hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av treningsbandasjer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bruk av treningsbandasjer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 05/01/2007 :  01:27:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt bandasjer under ridning på hestene mine. Men nå har jeg kjøpt spranghest og skal begynne å trene mer aktivt, både sprang og dressur.
Ønsker tips om hvorfor bruke bandasjer under trening, hvilke typer er bra, hvordan legge treningsbandasjer på en 110% brukssikker måte. Med og uten underlag.
Og tips om alternative belegg istedetfor bandasjer.

Tusen takk for alle innspill!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/01/2007 :  02:41:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - har selv aldri hatt behov for bandasjer - så jeg aner ingenting om dette.
Har riktignok måttet feste stryksokker på Starumhester jeg har måttet låne på kurs der oppe, men har selv aldri hatt behov for det.

Har du fått deg hest som "stryker" eller skader beina?

Her må nok personer med erfaring fra hester som trenger slikt uttale seg.

Eneste ganger jeg har surret inn heste(bak)bein (og hale) er når jeg skal på utstilling eller stevne, og ikke gidder å vaske "kjørebæsj" av bakbein og hale ved ankomst til stevnet.

Ellers har jeg i løpet av 23 år med egne hester bare to ganger hatt behov for bandasjering pga. skade - et føll som forstrakk en sene da han løp i vill galopp på blåholke og datt, samt en gammel dame som var så uheldig å tråkke på en rusten spiker/søm, som forårsaket såleknusning, så vi måtte "postre" hoven med en tidlig versjon av "boots", for at hun skulle kunne gå ute sammen med de andre hestene.

Det er vel ingen hemmelighet at jeg har nl-hest (og har hatt en del i årenes løp), og har aldri hatt bekymringer for bein og høver (bortsett fra to ganger - som nevnt). MEN - jeg har hjulpet en del heste-eiere med å legge bandasjer på skadde hestebein, siden jeg er fysioterapeut og har lært endel om støttebandasjer og taping. Jeg har derfor alltid i mitt private stallapotek bomull, idrettstape og støttebandasjeruller liggende klare - i tilfelle....
Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  07:40:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid med bandasjer når jeg trener deressur, da bruker jeg sånne ridebandasjer med flis innerst og strikk uytterst.. I sprang bruker jeg bare belegg.. Mange er i mot bandasjer, men jeg selv ser ingen ting feil med det da det beskytter senene til lille ponnis.. Bandasjer IKKE for stramt, bandasjer alltid mot høyre mener jeg det blir:P Blir jo fort noen belastninger her å der og da er det godt og vite at du bruker noe som hvertfall støtter opp sena litt dah...
FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 05/01/2007 :  14:19:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Men hvorfor ikke bruke senebeskyttere istedetfor bandasjer? Er bruk av ridebandasjer litt sånn "pyntegreie" i mange tilfeller?
Jeg kan sammenligne meg med Boysen, i løpet av mine 17 år har jeg ikke brukt bandasjer annet enn til helsemessige årsaker. Men å holde sener varme under trening med bandasjer, den ser jeg. Men da skulle man jo tro at det er bra å bruke hver gang hesten er i bruk, ikke bare på banen? Det ser jo profft ut med bandasjerte ben da, er det er stor årsak til bruken blant mange ryttere, tro? Jeg har aldri vært del av et stallmiljø, så har aldri vært utsatt for "utstyrspress", o.l.
Eller hva mener andre, er bandasjer nødvendig og hvorfor?
Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  15:55:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Ofte er det jo åsså for at hesten skal ta seg godt ut på treninger foreksempel, jeg bruker det først og fremst for å skåne bena til ponnien.. Hadde jeg ikke trengt det så kunne jeg jo brukt de pengene på andre ting.. Men sant det du sier med "pyntegreier" Det er ekstra fint med bandasjer som matcher rytteren og hesten... men som sagt bruker det først og fremst for og beskytte, bandasjene støtter mer en senebeskyttere.. Senebeskyttere bruker jeg når jeg hopper for og beskytte mot slag og lignende på sena..
FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 05/01/2007 :  19:46:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Men lurer på det med støtte... hvordan kan bandasjen støtte noe særlig? Hesten har jo ikke mulighet til å vrikke over foten slik som vi kan, så kan egentlig bare se at bandasjen holder senene varme, that`s it. Eller? Har grubla mye på dette bandasjegreiene, så må bare spørre de som bruker det under ridning Vil tro at belegg beskytter mer mot slag, etc. en det myke bandasjer gjør. Andre årsaker til å bruke treningsbandasjer? Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 05/01/2007 :  19:48:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Ser at "felt tre ganger så gøy" bruker belegg mot slag. Leste litt raskt igjennom innlegget... da er vi jo enige der Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  20:39:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Jada, jeg bruker bandasjer til "pynt", men rir også bare rundt på tur og er ikke utstatt for noe utstyrspress for å si det sann.. Så en gang i blandt kommer bandasjene på sammen med matchende salunderlag eller dekken =) Syns det er litt søtt jeg =)
Bruker alltid vanlige beinbelegg ellers siden hesten trenger det for å ikke skrape seg opp.. Men bandasjene beskytter jo også for det.. Hopper svært skjeldent for tiden, men om jeg skal det så tar jeg på beinbelegg, selv om senebelegg ikke beskytter mot slag da =/
Men for å svare trådstarter: Jeg bruker ridebandasjer når jeg rir, de med fleece innerst og elastisk bandasje ytterst, da slipper man bandasjeunderlag.. Bruker man bandasjer som kun er elastisk må man bruke bandasjeunderlag for å unngå trykkskader.. Det er også noen som rir med fleecebandasjer, og det fungerer sikkert greit nok det, men jeg ser på det som stallbandasje =)

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  20:46:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Jeg pleide å ri med fleecebandasjer under dressurtrening, uten underlag. Det gikk egentlig ganske greit, for jeg vil si jeg er ganske flink til å sette dem på.. men nå har jeg begynt å bruke underlag, av to grunner (en god, og en dårlig).

Vi tar den "dårlige" grunnen først: Det er mye penere med underlag enn uten!
Og den gode: Jeg føler meg sikker på at hestens ben er godt beskyttet, og at trykkskader unngås (selv om jeg/vi ikke har hatt noe problem med det tidligere).
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  21:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker tykke underlag og strikkede bandasjer under trening... Har ALLTID bandasjeunderlag, bandasjerer ALDRI uten... Liker ikke elastiske bandasjer da de gir alt for ujevnt trykk pga materialet de er laget av... Fleecebandasjer bruker jeg som nattbandasjer (har dyneunderlag under). Synes strikka er best jeg Fordeler trykket fint, varmer godt og er lette å vaske rene (synes det virker som om dritten setter seg bedre fast langt inni elastikkbandasjene).
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  22:05:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg bandasjerer ikke så ofte, bare når jeg skal på treninger, da passer jeg på å bandasjere riktig, ellers virker det ikke, har erfart det at det er bedre med bandasjer med underlag enn uten, men må jo hele tiden tenke på hvordan man bandaskerer så man ikke klemmer og strammer over senene til hesten...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 06/01/2007 :  15:09:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
sPikE, hvorfor bruker du nattbandasjer? Og lurer fortsatt på om treningsbandasjer kan gi støtte i stor grad? Hva støtter de? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/01/2007 :  02:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i det siste sett hester med små hvite hårpartier på mørke bein, altså ikke avtegn, men sånne hvite hår som oppstår etter sadelbrudd.
Siden jeg ikke er allvitende, spurte jeg en veterinær hva disse hvite hårflekkene på beina kom av, og fikk greit svar: Det er av FEIL lagte beinbandasjer!

Veldig greit for meg, som ikke bruker slike - men kanskje noe å tenke på for andre. Det er muligens en "kunst" å legge bandasjer, for å ikke skade hesten mer enn bandasjene er til nytte.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  11:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sPikE, hvorfor bruker du nattbandasjer? Og lurer fortsatt på om treningsbandasjer kan gi støtte i stor grad? Hva støtter de?

Opprinnelig postet av Desert

Bruker nattbandasjer for å forebygge at hesten min skal fylle i beina på natta

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  14:02:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg har også lurt på hva hvite flekker på hestebeina er, Garsy har ingen slike, men har mange års trening i å legge på bandasjer da, altså jeg bruker heller beskyttere enn bandasjer, men av og til må jeg ty til bandasjene for at beskytterene er våte eller ligger i vask....
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 07/01/2007 :  15:01:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker stallbellegg som ser ut som senebeskyttere med puter, da jeg ikke er så flink med bandasjer, og er livredd for å sette de på feil. Eneste problemet med disse beleggene er at de blir utrolig fort utslitte, har bare hatt de i 7 uker, og alt måttet reparere en gang med nål og tråd Men noe må jeg jo bruke for å holde bena varma om natten, og hindre fylling. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.