hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innridning av unghest.. HJELP!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innridning av unghest.. HJELP!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

solanju

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  19:39:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hoppa mi er nå salvant, kan signaler for skritt, trav, senke fart og stopp både i leieposisjon og tømmekjøringsposisjon. Har også trent henne med tøylerføring ved å gå ved siden av salleiet hvis dere skjønner. Hun er trygg på opp og avsigning, og forstår kommandoene for å gå fram under rytter. jeg kan leie henne vekk hjemmefra, og ri henne hjem.
Men hvordan i HULESTE får dere unghestene deres til å gå vekk hjemmefra ALENE under dere??? Uten å piske, kjefte, ha leier, annen hest, bare GÅ..... Frustrert og håper på en mirakelkur nå!

www.solanju.piczo.com

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  19:59:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Ingen mirakelkur fra meg, jeg var så heldig at hesten min gikk fint frivillig

Lykke til

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  22:44:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Je tror ikke problemet ditt ligger i ridningen.
Hesten din trenger å bli litt mer selvstendig og klare seg på egenhånd. Går hun alltid sammen med andre hester ute ol?
Problemt kan ligge i at hun ikke liker å være alene... Hva skjer hvis du leier henne på tur og den hesten dere går sammen med går en annen vei og dere blir stående igjen?
Tror hun trenger selvstenighets trening jeg

Lykke til

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  23:13:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kjempe-veldig enig med Lene over her! Har samme problemet med hesten min, kjempeUSELVSTENDIG, skvetten og nervøs mot nye ting. Jeg gjorde en kjempe-brøler på vår-parten 06 med henne, som veldig kort fortalt gikk ut på at jeg krevde langt for mye mentalt av henne som hun ikke var klar for - og det gikk skikkelig dritt. Alt i alt sprakk vårt tillits-forhold totalt, og jeg har nå altså jobbet snart et år for å rette det opp igjen.

Vi måtte begynne på bånn igjen - altså: Forsterk din leder-posisjon ved bakke-arbeid - bygg tillit, og krev lite av gangen. Små skritt er også skritt!!!!!

Når det gjelder turer, var det helt håpløst for henne å gå ut alene. Vi begynte derfor med å ri ut med andre - deretter å gå FORAN de andre som tet-hest. Ganske stor utfordring for ei "pyse" å være den første hesten. Så begynte vi med "alene-i-store-skogen"-turer, men med en hjelper til fots for moralsk støtte for hesten. Hjelperen begynner med å gå foran, som en leder - og trekker seg grad-vis bakover, så hesten går i tet. Dette tok ca 2 måneder med oss, før hjelperen kunne gå riktig langt bak. (høsten 06) På dette tids-punktet var det helt håpløst om vi sto i tjore-bommen, og de andre hestene skulle ut før oss. Da ble hun helt rebell - hun ble FORLATT, for pokker. Derfor sørget vi alltid for å være de FØRSTE som forlot gården. Da gikk det greit. Ut på tur, med hjelperen (omsider) bak oss - ble det for mye å kreve trav - så de første ukene gikk KUN i skritt. Når hesten blir tøffere og takler situasjonen, kan man kreve litt trav og mer og mer etterhvert.

Per i dag, kan vi ri ut på tur til og med ETTER at de andre har gått fra oss på gårdsplassen, vi traver greit - men galloppen våger hun fortsatt ikke. Kun på hjemveien, men noe nølende tempo - og veldig obs på omgivelsene. Hjelperen til fots bryr hun seg ikke noe om lenger - så sant det ikke er meg som går da - armkroken til mor er veldig fin å gjemme seg i.......Hesten min er snart 5, så hun er da veldig uselvstendig - så du vil nok ikke få den jobben med din. Håper allikevel du kunne plukke litt tips! (rene brevet, det her da!)

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  23:36:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Ok, skjønner at jeg må fortelle litt mer om Linnea.
linnea er veldig selvstendig. Hun er faktisk så selvstendig at hun to somre på rad har brutt gjerdet for å dra på langtur alene. den første gangen stakk hun opp i Blefjell og kom ned på andre sida av fjellet etter tre dager. i fjor var vi klar at det kunne skje og hadde satt opp høyere gjerder, med sterkere tråd og konstant strøm. hun kom seg ut da også, og travet blid og fornøyd nedover hovedveien (80 sone) blant busser og lastebiler, folk og dyr.
linnea kan gjerne leies på tur alene. Hun er ikke redd for noen ting faktisk, bortsett fra søplekasselokket ved veien vår (av alle ting). Hun går i vann, hopper bekker, forserer myrer, hilser på alle dyr. jeg har satt min ære i å få denne dama 100% trygg for det meste, og har trent henne opp etter alle kunstens regler.
Når vi leier på tur, er hun helt rolig. Det hender hun tenker seg litt om på vei ned fra gården, men hun blir ikke stressa eller roper på vallaken. Når hun har passert postkassa er alt greit, og hun rusler rolig og bedagelig avsted.. er jo derfor det er så mystisk at jeg ikke får ridd henne hjemmefra.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  23:38:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg bør kanskje også legge til at hun i perioder har vært ene-hest uten at det ser ut til å plage henne, og at hun aldri har tatt med vallaken på disse turene. han står igjen som et annet lam..

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  01:08:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - Blefjell, du - ja, der har jeg hytte, så hvis det hadde kommet en løs hest forbi, ville jeg nok reagert....

Ellers er jeg enig i forslagene om leietrening på den usikre hesten.
Hva med å begynne turen med leiing, og så - et stykke avgårde, sette seg på, ri litt til og så snu. Det er da viktig at du rir litt til, så hesten ikke forbinder det med at du setter deg opp med at "nå er det hjemover - jippi!"
Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  15:50:10  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
sånn gjorde jeg:først leide vi han med meg oppå, så gikk noen bare vesiden av mens jeg styrte han litt..så fikk jeg han til å stoppe han og litt sånn...så rei jeg uten noen folk på bakken med andre hester som han bare fulkte etter...så bynte jeg å styre han som jeg ville..løpe,stoppe og sånt..så prøvde jeg alene etter ca. 1 år ..han måtte fortelles att det gikk ann å bli styrt av meg uten å vere sammen med andre hester...sånn gjorde jeg det vertfall
gjør livet til en fest, ri på islandshest!! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  16:01:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke at Linnea er usikker, jeg tror det hele ligger i motivasjonen. Hvordan kan jeg motivere en hest til å ville gå ut fra hjemmet sitt med meg på ryggen, i stedenfor å stå på 20 mål med kompisen sin å spise mat.. ?Hun er ikke usikker på å gå hjemmefra, for hun følger villig med når jeg leier henne, eller om jeg sitter på og noen andre leier henne for den saks skyld. jeg har ikke mulighet til å ri ut sammen med en annen hest, da det bare er jeg som rir her.
Ellers er jeg enig i at jeg bør ri på vei fra huset også, ikke bare på hjemmoverveien selvfølgelig. Hadde Linnea vært en usikker hest, så ville hun vel vært stressa og hatt det travelt med å komme hjem, men sånn er det IKKE! Hun bare tuslerusler av sted og snuser litt her og kikker litt der.
Håper problemstillingen min blei litt klarere nå! og at fokuset kommer vekk fra at hun er en usikker hest.
Og Trine: Det var faktisk noen hyttefolk i nærheten av der du har din hytte som meldte i fra om at de hadde sett en brun hest på vei mot Flesberg...

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 18/01/2007 :  16:06:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Hei sol :)
Hva med å sale henne opp og leie henne ut og sette deg opp når dere har kommet over kneikabiten? Leie henne i starten først, og hver gang så stiger på litt tidligere enn dagen før? Og tilslutt så stiger du på på gårdsplassen ;)
Hehe, vet ikke om dette funker jeg altså, men kan jo hende :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  20:46:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
ja det var en ting. må bare finne en lett krakk som jeg kan ta med meg. Belaster ikke den unge fine ryggen med alle mine kg fra bakken kan man si.. hehe.. fikk et annet tips og som gikk på nesten det samme, men da med å gå på, be om å gå fram, og la henne gå et par skritt, gå av som belønning, leie litt og så på igjen. men burde vel kanskje være mulig å klikke i stedenfor å gå av å på så mange ganger?? For jeg må jo i såfall ha med meg en slave som kan bære en krakk så jeg kommer på uten å gå opp fra bakken. for det gjør jeg IKKE med henne, ung som hun er..

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 18/01/2007 :  21:07:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
ja, klikker kan jo også være en mulighet, ettersom hva jeg har skjønt så kjenner hun sikkert igjen teknikken? :)
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  22:59:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke noe "terreng" der du rir? En stein eller stubbe eller noe annet å klatre opp på. Synes jeg ser en stakker som løper etter deg og hesten med en krakk - hi hi...

Kanskje jeg bør begynne å se etter hestespor rundt hytta heretter, i tilfelle dama tar seg en ny tur...
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 19/01/2007 :  13:25:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
joda.. hehe. vi har en ypperlig snauhogst som er full av stubber, men rydda for kvist og rask!
Vi har flyttet etter den gangen (Bodde på Bolkesjø og da var jo ikke veien lang) sånn at om hun stikker nå, stikker hun nok mot Tuddal. litt synd det, nå som jeg har oppdaget at det er kompetente hestefangere på Ble! :) Men hadde jo håpet at hun skulle holde seg hjemme til sommeren da!

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  19:23:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
knis-knis...jeg satt her og så for meg krakk-bæreren din. Hva med en sånn tur-sekk med stol i ? Fest på en line, slik at du kan heise den opp til deg selv etterpå når du sitter til hest igjen. Litt ustø, kan hende - men med litt øvelse....huff.

Men hesten, da....Det kan jo være hun synes du er litt mystisk der opp allikevel - om det ikke er skummelt, bare rart. Du skal jo være på bakken, for pokker! Sånn som før. Men høres litt rart ut det også, da.

Hva med MAT-stasjoner underveis? Dette krever litt forarbeid, for du må sette ut godsaker litt rundt omkring. Gjør det attraktivt å gå vekk fra stallen på denne måten. Belønn for en kort distanse først, og krev mer etterhvert. Og gjør hjemkomsten MINDRE attraktiv når dere vel er hjemme. Ikke ut til kompisen med en gang, men sett henne på stallen litt først. Uten noe å kose seg med. På denne måten blir det stor stas å snuble i snadder på turen - og ikke fullt så stas å komme hjem igjen.

(men jeg har nå mest sansen for den tur-sekken, da....)

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  20:45:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
jeg var faktisk inne på den ideen sjøl.. hihi..
hun liker at jeg sitter på henne nå. har sittet litt på henne inne på beitet, og da er hun AKK så bråkjekk overfor vallaken min! Og det begynner å løsne for henne med å gå fram, men da er hun jo hjemme.
Matstasjoner hadde vært genialt til vallaken min, og er også en del av strategien på han, men hun er ikke noe matvrak....
Har ikke stall.. har utegang! Har sykeboks, men må da gå igjennom utegangen, og hun kommer til å få trøst og oppmerksomhet av vallaken på veien dit! Han får jo litt fnatt når Mamma og Linnea stikker uten han! Mamma er HANS, og det er IKKE greit at Linnea blir ridd på. Så om hun får så mye kos når hun kommer tilbake.. Han kjeppjager henne, biter og er skikkelig slem!
tror nok tursekken blir greia altså! fnis..

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.