hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innridning av unghest.. HJELP!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innridning av unghest.. HJELP!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  22:59:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
He-he, høres nesten sånn ut, ja! Dette var visst ikke noe "skole-eksempel" som var lett å løse, ser det ut til!! Så sekk er nok tingen - og ellers blir det nok å ta tiden til hjelp....Jeg er litt spent selv for tiden - vi skal begynne med innriding av 3-åringen vår litt sånn over påske. Har prøve-sittet en gang, da - og det gikk fint, ikke noe reaksjon.

Hun er også skikkelig tøff med omgivelser, bryr seg ikke om noe - hverken å gå fra andre, gå alene eller noe. Skal bli spennende å se etterhvert om hun reagerer på samme måten - med å gå vekk hjemmefra med noen på ryggen, mener jeg! Skal se det blir flere av oss som leier ut og rir hjem.....Burde kanskje tatt patent på den Nye RideTurStolen først som sist!!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  23:10:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
I dag prøvde jeg et tredelt bitt i stedenfor det todelte jeg har brukt, det var suksess! Og vi jobbet med å lystre kommandoen for å gå fram, stoppe, venne og rygge.. hjemme på gårdsplassen da! Og jeg tror kanskje at om hun får litt mer selvtillit på hvordan hun skal gjøre når jeg gjør.. så blir det LITT lettere å lure henne ut av gården hvertfall! Håpet er at hun også skal kjede seg litt med å gå rundt der, å ha litt lyst å gå på oppdagelsesferd.. vekk fra hjemmet! Håpe, håpe...
Driver å konstruerer min egen "stige-på-sekk" med medfølgende heis nå ja! tihi..

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 24/01/2007 :  19:08:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
jeg og Linnea kommer bare ALDRI til å bli enige vi. har nå prøvd så godt jeg evner i 3 år med den heten, og orker ikke mer av henne. Så om noen har lyst til å se om de orker.. værsågod! Her blir det salg, forrytter eller slakt! ferdig snakka!!! INGENTING virker på den hesten, bortsett fra å bruke MAKT, og det gjør jeg bare IKKE!! merkelig nok er det bare meg hun er sånn mot også..... men jeg fikser ikke den dama mer jeg!
og om det er et menneske som VÅGER å si at jeg skal prøve å være tålmodig litt til, så HYLER jeg!

Brum

Skrevet - 24/01/2007 :  23:06:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hun kjenner deg nok ut og inn og vet vilke knapper hun skal trykke på..hehe
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 24/01/2007 :  23:55:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hun har vært sånn fra hun var føll, med alt som skal læres som hun ikke skjønner vitsen med. Vi har øvd, øvd, øvd og øvd, sånn at hun virkelig VET hva jeg vil med henne.. og hun har gjort alt på sine premisser og ingen på mine, helt til jeg har blitt griseforbanna og måka til henne. Og da har hun IKKE blitt skremt og redd og sky som andre hester, neida.. hun har rusla rolig inn i boksen, inn i gjerdet, inn på henger og alt annet vi har krangla om.. og etter den ene smellen, har jeg ALDRI tenkt tanken på å slå, skremme, kjefte eller på annen måte være "slem", for da gjør hun det nemlig stort sett HVER gang, og om hun protesterer, er det bare et lite øyeblikk!
Kan det være en Sm- hest?? Fins det?? Jeg blir SPRØ!!!
Det er da vel for fanken ikke meningen at man skal banke vett inn i hodet på en unghest??? Men det er jo det ENESTE som nytter jo... det er det, eller å ALDRI stille nye krav til henne..
Noen tror sikkert at jeg er en hestebanker av rang her nå... men jeg står jo for F å griner etterpå når jeg føler at jeg MÅ. Og hvis noen tror at de skal få henne ridbar uten den metoden der, så kom VELDIG gjerne å overbevis meg!!!

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  00:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å ikke fokusere så masse på at dere skal ut på tur enda?
Ri noen skritt bortover veien- og så fort hun samarbeider så snur du.. Etterhvert krever du mer.

Eller ri litt bort- Om hun stopper og nekter, så be henne om noe annet hun kan. Jobb litt med å be henne om det hun da kan og se om du etter litt kan lure henne til å gå litt til.

Eller bruk klikker metoden.. klikk for hvert lille steg i begynnelse så krever du mer etter litt..

Eller Prøv å ri ut. Om hun stopper ta henne med tilbake(eller stå der du er om det er plass) og be henne jobbe skikkelig med noe annet( longere, flytte på rompa, 8 tall, eller noe som krever litt jobb) så spør du henne pent etter litt om hun heller vil bli med deg på en liten rolig tur?

Eller om du har mulighet til det så kan det kanskje være en mulighet å kjøre henne bort til en annen plass og se om du kan sette deg opp der og ri derfra. Er ikke sikkert du trenger å kjøre så langt bort engang. Om hun går med en gang- rir du bare noen meter borti veien så snur du og kjører hjem igjen. Kjør kortere bort for hver gang osv.. du skjønner sikkert hva jeg tenker på.

Dette var bare en "brain storming" en sen kveld. Håper noe av det kan hjelpe deg ( du har sikkert prøvd noe fra før men...)Har ikke prøvd noe av det men har hatt nok av hester som ikke vil inn fra beite. Trur jeg fikk et tips av deg med det før- som funket veldig bra.

Med den ene hoppa som alltid har vært treg inn når det er på dagen og på tide å trene, så la jeg bare på mer og mer press. Begynte med å spørre pent om hun ville bli med inn- og endte med å stå ta og gi ganske kraftig i leietauet helt til hun rørte seg ett skritt frem. Dette trengte jeg ikke gjøre fler ganger. Hun skjønte greia og likte dårlig at jeg sto og "reiv" henne i hodet. Men det er i utgangspunktet en hest som er veldig sta og som ikke kan vike for press eller noe enda..

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  01:14:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Problemet er at vi ikke kommer noen skritt bortover veien. På vei mot inngangen til beitet(vi jobber bare på gårdsplassen, da dette er "ridebanen" min, kan hun alt hun skal, men om jeg prøver å vende henne, om så bare en kvart vekk, er det null respons. Om jeg så får henne til å gå et skritt i riktig retning, prøver hun ikke å korrigere meg, sånn at hun går tilbake. Om jeg får henne helt rundt, står hun bom der. Hun prøver IKKE å rygge, eller å snu. men om jeg da ber henne om å snu, snur hun PERFEKT, uten å stresse, eller gjøre noe jeg IKKE ber om. Om jeg står med rumpa hennes mot gjerdet, rygger hun som en drøm. Om jeg står med ansiktet mot gjerdet, rygger hun IKKE, og i såfall meget motvillig og med mye mer press på alle hjelpere!
jeg har ikke henger tilgjengelig.. men om jeg leier henne vekk hjemmefra, går hun hjemover. IKKE på en stressa måte, og hun kan godt stoppe, rygge et skritt eller to, småtrave, stoppe, gå rolig, gå sidelengs.. snur jeg nesten vekk hjemmefra, gjør hun INGENTING, uten tvang. det hjelper IKKE med en annen hest, en annen rytter eller noen som leier henne.
Og jeg begynner bestandig med å bare legge sjenklene innat henne, løfte tøylene litt opp og fram, og legge vekten min framover! Dette er egentlig nok til å få henne til å gå fram, om hun VIL gå! jeg river aldri i henne, fordi jeg for alt i verden IKKE vil at hun i tillegg til å være sta, skal være hard i munnen!
om jeg prøver å ri henne inne på beitet og hun ikke har noen spesiell retning, går det noen skritt i timen.. men MEGET motvillig og i sneglefart. mer motvillig enn om hun er på utsiden av gjerdet. Jeg liker heller ikke å ri henne inne på beitet, da jeg føler at det skal være et friområde hvor hestene mine ikke skal trenes...
Klikker virker KUN når vi står rett vei, ellers bryr hun seg ikke med å prøve en gang.. Og når vi står riktig vei, trenger jeg jo ikke klikke for ting hun kan.. og hun kan jo alt det jeg forlanger av henne. Alt er trent inn fra bakken, i tømmekjøringssele og på lange tøyler... Og siden hun gjør det SÅ lekende lett riktig vei, kan jeg ikke forstå at det er fordi hun ikke KAN.
Det dummeste er at når vi jobber på gårdsplassen, er korteste vei til Bajas ut av gårdsplassen, ned en bakke forbi huset. For han veit at det er det som er veien, og har for lengst stilt seg opp der ofr å være heiagjeng. Han bryr hun seg altså ikke om! For hun kan jo også den veien, siden hun "heier" der sjøl når han trenes.
skjønner ikke hva jeg gjør feil....

Brum

Skrevet - 25/01/2007 :  09:49:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Her kommer noen tanker fra meg:)
Du er ihvertfall ikke hestebanker:) Denne hesten er meget trygg på seg selv noe jeg mener er positivt i en hest og som du kan ta kredit for i treningen din. Personlig mener jeg at dersom man først får tilliten og respekten hos en slik hest blir de absolutt de de beste hestene og du får en hest du kan stole 100%på. En følsom hest stoler ofte lett på andre og de er derfor lettere å trene på mange måter, men tilliten kan også bli brutt like fort.
Linnea er tøff og selvstendig, ihvertfall i forhold til sitt vante miljø og deg, hun har egne meninger og gidder ikke gjøre ting hun ikke ser poenget med. Dersom du skal få henne til å ønske å høre på deg og gjøre det du ber om må du være enda tryggere på deg selv og tøffere enn hun er:)
Noen ganger må man faktisk være litt streng, det betyr ikke at du skal banke henne men så lenge hun forstår hva du ber om må du ikke gi deg selv om det betyr at du må være litt hard.
Har forresten hatt noen slike hester selv og alle var dølehester..hmmm?
Ps dette var bare noen tanker fra meg da jeg ikke har sett deg eller hesten din kan jeg bare svare utifra hva som står her:)

solanju

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  12:02:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg tror at dette er greia. det er bare det at bløthjerta-sol syns det er så fælt når hun blir for streng! Men det er vel ingen annen utvei denne gangen heller.
Hun er en ekstremt trygg hest, og til hardere og mer konsekvente vi er, til bedre liker hun oss. Hun elsker sambo, enda det var han som velta(!) henne da hun var liten, holdt henne oppe fra bakken da hun steilte som 5 mnds føll, holdt henne igjen i luggen når hun forsøkte å stikke og nesten bar henne på hengern.. Han er hennes person, og jeg betyr ikke filla når far kommer. Og ja, han har vært hard, men bare når hun har vært det, og ellers har han bare vært grei og rettferdig mot henne! Så tydeligvis er jeg for mild eller ikke sikker nok. jeg har nå tenkt å legge en lur plan, som forhåpentligvis virker, uten at jeg egentlig blir sinna! for i går var ikke en hyggelig dag, og jeg hadde ikke kontroll på det lille beistet :)
Tusen takk for all støtte! Jeg trengte virkelig det akkurat nå...

Olena

» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  12:49:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
høres ut som du har gjort grundig arbeid med hesten og er jo litt rart at ikke hun vil gå avgårde med deg på ryggen. Hva skjedde første gang du forsøkte det? Ser du skriver at hun har lært komandoen for å gå frem, hva skjer når du gjør det når du forsøker å gå fra stallen? Tid og tålmodighet er nok viktig her, og at hesten får ros om hun forsøker å gjøre det du ber om om det så er et skritt av gangen. At hun kan lære at det er greit å gå hjemmefra med deg på ryggen. Det vanskelige er vel å ikke gi seg, men være konsekvent.
Spennende å høre hva som fungerer for deg;) Kan lære mye da jeg selv skal i gang med unghest snart, spennende det;)
Lykke til!
Mvh Veronika
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  13:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja hva med å bare ikke gi seg? Sitt der og gi signl- forsterk så mye som du ønsker og kanskje enda litt til ( siden det er deg) Så gjør du dette til du får gått.. om det tar fler timer å sitte der.. Til det blir plagsomt for henne.Så om det bare går et par skritt i timen da- så merker hun at denne gangen gir du deg ikke. Hun vet jo helt klart hva du ber henne om, så det er jo ikke der det ligger.
Skjønner så godt at det er frustrerende... Er ikke mange som er så stae altså.. Men stå på. Dette løser seg nok til slutt!

Kanskje lurt å ta med seg en god lydbok på cd eller noe annet som kan hjelpe deg å holde motet oppe siden dette kanskje kan ta litt tid??
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  13:49:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
vi prøvde det når vi gjorde leietrening. Er to og en halv time lenge nok eller. Hun sto der, uten mat, uten vann, fikk ikke snu hodet, fikk ikke gå sideveis eller bakover. det var 30 varme, og gubben måtte vanne meg! men hun kunne gå 1 meter, så hadde hun mat, vann, skygge og fri. Gjorde hun det?? Nei!!! Hun går deg inn på et vrangspor, og det må hun ha hjelp til å løse. etter 2 og en halv time forsøkte vi å lure, lokke, dytte, vri, osv.. det eneste som nytta var et litt hardt, bestemt dask på rumpa, så rusla hun inn.... er nok det som må til denne gangen også. å forveksle dette med usikkerhet blir feil, for det dreier seg ikke om hva hun kan, men hva hun VIL.

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  14:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da er det helt sikkert det som må til. Det kan være like greit å få gjort det først som sist...
Du har hvertfall prøvd etter alle kunstens regler- og funker ikke det må man kanskje prøve noe annet, selv om man ikke vil det..
Om det holdt den gang kan det godt være at det holder nå også..
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  14:51:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
håpe, håpe..

Brum

Skrevet - 25/01/2007 :  15:02:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hehe du vet jo selv hva som må til du:) Noen hester trenger faste rammer og konsekvent håndtering, Linnea er tydeligvis en av dem. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet overfor hesten om du blir litt strengere, samboeren din er jo et tydelig eksempel på det.
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.