hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulvetenner???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ulvetenner???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  19:34:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Nå har dyrlegen vært her og sjekka tenner. denne dyrlegen var ikke så supergod på hestetenner, og innrømte det glatt. Skal derfor finne en som har peiling på tenner så fort som mulig, men..
Bajas hadde fine og jevne tenner som ikke trengte noe rasping nå. Bortsett fra noen mystiske tenner som var litt lengre enn de andre, runde og "stubbete og lå på laddene. Litt opprom mellom der fremtennene slutter, så kom disse tennene, og så var det opprom til jekslene. Er dette ulvetenner? Eller skal de være der? de skal i hvertfall ikke se sånn ut.. Så mye kunne da jeg og se. Men de sitter BOM fast, og er ikke løse sånn som mange ulvetenner er. tror dette kan være deler av årsaken til at han ikke er noe særlig artig å ri på nemlig, og da er det best å finne ut og fikse. Noen som kan hjelpe å forklare dette? Linnea har definitivt ikke samme, men hun er jo også ung da..

www.solanju.piczo.com

summer

Skrevet - 12/01/2007 :  00:28:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå leste jeg heldigvis posten din en gang til og slettet mitt lange innlegg om ulvetenner ... hehe.

Hvis det er lange tenner som er et stykke nedenfor jeklsene, så er det hjørnetenner, og ja , de skal være der. Noen kaller det hingstetenner , men det er noe både hopper og hingster har, men ikke alle.

Om bittet ligger så lavt at det kommer i konflikt med disse tennene kan det bli et problem, men ellers ikke :) Skremmende at dyrlegen ikke vet det

Ang ulvetenner, så er det sjelden løse, de fester seg ofte i kjeven etter som hesten vokser til .

Men hvis du tror det er noe galt i munnen ... det rr ikke bare tannspisser som lager problemer med bitt og ridning ...haker på jekslene foran, forinnpakninger etc et c ... det er mye som kan lage trøbbel. HAn fikk sett godt bakerst i munnen også ?
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  11:35:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg fikk hverfall gjort det! og kjent. doper bestandig bajas pga fortiden hans, og får dermed mulighet til å "forske" litt sjøl også. Tennene hans kjennes fine ut hele veien. Ingen spisser eller tagger noe sted.
Jeg tror vel ikke egentlig at et riktig tilpassset bitt vil gjøre noe utslag på disse tennene. De sitter nok for langt frem i munnen til det. men med et bitt med for stor vandring, sånn som han hadde da han kom hit... så forklaringen ligger nok sikkert mellom øra, sånn som det pleier med stakkars gutten min. skal for sikkerhetsskyld ringe til en hestetannlege for å forvisse meg om at disse tennene skal være der de er.
Kjente også i laddene hans etter liggende "innbakte" ulvetenner, og det var ingenting å kjenne når jeg klemte og dyttet litt. Burde det ikke vært dyrlegen som gjorde dette??? huff!
Ja det er helt vanvittig at en dyrlege, som også er den eneste som tar hestebehandlinger av alle slag ikke VET hvordan en hest skal se ut i munnen. jeg planlegger faktisk å rapportere dette høyere, for mine og andre hesters sikkerhet. denne dyrlegen har nemlig akkurat fått tildelt vårt distrikt, og flere har brukt denne, uten å få tilfredsstillende hjelp. Så vi tenker med skrekk og gru på hva som skjer ved alvorlig sykdom..

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/01/2007 :  17:43:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
En slik dyrlege gjør mer skade enn noe positivt om han skal leke i munnen. Blir det samme som å dra til allmenlegen vår og be han om å fikse tennene våre det. Utrolig at de TØR!!!

Men da er det neppe noen ulvetenner der ... og de andre tennene skal som sagt være der hehe.

Hvor i landet holder du til igjen ?
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  19:11:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Telemark, i nærheten av Notodden. (vi er underlagt Tinn kommune mht vet.)
Godt vi ikke dro ut de tennene da. jeg ville nemlig sjekke litt nærmere før det blei gjort. Syns jo liksom det var litt rart om bittet skulle ha "døgang" på over 2 cm inni der. Ikke helt forenelig med mine ideer om et godt tilpasset bitt det. Men så kunne jo ikke vedkommende skrive ned kjennetegna på hesten min heller da, eller sårstelle hesten til ei venninne. tror jeg skal skrive en liten klage til distriktsvet rett og slett. Og sette min kjære gamp på en henger for en liten "utfart" til Rising i Skien for en SKIKKELIG tannsjekk! knurr..

strawberry

Skrevet - 17/01/2007 :  09:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har oververt et fordrag med vetrinær Ellen F Schmedling.
Og det må jeg si, fikk meg mange aha opplevelser om tannhelse og bisling.
Jeg annbefaler virkelig henne, hun vil fikse munnen på hesten din på no time

www.hestekur.no
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  11:24:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!
Har oververt et fordrag med vetrinær Ellen F Schmedling.
Og det må jeg si, fikk meg mange aha opplevelser om tannhelse og bisling.
Jeg annbefaler virkelig henne, hun vil fikse munnen på hesten din på no time

www.hestekur.no

Opprinnelig postet av strawberry

skriver under her

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  12:17:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg skal i allefall ringe å prate med henne, men det er en god dagsreise for meg og bajas ned til henne i Spydeberg, sånn at jeg tror jeg vil sjekke om det fins en tannlege litt nærmere. bor 3 og en halv time fra Oslo motsatt vei liksom.. Og bajas er jo Bajas. men takk for tips!
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.