hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ringorm påvist, noen gode tips???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ringorm påvist, noen gode tips???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kristine_Mist

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  22:02:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp fått påvist ringorm på hoppen min, vi vet ikke helt hvor det er kommet fra Men lurer på om noen har noen gode tips? Hesten min er hardt angrepet på hode, så hun blir dynket i jod, som jeg ble fortalt av dyrlegen!!!

Noen som har noe å fortelle meg om sine møter med ringorm? Eller noen gode tips? Og MYE fakta om ringorm

Håper på gode svar

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  00:59:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ringorm er en soppsykdom i huden - som viser seg som hårløse ringer.
Det er MEGET smittsomt, og kan smitte mennesker og andre dyr også.
Vet ikke hvordan reglene er i dag, men jeg mener å huske at der det ble påvist ringorm ble det pålagt karantene. Folk som vanket i mer enn en stall fikk ikke gjøre dette - de måtte enten ikke gå til andre staller eller ikke komme til stallen med ringorm.

Hvor smitten er kommet fra, kan være vanskelig å finne ut, siden den kan komme fra både andre dyr, andre hester OG fra folk.
Mener å ha hørt at det finnes spesifikk medisin for ringorm - ikke bare jod. Ville undersøkt nærmere med veterinær - og det er sikkert flere som har vært borti problemet.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/12/2006 :  08:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jod gjorde ikke noe godt for hestene på stallen jeg stod på før. Du kan gi eplecider-edikk i kraftforet., og også vaske det med det. Det finnes ingen medisiner mot ringorm - ihvertfall ikke i Norge.

Ringorm er ikke farlig, og har hesten først fått ringorm så skal de være immune mot det senere. Det kan dog være veldig plagsomt for hesten, så noen hester kan forandre personlighet i den perioden.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Høiby_Arwen

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  11:47:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
Pass deg ihvertfall, jeg fikk ringorm etter at hestene hadde, ikke trivelig:( Ublidt møte med sopp;) Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  12:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går det ikke an å smøre med Canesten da?? Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 16/12/2006 :  13:14:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Du skal vaske hesten med imaverol en gang, og kun de angrepne områder hvaar tredje dag, tre ganger.

Jeg regner med det finnes imaverol i norge og...
Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  13:15:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
På denne siden står det en del om ringorm hos hest:
http://www.netdyredoktor.dk/sw9395.asp
Gå til toppen av siden

Astriden

Skrevet - 16/12/2006 :  16:34:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ringorm er som sagt en hudsopp. Unge hester, som spesielt blir dårlig fòret, dårlig stelt og får lite sollys på kroppen, er ofte mer utsatt. Voksne hester blir ofte ikke like lett smittet, og kvitter seg raskere med infeksjonen.

Hudsoppen trenger ikke nødvendigvis angripe alle dyrene i en flokk, men infiserte dyr bør isoleres. Utstyr og stall bør desinfiseres, og alt hår og ikke minst skorper må destrueres (helst brennes). Den smittede hestens utstyr bør oppbevares for seg selv. Hesten kan behandles ved klipping og gjentatt vask med soppdrepende middel. Tror også det finnes ulike middel hesten kan få gjennom fòret som skal hjelpe bra.

Årsaken til ringorm er infeksjon av såkalte dermatofytter. Smitten skjer både direkte og indirekte (kontakt med infiserte individ, eller gjennom alt fra soppsporer i omgivelsene, saltøy, børster, hender, strø, klippemaskiner osv.). Hvis hesten blir stående fuktig (f.eks etter trening), storkoser soppen seg.

De fleste hester vil bli friske igjen iløpet av noen få måneder uten behandlig, men behandling er selvsagt å anbefale.

Kjedelig med sånt... lykke til med behandlingen og pass på så du ikke selv blir smittet!
Gå til toppen av siden

Kristine_Mist

» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  18:19:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar!!! Skal prøve ut det meste, og om hun ikke blir kvitt det, så må jeg vell barbere ponnisn min også! :) Men kommer dere med flere innlegg, så blir jeg kjempe takknemelig!!!! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/12/2006 :  19:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi brukte klotramisol for å smøre på ringormen, men kan også bruke canesten. Masse frisk luft er ihvertfall veldig bra, har hesten utslag på f.eks ryggen, så anbefaler jeg at hesten får gå uten dekken så mye som mulig.

Henriette444

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  21:59:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Imaverol, som nevnt før i denne debatten, er helt fantastisk effektivt! Jeg brukte det når min fikk ringorm, og ringormen forsvant hurtig. Jeg vasket mine egne hender (og hesten utstyr) i imaverol (som skal blandes 1:10 i vann syns jeg å huske), og jeg fikk ikke ringorm, selv om jeg aldri brukte hansker Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/12/2006 :  22:17:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest fikk allergisk reaksjon av Imaverol. Dette er dog ganske sjeldent, men han fikk sinnsykt med utslett.

AinaVj

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  23:46:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ringorm er en soppsykdom i huden - som viser seg som hårløse ringer.
Det er MEGET smittsomt, og kan smitte mennesker og andre dyr også.
Vet ikke hvordan reglene er i dag, men jeg mener å huske at der det ble påvist ringorm ble det pålagt karantene. Folk som vanket i mer enn en stall fikk ikke gjøre dette - de måtte enten ikke gå til andre staller eller ikke komme til stallen med ringorm.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Det er ikke lenger pålagt karantene i dag.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  02:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det var det jeg mente å ha hørt: At ringorm ikke lenger er en karantenebelagt sykdom.
Men det er en plagsom sykdom - OG - jeg kan LOVE at hvis en hest i en stall får påvist ringorm, så blir det "panikk" blant de andre heste-eierne! - Det samme gjelder forøvrig LUS! - DA blir det rabalder, selv om lusemidler er effektive og lusa er ikke noe problem å bli kvitt.

Det sitter nok endel "fordommer" igjen når det gjelder ringorm - og lus - liksom "skamfulle" lidelser, som nå heldigvis er enkle å kurere. Men husk likevel å varsle veterinær, som kan gi medisiner og råd - og h_n noterer seg utbruddet av sykdommen, og dermed kan forberede seg på flere tilfeller i nabolaget.

Har ikke satt meg inn i bestemmelsene om smittsomme sykdomemr i det siste, men vil anta at kverke og smittsom abortvirus fremdelses står på lista.
Gå til toppen av siden

Kristine_Mist

» VIP

Skrevet - 19/12/2006 :  18:14:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor får jeg kjøpt Imaverol da?

Hørest ut som noe jeg burde prøve ut :):) har lyst å ri igjen, men har ikke noe form for pels der bittringene ligger, så det går ikke...
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/12/2006 :  18:17:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
FK skal ha imaverol. Men imaverol er vel mest for å sterilisere utstyr/bokser osv, skal ikke brukes på hesten for å kurere ringorm!

Gi eplecider-edikk i kraftforet, det gjør underverket for absolutt alt! Og la pelsen til hesten få puste, altså unngå dekken så mye som mulig.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.