hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan bli mangel på flis
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Kan bli mangel på flis
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  08:54:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var å hentet flis på et sagbruk ved der jeg bor å fikk beskjed om at det kan bli helt tomt for flis
Pga været vi har, så får ikke tømmerbilene hentet tømmer ute i skogen dette gjelder store deler av europa også.

Her jeg arbeider så bruker vi også endel papir fikk den samme beskjeden her om at skulle det bestilles mye papir måtte det gjøres nå.

Lillian82

» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  09:24:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da får man bare bruke torv da Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  11:35:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
stemmer de... vi fikk beskjed noen uker før nyttår at vi ikke måtte bruke så mye flis, for det ble lenge til vi fikk ny... men vi klarte å få ordna det da... men det er mangel over hele landet tror jeg. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  12:10:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg også tror det er slik over hele landet. Så det på nyhetene for noen uker siden. Hogstmaskinene kommer seg ikke inn i skogen, for bakken er for myk.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  17:40:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
og jeg som har løsdrift med halm, kan bare puste lettet ut...
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  01:57:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, vi er klar over dette i vår stall, og bonden har på det sterkeste anmodet oss om å bruke minst mulig flis.
Han prøvde også å anbefale å anlegge talle, som er flisbesparende. Det falt nok noen litt vanskelig å akseptere, siden enkelte omtrent tømte boksen for flis hver dag og pøste på med masse nytt - lass på lass ut - og lass på lass inn.

"Trusselen" med økning i stallprisen pga. økt pris på flis, har nok fått noen til å endre møkkevaner, og jeg har veiledet enkelte - som har spurt meg, siden jeg praktiserer talle - om hvordan jeg gjør det.

Min hest har nå en 10 - 15 cm tykk "madrass" av lun og myk flis, og vi tar ut bare dagens pærer og litt av der det er våtest, som dekkes til med gammel flis, og dekket i boksen jevnes ut, da mye havner opp etter veggene når hesten beveger seg. Kun ca. 1/2 trillebår med ny flis er da nødvendig, som et "laken".

Så folkens! - La oss spare på flisa - for å hjelpe hverandre med å få lageret til å vare lengst mulig!
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  02:16:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Der vi/jeg henter spon bruker de den til å brenne med om vinteren, så vi får uansett ikke hente på denne tiden av året, så vi må bare hamstre om høsten.. Dette året var det bare jeg som makket meg til å hente, så jeg har nok hele vinteren =D Resten har kjøpt sponsekker..
Også har jeg investert i gummimatter, så trenger ikke så mye spon heller =)

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  03:51:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veel - i staller hvor strø er "nødvendig" - det KAN bli et problem - så vær forberedt!

Jeg, som altså har laget talle kan klare meg med lite flis, mens de som "trenger" masse flis kan få et problem - og HER må man samarbeide - på sikt.

Utrivelig for MEG, som bare trenger en 1/2 trillebår fersk flis pr. dag, mens de som bruker 4 -5 hver dag kan beklage seg.... For å si det sånn: JEG er liksom ikke interessert i å betale for ALLE de lassene som de andre liksom "trenger"....
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  09:59:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da får man bare bruke torv da

Opprinnelig postet av SpeedyChesar

enig

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  00:14:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Utrivelig for MEG, som bare trenger en 1/2 trillebår fersk flis pr. dag, mens de som bruker 4 -5 hver dag kan beklage seg.... For å si det sånn: JEG er liksom ikke interessert i å betale for ALLE de lassene som de andre liksom "trenger"....

Opprinnelig postet av T. Boysen

1/2 trillebår pp dag er jo mer enn jeg brukte før jeg fikk gummimatter det.. Hehe.. Og nei, jeg hadde ikke noe underlag da..
Da kan jeg ikke se at det er så sponbesparende med talle heller..
Selv har jeg heldigvis tilgode å se noen ta inn 4-5 trillebårer, men det er vel noen som gjør det også..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  01:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har flere ganger vurdert gummimatte opp mot talle, men siden ingen andre vil ha matter - bare tykke "dyner", så må vi vel vudere å ha et lite "stallmøte" om møkking, hvor eventualitetene blir luftet.

Og da er det ikke snakk om at noen "trenger" 5 trillebårer med fersk flis HVER dag - hvis flis ikke er å oppdrive (til en noenlunde rimelig pris). Man må innføre "rasjonering" - OG solidaritet.

Hvis "rasjonen" blir på max 1/2 trillebår (en liten) med flis, så kanskje noen vurdere å anskaffe gummimatter. Jeg prøver foreløbig å holde tallen, god og lun som den er.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  14:10:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor får man tak i matter og hvor mye koster dei? Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2007 :  20:05:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
da er det greit hos oss, for stalleier/hjelpere møkker, ikke vi selv. de bruker relativt lite flis, ikke lass på lass liksom, så tror ikke dette blir noe problem for oss.

ja, når man ikke har noen "rasjonering" på flis, er det fristende å ta mange trillebårer..

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 13/01/2007 :  20:17:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Vi får vel begynne å bruke mer halm vi også. Det finnes i alle fall mye halm hver høst. Hvis flere og flere begynte å etterspørre halm som kan brukes til hest (dvs halm som det ikke er farlig at de spiser litt av..) jo fler sørger for at det fins...

I Danmark og storbritannia, f.eks er jo flis omtrent fremmedord, og de har da hester de også. Arbiedsomt med halm, men det er jo et alternativ.

Selv drømmer jeg om eget sted å ha hestene på. Da blir det utegang med skikkelig ly og halmseng til ponnisene ja...
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2007 :  21:44:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvor får man tak i matter og hvor mye koster dei?

Opprinnelig postet av Royal-X

På FK har de gode tykke gummimatter, men de koster endel =/ Er vel sanne som blir brukt i fjøs..
Jeg har kjøpt mine hos biltema, men de er tynne og ruller seg fort opp.. Men de koster da bare 1/4 del av de på FK, 250 kr.. Til mi boks må jeg egentlig ha 4 matter..
Skal spare til FK matter!

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Astriden

Skrevet - 14/01/2007 :  19:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan funker det med talle? Vet ikke helt hva det går ut på. Vil det si at det blir liggende igjen noe våt flis som danner en slags hardpakket matte på boksgulvet? Hvordan blir dette med tanke på ammoniakkdannelse og luftveier?

Vi klarer oss foreløpig like fint som tidligere da vi er en av få staller i mange mils omkrets, og i tillegg har et sagbruk et par kilometer bortenfor oss =)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.