hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridd med for trang bom, hesten øm i ryggen.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ridd med for trang bom, hesten øm i ryggen.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  14:17:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg så en video om sal tilpassing i går og fant da ut at jeg har ridd med for trang bom på hesten min over lengre tid. Stakkars lille gullet mitt har nå blitt øm i ryggen sin mest sansynlig p.g.a dette. Lett å være etterpå klok, men da er det jo forsent. Skulle ønske jeg hadde sett denne filmen for lenge siden. Fikk ordnet med sal i dag slik at den nå passer til min 4 beinte venn igjen. Men hvor lenge bør jeg vente med å ri han med sal igjen? Hvor lang tid bruker ryggen på å bli smertefri? Han er nok ikke så øm at han har tatt noe permanent skade av det, men klart det har vært ubehagelig for han stakkars. De siste ukene har jeg merket at han har vist litt motvilje og misnøye mot salen og ikke vært så samarbeidsvillig eller ivrig over å komme seg ut med rytter som før. Derfor begynte jeg å mistenke salen og satte virkelig igang med å sette meg inn i hele denne prosessen sal-rygg-tilpassing. Da jeg så filmen i går og deretter gikk for å kontrolere om salen passet ordentlig fikk jeg en skikkelig aha opplevelse. Bommen var jo altfor trang. Den virket absolutt ikke særlig trang i begynneslen da vi startet å trene sammen og det er en god stund siden, men gutten har jo utviklet seg en god del siden da og bygget opp masse muskler i ryggen sin. Men dette er absolutt ingen undskyldning for at jeg ikke har oppdaget dette tidligere. Han er svakt varm i ryggen ved den lange ryggmusklen men viser ingen smertetegn ved palpering eller berøring bortsett fra dette. Gjett om jeg har fått en skikkelig lærepenge og en god porsjon lærdom om saltilpassing nå`a. Skal i hvertfall ikke gjøre samme feilen igjen.
Angrende matmor

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

rusket

Skrevet - 11/01/2007 :  15:24:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor lenge du bør vente er veldig individuellt. Jeg ville kontaktet equiterapeut for å se om det er noe som bør behandles, også heller leid hesten på turer så lenge.

Hesten min var som en murstein i kroppen da jeg fikk han, mest sannsynlig pga bruk av for stor sal. Etter en runde med akupunktur så var det søren meg en helt ny hest :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  16:31:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor lenge du bør vente er veldig individuellt. Jeg ville kontaktet equiterapeut for å se om det er noe som bør behandles, også heller leid hesten på turer så lenge.

Hesten min var som en murstein i kroppen da jeg fikk han, mest sannsynlig pga bruk av for stor sal. Etter en runde med akupunktur så var det søren meg en helt ny hest :)

Opprinnelig postet av rusket

Hei og takk for svar. I slutten av måneden kommer vetrinæren for å raspe tenna hans og vaksinere han. Jeg skal be henne om å titte litt på ryggen hans samtidig da. Hun er ikke equiterapaut, men alikevel veldig flink med hester. Skal bare leie/bakketrene han frem til hun kommer tenker jeg. Får så dårlig samvittighet når jeg tenker på at jeg har oppfattet protestene hans som ulydighet og ikke et tegn på at han har hatt vondt. Ellers pleier jeg å være veldig, veldig hønemor for hestene mine, men her mistolket jeg desverre temmelig feil. Snufs.. snufs

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  17:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jammen du oppdaget i hvertfall hav som var feilen du... ikke alle gjør det! Trøste, trøste...
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  17:40:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jammen du oppdaget i hvertfall hav som var feilen du... ikke alle gjør det! Trøste, trøste...

Opprinnelig postet av solanju

Takk takk. Bedre sent enn aldri, men skulle ønske jeg hadde oppdaget det før. Nå skal han iallfall ikke gå med sal som ikke passer lengre. Det skal være sikkert.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/01/2007 :  18:30:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og jeg da, som har tvunget på hesten min boots i flere mnd, også viser det seg at gummireima bak i bootsen har gitt han gnagsår :(
Vi er bare mennesker, og det er lov å feile. Det viktigste er at vi faktisk tar lærdom av feilene vi gjør!

Går nok bra med hesten din skal du se

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  19:05:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Vi ahdde samme problem med kaldblodsen vår i fjor, og vi har begge også vært på SALTILPASSNINGS kurs og har dyre gode saler til hestene våres. Men det hjelper lite når de er kjøpt for 5 år siden og hesten både er blitt litt eldre og svaiere og bygget opp muskler. Og dette var en western sal som ofte er høye i bommen og skal gi god mankefrihet. og vi oppdaget at når han travet og løftet ryggen gikk han rett i bommen. dette kunne man ikke se når han bare stod. Da hadde vi drålig samvittighet. Men så var det på med gelpad og mykesaker, tømmekjrøing, longering og ny bedre sal og alt ble bedre. Vi trengte nå ingen Equi terapaut, men vi så også forbedringen og masserte han også. Og vi begynte å ri igjen ikke lenge etter, forsiktig i begynnelsen. og han reagerte positivt med en gang, begynte å komme igjen når vi skulle ut på tur og var veldig kjælen igjen-
sooove ja takk Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/01/2007 :  19:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi trengte nå ingen Equi terapaut, men vi så også forbedringen og masserte han også.

Opprinnelig postet av Tia+Morkel

Hvis man vet man har ridd med feil sal over lang tid så ville jeg fått en equiterapaut til å se over uansett. Det er mye vi "vanlige" ikke kan se selv, og jeg personlig syns det er tryggest at fagfolk til å ta en vurdering om det er noe som bør behandles. Og med en liten behandling så vil vel uansett prosessen ved å bli bra i ryggen gå fortere. Hesten kan ha fått låsninger/skjevheter man ikke er klar over osv.

Det koster ikke all verden og det gjør absolutt godt for hesten uansett.
Veterinæren min samarbeider med equiterapeut, kanskje din gjør det samme og kan anbefale deg en dyktig en?

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  19:37:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Nei vi har hatt veterinær på han, fordi vi trodde faktisk det var noe annet før vi fant ut at det "bare" var salen. Tok blodprøver og bøyeprøver og alt og det rare er det at veterinæren heller ikke kunne se noen tegn til at det var noe galt med ryggen da han ikke er så veldig berøringsøm og ikke hadde "tydelig" vondt. veldig rart det der, men vi tenkte at han var alvorlig sykl, han ble mager og dårlig. og når vi fant ut at det var salen snakket vi med noen salmakere og charlotte som da eier hesten har gått flere massasje kurs og lærte mye om behanlding av øm rygg der. Så det var ikke noe sånt at vi bare kjørte på.

rusket

Skrevet - 11/01/2007 :  19:59:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så det var ikke noe sånt at vi bare kjørte på.

Nei det trodde jeg ikke heller

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  20:09:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Det er bra ;)

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  07:57:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vi trengte nå ingen Equi terapaut, men vi så også forbedringen og masserte han også.

Hvis man vet man har ridd med feil sal over lang tid så ville jeg fått en equiterapaut til å se over uansett. Det er mye vi "vanlige" ikke kan se selv, og jeg personlig syns det er tryggest at fagfolk til å ta en vurdering om det er noe som bør behandles. Og med en liten behandling så vil vel uansett prosessen ved å bli bra i ryggen gå fortere. Hesten kan ha fått låsninger/skjevheter man ikke er klar over osv.

Det koster ikke all verden og det gjør absolutt godt for hesten uansett.
Veterinæren min samarbeider med equiterapeut, kanskje din gjør det samme og kan anbefale deg en dyktig en?

Opprinnelig postet av rusket

Takk for mange svar
Hvor mye (ca.) betaler du får å ha equiterapaut til å sjekke/behandle hesten din?

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/01/2007 :  20:46:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med kjøring og behandling så kommer det på rundt 550 kr.
Da går hun over han generellt, setter akupunktur på stompen, også får han stå med magnetdekken på slutten. Alt i alt tar det 1t til 1 1/2 t.

Jeg kommer til å behandle han reglemessig for å forebygge, synes det er en rimelig og absolutt bra investering i hans almenntilstand.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/01/2007 :  23:37:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, Anette.
Så du har ridd hos Jeanette? Hun kjenner jeg godt - og var det du som husket at hun av og til lånte mine hester? Sunniva (rød) og Fjærill (gul).

Huff - så også at du hadde brukt westernsal - for det hadde jeg tenkt å foreslå som et overgangsalternativ, siden den ikke ligger på manken, og så har en mye større liggeflate, så trykket blir fordelt. - Men så finnes det forskjellige westernsaler.

Greunnen til at westernsaler er bygget som de er - er jo at de skal passe til "alle" hester, siden cowboyene stadig byttet hester. Hva med å søke etter en caucho-sal, en beduin-sal, eller en mongol-sal. Alle disse er bygget på det prinsipp at de skal passe mange hester, og at de er behagelige å ri i hele dagen lang - og natten med - både for hest og rytter...

Kanskje ikke dagens moderne westernsaler har fått med seg prinsippene fra "gamle dager" - de er jo nå mest laget for "show".

Håper du finner ut av det - hesten din er jo enda ganske så ung, såvidt jeg har forstått.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2007 :  09:57:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei, Anette.
Så du har ridd hos Jeanette? Hun kjenner jeg godt - og var det du som husket at hun av og til lånte mine hester? Sunniva (rød) og Fjærill (gul).

Huff - så også at du hadde brukt westernsal - for det hadde jeg tenkt å foreslå som et overgangsalternativ, siden den ikke ligger på manken, og så har en mye større liggeflate, så trykket blir fordelt. - Men så finnes det forskjellige westernsaler.

Greunnen til at westernsaler er bygget som de er - er jo at de skal passe til "alle" hester, siden cowboyene stadig byttet hester. Hva med å søke etter en caucho-sal, en beduin-sal, eller en mongol-sal. Alle disse er bygget på det prinsipp at de skal passe mange hester, og at de er behagelige å ri i hele dagen lang - og natten med - både for hest og rytter...

Kanskje ikke dagens moderne westernsaler har fått med seg prinsippene fra "gamle dager" - de er jo nå mest laget for "show".

Håper du finner ut av det - hesten din er jo enda ganske så ung, såvidt jeg har forstått.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hei Trine. Takk for svar. Ja det er jeg som red hos Jeanette og som kjenner både Sunniva og Fjørill veldig godt. Herlige hester begge to. Sunniva og jeg var også i intervju i Psykisk helse for noen år siden og vi smilte godt begge to Jeg red mye i western sal med hesten min i starten, men helt siden vi var på feltritt rideleir i sommer har jeg brukt en vanlig allround sal på han. Det er denne allroundsalen hans som har vært for trang. Jeg har nå ordnet med eksrta vid bom på Wintecsalen slik at den skal passe han, men jeg vil vente med å ri han igjen til jeg er 100% sikker på at han ikke er øm i ryggen lengre. Bakketrener han istedet frem til han er bra. Western salen min er forøvrig bomløs og man sitter svært høyt over hestens rygg med den. Du kan se bilde av den på VIP`en min om du vil. Hvorfor jeg sluttet å bruke denne westernsalen er fordi jeg rir så mye på turer i skog og mark, klatrer og hopper litt. Men denne westernsalen som er helt utrolig behagelig å ri i, har altfor høyt horn til at man kan bruke den på klatretur. Skulle gjerne har sendt den til en salmaker for å kutte hornet, men vet ikke helt om det lar seg gjøre? Heffalompen er bare 6 år, så vi holder på å utvikle oss sammen. Da jeg brukte westernsalen min på han viste han ingen ubehag, men som sagt er den vanskelig å klatre med pga. hornet. Angrer på at jeg bestilte westernsalen med ekstra høyt horn, men det er jo litt sent. Håper en salmaker kan få ordnet det for meg slik at jeg kan begynne å ri med den igjen, men det er vel kanskje heller tvilsomt? Skal gå inn å søke etter de tre salene du nevnte: caucho-sal, en beduin-sal, eller en mongol-sal og lese litt om dem. Takk igjen for svar. Hilsen Annette

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/01/2007 :  10:37:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jeg spørre hva slags type bomløs du bruker Anette? Jeg prøvde Arizona (tror jeg), og det var den av alle salene jeg har prøvd som lå dårligst, samt irriterte vettet av hesten bare jeg la den på han.

Det er tull at en sal passer "alle" hester, uansett om det er western, bomløs eller engelsk sal. Gudene skal vite hvor mange slike saler jeg prøvde på hesten min, hvorav enten ingen av dem passet, de ga for liten støtte, eller den plasserte meg feil i salen.

Det er akkurat som one-size-fits-all i klesbutikken, det kan vel de fleste skrive under på ikke stemmer.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.