energibehov dekket med 115% (da bør du ha litt å gå på!)

Morgen:
2 kg høy
0,5 kg Champion Energi

Middag:
2 kg høy
0,5 kg Champion Energi

Kveld:
2,5 kg høy
0,5 kg Champion Energi
125 g Puss Champion Multitilskudd

Dette ble jo en veldig enkel fôrplan, men det enkle er ofte det beste!
Hvis du velger å fôre med høy-ensilasje, skulle det være ganske greit å fôre med dette ISTEDET for tilsvarende mengde høy, men jeg anbefaler hvertfall halvparten høy. Høy er det sikreste alternativet med tanke på hestens helse!

Lykke til!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 31/01/2007 :  08:12:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leser jeg feil, eller ble det anbefalt 6,5 kg høy på et helt døgn? Dette er jo altfor lite, selv for min hest som overhodet ikke trenger å fetes opp!

Så mye grovfor som mulig, olje gjør også godt. Kan du ikke kjøpe rapsolje selv da, det koster jo "ingenting"? Og ikke gi hesten 2 dl olje med en gang, venn han til det gradvis. Det utgjorde stor forskjell da vi byttet fra soyaolje til rapsolje i forhold til energinivå, men det tok noen dager.

Lopke

Norway

Skrevet - 31/01/2007 :  09:04:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig.. 6,5 kg høy hørtes lite ut.. hvorfor ikke gi fri tilgang?? Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 31/01/2007 :  13:48:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den fôrplanen han står på nå, har "fri tilgang" til høy og surfôr. Det er alltid litt igjen ifølge stalleier som fôrer.
Jeg er der bare en gang uken, og ser også at det er høy igjen om morgenen i boksen hans.
Han får ikke så lite som 6,5 kg grovfôr, men 4kg morgen, 4kg middag og 5 kg kveld.
Så han får 13kg grovôr i døgnet, ikke 6,5 som det står i Kanskje sitt innlegg.
Jeg regner med at det er Kanskje sitt forslag, men jeg er tilhenger av fri tilgang.

Når det gjeldr høyet, så er det av førsteklasses kvalitet.

Men når det gjelder surfôr, så er jeg enig at dette passer bedre til kuer, og egentlig er ku fôr,
men eieren vil ha det til hesten sin, så der får jeg ikke gjort noen ting, desverre.
Stalleier har ikke høy nok til hesten sier han, derfor blander han det med surfôret han har.
Men sin egen hest fôrer de bare med høy!!!!!!!!!!!
Jeg spurte nemlig om han kunne få bare rent høy i de 5 kg han fikk om kvelden, og fikk til svar at det ikke lot seg gjøre.
Jeg har også foreslått at eier bør flytte hesten sin pga div forhold som jeg ikke ville ha funnet meg i. Som sagt hadde det vært min hest, hadde jeg flyttet den på dagen, ikke bare pga fôret her heller. Jeg ser mange rare ting, men eier ser det desverre ikke, og når jeg gjorde henne oppmerksom på det, da fikk jeg meg en salve, ja. For der skulle hun stå!
Som sagt tidligere i uken, så er jeg der bare 1 gang i uken.

Men nå har jeg bedt henne om å kutte oljen, og forklarte at det hesten fikk av den tilsvarer ca 1 kg havre, og den hesten skal ikke ha havre.

Det virker som du virkelig har greie på det med fôring Kanskje.
Men jeg kan ikke si meg enig med den lille tilgang på høyet. Jeg er tilhenger av fri tilgang, som jeg har nevnt før, så det vil han få.
Du syntes kanskje at jeg er dum da, men det får bare bli.

Men med kraftfôret du foreslår, skal jeg ta en nærmere titt på

Men han får jo bare 1 liter bygg, og 0,5 liter energi i døgnet. Legg merke til her blir det fôret i liter.
Stalleier sier kg, men han lurer ikke meg. Han sier at 1 liter alltid er 1 kg. For et lureri!!!!!!!!!!!
Som sagt før, dette er en av de ting jeg ikke ville funnet meg i!
FK sier 1 liter bygg grøpp = ca 0,4 kg
Og at 1 liter energi = ca 0,6 kg

Så egentlig får han da bare 0,4 kg bygg grøpp, og 0,3 kg energi, s¨å det vil si 0,7 kraft i døgnet.

Eieren tror på stalleieren, og betaler for mye fôr hesten ikke spiser.
Helt på trynet ikke sant!!!!!!!!!!!!!
Dette har jeg også gjort henne klar over, men hun sier hun ikke vil bli uvenner med stalleieren!!!!!!!!!!!!!!!! SPRØTT!!!!!!!!!!

Men det er ikke min hest, så hun får bare gjøre som hun vil.
Men hun har bedt meg hjelpe med fôrplanen, men innen visse grenser tydeligvis.
Men dum som jeg er, hjelper jeg henne litt der.

Men hva syntes dere om 0,7 kraft i døgnet. Bygg og energi.
og 13 kg høy eller si "fri tilgang"????

Gå til toppen av siden

Kanskje

» VIP

Skrevet - 31/01/2007 :  14:26:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vedr. mengden høy, så baserer jeg meg på hva internasjonale eksperter på fôring av hest mener hesten har godt av, og så får andre forståsegpåere synes hva de vil om dette! Jeg regner med at når en 500 kg fult utvokst dressurhest i full trening nøyer seg med 7 kg grovfor, så kan en 380 kg tung mosjonist klare seg på 6,5 kg. Forutsetningen for grovfôret er at det er næringsrikt og har en fordøyelighetsprosent på mellom 55 - 65%. Fôrer du med dårligere høy, så må selvfølgelig høymengden økes for å dekke behovet.

Minimumsbehovet for høy er 1% av hestens vekt par dag, det vil i denne hestens tilfelle betye 3,8 kg tørrstoff høy. Som dere ser i ovenfor, er tørrstoffet for høy oppgitt til 5,5 kg, altså langt over minimumsbehovet.

Flott ideologi med fri tilgang av høy, men det er å kaste penger ut av vinduet, for høyet blir ikke liggende lenge nok i tarmen til at hestene klarer å nyttiggjøre alt sammen likevel når det blir fôret med så store mengder!

Lurer dere på noe vedr. høy og fôring, ta kontakt med en fôrekspert for hest - f.eks. Fôrspesialisten, så vet du at svarene du får er basert på vitenskapelige studier og ikke bare er tatt ut fra lufta!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.