hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser ned på hesten pga rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ser ned på hesten pga rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Maren-Celina

Skrevet - 14/01/2007 :  21:21:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en knallgod varmblodshest, men han har vært traver. Og av disse ordene blir jeg litt sint noen ganger, mye pga blikk og ting som jeg opplever og "hører" bak min rygg!! Dette var verre før, men noen ganger fremdeles blir jeg frustrert og ser at jeg ikke passer helt inn pga dette. Mye fordi oppførselen hans som det ikke er noe galt med, men måten han oppfører seg er ikke alltid som andre hester og som da virker som at det er galt. Men ting endrer seg og idag var han en engel iforhold til visse andre hester

Lurer bare på om andre har opplevd denne type forhold hvor det har endret seg helt og hvor det har vist folk hvor gode slike hester kan være og er Håper å høre om flere som har sjokkert andre hesteeiere

AinaVj

Norway

Skrevet - 14/01/2007 :  23:36:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Å ja......det tror jeg er noe man vil komme borti uansett hva slags hest man har. Vi har alle ulike meninger om hesteraser. Jeg har hørt det meste fra "jævla pelsdotter" til "knekker bena bare man ser på dem".
Hadde en dølehest tidligere.

Vi snakker om stallen (med bare varmblods ridehester) og gården med arbeidsgampene som ligger like i nærheten av hverandre. Har vært begge steder, og har hørt mye rart om begge steder fra hverandre.

Skal love deg at det er bannlyst å dukke opp med en dølehest eller fjording i ridehallen i stallen litt unna. Mange stygge blikk og stygg kritikk. Men det er like moro når man overrasker med en gamp som kan masse dressurøvelser eller er flink i sprang.
Likedan er det om vi møter en ridehest når vi er på tur med langvogna og ridehesten hopper himmelhøyt ved synet av en vogn. Ryttern til denne blir irritert på oss, for vi skaper problemer for dem, og vi blir like irriterte på ryttern som ikke klarer å kontrollere sin hest.

Da jeg kom med nyheten om at jeg hadde kjøpt frieser var det kommentarer som:

"hørt at dem har så dårlige bein, bare problemer altså"
"hørt at dem ikke er så flinke i dressur"
"hørt at det er vanskelige hester"
"hørt at dem er tunge å ri"

og da jeg kom hjem med min frieser var det kommentarer som:

"å herregud så tynn" (når hun egentlig ikke var det.)
"har nesten ikke noe man jo" (hallo....den vokser jo eldre hesten blir)
"ser ut som en traver"
"å GIIIID hun har et lite overbein på midten av venstre bakpipe"
"hun var ikke sånn som den hingsten jeg så en gang"
"hun går så dårlig fram" (da bare du so ikke rir bra nok)
Det morsomme var at en tidligere norgersmester i dressur og ridelærer trinn 3 sa dette om friesere til min venninne, men hun får vel åpne øynene å se seg litt rundt. Rett og slett fordi hun ikke har peiling.

Blås i hva andre sier, for du vet bedre. Kan også dreie seg om sjalusi.
Det at du har noe ingen andre har, eller at du klarer noe som ikke ander klarer. Eller at du vet noe som ikke dem vet. Ser noen av dem som kritiserte frieseren som sliter som bare det for å få en hest til å gå på tøylen...mens min hest gjør det helt av seg selv.....æddabædda
Eller at deres hester snur rumpa til og går sin vei når de blir hentet, men min hest ommer med en gang hun ser meg.......æddabædda

Ja....MajaHex....vi har sjokkert mange

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  00:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke akkurat opplevd negative kommentarer til frieseren da.. men har hørt mye rart om fjordingen og travere (varmblods og kaldblods) tror det finnes en del snobberi innenfor ridesentermiljøet med travere..

synd egentlig.. for jeg vet om like mange teite ridehester med stykt eksteriør og dårlige bevegelser.

Uvitenhet er roten til det meste..
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  09:35:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd dette med min PONNI, som jo er 1,50.

Dessuten har jeg opplevd at mange ser ned på blandingshester også.. Joda, det er ikke lov å krysse raser, men det betyr ikke at det er hesteeierne som har gjort det selv om de eier en!

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 15/01/2007 :  11:16:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe det er bra AinaVj, likte slutten din da Også det om blandingsraser; så om hesten eller ponnien er en blanding!! Det er hvordan du ser på den som betyr noe Med en spesiell personlighet har du likevel en spesiell hest uansett rase<3 Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  11:53:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har opplevd dette med min PONNI, som jo er 1,50.

Dessuten har jeg opplevd at mange ser ned på blandingshester også.. Joda, det er ikke lov å krysse raser, men det betyr ikke at det er hesteeierne som har gjort det selv om de eier en!

Opprinnelig postet av katrine89

Og dessuten....uheldige unnfangelser vil forekomme uansett enten det er lov til å krysse raser eller ikke. Og noen må jo ta vare på disse hestene også?

Har hørt om fjording/araber blanding som har gjort det kjempebra i feltrittfor eksempel

En jeg kjenner er helt verdensmester og har en hest på 172 i manken. og han sier: "det går jo bare ikke an å dette av dølehester da, de små gampene som ikke greier noen ting" Han har holdt på med hester i kun et halvt år, og har tydeligvis glemt den gangen en dølehest satt av gårde i full fart nedover en skrens så han tryna av. *kremt*
Også har han kjøpt en hest til 200 000 kr som visstnok bare er "helt håpløs! Den kan bare ingen ting og er umulig, leverer den tilbake"

Men han har ikke tenkt over at han selv bare har holdt på med hester i et halvt år. Den hesten kan masse, men hva med å klare å ri den da? Skal nok litt mer erfaring til, gutten min. Og dessuten er det lett for hestehandlere å lure nybegynnere.

Det tilfellet jeg nevnte nå er rett og slett pga uvitenhet. Men jeg vet bedre, og tar meg ikke nær av slik nedtale om dølehester. Bare et eksempel altså

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  13:07:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
jeg tror at når det kommer til "pisspreik" om travere, er det av den enkle grunn at det faktisk er utrolig vanskelig å omskolere en god traver til ridehest. det er fullt mulig, men det krever mye av deg som trener. du må forstå hvorfor, hvordan og hva, ha masse tålmodighet og tid. Men hvis du har det, får du en super ridehest av traverne også. det er bare det at mange ryttere ikke har disse kvalifikasjonene, og heller ikke forstår at det er det som må til, og derfor liker de ikke travere. for dem er travere skumle løpemaskiner, harde i munn, uridbare monstre uten styring.. Men hvem skulle lære den stakkars hesten å styre seg da?? den har jo lært hele livet at den skal springe det beina bærer den, og ikke stoppe for noen hindringer før den er vel hjemme....
Så for oss som liker travere, og ser muligheten hos dem, må det vel være lov til å føle en viss stolthet over at vi har oppdaget noe som ikke er alle forunt??? hehe... så da får vel resten bare syns hva de vil da, mens vi rir stolt inn i solnedgangen på våre vakre travere.. (når bare Bajas har lært det han trenger!) vel vitende at med en vogn, kan vi flise hvem som helst av dem!!! hiihaa..

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

FightingFaceOgMarie

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2007 :  19:39:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFightingFaceOgMarie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFightingFaceOgMarie  Svar med kopi av melding
Er helt enig med " Solanju" kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg har selv en Varmblods x-traver. Riktignok 20 år, men er stolt av han jeg. Jeg har også hørt mye dritt om traverene, hadde bare personene som sier alt det tullet visst hvor lang tid og hvor mye arbeid det er å omskolere en traver...!
Jeg blir så sur når jeg hører folk si alt det tullet om de. Jeg har en "traver" og er stolt av det. Jeg ønsker meg overhode ingen ridehest, gutten min holder mer enn nok til det jeg bruker han til.
Er så utrolig synd at mange ser ned på travere.
Sier bare at travere er BEST jeg :D

Fighting Face, Fjuken, Dorada & Pocahontas <3

www.freewebs.com/mariietindlund
www.TeamAakeberg.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 16/01/2007 :  20:41:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg hadde ei 19 år gammel hoppe på fôr noen ganger i uka, og det flyttet noen hit med en welsh og en dansk varmblods. de sa at traveren jeg ridde var for gammel og treig når jeg spurte om jeg kunne ri med dem. denne hoppa jeg ridde er en sykt god ridehest, med en utrolig fart i forhold til alderen. etter en stund når jeg hadde mast en del på dem, fikk jeg ri med dem, og når vi skulle galoppere, hadde ikke hoppa jeg ridde noen problemer med å holde følge! Travere er like gode som alle andre hester! Det er bare det at alt for mange av disse menneskene som har dressur og spranghester, mener at det kun er de som er best og alt mulig sånt tull. jeg vet at travere er supre hester! synes det er trist at folk skal rakke ned på andre hesteraser.. er mange hesteraser jeg ikke liker fordi jeg har dårlig inntrykk av dem, men jeg løper ikke rundt og rakker ned på folk av den grunn! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 16/01/2007 :  23:07:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg tro ikke man skal dra alle over en kam, men det er vel ikke til å stiike under en stol at svært mange av dem som rakker ned på oss med x-travere er mennesker som kjøper ferdige, dyre, godt skolerte hester som kan "alt" fra før av. Ikke noe galt i det, for all del, og hver sin lyst. Men noen tok den "møkkajobben" det var å lære disse hestene noe engang også.. Og vi liker å gjøre denne "møkkajobben" vi da! og det tilogmed på hester som har lært praktisk talt det motsatte av hva vi gjerne vil lære dem.. Så hva er det å se ned på egentlig?? Og hvordan hadde disse med "ferdighestene" fiksa en niheit traver som ikke skjønte et eneste av signalene?? Tjohei og vekk me`n, spør du meg.. bare en tanke..
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  10:22:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i grunn ikke hørt så mye negativt om travere jeg.
Eneste som kan dras i negativ retning er når jeg får høre at hesten min er så snill og rolig, enda hun er traver. Da takker jeg så pent, og sier at det beste med at jeg har kaldblodstraver er at jeg kan trene både trav og dressur uten å måtte kjøpe enda en hest.
Om noen vil rakke ned på hestene mine bare fordi de er x-travere så gidder jeg ikke bry meg. Det vitner bare om hvor uvitende de er, til tross for at det høres ut som enkelte mener de kan alt innen hest.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 19/01/2007 :  22:56:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Synes faktisk det morsomste er de som påstår at travere alltid blir kjørt istykker, ihvertfall bena.
Men jeg vet da vitterlig av flere sprang og dressurhester med slitasjeskader og div. enn travere. Kan hende dette er tilfeldig i min omganskrets i hestemiljøet da men.. (jeg har en fot i hver leir;)..

Og at 'de gamle gubbene' som driver med trav omtrent ikke har peiling, de forer nesten alltid feil og trener for hardt, og de stakkars traverne er løpemaskiner som nesten ikke får stell.
Hehe, de fleste bruker så utrolig mye tid og penger på riktig stell at man skulle bare visst.
Nei, de fleste Travhestene rundt om i Norges land har det stort sett riktig så flott de, det er nuh min mening:)

Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 19/01/2007 :  23:23:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min x-traver måtte slutte som travhest etter mange år på banen. Grunnen var nå en seneskade som aldri ville gro 100%, men han lever nå fullt ut og har ingen problemer med å gjøre ting. Hva som var grunnen er jeg ikke sikker på, men sånn som jeg vet og hører, blir travere trent fra de er 1-2 år noe som jeg synes er litt tidlig. De er jo fremdeles unghester og vokser fremdeles når de begynner på hardtreningen og tror derfor det ryker så mange føtter!!! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/01/2007 :  01:27:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke ned på raser, men det er mange raser jeg ikke kunne tenkt meg. Ikke fordi de er stygge etc, men fordi de ikke passer til mitt bruk, eller fordi det vil ta for lang til å lære de det. Folk som vil ut å konkurrere i western kjøper seg normalt ikke en islandshest, folk som vil ri gangartsridning kjøper seg ikke en fjording og folk som vil komme langt i dressur kjøper seg ikke en varmblodstraver. Jeg sier ikke at de ikke klarer det, men det koster mer arbeid enn hva det er verd mener jeg. Men til sitt bruk er alle hester gode!
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/01/2007 :  19:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes enkelte med x-travere "rakker" litt ned på traveren selv og.
I annonser står det f.eks "traver av rase, men det merkes ikke", "ikke typisk traver", Gode gangarter, ikke slik som en traver", "ser mer ut som en ridehest enn traver".

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  17:21:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Haren litt artig hendelse her fra når jeg hadde hesten min på Hedemarken hestesenter, ble godt motatt der, ridetreneren min var suveren og såg ikke ned på hesten, men for noen år siden så fikk Hedemarken hestesenter satt opp en diger ridehall, Redd ar, så kom det 3 stk med noen Western hester, nyyydelige hester, jeg og garsy trente dressur, var så snill og rolig, damen som kom med disse hestene lurte på hvilken hest jeg hadde... Hun trodde det var en polo ponny på 160! Sa det var en varmblods traver, å da trakk hun seg flere setg tilbake, beundret oss før jeg sa hvilken rase det var...

Synes det er tåpelig jeg assa, en varmblods, kalblods eller ja samme hvilken rase det er så kan disse engne seg like bra til dressur/sprang++++ enn andre raser...*irritert*

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.